Terug
Gepubliceerd op 23/12/2019

2019_CBS_10524 - Omgevingsvergunning - OMV_2019128883. Boekstraat zn . District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 20/12/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_10524 - Omgevingsvergunning - OMV_2019128883. Boekstraat zn . District Wilrijk - Goedkeuring 2019_CBS_10524 - Omgevingsvergunning - OMV_2019128883. Boekstraat zn . District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019128883

Gegevens van de aanvrager:

NV Immo Wouters met als adres Jos Op De Beecklaan 9 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Ligging van het project:

Boekstraat ZN te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 44sectie D nr. 341Z2

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

bouwen van een magazijn

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          geen relevante voorgeschiedenis.

Huidige toestand

-          braakliggende terrein;

-          het terrein bevindt zich in een binnengebied met hoofdzakelijk magazijnen en kantoren;

-          de onmiddellijke omgeving wordt gekenmerkt door voornamelijk gesloten bebouwing;

-          het perceel heeft een breedte 5,80 meter en een diepte gaande van ±32,69 meter tot  ±38,33 meter;

-          de oppervlakte van het perceel bedraagt circa 206 vierkante meter.

Gewenste toestand

-          het oprichten van een magazijn over de ganse achterliggende perceelsoppervlakte;

-          de afstand van de achtergevel van het nieuwe magazijn bevindt zich op 30 meter van de rooilijn aan de Boekstraat;

-          het magazijn zal een footprint krijgen van circa 116 vierkante meter;

-          het magazijn heeft een maximale bouwhoogte van 3,50 meter en telt één bouwlaag;

-          de constructie zal worden opgetrokken met donkergrijze industriële sandwichpanelen op een gladde betonnen sokkel;

-          het voorziene buitenschrijnwerk is eveneens in het donkergrijs;

-          de constructie wordt afgewerkt met een plat groendak.

Inhoud van de aanvraag

-          bouwen van een magazijn. 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

9 november 2019

4 december 2019

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

8 november 2019

28 november 2019

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

8 november 2019

13 november 2019

stadsontwikkeling/ mobiliteit

8 november 2019

14 november 2019

stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen

8 november 2019

21 november 2019

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:
    men werkt de scheidingsmuur af met sandwichpanelen. Hierdoor kan niet ten gronde geoordeeld worden of de nieuwe scheidingsmuren een brandweerstand hebben van minstens Rf 2 uur;
  • artikel 43 Septische putten:
    de septische put die gerealiseerd wordt bij het nieuwe magazijn, heeft slechts een nuttige inhoud van 1500 liter. Voor gebouwen met een andere functie dan wonen zou deze -tot en met 5 gebruikersequivalenten- een minimale inhoud moeten hebben van 2000 liter.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft het bouwen van een magazijn. De omgeving wordt voornamelijk gekenmerkt door magazijnen en kantoren in het binnengebied en woonfuncties in de schil van het bouwblok.

Het voorzien van deze functie op voorgestelde ligging is kenmerkend voor de omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het voorgestelde project komt inzake het aantal bouwlagen en dakvorm overeen met de algemene configuratie van de aanwezige bebouwing in de omgeving.

Het magazijn wordt ingepland op 30 meter van de rooilijn in de Boekstraat waardoor er een beperkte hinder is voor de aanwezige tuinen bij de woongebouwen. De ontsluiting van het magazijn zal voorzien worden via de bestaande ontsluiting ter hoogte van het kruispunt Boekstraat – Jozef Cuyversstraat. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het volume zoals voorgesteld op voorwaarde dat in overleg wordt gegaan de met buren in functie van de afwerking van de scheidingsmuren.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgestelde materialisatie in donkergrijze sandwichpanelen en donkergrijs buitenschrijnwerk is eerder kenmerkend in industriegebied. Gelet op de ligging in woongebied en de zichtbaarheid vanuit de woningen en tuinen in de Boekstraat wordt er gevraagd om de gevels te voorzien in een lichte kleur. Dit zal worden opgenomen in voorwaarde.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Er is een fietsparkeerbehoefte van 116m²/100m² x 0,60 = 0,7 ? 1 fietsstalplaats. Deze is momenteel niet ingetekend op de plannen, maar er is ruimte om deze binnen te plaatsen.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.

Het te bouwen magazijn komt op een stuk grond dat nu braakliggend is. De oppervlakte van het magazijn gaat 116m² zijn.

Voor de functie magazijn wordt een parkeerbehoefte van 0,75 plaatsen per 100m² Brutovloeroppervlakte.

De parkeerbehoefte is 116m²/100m² x 0,75 = 0,87 ? 1 parkeerplaats

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 1 parkeerplaats.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

 

Het plan voorziet niet in een plaats. Er bestaat echter de mogelijkheid om een wagen inpandig of voor het nieuwe magazijn te stallen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de scheidingsmuren te voorzien conform artikel 34 van de bouwcode;

3.      een septische put te voorzien conform artikel 43 van de bouwcode;

4.      de gevels te voorzien in een lichte kleur. 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

21 oktober 2019

Volledig- en ontvankelijk

8 november 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

7 januari 2020

Verslag GOA

16 december 2019

naam GOA

Wim Van Roosendael

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

1.      Overlast:de bezwaarindiener geeft aan dat het magazijn veel verkeer zal aantrekken en voor allerlei last zorgen.

Beoordeling:

Het bezwaar dat het magazijn veel verkeer zal aantrekken én voor allerlei last zorgen is hypothetisch. Daarenboven is het een magazijn voorzien op een diepte na de kenmerkende diepte van de woonpercelen, namelijk 30m. Magazijnen zijn kenmerkend in dit binnengebied.

Het bezwaar is ongegrond.

 

2.      Verdwijnen van groen: de bezwaarindiener geeft aan dat door de bouw van het magazijn groen zal verdwijnen dat zich nu ter hoogte van de perceelgrens bevindt.

Beoordeling:

Zoals in evaluatie van voorgaand bezwaar werd gemeld, is het een magazijn voorzien op een diepte na de kenmerkende diepte van de woonpercelen, namelijk 30m. Magazijnen zijn kenmerkend in dit binnengebied.

Daarenboven is het onduidelijk of de haag zich op de perceelsgrens bevindt of er naast.

De stedenbouwwetgeving staat juridisch volkomen los van de burgerrechtelijke regelingen van het eigendomsrecht. Een stedenbouwkundige vergunning heeft echter geen weerslag op de burgerlijke rechten van derden, die door een beslissing niet teniet worden gedaan. Bij het verlenen van een vergunning moet de overheid zich houden aan de eigendomsgrenzen van het perceel, zoals zij door de partijen erkend zijn, of uit een bewijskrachtige titel blijken.

Het bezwaar is ongegrond.

 

3.      Onaanvaardbare wegname van zonlicht: de bezwaarindiener geeft aan dat door het bouwen van een magazijn er op onaanvaardbare manier zon- en daglicht geblokkeerd wordt ten aanzien van hun tuin.

Beoordeling:

Het klopt dat er minder zon- én daglicht zal zijn ten aanzien van het gedeelte van de tuin dat dieper licht dan 30m. Echter zoals in evaluatie van het eerste bezwaar werd gemeld, is het een magazijn voorzien op een diepte na de kenmerkende diepte van de woonpercelen, namelijk 30m. Magazijnen zijn kenmerkend in dit binnengebied.

Gelet dus op de configuratie van dit binnengebied genereert het magazijn dus geen onaanvaardbare wegname van zon- én daglicht. De woonfunctie op het naastgelegen perceel komt niet in gedrang.

Het bezwaar is ongegrond.

 

4.      Bestemming past niet in woongebied: de bezwaarindiener geeft aan dat de gevraagde functie van magazijn niet vergunbaar is in woongebied en dient te worden voorzien in industriegebied.

Beoordeling:

Conform de voorschriften van het gewestplan zijn magazijnen verenigbaar met de woonfunctie voor zover deze ondersteunend en niet storend zijn voor het woongebied waarbinnen deze inrichting zich situeert. De beoogde inplanting van voorgestelde oppervlakte is inpasbaar in het voorliggende bouwblok gelet op de kenmerken van het bouwblok. Het bezwaar dat het magazijn veel verkeer zal aantrekken én voor allerlei last zorgen is hypothetisch.

Het bezwaar is ongegrond.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

De algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de scheidingsmuren te voorzien conform artikel 34 van de bouwcode;

3.      een septische put te voorzien conform artikel 43 van de bouwcode;

4.      de gevels te voorzien in een lichte kleur.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.