Terug
Gepubliceerd op 23/04/2019

2019_CBS_03306 - Politiezone Antwerpen - Deelname aan Europees project Skyfall - Bekrachtiging

college van burgemeester en schepenen
vr 19/04/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur; Johan Hegge, plaatsvervangend korpschef

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_03306 - Politiezone Antwerpen - Deelname aan Europees project Skyfall - Bekrachtiging 2019_CBS_03306 - Politiezone Antwerpen - Deelname aan Europees project Skyfall - Bekrachtiging

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Op grond van artikel 54 van het Koninklijk Besluit van 5 september 2001 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de politiezone is het college bevoegd voor de vastlegging en aanrekening van de uitgaven en de kosten.

Argumentatie

De komende jaren zal het aantal commerciele en private drones sterk toenemen. Met deze toenemende verspreiding wordt ook een toename verwacht van het aantal incidenten. Uit analyse van de werkwijze van bepaalde terroristische organisaties is gebleken dat zij ervaring hebben met het inzetten van drones. Bepaalde drones kunnen uitgerust worden met explosieven. In de strijd tegen terreur is het aangewezen dat de Europese politiediensten hierop voorbereid zijn. De Belgische politiediensten beschikken momenteel niet over het vereiste materiaal om drones  op een gecontroleerde manier te neutraliseren. Het Europees project Skyfall biedt de belgische politiediensten waaronder de Politiezone Antwerpen de kans om dit te verwezenlijken. Het project zal gerealiseerd worden met Europese fondsen.

Het project bestaat uit drie werkpakketten (WP):

Werkpakket 1 - Management en coördinatie van de acties

Dit betreft de dagelijkse algemene en financiële opvolging van het project.

Werkpakket 2 - Overzicht van middelen tegen droneaanvallen

In werkpakket 2 zullen counter-drone middelen aangekocht worden die in een eerste fase getest worden om een rangschikking op te stellen van de meest geschikte producten voor de onderscheiden situaties.

In werkpakket 2 worden er twee bijeenkomsten georganiseerd:

  • bijeenkomst 1: experten zullen hun ervaringen delen met de partners van het project om mogelijke maatregelen te bespreken om een aanval tegen te gaan;
  • bijeenkomst 2: verdere bespreking van de mogelijke maatregelen en het ontwikkelen van een Europese dronematrix om aanvallen tegen te gaan.

Werkpakket 3 - Counter dronetraining

Van het volgens werkpakket 2 meest geschikte product worden meerdere exemplaren aangekocht om te gebruiken in een praktijkopleiding die aan alle EU lidstaten aangeboden wordt.

In werkpakket 3 worden er vijf bijeenkomsten georganiseerd:

  • bijeenkomst 1: ontwikkeling van een trainingsprogramma;
  • bijeenkomst 2: uittesten van dit trainingsprogramma;
  • bijeenkomst 3: schrijven en verspreiden van een handboek over hoe de training te implementeren;
  • bijeenkomst 4: organiseren van eerste train-de-trainer voor alle Europese lidstaten;
  • bijeenkomst 5: organiseren van tweede train-de-trainer voor alle Europese lidstaten.

Politiezone Antwerpen coördineert het volledige project en staat dus in voor de opvolging van alle werkpakketten. 

Na afloop van de opleidings- en trainingssessies zullen de aangekochte trainingssystemen overgedragen worden aan de partners in dit project waaronder Politiezone Antwerpen, Federale Politie en de Roemeense Jandarmeria. Politiezone Antwerpen zal deze middelen vervolgens integreren in zijn reguliere werking.

De subsidieovereenkomst in bijlage omvat de beschrijving van het project, het geschatte budget voor het project, de toetredingsformulieren en een financieel overzicht. Deze formele overeenkomst werd voor de start van het project ondertekend door de subsidiegever enerzijds, en alle partners in het consortium anderzijds.

De onderlinge werk- en financiële afspraken tussen de consortiumleden worden vastgelegd in de consortium overeenkomst. Deze overeenkomst zal in mei 2019 voorgelegd worden aan het college. Na goedkeuring zal de overeenkomst ondertekend worden door alle consortiumleden.

Juridische grond

Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten voorziet in artikel III.IV.1 en artikel III.IV.2 het recht op opleiding.

Artikel III.IV.1 Het personeelslid heeft recht op informatie, opleiding en voortgezette opleiding zowel wat alle aspecten betreft die nuttig zijn voor de taakuitvoering in de politiediensten, als om te voldoen aan de vereisten inzake functioneringsevaluatie, bevordering en baremische loopbaan.

Artikel III.IV.2 Het personeelslid moet zich op de hoogte houden van de evoluties in de materies waarmee hij beroepsmatig belast is.

Aanleiding en context

Politiezone Antwerpen heeft zich in januari 2018 met het project Skyfall ingeschreven op de projectoproep van het Internal Security Fund (ISF-2017-AG-PROTECT) van de Europese Commissie, gekend onder de referte 815244. Het project omvat de aanpak van en tussenkomst bij incidenten met drones.

ISF wil bijdragen aan een hoog niveau van veiligheid in de Europese Unie (EU) door een samenwerking te creëren tussen de Europese lidstaten.

In juni 2018 werd Skyfall door Europese Commissie als laureaat weerhouden. Politiezone Antwerpen is coördinator van het gehele project.

De realisatietermijn van het project loopt van januari 2019 tot en met december 2020. Hierbij zullen er meerdere bijeenkomsten plaatsvinden tussen de verschillende partners van dit project, zijnde:

  • Politiezone Antwerpen (PZA) - coördinator;
  • Jandarmeria Romana (Roemenië);
  • Federale Politie; 
  • Politiezone Brussel- Hoofdstad-Elsene.

De bijeenkomsten gaan evenredig gespreid door in de steden waar de verschillende Europese partners gevestigd zijn. 

Algemene financiƫle opmerkingen

Het totale gefinancierde budget bedraagt 1.031.732,20 euro.

De geraamde projectkost zoals opgenomen in de subsidieovereenkomst bedraagt voor Politiezone Antwerpen 817.878,99 euro.

Dit budget zal gebruikt worden voor:

  • investeringskosten: aankoop neutralisatiesysteem (in eerste fase aankopen eventueel benodigde testexemplaren, in tweede fase aankopen van het meest geschikte systeem wat zal gebruikt worden als opleidingsmiddel wat nadien beschikbaar is als reguliere capaciteit), oefenmaterialen;
  • werkingskosten: organisatie opleidingen, organisatie projectmeetings, productie cursusmateriaal, verbruiksgoederen, consultancy, … enzovoort;
  • communicatie: projectsite en communicatiemateriaal project;
  • personeelskosten: die arbeidstijd die door de medewerkers PZA gepresteerd wordt ;
  • reis- en verblijfskosten: comform het door de Europese Commissie vastgelegde forfaitaire systeem voor dagvergoedingen (Daily Subsistence Allowance).
Het Europese programma voorziet een totale financiering van 90% van de subsidiabele kosten. De 10% niet gesubsidieerde kost van het totale project dient gedragen door de deelnemende partnerorganisaties. 
Van het door de Europese Commissie gesubsidieerde gedeelte werd 80% van het bedrag voorafgaand aan de start van het project al gestort op de rekening van Politiezone Antwerpen. De resterende 20% van dit project zal na afloop van het project en validatie van de resultaten overgemaakt worden.
 
De overeenkomst met de EU voorziet de verplichting aan de coördinator om op het einde van het project een audit te laten uitvoeren. 
 
Gelet de uitgaven verspreid zijn over verschillende kostenposten zoals arbeidstijd, investeringen en uitgaven voor verbruiksgoederen en de Europese fondsen hiervoor niet meteen volledig beschikbaar worden gesteld, wordt op de reguliere politiebegroting tijdelijk een budget voorzien om de continuiteit van de projectwerking te verzekeren. Dit budget zal nadien aangezuiverd worden met de Europese fondsen, zodra deze gestort worden.

In de projectwerking voorziet de EU een bijkomende vergoeding voor de overhead kosten binnen de reguliere organisatie a rato van 7% van het totaal gefinancierde budget.

Gelet dit project geen extra overhead kosten zal genereren, zal de door de EU voorziene forfaitaire vergoeding aangewend worden ter compensatie van het niet gesubsidieerde deel van de overige uitgaven zoals uitgaven voor investeringen, werkingskosten en communicatie.

Een groot deel van het budget binnen het project is voorzien voor arbeidstijd, aangezien Politiezone Antwerpen coördinator is van het project. Dit personeelsbudget is reeds begroot is in de reguliere begroting Politiezone Antwerpen De recuperatie van deze financiële middelen uit het Europese budget compenseert het overige deel van de niet gesubsidieerde uitgaven.

Politiezone Antwerpen zal als coördinator en beheerder van de Europese subsidie de nodige uitgaven doen voor facilitaire en logistieke bestellingen en verplaatsingen van de buitenlandse delegaties. Eventuele saldo’s worden verrekend met de partners aan de hand van de kredieten waar zij vanuit het project recht op hebben, zoals gespecifieerd in de consortium overeenkomst.

  • voor reis- en verblijfskosten is 5.000,00 EUR voorzien op budgetpositie 33000_12317_07 van de gewone politiebegroting 2019;
  • voor representatiekosten is 123.800,00 EUR voorzien op budgetpositie 33000_12316 van de gewone politiebegroting 2019;
  • voor materiaalkosten is 741.800,00 EUR voorzien op budgetpostitie 33000_74451 van de buitengewone politiebegroting 2019.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college bekrachtigt dat Politiezone Antwerpen deelneemt aan het ISF-project Skyfall van de Europese Commissie van januari 2019 tot en met december 2020.

Artikel 2

Het college bekrachtigt de subsidieovereenkomst van de Europese Commissie zoals opgenomen in de bijlage.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • Grant Agreement-815244-Skyfall (8).pdf