Terug
Gepubliceerd op 23/04/2019

2019_CBS_03402 - Stedelijk bedrijfsvastgoed. Stadsbeheer. Neerlandweg 1, 2610 Wilrijk - Elektriciteitswerken. Wijziging opdracht. Eindafrekening. Vastlegging krediet - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/04/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Johan Hegge, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_03402 - Stedelijk bedrijfsvastgoed. Stadsbeheer. Neerlandweg 1, 2610 Wilrijk - Elektriciteitswerken. Wijziging opdracht. Eindafrekening. Vastlegging krediet - Goedkeuring 2019_CBS_03402 - Stedelijk bedrijfsvastgoed. Stadsbeheer. Neerlandweg 1, 2610 Wilrijk - Elektriciteitswerken. Wijziging opdracht. Eindafrekening. Vastlegging krediet - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 4° van  het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

Voor de uitvoering van de werken werden er twee bestelbonnen gemaakt:

  • bestelbon 4005266311 voor werken zoals afgesproken met de klant;
  • bestelbon 4005282438 voor het plaatsen van nieuwe verdeelborden die niet voorzien waren in de eerste bestelling.

Tijdens de uitvoering van de aanpassingswerken zijn, op vraag van de klant, veel zaken meer gevraagd en anders uitgevoerd dan voorzien bij de gunningen. Hierdoor is het onmogelijk om de reeds geplaatste bestellingen op de raamovereenkomst te linken naar de effectief uitgevoerde posten van de eerder geplaatste bestellingen. De werkelijk uitgevoerde werken en eindbedrag werden gecontroleerd en kunnen voorgelegd worden, waarbij de bedragen van de twee voorgaande bestellingen in mindering worden gebracht om het nog vast te leggen bedrag te bepalen. Hieronder een opsomming van de grootste wijzigingen of bijkomende werken:

  • het plaatsen van nieuwe verdeelborden die niet voorzien waren in de eerste bestelling;
  • plaatsen van buitenverlichting plein grondbewerking;
  • vervangen van verstralers aan noordgevel;
  • vervangen van verlichtingsarmaturen in opslaplaats tuingereedschap;
  • bijkomende verlichting in magazijn;
  • aangepaste verlichting voor fietsenwerkplaats;
  • bijkomende voeding en verdeelbord voor luifel;
  • bijkomende voedingspunten in magazijn/serre;
  • bijkomende voedingen voor machines;
  • bijkomende voeding voor laadpunten elektrisch gereedschap;
  • bijkomende noodverlichting werkplaats;
  • aansluiten van verhuisde heftafels en andere machines.
De eindafrekening kan als volgt voorgelegd worden:
 
Omschrijving                    bedrag exclusief btw
eindbedrag werken  174.124,75 EUR
herzieningen  7.697,67 EUR
totaal  181.822,42 EUR
btw 38.182,71 EUR
totaal btw inbegrepen 220.005,13 EUR
   
Budget bedrag inclusief btw
vastgelegde budget met bestelbon 4005266311         101.128,70 EUR
vastgelegde budget met bestelbon 4005282438 54.957,95 EUR
reeds betaald  154.728,74 EUR
beschikbaar budget   1.357,91 EUR
vast te leggen saldo  63.918,48 EUR
 
De eindafrekening bedraagt 220.005,13 EUR, inclusief btw.
 
Om de volledige opdracht te kunnen betalen, moet een bijkomend bedrag van 63.918,48 EUR, inclusief btw worden vastgelegd.

Juridische grond

Artikel 37 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017: ongeacht de wijze waarop de prijzen worden bepaald, is de aanbestedende overheid gerechtigd de oorspronkelijke opdracht eenzijdig te wijzigen, voor zover cumulatief aan de volgende voorwaarden is voldaan:

  1. het voorwerp van de opdracht blijft onveranderd;
  2. buiten de toepassing van de artikelen 26,§1, 2°, a) en b) en 3°, b) en 53,§2, 2° en 4°, a) en b) van de wet en artikel 25, 3°, a) en 4°, b) van de wet defencie en veiligheid, blijft de wijziging in waarde beperkt tot vijftien procent van het oorspronkelijke opdrachtbedrag;
  3. zo nodig wordt voorzien in een passende compensatie voor de opdrachtnemer. Van essentiële bepalingen en voorwaarden van de opdracht kan evenwel enkel op gemotiveerde wijze worden afgeweken, en dit:
    1° hetzij door een wijzgingsbevel of elke andere eenzijdige beslissing van de aanbestedende overheid;
    2° hetzij door een bijakte.

Aanleiding en context

Fase Bestuursorgaan Datum Jaarnummer
goedkeuring gunning van raamovereenkomst GAC/2012/1585  college  6 juni 2014 5915
goedkeuring gunning opdracht P07691  college 2 maart 2018 1916
goedkeuring bestelbon 4005282438  college 1 juni 2018 4962

Wegens de centralisatie van een aantal diensten van de bedrijfseenheid Stadsbeheer dienden er aanpassingswerken aan de site Neerlandweg 1, 2610 Wilrijk, te gebeuren. Deze opdracht heeft betrekking tot het uitvoeren van elektriciteitswerken.

Algemene financiƫle opmerkingen

De uitgave voor het bijkomend vast te leggen krediet bedraagt 63.918,48 EUR, 21% btw inbegrepen en zal verrekend worden op het investeringsbudget 2019.

Beleidsdoelstellingen

7 - Sterk bestuurde stad
1TSB12 - Het logistiek beheer bereikt het best mogelijk resultaat zowel intern als voor de burger
1TSB1205 - De mobiliteitsbehoeften van medewerkers en bedrijfsprocessen zijn duurzaam, innovatief en gebruiksvriendelijk ingevuld
1TSB120502 - Door planmatig onderhoud verkeren de voertuigen in goede conditie en is de bedrijfszekerheid van de vloot gegarandeerd
1TSB120502P07691 - Neerlandweg_aanpassingswe

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de eindafrekening goed voor 220.005,13 EUR, inclusief btw voor het uitvoeren van elektriciteitswerken aan de site Neerlandweg 1, 2610 Wilrijk, volgens de opdracht P07691, op basis van de raamovereenkomst GAC/2012/1585 (perceel 2), aan de firma Cofely Fabricom nv, Simon Bolivarlaan 34-36, 1000 Brussel, ondernemingsnummer 0425.702.910.

Artikel 2

Het college beslist een bedrag van 63.918,48 EUR, inclusief btw vast te leggen op naam van de firma Cofely Fabricom nv, Simon Bolivarlaan 34-36, 1000 Brussel, ondernemingsnummer 0425.702.910.

Artikel 3

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

Vast te leggen saldo

P07691
Neerlandweg 1, 2610 Wilrijk
Stelplaats groenvoorziening
Elektriciteitswerken
raamovereenkomst  GAC/2012/1585

Cofely Fabricom nv
Simon Bolivarlaan 34-36
1000 Brussel

ondernemingsnummer: 
0425.702.910
rekeningnummer: 
BE73 2100 0006 8760

63.918,48 EUR
inclusief 21% btw   
budgetplaats: 5322000000
budgetpositie: 221
functiegebied: 1TSB120502P07691
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 1SA070119
budgetperiode: 1900
4005319684