Samenstelling
Aanwezig
Bart De Wever, burgemeester;
Annick De Ridder, schepen;
Claude Marinower, schepen;
Tom Meeuws, schepen;
Ludo Van Campenhout, schepen;
Fons Duchateau, schepen;
Sven Cauwelier, algemeen directeur
Afwezig
Koen Kennis, schepen;
Jinnih Beels, schepen;
Nabilla Ait Daoud, schepen;
Johan Hegge, plaatsvervangend korpschef
Secretaris
Sven Cauwelier, algemeen directeur
Voorzitter
Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_03402 - Stedelijk bedrijfsvastgoed. Stadsbeheer. Neerlandweg 1, 2610 Wilrijk - Elektriciteitswerken. Wijziging opdracht. Eindafrekening. Vastlegging krediet - Goedkeuring
Motivering
Gekoppelde besluiten
2018_CBS_01916 - Patrimonium Stadsbeheer. Neerlandweg 1, 2610 Wilrijk. Stelplaats groenvoorziening - Elektriciteitswerken op basis van raamovereenkomst GAC/2012/1585. Gunning - Goedkeuring
2018_CBS_04962 - Bestelbons - Week 22 - Goedkeuring
2014_CBS_05915 - Bestek GAC/2012/1585. Raamcontract elektrische installaties in gebouwen en infrastructuur van Stad Antwerpen en werken in regie voor elektriciteit en elektronica, inbraak- en brandbeveiligingsinstallaties - Gunning percelen 1 en 2 - Goedkeuring
Regelgeving: bevoegdheid
Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Argumentatie
Voor de uitvoering van de werken werden er twee bestelbonnen gemaakt:
- bestelbon 4005266311 voor werken zoals afgesproken met de klant;
- bestelbon 4005282438 voor het plaatsen van nieuwe verdeelborden die niet voorzien waren in de eerste bestelling.
Tijdens de uitvoering van de aanpassingswerken zijn, op vraag van de klant, veel zaken meer gevraagd en anders uitgevoerd dan voorzien bij de gunningen. Hierdoor is het onmogelijk om de reeds geplaatste bestellingen op de raamovereenkomst te linken naar de effectief uitgevoerde posten van de eerder geplaatste bestellingen. De werkelijk uitgevoerde werken en eindbedrag werden gecontroleerd en kunnen voorgelegd worden, waarbij de bedragen van de twee voorgaande bestellingen in mindering worden gebracht om het nog vast te leggen bedrag te bepalen. Hieronder een opsomming van de grootste wijzigingen of bijkomende werken:
- het plaatsen van nieuwe verdeelborden die niet voorzien waren in de eerste bestelling;
- plaatsen van buitenverlichting plein grondbewerking;
- vervangen van verstralers aan noordgevel;
- vervangen van verlichtingsarmaturen in opslaplaats tuingereedschap;
- bijkomende verlichting in magazijn;
- aangepaste verlichting voor fietsenwerkplaats;
- bijkomende voeding en verdeelbord voor luifel;
- bijkomende voedingspunten in magazijn/serre;
- bijkomende voedingen voor machines;
- bijkomende voeding voor laadpunten elektrisch gereedschap;
- bijkomende noodverlichting werkplaats;
- aansluiten van verhuisde heftafels en andere machines.
De eindafrekening kan als volgt voorgelegd worden:
Omschrijving |
bedrag exclusief btw |
eindbedrag werken |
174.124,75 EUR |
herzieningen |
7.697,67 EUR |
totaal |
181.822,42 EUR |
btw |
38.182,71 EUR |
totaal btw inbegrepen |
220.005,13 EUR |
|
|
Budget |
bedrag inclusief btw |
vastgelegde budget met bestelbon 4005266311 |
101.128,70 EUR |
vastgelegde budget met bestelbon 4005282438 |
54.957,95 EUR |
reeds betaald |
154.728,74 EUR |
beschikbaar budget |
1.357,91 EUR |
vast te leggen saldo |
63.918,48 EUR |
De eindafrekening bedraagt 220.005,13 EUR, inclusief btw.
Om de volledige opdracht te kunnen betalen, moet een bijkomend bedrag van 63.918,48 EUR, inclusief btw worden vastgelegd.
Juridische grond
Artikel 37 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017: ongeacht de wijze waarop de prijzen worden bepaald, is de aanbestedende overheid gerechtigd de oorspronkelijke opdracht eenzijdig te wijzigen, voor zover cumulatief aan de volgende voorwaarden is voldaan:
- het voorwerp van de opdracht blijft onveranderd;
- buiten de toepassing van de artikelen 26,§1, 2°, a) en b) en 3°, b) en 53,§2, 2° en 4°, a) en b) van de wet en artikel 25, 3°, a) en 4°, b) van de wet defencie en veiligheid, blijft de wijziging in waarde beperkt tot vijftien procent van het oorspronkelijke opdrachtbedrag;
- zo nodig wordt voorzien in een passende compensatie voor de opdrachtnemer. Van essentiële bepalingen en voorwaarden van de opdracht kan evenwel enkel op gemotiveerde wijze worden afgeweken, en dit:
1° hetzij door een wijzgingsbevel of elke andere eenzijdige beslissing van de aanbestedende overheid;
2° hetzij door een bijakte.
Aanleiding en context
Fase |
Bestuursorgaan |
Datum |
Jaarnummer |
goedkeuring gunning van raamovereenkomst GAC/2012/1585 |
college |
6 juni 2014 |
5915 |
goedkeuring gunning opdracht P07691 |
college |
2 maart 2018 |
1916 |
goedkeuring bestelbon 4005282438 |
college |
1 juni 2018 |
4962 |
Wegens de centralisatie van een aantal diensten van de bedrijfseenheid Stadsbeheer dienden er aanpassingswerken aan de site Neerlandweg 1, 2610 Wilrijk, te gebeuren. Deze opdracht heeft betrekking tot het uitvoeren van elektriciteitswerken.
Algemene financiƫle opmerkingen
De uitgave voor het bijkomend vast te leggen krediet bedraagt 63.918,48 EUR, 21% btw inbegrepen en zal verrekend worden op het investeringsbudget 2019.
Beleidsdoelstellingen
7 - Sterk bestuurde stad
1TSB12 - Het logistiek beheer bereikt het best mogelijk resultaat zowel intern als voor de burger
1TSB1205 - De mobiliteitsbehoeften van medewerkers en bedrijfsprocessen zijn duurzaam, innovatief en gebruiksvriendelijk ingevuld
1TSB120502 - Door planmatig onderhoud verkeren de voertuigen in goede conditie en is de bedrijfszekerheid van de vloot gegarandeerd
1TSB120502P07691 - Neerlandweg_aanpassingswe
Besluit
Het college van burgemeester en schepenen beslist:
Artikel 1
Het college keurt de eindafrekening goed voor 220.005,13 EUR, inclusief btw voor het uitvoeren van elektriciteitswerken aan de site Neerlandweg 1, 2610 Wilrijk, volgens de opdracht P07691, op basis van de raamovereenkomst GAC/2012/1585 (perceel 2), aan de firma Cofely Fabricom nv, Simon Bolivarlaan 34-36, 1000 Brussel, ondernemingsnummer 0425.702.910.
Artikel 2
Het college beslist een bedrag van 63.918,48 EUR, inclusief btw vast te leggen op naam van de firma Cofely Fabricom nv, Simon Bolivarlaan 34-36, 1000 Brussel, ondernemingsnummer 0425.702.910.
Artikel 3
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
Vast te leggen saldo
P07691 Neerlandweg 1, 2610 Wilrijk Stelplaats groenvoorziening Elektriciteitswerken raamovereenkomst GAC/2012/1585
Cofely Fabricom nv Simon Bolivarlaan 34-36 1000 Brussel
ondernemingsnummer: 0425.702.910 rekeningnummer: BE73 2100 0006 8760
|
63.918,48 EUR inclusief 21% btw |
budgetplaats: 5322000000 budgetpositie: 221 functiegebied: 1TSB120502P07691 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 1SA070119 budgetperiode: 1900 |
4005319684 |