In het bestuursakkoord 2019-2024 is opgenomen dat: 'Na een pilootproject worden autonome shuttles ingezet in de stad, om aan te sluiten op het openbaarvervoersnet en het overstapmodel te versterken. We starten met het noord-zuidtraject op de Scheldekaaien en een lus op linkeroever'. Daarnaast past het POPART project ook in de ambitie van de stad Antwerpen om te investeren in verschillende slimme mobiliteitsoplossingen en als 'living lab' voor nieuwe technologieën fungeren.
Deelname aan het project biedt dan oook de kans om:
Binnen het onderzoeks- en innovatieprogramma van de Europese Commissie, Horizon 2020, staat momenteel de volgende oproep open: ART-04-2019: Developing and testing shared, connected and cooperative automated vehicle fleets in urban areas for the mobility of all (vrij vertaald als: het ontwikkelen en testen van gedeelde, verbonden en coöperatieve geautomatiseerde voertuigparken in stedelijke gebieden voor openbare mobiliteit). Het Nederlandse MAP Traffic Management BV coördineert de voorbereiding van een projectvoorstel POPART, acroniem voor Passengers Or Packages in Automated Road Transit. Deadline voor indiening van projectvoorstellen is 25 april 2019.
Met deze subsidieoproep wil de Europese Commissie de implementatie van autonome en gedeelde mobiliteitsoplossingen in een stedelijke context versnellen. Daarom is het nodig om te evolueren van kleine pilootopstellingen naar een demonstratie op grotere schaal, onder reële omstandigheden en waarbij wordt aangetoond dat de veiligheid, betrouwbaarheid en performantie van deze diensten van een dergelijk niveau zijn dat ze de eindgebruikers overtuigen.
POPART wil dergelijke demonstratieprojecten opzetten in diverse stedelijke omgevingen binnen Europa. Naast de projectcoördinator MAP Traffic Management BV maken de volgende organisaties deel uit van het POPART consortium:
Binnen het POPART consortium worden twee clusters van pilootprojecten onderscheiden:
De Lijn wenst een voortrekkersrol te spelen inzake slimme mobiliteitsoplossingen en wil de introductie van autonome voertuigen in verschillende Vlaamse steden testen, meer bepaald Antwerpen, Leuven, Mechelen en Genk. De Lijn wil een permanente verbinding met zelfrijdende shuttles creëren die op hun trajecten in gemengd verkeer zullen rijden en hier onder supervisie van een dispatchcentrale veilig zullen interageren met alle overige weggebruikers en infrastructuur. Op korte termijn wil De Lijn met deze shuttles voornamelijk inspelen op vragen naar passend voor- en natransport, eerder dan 'reguliere lijnvoering' van bestaande trams en bussen te vervangen.
Op 29 januari 2018 (jaarnummer 80) keurde de gemeenteraad de betoelagingsovereenkomst goed voor een studieopdracht naar de haalbaarheid en vooral de ruimtelijke randvoorwaarden voor een dergelijk project in Antwerpen. In deze studieopdracht, uitgevoerd door het extern studiebureau BUUR, werden twee trajecten onderzocht: Scheldekaaien en Linkeroever. In deze studie werd ook een kostenraming voor de vereiste infrastructurele aanpassingswerken opgemaakt.
De Lijn heeft in maart 2019 een aanbestedingsprocedure gelanceerd om een constructeur te engageren voor het uitvoeren van een pilootproject (2020-2021) met één voertuig per traject in de vier genoemde Vlaamse steden, en vervolgens opschaling naar een volwaardige dienstverlening (start 2023). In tegenstelling tot de andere steden die betrokken zijn in het Europese consortium, zal de uitrol en ontwikkeling van de autonome shuttle daarom in de Vlaamse steden buiten POPART gebeuren. De projectopvolging, evaluatie, facilitering en de infrastructurele aanpassingswerken worden echter wel in het POPART ondergebracht.
Het Horizon 2020 financiert 100%. Aldus is er geen nood aan cofinanciering voor de in het project gebudgetteerde personeelsmiddelen (250.833,00 euro). Ook voor de kosten die gemaakt worden voor de tijdelijke pilootopstelling (begroot op 250.000 euro) dient er geen co-financiering voorzien te worden.
Aangezien de infrastructuurwerken niet van tijdelijke aard zijn, kan slechts het af te schrijven deel tijdens de implementatie van het pilootproject worden ingebracht voor subsidiëring. Als het project goedgekeurd wordt en de afschrijvingstermijn van 10 jaar naar 7 jaar gebracht kan worden, kan een zevende van 4.369.890,00 euro gecofinancierd worden door het H2020-project. De verdeelsleutel wat betreft de investeringen is nog in overleg met De Lijn te bepalen.
Door het ondertekenen van de intentieverklaring wordt er een voorafname gemaakt op de besprekingen in het kader van de opmaak van het nieuwe meerjarenplan 2020-2025.
Het projectbudget zal opgenomen worden in de voorstellen van het nieuwe meerjarenplan 2020-2025, onder voorbehoud van goedkeuring door college, de gemeenteraad en de hogere overheid van het meerjarenplan 2020-2025.
Het college keurt deelname aan het projectvoorstel POPART goed en ondertekent hiertoe de intentiebrief.