Terug
Gepubliceerd op 23/04/2019

2019_CBS_03399 - Fondsen. Eurodesk - Deelname Horizon 2020-projectvoorstel POPART - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/04/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Johan Hegge, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_03399 - Fondsen. Eurodesk - Deelname Horizon 2020-projectvoorstel POPART - Goedkeuring 2019_CBS_03399 - Fondsen. Eurodesk - Deelname Horizon 2020-projectvoorstel POPART - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

In het bestuursakkoord 2019-2024 is opgenomen dat: 'Na een pilootproject worden autonome shuttles ingezet in de stad, om aan te sluiten op het openbaarvervoersnet en het overstapmodel te versterken. We starten met het noord-zuidtraject op de Scheldekaaien en een lus op linkeroever'. Daarnaast past het POPART project ook in de ambitie van de stad Antwerpen om te investeren in verschillende slimme mobiliteitsoplossingen en als 'living lab'  voor nieuwe technologieën fungeren. 

Deelname aan het project biedt dan oook de kans om: 

  • een pilootproject tot stand te brengen op de beoogde trajecten (met externe financiering van de tijdelijke maatregelen en projectopvolging) en hierover kennis te delen met andere steden en technologiepartners;
  • een deel van de infrastructuurwerken die vereist zijn voor de aanpassingen extern te laten financieren.
Het finale projectbudget voor het POPART-project is nog niet bekend maar het totaal budget zal ongeveer 15 Mio euro bedragen. Voor stad Antwerpen is voorlopig een budget van 1.125.103,00 euro voorzien:
  • 250.833,00 euro aan personeelsmiddelen voor projectopvolging vanuit de stad; 
  • 250.000,00 euro voor de investeringen in tijdelijke maatregelen (bijvoorbeeld signalisatie, sensoren) om de pilootopstelling gedurende een jaar mogelijk te maken;
  • 624.270,00 euro voor investeringen in permanente infrastructuur (een zevende van 4.369.890,00 euro).
Het Horizon 2020 programma financiert 100% van de personeelesuitgaven, tijdelijke maatregelen en een deel van de investeringsuitgaven. Aldus dient er geen cofinanciering voorzien te worden voor de ingezette personeelsmiddelen en voor de investeringen in tijdelijke maatregelen. Het bedrag voor infrastructuurwerken werd begroot op 4.369.890,00 euro waarvan de stad onder voorbehoud van verdere onderhandelingen 3.745.623,00 euro zou opnemen. Deze raming werd uitgevoerd binnen de studieopdracht uitgevoerd door BUUR. Aangezien de infrastructuurwerken niet van tijdelijke aard zijn, kan slechts het af te schrijven deel tijdens de implementatie van het pilootproject worden ingebracht voor subsidiëring. Als het project goedgekeurd wordt en de afschrijvingstermijn van 10 jaar naar 7 jaar gebracht kan worden, kan een zevende van dit bedrag gecofinancierd worden door het H2020-project. De verdeelsleutel wat betreft de investeringen is nog in overleg met De Lijn te bepalen. Het stedelijke aandeel zal opgenomen worden in de voorstellen meerjarenplanning 2020-2025.
 
Vermoedelijke startdatum van goedgekeurde projecten is maart 2020. De looptijd bedraagt drie jaar. Indien het project wordt goedgekeurd zal deelname vanuit de stad worden gecoördineerd vanuit de dienst Stadsontwikkeling/Mobiliteitsplanning en -beleid met nauwe betrokkenheid van de afdelingen Stadsontwikkeling/Ontwerp&Uitvoering, AG VESPA en district Antwerpen. Vanuit Strategische Coördinatie begeleidt de Eurodesk de indiening van het projectvoorstel.
 
Aan het college wordt gevraagd om deelname aan het project goed te keuren en hiertoe de intentiebrief te ondertekenen.
 
Indien het project wordt door de Europese Commissie wordt goedgekeurd door subsidiëring, zal deelname opnieuw worden voorgelegd aan het college.

Aanleiding en context

Binnen het onderzoeks- en innovatieprogramma van de Europese Commissie, Horizon 2020, staat momenteel de volgende oproep open: ART-04-2019: Developing and testing shared, connected and cooperative automated vehicle fleets in urban areas for the mobility of all (vrij vertaald als: het ontwikkelen en testen van gedeelde, verbonden en coöperatieve geautomatiseerde voertuigparken in stedelijke gebieden voor openbare mobiliteit). Het Nederlandse MAP Traffic Management BV coördineert de voorbereiding van een projectvoorstel POPART, acroniem voor Passengers Or Packages in Automated Road Transit. Deadline voor indiening van projectvoorstellen is 25 april 2019.

Met deze subsidieoproep wil de Europese Commissie de implementatie van autonome en gedeelde mobiliteitsoplossingen in een stedelijke context versnellen. Daarom is het nodig om te evolueren van kleine pilootopstellingen naar een demonstratie op grotere schaal, onder reële omstandigheden en waarbij wordt aangetoond dat de veiligheid, betrouwbaarheid en performantie van deze diensten van een dergelijk niveau zijn dat ze de eindgebruikers overtuigen.

POPART wil dergelijke demonstratieprojecten opzetten in diverse stedelijke omgevingen binnen Europa. Naast de projectcoördinator MAP Traffic Management BV maken de volgende organisaties deel uit van het POPART consortium:

  • de gemeenten Helmond (Nederland), Gjesdal (Noorwegen), Varese (Italië), La Rochelle (Frankrijk), Antwerpen, Genk, Leuven, Mechelen (België);
  • de bedrijven ALTRAN, Siemens Industry Software and Services, 2GetThere (Nederland), MobilityInChain (Italië), Ubiwhere (Portugal);
  • de universiteiten Technische Universiteit Eindhoven (Nederland), Deense Technische Universiteit (Denemarken);
  • de Europese koepelorganisaties POLIS en European Passenger Federation;
  • de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn (hierna De Lijn).

Binnen het POPART consortium worden twee clusters van pilootprojecten onderscheiden:

  • Kleine schaal projecten met minimale infrastructuuraanpassingen, gericht op repliceerbaarheid. Getrokken door 2GetThere zal in alle steden binnen deze cluster dezelfde autonome shuttle worden getest, ontwikkeld door de technologiepartners binnen het project;
  • Grote schaal projecten met infrastructuuraanpassingen en focus op lange termijn implementatie. Getrokken door De Lijn waarbinnen de Vlaamse deelnemende steden als pilootsteden fungeren.

De Lijn wenst een voortrekkersrol te spelen inzake slimme mobiliteitsoplossingen en wil de introductie van autonome voertuigen in verschillende Vlaamse steden testen, meer bepaald Antwerpen, Leuven, Mechelen en Genk. De Lijn wil een permanente verbinding met zelfrijdende shuttles creëren die op hun trajecten in gemengd verkeer zullen rijden en hier onder supervisie van een dispatchcentrale veilig zullen interageren met alle overige weggebruikers en infrastructuur. Op korte termijn wil De Lijn met deze shuttles voornamelijk inspelen op vragen naar passend voor- en natransport, eerder dan 'reguliere lijnvoering' van bestaande trams en bussen te vervangen. 

Op 29 januari 2018 (jaarnummer 80) keurde de gemeenteraad de betoelagingsovereenkomst goed voor een studieopdracht naar de haalbaarheid en vooral de ruimtelijke randvoorwaarden voor een dergelijk project in Antwerpen. In deze studieopdracht, uitgevoerd door het extern studiebureau BUUR, werden twee trajecten onderzocht: Scheldekaaien en Linkeroever. In deze studie werd ook een kostenraming voor de vereiste infrastructurele aanpassingswerken opgemaakt.

De Lijn heeft in maart 2019 een aanbestedingsprocedure gelanceerd om een constructeur te engageren voor het uitvoeren van een pilootproject (2020-2021) met één voertuig per traject in de vier genoemde Vlaamse steden, en vervolgens opschaling naar een volwaardige dienstverlening (start 2023). In tegenstelling tot de andere steden die betrokken zijn in het Europese consortium, zal de uitrol en ontwikkeling van de autonome shuttle daarom in de Vlaamse steden buiten POPART gebeuren. De projectopvolging, evaluatie, facilitering en de infrastructurele aanpassingswerken worden echter wel in het POPART ondergebracht.

Algemene financiële opmerkingen

Het Horizon 2020 financiert 100%. Aldus is er geen nood aan cofinanciering voor de in het project gebudgetteerde personeelsmiddelen (250.833,00 euro). Ook voor de kosten die gemaakt worden voor de tijdelijke pilootopstelling (begroot op 250.000 euro) dient er geen co-financiering voorzien te worden.

Aangezien de infrastructuurwerken niet van tijdelijke aard zijn, kan slechts het af te schrijven deel tijdens de implementatie van het pilootproject worden ingebracht voor subsidiëring. Als het project goedgekeurd wordt en de afschrijvingstermijn van 10 jaar naar 7 jaar gebracht kan worden, kan een zevende van 4.369.890,00 euro gecofinancierd worden door het H2020-project. De verdeelsleutel wat betreft de investeringen is nog in overleg met De Lijn te bepalen. 

Door het ondertekenen van de intentieverklaring wordt er een voorafname gemaakt op de besprekingen in het kader van de opmaak van het nieuwe meerjarenplan 2020-2025.

Het projectbudget zal opgenomen worden in de voorstellen van het nieuwe meerjarenplan 2020-2025, onder voorbehoud van goedkeuring door college, de gemeenteraad en de hogere overheid van het meerjarenplan 2020-2025.


Beleidsdoelstellingen

7 - Sterk bestuurde stad
1TSB07 - Een rechtszeker, efficiënt en toegankelijk bestuur handhaaft de democratische waarden
1TSB0703 - De stad zet in op de goede relaties met externe partners
1TSB070303 - Optimale benutting van opportuniteiten naar subsidies en kennisuitwisseling, aanwezigheid op relevante fora en contacten met relevante steden, partnerorganisaties en bovenlokale overheden maken Antwerpen zichtbaar aanwezig in Europa
7 - Sterk bestuurde stad
1HSB01 - Het strikt budgettair en financieel beleid is realistisch en risicobewust
1HSB0101 - Het invorderen en innen van ontvangsten gaat nauwgezet verder
1HSB010105 - Bijkomende subsidies worden maximaal verworven door vakkundige ondersteuning op maat bij het opstellen, indienen en opvolgen van subsidieaanvragen. De verschillende entiteiten van de groep stad Antwerpen werken hier actief aan mee.
3 - Mobiele stad
1SMB02 - Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SMB0201 - Een vlotte multimodale verkeersstructuur is ontwikkeld op het niveau van de stad en de randgemeenten
1SMB020102 - Het comodaal vervoersnetwerk is vervolledigd en geüpgraded

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt deelname aan het projectvoorstel POPART goed en ondertekent hiertoe de intentiebrief.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen