Artikel 119 Nieuwe Gemeentewet: de gemeenteraad maakt de gemeentelijke reglementen van inwendig bestuur en de gemeentelijke politieverordeningen.
Artikel 119bis van de Nieuwe Gemeentewet werd gewijzigd door de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties. Deze wet trad in werking op 1 januari 2014. Het gewijzigde artikel 119bis bepaalt: de gemeenteraad kan gemeentelijke administratieve straffen en sancties opleggen overeenkomstig de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Artikel 2 §1 van de wet van 24 juni 2013 bepaalt: de gemeenteraad kan straffen of administratieve sancties bepalen voor de inbreuken op zijn reglementen of verordeningen, tenzij voor dezelfde inbreuken door of krachtens een wet, een decreet of een ordonnantie, straffen of administratieve sancties worden bepaald.
Artikel 6 §1 van deze wet bepaalt dat de administratieve geldboete wordt opgelegd door de sanctionerend ambtenaar.
Artikel 45 van deze wet bepaalt dat de schorsing, de intrekking en de sluiting worden opgelegd door het college van burgemeester en schepenen of het gemeentecollege.
Artikel 4 §5 van deze wet bepaalt: indien de gemeenteraad in zijn reglementen of verordeningen de mogelijkheid voorziet om de administratieve geldboete ten aanzien van minderjarigen op te leggen, wint hij vooraf het advies in betreffende dat reglement of die verordening van het orgaan of de organen die een adviesbevoegdheid hebben in jeugdzaken, voor zover het aanwezig is of zij aanwezig zijn in de gemeente.
1. Netheid van de openbare ruimte (bedrijfseenheid Maatschappelijke veiligheid)
Administratieve vereenvoudiging leidt tot aanpassing artikel 12 van de Politiecodex.
2. Netheid van de openbare ruimte (bedrijfseenheid Stadsbeheer)
De Vlaamse Regering keurde een wijziging van de afvalstoffenreglementering goed, waardoor de sorteerregels voor gft-afval gewijzigd worden waardoor de gft-fractie gevoelig uitgebreid wordt. Daarnaast wordt enerzijds de definitie van kga grondig hervormd, en wordt frituurolie uitgesloten uit de kga. Frituurolie dient vanaf nu aanzien te worden als een aparte fractie in het recyclagepark.
3. Toezicht in het MAS (bedrijfseenheden Maatschappelijke Veiligheid en Cultuur, Sport, Jeugd en Onderwijs)
Bij de opening van het Museum aan de Stroom (MAS) in mei 2011 werden er middelen vrijgemaakt om gemeenschapswacht-vaststellers in te zetten rond het museum en in het gebouw (de MAS-boulevard). Het Eilandje was toen een buurt die te kampen had met heel wat overlastfenomenen. Afgelopen jaren heeft Het Eilandje zich ontwikkeld als één van de meer welvarende buurten van de stad Antwerpen, wat ook een daling in de overlastfenomenen tot gevolg had. Bij de hervorming naar eengemaakt toezicht in 2017 werd onder meer een analyse gemaakt van de inzet van stadstoezichters in het MAS. Hieruit bleek dat er in het gebouw nauwelijks tot geen inbreuken vast te stellen zijn op de politiecodex. Het toezicht in het museum was verschoven naar traditioneel museum-toezicht, onthaal- en gebouwtaken. Aangezien dit niet tot de kerntaken van gemeenschapswacht-vaststellers behoort, werd in samenspraak met de bedrijfseenheid Cultuur, Sport, Jeugd en Onderwijs beslist om niet langer toezicht te houden op de MAS-boulevard en de personeelsmiddelen te verschuiven naar de buurt/wijk. Het traditioneel toezicht in een museum, de onthaal -en gebouwtaken worden vanaf 1 mei 2019 volledig opgenomen door de bedrijfseenheid Cultuur, Sport, Jeugd en Onderwijs. Om dit mogelijk te maken zal de MAS-boulevard gedesaffecteerd worden zodat de situatie wijzigt van openbare weg naar privaat domein. Het toezicht op de MAS-boulevard staat gespecifieerd in de politiecodex. Aangezien deze taak vanaf 1 mei 2019 niet langer uitgevoerd zal worden door gemeenschapswachten-vaststellers en het gebied gedesaffecteerd zal worden, mag de volledige afdeling geschrapt worden uit de politiecodex.
4. Berichten, aankondigingen en aanplakbiljetten aanplakken (bedrijfseenheid Maatschappelijke Veiligheid)
Er wordt een tekstuele verduidelijking toegevoegd, zodat duidelijk is dat er geen aanplakkingen en dergelijke mogen gebeuren aan bomen, verkeersinfrastructuur en straatmeubilair. Daarnaast wordt in artikel 64§2 en §3 een verkeerde verwijzing rechtgezet.
5. Prostitutie (bedrijfseenheid Maatschappelijke Veiligheid)
Recente ervaringen door prostitutiehulpverlening en politie leren dat het aanbieden van onveilige seks frequenter voorkomt. Deze praktijk wordt tevens bevestigd door actueel wetenschappelijk onderzoek waaruit blijkt dat klanten aandringen op onveilige seks. Door dergelijke praktijken stijgt het risico op SOA’s/SOI voor de gehele bevolking. Daarnaast zullen vooral kwetsbare sekswerkers zich gedwongen voelen om op dit aanbod in te gaan. Omwille van de openbare gezondheid is dit artikel ook toepasselijk in publiek toegankelijke inrichtingen waar ontucht of prostitutie plaatsvindt.
Artikel 517, dat handelt over aanstootgevende publiciteit, wordt daarom aangevuld met een tweede paragraaf waar het zichtbaar promoten of aanbieden van onveilige seks wordt verboden. Door dit verbod kan de gemeente de verspreiding van ziekten en epidemieën voorkomen, minstens het risico daarop verkleinen. De gemeente heeft namelijk tot taak de openbare gezondheid en veiligheid te vrijwaren.
Artikel 518 vormt een aanvulling op artikel 380 § 1, 2° Sw., wat de strafbaarstelling inhoudt voor het houden van een huis van ontucht of prostitutie, en artikel 380 § 1, 3°Sw, wat de strafbaarstelling inhoudt voor het verkopen, verhuren of ter beschikking stellen van kamers met het oog op prostitutie met de bedoeling abnormaal profijt te realiseren. Artikel 518 vereist echter niet dat er sprake is van het houden van een huis van ontucht of dat er een abnormaal profijt wordt gerealiseerd, waardoor er geen overlap is met de strafbepalingen.
Om de overlap met de strafbaarstelling uit artikel 380 § 1, 2° Sw. volledig uit te sluiten wordt de tekst van artikel 518 gewijzigd. De woorden “ter beschikking te houden” worden vervangen door “te laten gebruiken”. Eenzelfde aanpassing wordt gemaakt aan artikel 519. De woorden “ongeacht het profijt” worden toegevoegd aan artikel 518. Daarnaast wordt de feitelijke filter van overlast ook daadwerkelijk ingeschreven in de politiecodex.
In de onmiddellijke omgeving van scholen en gebouwen van de erediensten is het altijd verboden om huizen, kamers of inrichtingen te laten gebruiken voor ontucht en/of prostitutie. Het verbod in § 2 is specifiek gericht op de openbare zedelijkheid en rust. Volgens de voorbereidende werken heeft artikel 121 van de Nieuwe Gemeentewet namelijk tot doel om prostitutie in bepaalde gebieden of in de nabijheid van bepaalde etablissementen te verbieden.
Artikel 520 van de Code van Politiereglementen wordt aangepast in de zin dat op de verboden in de artikelen 515, 516 en 519 een uitzondering wordt toegelaten in de raamprostitutiepanden in het concentratiegebied raamprostitutie die over een geschiktheidsverklaring beschikken én in de publiek toegankelijke seksuitbatingen die aan het politiereglement seksuitbatingen voldoen . Dat wil zeggen dat er wel prijsafspraken en seks mag worden aangeboden IN seksuitbatingen en raamprostitutiepanden die voldoen aan de reglementering. Voor artikel 517 voorzien we geen uitzondering omdat het artikel specifiek gaat over publiciteit op de openbare ruimte (en dus niet IN de inrichtingen zelf). Dit blijft over het hele grondgebied van de stad Antwerpen verboden. Het verbod in artikel 518 is ook van toepassing op raamprostitutiepanden en seksuitbatingen. Hun aanwezigheid in de onmiddellijke omgeving van scholen en gebouwen van de erediensten is verboden. Zij mogen tevens geen aanleiding geven tot openbare ordeverstoring.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 september 2019.
6. Ambulante handel buiten de openbare markten (Politiezone Antwerpen)
Naar analogie van de mogelijke tijdelijke administratieve inbeslagname van de instrumenten van straatartiesten conform artikel 93quater §2 van de politiecodex, dient deze mogelijkheid ook in de codex ingeschreven te worden bij de ambulante handel. Wanneer er bijvoorbeeld wordt geleurd zonder schriftelijke toestemming van de burgemeester, of wanneer er wordt geleurd op een plaats waar het verboden is om te leuren, dient een administratieve tijdelijke inbeslagname voorzien te worden. Artikel 30 WPA kan moeilijk een wettelijke basis vormen aangezien de bestuurlijke inbeslagname van de voorwerpen moet gebeuren met het oog op de vrijwaring van de openbare rust. Leurders mogen tot op heden bij het opstellen van een gas-pv de voorwerpen bij zich houden aangezien politie op heden noch op basis van de WPA, noch op basis van de codex kan overgaan tot inbeslagname. Indien een ambulante handelaar leurt zonder leurderskaart, wat een inbreuk is op de wet ambulante handel, kan op basis van artikel 12 van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van ambulante activiteiten en de organisatie van openbare markten overgegaan worden tot gerechtelijke inbeslagname met toestemming van de procureur. Door het invoeren van dit bijkomende artikel wordt een inbeslagname bij inbreuk op de politiecodex ook mogelijk.
7. Begraafplaatsen (bedrijfseenheid Stadsbeheer)
Enerzijds worden er een aantal tekstuele verduidelijkingen doorgevoerd in de betrokken artikelen, en worden er een aantal zaken anders geformuleerd. Daarnaast worden er een aantal nieuwe begrippen toegevoegd aan de codex. De wijzigingen zijn nodig, zodat in de dagdagelijkse praktijk de politiecodex nog beter als instrument kan gebruikt worden.
8. Stilstaan en parkeren (MPA en Politiezone Antwerpen)
Het koninklijk besluit van 21 juli 2016 tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en van het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs, heeft een juridisch kader gecreëerd voor snelle elektrische fietsen. Het koninklijk besluit erkent de “speed pedelec” als aparte categorie van bromfietsen in artikel 2.17 van de Wegcode, en dit op basis van de Europese Verordening 168/2013 die stelt dat een speed pedelec onder de voertuigcategorie van bromfietsen valt. Omwille van een vergetelheid werd deze wijziging nog niet doorgevoerd in de politiecodex.
9. Publiek toegankelijke inrichtingen - verplichtingen uitbater (bedrijfseenheid Maatschappelijke Veiligheid)
Het lijkt aangewezen om voor alle publiek toegankelijke inrichtingen te voorzien dat duidelijkheid wordt verschaft over de actuele aandeelhouders op de plaats van uitbating van de publiek toegankelijke inrichting. De wet van 18 september 2017 tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten voorziet in het invoeren van een register van uiteindelijke begunstigden in België, het UBO-register. Dit register moet uiterlijk op 30 september 2019 ingevoerd zijn. Derhalve lijkt het aangewezen om in te schrijven in de politiecodex dat een uittreksel met alle wettelijk verplichte gegevens van het geldende UBO register op eerste verzoek moet kunnen worden voorgelegd, in plaats van het vroegere aandeelhoudersregister.
10. Bijlagen: wijziging sorteerstraat-zone LUCHTBAL-NOORD, schrapping (bedrijfseenheid Stadsbeheer)
Er werd beslist om de invoering van de sorteerstraat-zone LUCHTBAL NOORD voor onbepaalde tijd uit te stellen. Derhalve wordt deze sorteerstraat-zone geschrapt uit de politiecodex.
Artikel 135 §2 Nieuwe Gemeentewet
De gemeenten hebben ook tot taak het voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen.
Meer bepaald, en voor zover de aangelegenheid niet buiten de bevoegdheid van de gemeenten is gehouden, worden de volgende zaken van politie aan de waakzaamheid en het gezag van de gemeenten toevertrouwd:
Op 17 mei 2005 (jaarnummer 1202) keurde de gemeenteraad de code van gemeentelijke politiereglementen van de stad Antwerpen goed. Inbreuken op de code van gemeentelijke politiereglementen kunnen sindsdien gesanctioneerd worden met administratieve sancties waaronder een administratieve geldboete.
Deze code van politiereglementen werd later nog verscheidene keren gewijzigd. De nieuwe gecoördineerde versie werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 16 december 2013 (jaarnummer 753). De laatste wijziging werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 17 december 2018 (jaarnummer 732).
Het college beslist beslist om de wijzigingen aan de code van politiereglementen ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.