Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018144977 |
Gegevens van de aanvrager: |
Stefan De Lausnay met als adres Paardenmarktstraat 11 te 3080 Tervuren |
Ligging van het project: |
Luchthavenlei 1 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 32 sectie B nrs. 753G en 754W |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
deels slopen en herbouwen van een kantoorgebouw |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 27/06/1977 vergunning (627#28782) voor het oprichten van een loods;
- 13/03/1980 vergunning (627#29596) voor het oprichten van een vliegtuigloods;
- 04/12/1980 vergunning (627#29920) voor het oprichten van een vliegtuigloods;
- 21/09/1999 vergunning (629#2852) voor een vloer en vergaarbak voor ketels;
- 14/02/2001 vergunning (629#3055 629#4032 629#4033) voor het bouwen van een vliegtuigloods en twee burelen + slopen van een oude loods;
- 24/12/2004 vergunning ( ) oprichten van een vliegtuigloods;
- 09/05/2008 vergunning voor het bijbouwen overdekte fietsen- en autostalling
Laatst vergunde toestand
- een kantoorgebouw met aanhorigheden die integraal deel uitmaken van de bestaande bedrijvigheid op de site.
Bestaande toestand
- het bouwterrein ligt binnen het perceel van de luchthaven van Deurne-Antwerpen en betreft een totale oppervlakte van circa 37,4 are;
- het bouwterrein zelf betreft een vrijstaand gebouwencomplex, bestaande uit twee loodsen waartussen een kantoorgebouw met en werkruimtes is gerealiseerd;
- het kantorencomplex is omsloten door grote loodsen (garages) waar de vliegtuigen worden gestald en indien nodig worden onderhouden.
Inhoud van de aanvraag
- het slopen van het bestaande kantoorgebouw binnen de bestaande infrastructuur op de site;
- op de vrijgekomen ruimte realiseert men een nieuw kantoorgebouw met aanhorigheden die integraal deel uitmaken van de bestaande bedrijvigheid op de site.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
16 januari 2019 |
13 februari 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
FOD Mobiliteit en Vervoer - Dienst Luchtvaart |
16 januari 2019 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
16 januari 2019 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
16 januari 2019 |
1 februari 2019 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: luchthavengebied.
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:
Ter uitvoering van artikel 33 en artikel 34, §1, kan in de aanvraag een afwijking van de verplichting tot het plaatsen van een lift worden opgenomen onder andere als in het aanvraagdossier gemotiveerd aangetoond wordt dat de aanvraag over een gebouw, bestemd voor industrie en ambacht, gaat, dat een of meer ruimtes op de gelijkvloerse verdieping eenzelfde functie hebben als de ruimtes op een andere verdieping die door het ontbreken van de lift ontoegankelijk zijn, en dat de totale oppervlakte die door de afwijking ontoegankelijk blijft, beperkt is tot ten hoogste vijfentwintig procent van de totale publiek toegankelijke oppervlakte. Op de eerste verdieping van dit nieuwe kantoorgebouw bevinden zich de vergaderzalen, een functie die niet aanwezig is op het gelijkvloers. Dit maakt dat het nieuwe kantoorgebouw geen vergaderzaal heeft, die toegankelijk is voor personen met een beperkte mobiliteit.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag voldoet niet aan artikel 18 van de verordening toegankelijkheid. Het artikel stelt, voor hoogteverschillen groter dan 18 cm, dat deze verschillen overbrugd moeten worden ofwelmet een trap in combinatie met een helling, ofwel met een trap in combinatie met een lift, ofwel met een helling in combinatie met een lift. Tussen de verdiepingen in wordt er enkel een trap voorzien. Ter uitvoering van artikel 33 en artikel 34, §1, kan in de aanvraag een afwijking van de verplichting tot het plaatsen van een lift worden opgenomen indien een of meer ruimtes op de gelijkvloerse verdieping eenzelfde functie hebben als de ruimtes op een andere verdieping die door het ontbreken van de lift ontoegankelijk zijn, en dat de totale oppervlakte die door de afwijking ontoegankelijk blijft, beperkt is tot ten hoogste vijfentwintig procent van de totale publiek toegankelijke oppervlakte. De aanvraag voldoet hieraan door lounges, vergaderruimtes (kleine afzonderlijke ruimtes in de kantoorruimte) en een ontmoetingsruimte te voorzien op beide verdiepingen en te voldoen aan een beperkte ontoegankelijke ruimte van ten hoogste 25% van de totale publiek toegankelijke oppervlakte. De afwijking om te voorzien in een lift kan worden toegestaan.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat het slopen van een kantoorgebouw en het realiseren van een nieuw kantoorgebouw op de vrijgekomen ruimte met een lounge voor klanten, rust- en werkplekken, vergaderzalen, een open workspace, cafetaria en een ontmoetingsruimte. Aan de omliggende loodsen worden enkele kleine aanpassingen doorgevoerd. Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van kantoorgebouw blijft behouden en connecteert met de bestaande bedrijvigheid van de vliegtuigloods en het vliegveld.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
Het betreft de afbraak van een gebouw en de heropbouw van een kantoorgebouw met dezelfde oppervlakte/ruimte. Het gaat hier over een nieuw energieneutraal kantoor. Er is geen functiewijziging en ook geen uitbreiding. De parkeerparagraaf van de bouwcode is hier niet van toepassing.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De voorbouw van het volledige gebouwencomplex wordt gesloopt en vervangen door een nieuwbouw met ongeveer dezelfde oppervlakte inname. De bestaande bouwhoogte van maximaal 5,12 m wordt in de nieuwe toestand naar 11,58 m gebracht, waarbij wordt aangesloten op de omliggende bestaande bebouwing. De schaal van de omliggende bebouwing wordt niet overschreden. Door de bouwhoogte op te hogen wordt er visueel beter aangesloten op de omliggende bestaande loodsen.
Visueel-vormelijke elementen
De voorgevel wordt uitgevoerd in aluminium sandwichpanelen in antraciet en glas. De toegepaste materialen zijn kenmerkend voor een kantoorgebouw en sluiten aan op de bestaande materialen van het linker- en rechteraanliggende gebouw.
Het niveauverschil van 2,23 m tussen de linker- en rechterconstructie wordt door het nieuwe gebouw opgevangen door het schuine dak te integreren tussen de gebouwen in. Aan de voorzijde wordt een hellend dak voorzien om het hoogteverschil met het achterliggende gebouw te breken.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het gebouw is voorzien van voldoende raamopeningen om zo voldoende natuurlijk daglicht te voorzien in elke ruimte. Door vier vides op verschillende plaatsen in het nieuwe bouwvolume te plaatsen ontvangen de kantoorruimtes en andere ruimtes op het gelijkvloers voldoende daglicht wat de werksfeer en kantoorkwaliteit verhoogt. De overdekte terrassen zijn vlak naast de ontmoetingsruimte voorzien en bieden de medewerkers de mogelijkheid om te vertoeven in open lucht. Op vlak van duurzaamheid betreft het nieuwe gebouw een verbetering tegenover de bestaande toestand omwille van het plaatsen van een energieneutraal kantoorgebouw. De geleverde inspanningen om het gebouw energieneutraal te maken worden gunstig bevonden.
Inzake veiligheid voldoet de aanvraag echter niet aan artikel 14. Volgens het artikel dienen insprongen, zoals voorzien aan de inkomzone op het gelijkvloers, voorzien te worden van verlichting. Omwille van sociale veiligheid dienen insprongen afsluitbaar en/of verlicht te worden. In het voorliggende dossier wordt nergens vermeld of de insprong al dan niet verlicht wordt. In voorwaarde wordt bijgevolg opgenomen om een verlichting te plaatsen in de insprong aan de inkomzone.
Mits voldaan aan de opgestelde voorwaarden voldoet de voorliggende aanvraag aan de actuele eisen inzake hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot in het algemeen.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de insprong aan de inkomzone voorzien van verlichting, conform artikel 14 van de bouwcode.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
7 januari 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
16 januari 2019 |
Start openbaar onderzoek |
23 januari 2019 |
Einde openbaar onderzoek |
21 februari 2019 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
1 mei 2019 |
Verslag GOA |
8 april 2019 |
naam GOA |
Helia Dezhpoor |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
23 januari 2019 |
21 februari 2019 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de insprong aan de inkomzone voorzien van verlichting, conform artikel 14 van de bouwcode.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.