Terug
Gepubliceerd op 23/04/2019

2019_CBS_03321 - Omgevingsvergunning - OMV_2019016518. Lange Lobroekstraat 159. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 19/04/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Johan Hegge, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_03321 - Omgevingsvergunning - OMV_2019016518. Lange Lobroekstraat 159. District Antwerpen - Weigering 2019_CBS_03321 - Omgevingsvergunning - OMV_2019016518. Lange Lobroekstraat 159. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019016518

Gegevens van de aanvrager:

de heer Doudou Vuanda met als adres Lange Lobroekstraat 159 te 2060 Antwerpen

Ligging van het project:

Lange Lobroekstraat 159 te 2060 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 7 sectie G nr. 255E2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          22/06/1956:  vergunning (18#3557) voor verbouwingswerken

Laatst vergunde toestand

-          handelshuis in gesloten bebouwing;

-          handelsfunctie op het gelijkvloers, een eengezinswoning op de hoger gelegen verdiepingen;

-          hoofdvolume van 4 bouwlagen onder semi hellend dak;

-          achterbouw van drie bouwlagen onder plat dak palend aan de linkerbuur;

-          de achterbouw behoudt een afstand van 1,25 meter ten opzichte van de rechter aanpalende;

-          totale bouwdiepte met achterbouw bedraagt 16,30 meter;

-          gevel uitgevoerd in crèmekleurige paramentsteen.

Bestaande toestand

-          eengezinswoning in gesloten bebouwing;

-          hoofdvolume van 4 bouwlagen onder semi hellend dak;

-          achterbouw van drie bouwlagen onder plat dak palend aan linkerbuur;

-          op het gelijkvloers is de achterbouw uitgebreid over de volledige perceelbreedte;

-          de bouwdiepte op het gelijkvloers is uitgebreid van 16,30 meter tot circa 20,27 meter;

-          op de verdiepingen behoudt de achterbouw een afstand van 1,25 meter ten opzichte van de rechteraanpalende;

-          gevelbekleding ongewijzigd.

Inhoud van de aanvraag

-          het verbouwen van een eengezinswoning;

-          het supprimeren van de functie handel op het gelijkvloers;

-          het toevoegen van het gelijkvloers bij de eengezinswoning op de hoger gelegen verdiepingen

-          het regulariseren van het volume van de keuken op het gelijkvloers en de gang naast de zithoek en badkamer;

-          het gelijkvloers is zonder vergunning uitgebreid van circa 17 meter tot 20,27 meter bouwdiepte;

-          het voorzien van een dakterras tegen de linker aanpalende, op het plat dak van de 2de verdieping van de achterbouw;

-          het maken van een toegangsdeur naar het dakterras;

-          het intern herinrichten van de eengezinswoning;

-          het vervangen en het wijzigen van de indeling van de ramen in de voorgevel.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 10: inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte:

de bouwdiepte  op het perceel is niet kenmerkend en aldus niet  in harmonie met het referentie beeld  waar dat dit vereist is;

  • artikel 24: minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:

de zithoek op het gelijkvloers heeft geen rechtstreeks licht en zicht waar dat dit vereist is;Dakkoepels tellen niet mee bij de daglichtberekening als er geen andere verticale of schuine openingen voorzien zijn, zoals hier het geval.

  • artikel 27: open ruimte:

de tuin is volledig verhard met een terras en een tuinhuis waar dat het vereist is om de tuin zoveel mogelijk als onverharde ruimte in te richten.

de open ruimte bedraagt slechts  24,6 m² of 17 %  van de   oppervlakte van het perceel waar dat minstens 20 % van de perceeloppervlakte onbebouwd dient te zijn.

 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Er is geen aanleiding om het college te adviseren (beargumenteerd) af te wijken van de geldende voorschriften.             

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag is in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften. De directe omgeving bestaat uit een mix van een- en meergezinswoningen en handelswoningen. De vraag om de gelijkvloerse handelsruimte te supprimeren en om te vormen tot woonruimte, als uitbreiding van de erboven gelegen woning is dan ook aanvaardbaar.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Op het gelijkvloers werd een aanbouw voorzien waardoor de bouwdiepte op het gelijkvloers vergroot werd tot 20,26 meter. Deze bouwdiepte overschrijdt hiermee de kenmerkende bouwdiepte.

Bovendien werd de open ruimte hierdoor tevens strijdig met de bouwcode kleiner dan 20%. Op geen van punten kan een afwijking worden toegestaan. De aanvraag dient dan ook ongunstig te worden beoordeeld.

Strijdig met de bouwcode werd de kleine resterende open ruimte volledig verhard werd waardoor er geen ruimte rest waar het regenwater op een natuurlijke wijze in de bodem kan infiltreren. Dit is eveneens niet aanvaardbaar, bij een eventuele vergunning zou in voorwaarde kunnen worden opgelegd de open ruimte maximaal te ontharden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

In functie van de gelijkvloerse handelsruimte werd de smalle buitenruimte (koer)  tussen de achterbouw en de scheidsmuur met de gebuur rechts (nummer 161) in het verleden vergund te overdekken.

Er wordt vastgesteld in de aanvraag dat deze overdekte koer samen met de achterbouw werd omgevormd tot binnenruimte. Hierdoor ontstaat een smalle pijp van 20,26 meter lang en slechts 4,38 meter breed met enkel voor en achteraan een raam. Strijdig met de bouwcode dient vastgesteld dat de centraal gelegen ruimten onvoldoende verblijfskwaliteit hebben. Zo hebben deze ruimten, strijdig met de bouwcode, onvoldoende toetreding van rechtstreeks daglicht en zicht.Dakkoepels tellen enkel mee bij de daglichtberekening op voorwaarde dat er per verblijfsruimte andere verticale of schuine openingen voorzien zijn. De zitruimte heeft geen andere daglichtopeningen, bijgevolg geen verblijfskwaliteit.

 

Licht en lucht worden gezien als basiskwaliteiten voor elke ruimte waar mensen langer verblijven. Voldoende daglichttoetreding, gecombineerd met uitzicht en voldoende ventilatie van de woning met verse lucht zijn basisvoorwaarden voor de gezondheid van de bewoners en voor een minimum verblijfskwaliteit van elke woning. Hier kan geen afwijking op worden toegestaan. Bijgevolg dient de aanvraag ook om deze reden ongunstig te worden beoordeeld.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, hoofdzakelijk omwille van het overschrijden van de toelaatbare bouwdiepte, de te kleine resterende open ruimte en het ontbreken van voldoende verblijfskwaliteit.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

12 februari 2019

Volledig- en ontvankelijk

28 februari 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

29 april 2019

Verslag GOA

8 april 2019

naam GOA

Brenda Dierckx

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.