Terug
Gepubliceerd op 23/04/2019

2019_CBS_03376 - Omgevingsvergunning - OMV_2018134819. Mechelseplein 1-5 / Lange Gasthuisstraat 39-45. District Antwerpen. Stedenbouwkundige lasten - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/04/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Johan Hegge, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_03376 - Omgevingsvergunning - OMV_2018134819. Mechelseplein 1-5 / Lange Gasthuisstraat 39-45. District Antwerpen. Stedenbouwkundige lasten - Goedkeuring 2019_CBS_03376 - Omgevingsvergunning - OMV_2018134819. Mechelseplein 1-5 / Lange Gasthuisstraat 39-45. District Antwerpen. Stedenbouwkundige lasten - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2018134819

Gegevens van de aanvrager:

NV Botanische Tuin Real Estate met als adres Lange Gasthuisstraat 35-37 te 2000 Antwerpen, de heer Eric De Vocht met als adres Lange Gasthuisstraat 35-37 te 2000 Antwerpen (belgie) en de heer Johan Van Laer met als contactadres Lange Gasthuisstraat 35-37 te 2000 Antwerpen (belgie)

Gegevens van de exploitant:

NV Botanische Tuin Real Estate met als adres Lange Gasthuisstraat 35-37 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Mechelseplein 1-5 te 2000 Antwerpen en Lange Gasthuisstraat 39-45 te 2000 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 3 sectie C nrs. 974B, 980M en 1012A2

Inrichtingsnummer:

20180809-0018 (Uitbreiding hotel & restaurant fase 2)

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen. Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van Elzenveld hotel en congrescentrum (fase 2)

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          25/03/1938: bescherming (5336) van het Sint-Elisabethgasthuis: klooster en aanpalende zaal als monument;

-          13/02/1948: vergunning  (18#23975) voor herstellingswerken aan de voorgevel Sint Elisabeth gasthuis;

-          09/09/1977: vergunning (18#59014) voor een gevelverbouwing;

-          01/01/1989: vergunning (86#890693) voor verbouwingswerken (Lange Gasthuisstraat 45);

-          18/03/2005: vergunning (545#123) voor het wijzigen van een functie;

-          14/09/2009: vaststelling (5336) van het Sint-Elisabethgasthuis als bouwkundig erfgoed;

-          juli-september 2018: bouwhistorisch onderzoek  - CHE-rapport;

-          21/12/2018: vergunning (20182333) voor het omvormen van de Elzenveld-site naar een hotel met 89 kamers en het herinrichten van de polyvalente zalen (fase 1).

Laatst vergunde toestand

-          historisch gegroeid gebouwencomplex;

-          variabele bouwhoogtes en volumes;

-          afwerking gevels afhankelijk van bouwperiode en stijl.

Bestaande toestand

-          de gebouwen worden als kantoren van het OCMW gebruikt (1300 m2 NVO);

-          Lange Gasthuisstraat 39-45:

  • kroonlijst- en nokhoogte van respectievelijk 11,51 en 13,92 m;
  • pand in gesloten bebouwing met 3 bouwlagen afgedekt met een leien zadeldak;
  • de voorgevel is afgewerkt met pleisterwerk in witte kleur en voorzien van houten schrijnwerk in blauwe kleur;
  • poortdoorgang van 2 bouwlagen met centraal een hoge rondboogvormige doorgang. Centraal een brede met stucwerk versierde gevelplaat waarop met gouden letters het opschrift ‘GASTHUIS ST ELISABETH’ werd aangebracht;
  • het volume links van de poort bevat een 16de-eeuwse kern;

-          Mechelseplein 1-5:

  • kroonlijst- en nokhoogte van respectievelijk 10,85 en 14,93 m;
  • pand in gesloten bebouwing met 3 bouwlagen afgedekt met een leien zadeldak;
  • de voorgevel is afgewerkt met pleisterwerk in witte kleur en voorzien van houten schrijnwerk in blauwe kleur;

-          achterhuis:

  • kroonlijst- en nokhoogte van respectievelijk 7,88 en 13,89 m;
  • de gevel is afgewerkt in rood- bruin gevelmetselwerk en voorzien van houten schrijnwerk in witte kleur;
  • pand met 2 bouwlagen onder een leien zadeldak;

Gewenste toestand

-          inrichting hotel met 29 hotelkamers (verdiepingen), een casco brasserie en restaurant (begane grond);

-          heraanleg van de open ruimte.

Inhoud van de aanvraag

-          renovatie van het poortgebouw Sint Elisabeth en aanpalende gasthuizen, alsook de heraanleg van de open ruimte (fase 2 van 4 fases);

-          functiewijziging van kantoorruimtes tot 29 hotelkamers (verdiepingen), een casco brasserie en restaurant (begane grond). De kantoorruimtes zullen integraal verdwijnen;

-          afbraak stuk achterbouw tussen voorbouw Lange Gasthuisstraat en achterhuis. Uitbreiden achterbouw tot 3 bouwlagen met lift onder een leien zadeldak. Aanleg terras van 26,5 m2 achter nieuwbouw en voorzien van groendak;

-          de nieuwe achterbouw verbindt op de 1ste verdieping de voorbouw met het achterhuis;

-          graven en installeren van technieken kelder die toegang geeft tot de kapel en sacristie;

-          regularisatie van de transformator, uit fase 1 die verhuizen naar een andere ruimte in fase 2;

-          aan de voorgevel links van de poortdoorgang worden 2 ramen omgevormd naar 2 toegangsdeuren;

-          in het dak van Mechelseplein nummer 3 wordt een dakkapel vervangen door een dakraam;

-          voorzien van ramen die uitgeven op de groene binnenkoer bij de achterbouw van Lange Gasthuisstraat nummer 39;

-          interne wijzigingen;

-          supprimeren van een deel van de bestaande beplanting;

-          er worden hoogstammige en meerstammige bomen ingeplant bij de heraanleg van de open ruimte.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

Het bestaande “Elzenveld hotel & seminarie” wordt verbouwd en gerenoveerd in vier fasen waarvoor per fase een omgevingsvergunning wordt aangevraagd. Voor fase I werd een vergunningsaanvraag ingediend op 15/08/2018 (OMV_2018095957). De vergunning werd op 21 december 2018 gedeeltelijk verleend onder voorwaarden.

 

Aangevraagde rubrieken

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

3.2.2.a

het lozen van meer dan 600 m³ per jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan;

+4.000 m³/jaar

12.2.1

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA;

1x 1.000 kVA (verplaatst)

16.3.1.2

inrichtingen voor het fysisch behandelen van gassen (samenpersen - ontspannen) - koelinstallaties voor het bewaren van producten, luchtcompressoren, warmtepompen en airconditioninginstallaties, met een totale geïnstalleerde drijfkracht van meer dan 200 kW;

+255 kW

43.1.2.a

stookinstallaties van meer dan 2.000 kW tot en met 5.000 kW, wanneer het een inrichting betreft vermeld sub 1°, a).

+750 kW

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer

17 januari 2019

29 januari 2019

Voorwaardelijk gunstig

AQUAFIN NV

17 januari 2019

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

brandweer/ risicobeheer/ preventie

17 januari 2019

14 februari 2019

Voorwaardelijk gunstig

lokale politie/ centrale preventie (LP/CP)

17 januari 2019

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

Onroerend Erfgoed

17 januari 2019

19 februari 2019

Ongunstig

Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn

17 januari 2019

15 februari 2019

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

17 januari 2019

17 januari 2019

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

17 januari 2019

6 februari 2019

ondernemen en stadsmarketing/ visit Antwerpen

17 januari 2019

22 januari 2019

stadsbeheer/ vastgoed/ ontwikkeling/ bouwprojecten

17 januari 2019

7 februari 2019

stadsontwikkeling/ mobiliteit

17 januari 2019

29 januari 2019

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie

17 januari 2019

23 januari 2019

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

17 januari 2019

25 maart 2019

stadsontwikkeling/ ruimte (advies inzake SOK)

17 januari 2019

4 februari 2019

stadsontwikkeling/ vergunningen/ stedenbouwkundige vergunningen/ geacht vergund

17 januari 2019

17 januari 2019

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: overdruk - detailhandel (dh) en artikel5:zone voor centrumfuncties - publieksgerichte gebouwen (ce5).

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:

-        artikel 2.2.5 Onbebouwde ruimte en tuinen:

het inplantingsplan nieuwe toestand toont verschillende wijzigingen met betrekking tot het heraanleg van de onbebouwde ruimte, waaronder het verharden van meerdere groenzones en het supprimeren van (een deel van) de bestaande beplanting. Dit is in strijd met de voorschriften die het behoud van de bestaande beplanting vooropstellen.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-        Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-        Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:

  • artikel 18-21  opvangen niveauverschillen binnen:

het dossier bevat onvoldoende info om de leuningen van nieuwe trappen af te toetsen aan de voorschriten;

  • artikel 29/2 toiletten:

in de casco horecaruimten werd geen sanitair opgetekend, waardoor dit niet kan worden afgetoetst aan de voorschriften.

 

Algemene bouwverordeningen

-        Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-        Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

-        Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:

de verblijfsruimtes op niveau +3 in de historische straatvleugel Lange Gasthuisstraat, beschikken over een vrije hoogte van 2,40 of 2,45 m , waar dit minstens 2,60 m moet zijn;

  • artikel 26 Afvalverzameling:

er werd geen afgescheiden ruimte voor afvalberging  voorzien, conform de bepalingen van dit artikel;

  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen

parkeerbehoefte recafunctie: 4 fietsstalplaatsen voor personeel;

parkeerbehoefte hotel: 3 fietsstalplaatsen voor het personeel

Er worden geen fietsstalplaatsen voorzien.

  • artikel 43 Septische putten:

de 2 septische putten samen hebben een volume van 17.000 l, waar de minimale inhoud voor de kamers en de reca samen 39.000 l bedraagt.

 

Sectorale wetgeving

-        MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-        Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-        Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-        Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een bekrachtigde archeologienota worden toegevoegd
De archeologienota werd ingediend door RAAP op 21/12/2018 en door het agentschap Onroerend Erfgoed tijdig bekrachtigd.
De nota bevat voorwaarden, die moeten opgelegd worden in de vergunning.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag voldoet niet aan het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid, maar gezien de beperkte afwijkingen, kan de stedenbouwkundige vergunning toch worden verleend mits de in voorwaarde opgelegde aanpassingen integraal worden uitgevoerd.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat de functiewijziging van bestaande kantoorruimtes (1.400 m²) naar 29 hotelkamers en gelijkvloerse brasserie en restaurant. Vanuit oogpunt ondernemen en stadsmarketing wordt deze functiewijziging gunstig geadviseerd onder de volgende voorwaarden: Het verkrijgen van een Omgevingsvergunning bevrijdt een exploitant niet van de plicht om elke logieseenheid aan te melden of te laten erkennen volgens het Vlaamse logiesdecreet. Ook dient voldaan te worden aan de vereiste brandveiligheidsnormen waarnaar het betreffende decreet verwijst.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Parkeerparagraaf

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 9 parkeerplaatsen.

 

Cfr. advies stedelijke dienst mobiliteit:

De aanvraag betreft het uitbreiden van het hotel en het voorzien van een restaurant in fase 2 van de verbouwing van Elzenveld (hotel en congrescentrum).

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van voornamelijk kantoren/gemeenschapsvoorziening naar hotel en horeca.

 

De kantoren/gemeenschapsvoorziening (OCMW) wordt verbouwd naar horeca op het gelijkvloers en 29 hotelkamers op de verdiepingen.

 

Voor de horeca van respectievelijk 150 m², 352 m² en 172 m² moeten er gezien de ligging in het centrum van de stad geen parkeerplaatsen voorzien worden.

Voor de 29 hotelkamers met parkeernorm 0.3ppl/kamer (voor een 4* hotel cfr. CROW) moeten 9 parkeerplaatsen voorzien worden (29 x 0.3 = 8.7).

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 9.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

‘De voorliggende aanvraag heeft betrekking op een gebouw dat is opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed. Indien de werkelijke parkeerbehoefte op het perceel moet gerealiseerd worden, zou de erfgoedwaarde van het gebouw teniet worden gedaan. Daarom mogen geen parkeerplaatsen voorzien worden.’

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 9 – 0 = 9.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.

 

Cfr. advies stedelijke dienst mobiliteit:

 

De bestaande kantoorruimte van +/- 1.300 m² heeft een parkeerbehoefte van 14 (1.1ppl/100m2).

Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 14.

 

Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor [14] parkeerplaatsen.

 

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan

9 – 14 = 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

 

Fietsstalplaatsen en fietsvoorzieningen

Het advies van de stedelijke dienst mobiliteit legt als voorwaarde op om 7 fietsstalplaatsen voor het personeel van het hotel en de reca-ruimtes te voorzien. Als voorwaarde bij de vergunning wordt daarom opgelegd om op het gelijkvloers een inpandige fietsenberging te voorzien voor 7 fietsstalplaatsen. De inrichting van de fietsenstalling dient te voldoen aan artikel 29 van de bouwcode.

 

Laden en lossen

Het laden en lossen van het hotel zal gebeuren via de bestaande logistieke route van het ziekenhuis die aansluit op de Leopoldstraat. Op die manier wordt de binnenstraat tussen Mechelseplein en Leopoldstraat ontlast.

 

Het is niet duidelijk hoe de leveringen voor de horecaruimtes gaan gebeuren. Maar bij het laden en lossen mag de tram niet gehinderd worden en moet ook de doorgang voor voetgangers en fietsers gevrijwaard blijven. Deze voorwaarde wordt mee opgenomen in de vergunning.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

In functie van de herinrichting van de bestaande gebouwen, worden een aantal volumewijzigingen doorgevoerd.

 

Deze beperken zich tot het openmaken van de oude binnentuinen en het supprimeren van recentere aanbouwen. Een nieuw trap- en liftvolume wordt in de oksel naast de poort

ingeplant zodat dit alle verdiepingen kan ontsluiten, en tevens de begane grond vrijlaat. Dit volume met zadeldak wordt opgebouwd binnen eenzelfde typologie als de overige panden.

De stedenbouwkundige impact van de volumewijzigingen is dus beperkt en aanvaardbaar.

 

Cultuurhistorische aspecten

De bouwgeschiedenis van de panden Lange Gasthuisstraat 41-45 en Mechelseplein 1-5 gaat terug tot het midden van de 16de eeuw. In deze periode werden er langs de Lange Gasthuisstraat verschillende woningen in bak- en zandsteenstijl gebouwd. Links van de doorgang betrof het drie woonhuizen: een voorhuis met afgesloten binnenhof, een achterhuis met lange doorgang en voorhuis met bijgebouwen. Uit het onderzoek ter plaatse is gebleken dat er in situ nog 16de- eeuwse elementen bewaard zijn gebleven. Het betreft de gevels, moerbalken met gedecoreerde balksleutels en geprofileerde kraagstenen, en de dakconstructie van het achterhuis (Lange Gasthuisstraat 43), een deel van achtergevel van het pand Lange Gasthuisstraat 41, de kelders en verschillende binnenmuren.

 

De historische opdeling tussen de verschillende woningen uit de 16de eeuw is vandaag nog herkenbaar in het grondplan met deels bewaarde gevels en binnenindeling. De 16de-eeuwse kern is zeer waardevol omwille van zijn architectuur- en bouwhistorische waarde.

 

In 1835-1836 werd het volume langs de Lange Gasthuisstraat verbouwd naar ontwerp van de Antwerpse architect Louis Serrure (1799-1845). Het ontwerp voorziet een nieuwe voorgevel, een monumentale poortdoorgang en een gedeeltelijke verbouwing van het interieur. De 19de- eeuwse verbouwing is nog duidelijk herkenbaar in de huidige voorgevel met poortdoorgang alsook in de binnenindeling van de panden langs de Lange Gasthuisstraat.

 

Het uitbreken van de kruisramen en bepleisteren van de gevels van de bestaande volumes werd vermoedelijk ook in deze periode uitgevoerd (met uitzondering van de noordgevel van het achterhuis). In het interieur bleven enkele 19de-eeuwse paneeldeuren bewaard. De voorgevel en achterliggende 19de-eeuwse volumes in de Lange Gasthuisstraat zijn zeer waardevol omwille van hun architecturale, historische en contextwaarde. De gevel is beeldbepalend in het straatbeeld en is kenmerkend voor de neoclassicistische architectuur van architect Louis Serrure.

 

De nieuwe voorgevel en verbouwing van de achterliggende volumes kadert ook binnen de grootschalige verbouwing- en uitbreidingscampagnes van het Sint-Elisabethziekenhuis uit het begin van de 19de eeuw. Het vormt als het ware het sluitstuk op een verbouwingscampagne van ca. 1820-1835/36. Hieraan werkten verschillende belangrijke 19de-eeuwse architecten zoals Pierre Bourla en Louis Serrure aan mee, alsook architecten van de voorloper van het OCMW.

 

In de periode 1850-1935 werden nog een aantal verbouwingswerken doorgevoerd, die we al dan niet via plannen in kaart konden brengen. Het betreft een aantal aanpassingen aan de interieurindeling op de gelijkvloerse verdieping, het ophogen van de oude stal met een eerste en zolderverdieping en het openwerken van de blinde gevel/muur langs de doorgang naar de Leopoldstraat. In het interieur bleven ook een aantal houten paneeldeuren en schouwmantels uit deze periode bewaard. Zowel de bewaarde elementen als het grondplan uit deze periode zijn waardevol.

 

In het vierde kwart van de 20ste eeuw werden verschillende verbouwingswerken doorgevoerd. De interne circulatie werd gewijzigd door de realisatie van een horizontale circulatie per verdieping waarbij verschillende scheidingsmuren doorbroken werden. Er werd eveneens een verbinding gemaakt met het pand Lange Gasthuisstraat 39. Alle bestaande verticale circulatie werd afgebroken (trappen) en vervangen door horizontale verbindingen (nieuwe gangen en doorbrekingen). De deur- en poortopeningen in de voorgevel werden dichtgemetseld. Het schrijnwerk in de deur- en vensteropeningen in de gevels werd vervangen door nieuwe houten ramen met historisch uitzicht en verdeling. In de oostelijke gevel van de voormalige stal werden de drie grote poorten, die te zijn op het plan van Serrure, gereconstrueerd. De gevels, behalve de voorgevel, werden ontpleisterd (tweede en derde kwart 20ste eeuw). Het volume rechts van de poortdoorgang werd grondig gerenoveerd en de buitengevels werden nieuw heropgebouwd.

 

Deze panden zijn zeer waardevol gelet op de hoge historische, stedenbouwkundige, architecturale, bouwhistorische en esthetische waarde.

 

Advies stedelijke dienst monumentenzorg

Gezien de ligging van de aanvraag in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde en palend aan een beschermd monument, en de opname van in de aanvraag betrokken constructies in de Inventaris van het cultuurbezit in België, moet de impact van de aanvraag op de erfgoedwaarde van de in de aanvraag betrokken constructies en de omgeving beoordeeld worden en staat de wenselijkheid van behoud voorop. Dit geldt zowel voor het exterieur als het interieur. 

 

Een bouwhistorische studie werd toegevoegd aan het dossier, net zoals een masterplan voor de hele site, zodat de impact van de voorgestelde ingrepen kan beoordeeld worden.

Het dossier werd voorbesproken met de stedelijke dienst monumentenzorg. De voorgestelde ingrepen zijn aanvaardbaar.

Gelet op het voorgaande wordt een voorwaardelijk gunstig advies verleend.

 

Advies Agentschap Onroerend Erfgoed

De omgevingsaanleg van de binnentuin is gedeeltelijk gelegen binnen de bescherming van de Kruidtuin. In dat kader, werd de aanvraag ter advies voorgelegd aan het Agentschap Onroerend Erfgoed.

 

Voor de gevraagde handelingen binnen de bescherming wordt een ongunstig advies verleen. De aanvraag bevat onvoldoende gegevens om te kunnen oordelen of de heraanleg van de onbebouwde ruimte schade zal aanbrengen aan het beschermde erfgoed.

 

Meer bepaald wordt er een nieuwe verharding voorzien naast de Gingko, maar uit de plannen kan niet worden opgemaakt of dit zal gepaard gaan met een terreinwijziging. In de eerdere besprekingen bleek dat er een verlaging van de verharding (noord zuid) werd voorzien om de toegankelijkheid te kunnen garanderen.

Bovendien stelt de ontwerper een nieuwe verharding voor de hele site voor terwijl er mogelijk toch historische verhardingen aanwezig zijn en alle terreinen bovendien een andere geschiedenis kennen die zich ook mag uiten in het gebruikte verhardingsmateriaal.

Dit zijn allemaal zaken die binnen het overleg voor de hele site dienen vastgelegd worden en waar dit dossier een voorafname zou op zijn.

 

De door het agentschap ongunstig geadviseerde handelingen (omgevingsaanleg) worden uitgesloten van vergunning.

 

Advies stedelijke dienst archeologie

Het projectgebied bevindt zich binnen een archeologisch vastgestelde zone. Het projectgebied is gelegen binnen woon- en recreatiefgebied met een oppervlakte boven 300 m² (2795.25 m²) en ingreep in de bodem groter dan 100 m² (211 m²). Volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.4.1 is hiervoor een archeologienota verplicht.

 

De archeologienota werd ingediend door RAAP op 21/12/2018 en door het agentschap Onroerend Erfgoed tijdig bekrachtigd. Het bijhorende programma van maatregelen beveelt een proefputtenonderzoek, aangevuld met een landschappelijke boring in het projectgebied (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/archeologienotas/9769). Deze zijn uit te voeren voorafgaand aan de geplande uitgravingen die hier vergund zullen worden. Nadien zal de erkende archeoloog inschatten of een ander vervolgonderzoek (bijvoorbeeld een opgraving) op het projectgebied noodzakelijk is.

 

De voorwaarden uit dit advies worden opgenomen in de vergunning.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Gezien het openbare karakter van de servitudeweg langs de Kruidtuin en gezien Den Botaniek een openbaar park is, wettelijk beschermd als monument, moet de heraanleg van de onbebouwde ruimtes passen binnen dit openbaar karakter. Het is noodzakelijk dat er voor heel de site een visie en een masterplan wordt opgemaakt alvorens er verdere ontwikkelingen worden ingeleid via omgevingsaanvragen. De stedelijke groendienst wenst als beheerder uitdrukkelijk betrokken te worden bij de opmaak van de visie en het masterplan, samen met andere betrokken stadsdiensten (zoals mobiliteit) en beleidsverantwoordelijken.

 

Rekening houdende met het bovenstaande en met het ongunstig advies van het agentschap Onroerend Erfgoed, worden alle wijzigingen aan de onbebouwde delen tussen de Lange Gasthuisstraat en de Leopoldstraat uitgesloten van vergunning.

 

Mits voldaan aan de gestelde voorwaarden, voldoet de aanvraag verder aan de actuele eisen inzake veiligheid en verblijfskwaliteit.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

De aanvraag heeft betrekking op de tweede fase in de renovatie van het bestaande “Elzenveld hotel & seminarie”. Het hotel wordt verbouwd en gerenoveerd in vier fasen waarvoor per fase een omgevingsvergunning wordt gevraagd. Onderhavige aanvraag omvat de renovatie van het poortgebouw Sint Elisabeth en de aanpalende gasthuizen alsook de heraanleg van de open ruimte. De toekomstige bestemming van de gebouwen is horeca op de begane grond en hotelkamers op de verdiepingen (29 kamers). De kantoorfunctie verdwijnt volledig.

Vergunningstechnisch omvat deze aanvraag volgende onderdelen:

- een uitbreiding van de vergunning voor fase I wegens uitbreiding van het hotel;

- een toevoeging van kadastrale percelen die tot op heden niet in de vergunning opgenomen waren;

- een regularisatie van de transformator vergund in fase I wegens uitbreiding en andere (definitieve) locatie in fase II;

- een regularisatie van de koel- en stookinstallatie vergund in fase I wegens uitbreiding en andere (definitieve) locatie in fase II;

Milieutechnisch is deze aanvraag voor fase II vooral een uitbreiding. Het lozen van huishoudelijk afvalwater vermeerdert met 4.000 m³/jaar tot een totaal van 12.000 m³/jaar. Het vermogen van de koelinstallaties vermeerdert tot 1.005 kW en het vermogen van de stookinstallatie stijgt met 750 kW tot 3.450 kW. De locatie van de transformator evenals van de koel- en stookinstallaties wijzigt ten opzichte van fase I. Enkel de opslag van gevaarlijke producten in kleine verpakkingen wijzigt niet.

 

Volgens het dossier zijn de gebouwen die in deze aanvraag begrepen zijn, bouwkundig erfgoed doch niet als monument beschermd. Ze hebben een lange en boeiende geschiedenis en tevens een hoge erfgoedwaarde. Een gedetailleerde beschrijving werd bij de aanvraag gevoegd.
 

Volgens het dossier is er “een bestaande regenwaterput voorzien met vermoedelijke inhoud van 10.000 liter”. Het is niet duidelijk of er hier verwezen wordt naar de hemelwaterput uit fase I en evenmin wat er bedoeld wordt met de “vermoedelijke” inhoud. Bij fase I werd oorspronkelijk gepland het opgevangen hemelwater enkel te hergebruiken ter bevoorrading van de buitenkranen. Hierop gaf Aquafin een negatief advies. Na overleg werd besloten ook de sanitaire voorzieningen voor het personeel op deze hemelwaterput aan te sluiten. Dit werd vertaald in een bijzondere voorwaarde bij de vergunning voor fase I. Uit onderhavig aanvraagdossier voor fase II kan niet opgemaakt worden of en hoe deze bijzondere voorwaarde in fase II van het project geïmplementeerd werd. Het is duidelijk dat het aanvraagdossier niet overal aangepast werd aan deze bijzondere voorwaarde. Bij opmaak van dit milieutechnisch advies was een advies van Aquafin voor fase II nog niet in het Omgevingsloket opgenomen. Er wordt voorgesteld de bijzondere voorwaarde gebaseerd op het advies van Aquafin en opgenomen in de vergunning voor fase I opnieuw als bijzondere voorwaarde op te nemen in het vergunningenbesluit voor fase II.

Net zoals in het aanvraagdossier voor fase I spreekt de exploitant zich ook hier tegen door in het hemelwaterformulier te stellen dat het hemelwater op natuurlijke wijze op eigen terrein infiltreert terwijl in de motivatienota gesteld wordt dat infiltratie/buffering niet mogelijk is doordat alles – ook ondergronds – volgebouwd is.

Onder het binnenplein wordt een nieuwe kelder voorzien op de plaats waar er vroeger blijkbaar ook een dergelijke kelder voorkwam. De bedoeling is om de technische installaties in deze kelder te plaatsen, vandaar ook de herlocalisatie van transformator en koel- en stookinstallatie.

De bijgevoegde project-m.e.r.-screeningsnota is bijna identiek aan de screeningsnota die gevoegd werd bij de vergunningsaanvraag voor fase I. De nota werd niet aangepast naar aanleiding van de bijzondere voorwaarde opgelegd bij de vergunning voor fase I op basis van het advies van Aquafin. Ook het antwoord op de vraag over de bemaling is identiek. Het is dan ook niet duidelijk of de bemaling waarvan sprake reeds gebeurd is of nog dient te gebeuren. Bij navraag aan de exploitant blijkt ook in fase II, net zoals in fase I, waarschijnlijk een bemaling te zullen uitgevoerd worden omwille van de aanleg van een kelder. De voorwaarden voor bemaling worden dan ook opnieuw opgenomen:

De aandacht van de initiatiefnemer wordt er best op gevestigd dat bemalingswerken, noodzakelijk voor de realisatie van bouwkundige werken, vergunningsplichtig zijn krachtens de Vlarem indelingslijst (rubriek 53.2).

Deze omgevingsvergunning moet worden bekomen alvorens de werf kan worden gestart. Indien het gaat om een bemaling van meer dan 30.000 m³ op jaarbasis of een bemaling dieper dan 4m –mv moet de vergunningsaanvraag een bemalingsstudie bevatten (zie richtlijnen bemalingen 2009). De aandacht van de initiatiefnemer wordt er eveneens op gevestigd dat de opstart van de bemaling dient aangekondigd te worden bij aanvang. Deze aankondigingsplicht geldt ook voor die bemalingen waarvoor geen bemalingsstudie wordt gevraagd (dus als de bemaling lager is dan 30.000 m³ op jaarbasis en minder diep dan 4m –mv).

 

In de bemalingsstudie worden naast de zettingsberekeningen, debieten en fasen, tenminste ook volgende aspecten beschreven en gemotiveerd:

 

-        een beschrijving van de resultaten van het vooronderzoek (o.b.v. DOV, bodemkaarten, hydrogeologische kaarten, studie ABO 2015 infiltratiegevoeligheid, …);

-       een beschrijving van het uitgevoerde grondonderzoek (sonderingen, boringen, metingen grondwaterpeil, pompproeven,doorlatendheidsproeven, …);

-        een risico-inschatting (wat betreft verdroging, verzilting, verontreiniging en zettingen);

-        een motivatie van de hydraulische parameters (via pompproef, putproef of bestaande literatuurgegevens);

-        een beschrijving van het bemalingsconcept;

-        een beschrijving van de afschermende maatregelen:

-       verticale waterremmende wanden (bijvoorbeeld berlinerwand, bentonietwand, secanspalen, …), al dan niet tot in een waterremmende grondlaag

-        horizontale waterremmende laag

-        retourbemaling of oppervlakte-infiltratie

-        beperken duur van de bemaling;

-        als geen retourbemaling mogelijk is: grondige motivatie en alternatief voorstel,  een aanduiding van het lozingspunt, lozing op oppervlaktewater, toelating van Aquafin bij lozing op riolering van > 10 m³/uur;

-        berekende grondwaterstanden voor en tijdens bemaling, inclusief de invloedstraal van de bemaling (op plan getekend - formule van Sichardt mag niet gebruikt worden voor de berekening van de invloedsstraal) en de bemalingsdebieten;

-        een beschrijving van het monitoringprogramma.

 Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de voorwaarden opgenomen in het advies van Aquafin zijn nauwkeurig na te leven;

3.      de voorwaarden opgenomen in het advies van De Lijn zijn nauwkeurig na te leven;

4.      de voorwaarden opgenomen in het advies van het Agentschap Wegen en verkeer zijn nauwkeurig na te leven;

5.      de nieuwe trappen moeten leuningen aan beide zijden hebben die doorlopen op de bordessen en die voorbij de eerste en laatste trede min. 40 cm horizontaal doorlopen alvorens af te buigen naar de wand of de vloer, conform artikel 18 – 21 van de verordening Toegankelijkheid;

6.     wanneer er in de cascoruimten sanitair voorzien wordt voor klanten moet er ook aangepast sanitair voorzien worden, conform artikel 29/2 – 32 van de verordening Toegankelijkheid;

7.     een ruimte voor afvalverzameling moet voorzien worden, conform artikel 26 van de bouwcode;

8.     de septische putten moeten voorzien worden, conform artikel 43 van de bouwcode;

9.     op het gelijkvloers moet een inpandige fietsenberging voorzien worden voor 7 fietsstalplaatsen. De inrichting van de fietsenstalling dient te voldoen aan artikel 29 van de bouwcode;

10.  de nodige maatregelen moeten getroffen worden zodat bij het laden en lossen de tram niet wordt gehinderd en de doorgang voor fietsers en voetgangers steeds gevrijwaard blijft;

11.  de bouwheer voegt de desbetreffende archeologienota met bijhorend programma van maatregelen en bekrachtiging toe bij de aanvraag;

12.  de bouwheer voert het programma van maatregelen (proefputten en een landschappelijke boring) adequaat uit (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/archeologienotas/9798). Deze zijn uit te voeren voorafgaand aan de geplande uitgravingen. Nadien wordt door de erkende archeoloog een nieuwe programma van maatregelen opgesteld;

13.  de bouwheer meldt 2 weken voor aanvang de start van de werken aan de stedelijke dienst archeologie (archeologie@stad.antwerpen.be);

14.  de bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen;

 

Uitsluitingen

15.  alle handelingen die ongunstig worden geadviseerd in het advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed omwille van de strijdigheid met de direct werkende normen;

16.  alle handelingen die ongunstig worden geadviseerd in het advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed omwille van onvolledigheid;

17.  elke wijziging in de aanleg van de onbebouwde ruimte tussen de Lange Gasthuisstraat en de Leopoldstraat.

 

Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Mits voldaan wordt aan de voorgestelde vergunningsvoorwaarden, is deze aanvraag in overeenstemming met de wetgeving betreffende de omgevingsvergunning. Vanuit milieutechnisch oogpunt wordt positief advies gegeven de vergunning te verlenen.

Geadviseerde rubrieken

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

3.2.2.a

het lozen van meer dan 600 m³ per jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan;

+4.000 m³/jaar

12.2.1

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA;

1x 1.000 kVA

16.3.1.2

inrichtingen voor het fysisch behandelen van gassen (samenpersen - ontspannen) - koelinstallaties voor het bewaren van producten, luchtcompressoren, warmtepompen en airconditioninginstallaties, met een totale geïnstalleerde drijfkracht van meer dan 200 kW;

+255 kW

43.1.2.a

stookinstallaties van meer dan 2.000 kW tot en met 5.000 kW, wanneer het een inrichting betreft vermeld sub 1°, a).

+750 kW

 

Gecoördineerde rubrieken

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

3.2.2.a

het lozen van meer dan 600 m³ per jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan;

12.000 m³/jaar

12.2.1

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA;

1x 1.000 kVA

16.3.1.2

inrichtingen voor het fysisch behandelen van gassen (samenpersen - ontspannen) - koelinstallaties voor het bewaren van producten, luchtcompressoren, warmtepompen en airconditioninginstallaties, met een totale geïnstalleerde drijfkracht van meer dan 200 kW;

1.005 kW

17.4

opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kilogram, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter;

500 liter

43.1.2.a

stookinstallaties van meer dan 2.000 kW tot en met 5.000 kW, wanneer het een inrichting betreft vermeld sub 1°, a).

3.450 kW


Stedenbouwkundige lasten

Het project valt onder het principebesluit Stedenbouwkundige lasten van 9 maart 2018. De procedure SOK werd opgestart binnen de doorlooptijd van de omgevingsvergunning.  De aanvraag is een onderdeel van de gehele renovatie en herinrichting van de site Elzenveld waarvoor ook andere omgevingsvergunningen werden aangevraagd. Deze site vormt als monument, in combinatie met de botanisch tuin, een aantrekkingspool voor het publiek met een grote erfgoedwaarde voor wie dit deel van de site eveneens toegankelijk en doorwaadbaar gemaakt wordt en alsdusdanig kan beleefd  worden.

 

 


Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

20 december 2018

Volledig- en ontvankelijk

17 januari 2019

Start openbaar onderzoek

27 januari 2019

Einde openbaar onderzoek

25 februari 2019

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

2 mei 2019

Verslag GOA

8 april 2019

naam GOA

Bieke Geypens en Helia Dezhpoor

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

27 januari 2019

25 februari 2019

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

Er werd 1 bezwaarschrift ingediend voornamelijk handelend over:

1.      Voorliggende aanvraag is in strijd met de voorwaarden opgelegd in de laatst vergunde toestand. De bezwaarindiener stelt dat er in de Omgevingsvergunning 2018095957, goedgekeurd op 21/12/2018, een voorwaarde werd opgelegd tot het indienen van een masterplan en dat hieraan niet werd voldaan.

Beoordeling:

In het kader van de heraanleg van de onbebouwde ruimtes tussen de Lange Gasthuisstraat en de Leopoldstraat, werd in de beoordeling van de laatste vergunning gewezen op de noodzaak tot opmaak van een masterplan. Dit werd echter niet als expliciete voorwaarde bij de vergunning opgelegd. Voorliggende aanvraag bevat voldoende gegevens om de geplande wijzigingen te beoordelen. Het bezwaar is dan ook ontvankelijk, maar ongegrond;

2.      Onduidelijk voorwerp van de aanvraag. In de bijgevoegde documenten van de aanvraag wordt er afwisselend gesproken over een fasering in 2, 3 en 4 fasen. Deze onduidelijkheid maakt dat het voorwerp van de aanvraag fase 2 te vaag blijft en geen degelijke beoordeling toelaat.

Beoordeling:

De plannen en documenten horende bij voorliggende aanvraag, bevatten voldoende informatie om de aangevraagde wijzigingen te kunnen beoordelen. De ruimtelijke beoordeling doet geen voorafnames op eventuele toekomstige bouwfasen en legt hierop geen hypotheek. Het bezwaar is dan ook ontvankelijk, maar ongegrond;

3.      Onrechtmatige inname van de beschermde Kruidtuin. Op de plannen die deel uitmaken van het zogenaamde Masterplan, worden percelen ingenomen die geen deel uitmaken van de erfpachtovereenkomst van de aanvrager.

Beoordeling:

Het onderwerp van voorliggende aanvraag betreft de functiewijziging van het poortgebouw en flankerende panden zijde Lange Gasthuisstraat. De plannen en schetsontwerpen opgenomen in het Masterplan maken geen deel uit van voorliggende aanvraag en worden in deze niet beoordeeld. Daarnaast mag de vergunningverlenende overheid geen rekening houden met burgerrechtelijke aspecten bij het beoordelen van aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning. Anderzijds doet een stedenbouwkundige vergunning deze rechten niet teniet en ontslaat de titularis van de vergunning niet om het nodige bouwrecht te bekomen. Indien zou blijken dat de aanvraag strijdig is met een contractuele verbintenis, dan blijft de vergunning onwerkzaam. Het bezwaar is ontvankelijk, maar ongegrond;

4.      Aantasting van de beschermde Botanische tuin en het cultureel historisch landschap. Op de plannen die deel uitmaken van het zogenaamde Masterplan, worden een aantal wijzigingen doorgevoerd die de erfgoedwaarde van het beschermde landschap verstoren: ondergrondse parking, wijziging servitude doorgang, nieuwe toegangen,…

Beoordeling:

Het onderwerp van voorliggende aanvraag betreft de functiewijziging van het poortgebouw en flankerende panden zijde Lange Gasthuisstraat. De plannen en schetsontwerpen opgenomen in het Masterplan maken geen deel uit van voorliggende aanvraag en worden in deze niet beoordeeld. De heraanleg van de open ruimte die wel deel uitmaakt van voorliggende aanvraag wordt uitgesloten van vergunning omwille van onder meer een ongunstig advies van het Agentschap Onroerend. Het bezwaar is ontvankelijk en deels gegrond;

 

5.      Beschermingsmaatregelen tijdens de werf: de bezwaarindiener stelt dat de nodige maatregelen moeten worden getroffen om de beschermde delen te beschermen tijdens de werken.

Beoordeling:

Het is aan de bouwheer om erover te waken dat alle aangevraagde werken worden uitgevoerd volgens de regels van de kunst. Het bezwaar betreft geen stedenbouwkundig argument waardoor dit ontvankelijk is, maar ongegrond.

 

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-        de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-        het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie;

2.      de voorwaarden opgenomen in het advies van Aquafin;

3.      de voorwaarden opgenomen in het advies van De Lijn;

4.      de voorwaarden opgenomen in het advies van het Agentschap Wegen en verkeer;

5.      de nieuwe trappen moeten leuningen aan beide zijden hebben die doorlopen op de bordessen en die voorbij de eerste en laatste trede min. 40 cm horizontaal doorlopen alvorens af te buigen naar de wand of de vloer, conform artikel 18 – 21 van de verordening Toegankelijkheid;

6.      wanneer er in de cascoruimten sanitair voorzien wordt voor klanten moet er ook aangepast sanitair voorzien worden, conform artikel 29/2 – 32 van de verordening Toegankelijkheid;

7.      een ruimte voor afvalverzameling moet voorzien worden, conform artikel 26 van de bouwcode;

8.      de septische putten moeten voorzien worden, conform artikel 43 van de bouwcode;

9.      op het gelijkvloers moet een inpandige fietsenberging voorzien worden voor 7 fietsstalplaatsen. De inrichting van de fietsenstalling dient te voldoen aan artikel 29 van de bouwcode;

10.  de nodige maatregelen moeten getroffen worden zodat bij het laden en lossen de tram niet wordt gehinderd en de doorgang voor fietsers en voetgangers steeds gevrijwaard blijft;

11.  de bouwheer voegt de desbetreffende archeologienota met bijhorend programma van maatregelen en bekrachtiging toe bij de aanvraag;

12.  de bouwheer voert het programma van maatregelen (proefputten en een landschappelijke boring) adequaat uit (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/archeologienotas/9798). Deze zijn uit te voeren voorafgaand aan de geplande uitgravingen. Nadien wordt door de erkende archeoloog een nieuwe programma van maatregelen opgesteld;

13.  de bouwheer meldt 2 weken voor aanvang de start van de werken aan de stedelijke dienst archeologie (archeologie@stad.antwerpen.be);

14.  de bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen;

 

Uitsluitingen

15.  alle handelingen die ongunstig worden geadviseerd in het advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed omwille van de strijdigheid met de direct werkende normen;

16.  alle handelingen die ongunstig worden geadviseerd in het advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed omwille van onvolledigheid;

17.  elke wijziging in de aanleg van de onbebouwde ruimte tussen de Lange Gasthuisstraat en de Leopoldstraat.


Brandweervoorwaarden

de brandweervoorwaarden uit het verslag met kenmerk BW/SVE/2019/G.00050.A1.0018.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

 

De vergunning omvat thans volgende rubrieken:

 

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

3.2.2.a

het lozen van meer dan 600 m³ per jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan;

12.000 m³/jaar

12.2.1

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA;

1.000 kVA

16.3.1.2

inrichtingen voor het fysisch behandelen van gassen (samenpersen - ontspannen) - koelinstallaties voor het bewaren van producten, luchtcompressoren, warmtepompen en airconditioninginstallaties, met een totale geïnstalleerde drijfkracht van meer dan 200 kW;

1.005 kW

17.4

opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kilogram, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter;

500 liter

43.1.2.a

stookinstallaties van meer dan 2.000 kW tot en met 5.000 kW, wanneer het een inrichting betreft vermeld sub 1°, a).

3.450 kW

 

 

 

Artikel 4

Het college beslist dat de omgevingsvergunning ingaat op 19 april 2019 voor onbepaalde duur.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.