Terug
Gepubliceerd op 23/04/2019

2019_CBS_03356 - Omgevingsvergunning - OMV_2019016199. Ranststraat 26-30. District Borgerhout - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/04/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Johan Hegge, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_03356 - Omgevingsvergunning - OMV_2019016199. Ranststraat 26-30. District Borgerhout - Goedkeuring 2019_CBS_03356 - Omgevingsvergunning - OMV_2019016199. Ranststraat 26-30. District Borgerhout - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019016199

Gegevens van de aanvrager:

VZW Kebdana met als adres Ranststraat 26 te 2140 Borgerhout (Antwerpen)

Ligging van het project:

Ranststraat 26-30 te 2140 Borgerhout (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 25sectie A nrs. 13B3, 13Y2, 13H2 en 17D16

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren keldertrap en  uitbreiden van de kelder

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          24/06/2005: vergunning (3221#5) voor het verbouwen van 3 rijwoningen tot socio-cultureel centrum;

-          09/07/2010: vergunning (20102796) voor het regulariseren van verbouwingen aan een socio-cultureel centrum met gebedsruimte en leslokalen;

-          25/11/2011: vergunning (20114769) voor het verbouwen van een gebedshuis en socio-cultureel centrum;

-          06/04/2018: weigering (201875) voor het regulariseren van een gemaakte kelder en een aanvraag voor het bouwen van een tweede trap naar de kelder.

Laatst vergunde toestand

-          de drie panden bestaan telkens uit drie bouwlagen onder een plat dak;

-          de gebouwen zijn ingericht als gebedshuis en socio-cultureel centrum.

Bestaande toestand

-          het perceel met huisnummer 30 werd volledig onderkelderd;

-          in de inkomhal werd er een trap geplaatst naar deze kelderverdieping, alsook een goederenlift ter hoogte van het oorspronkelijk bureau.

Inhoud van de aanvraag

-          regulariseren onderkelderen van het volledige perceel met huisnummer 30 voor bergruimte met een plafondhoogte van 2,40 meter;

-          regulariseren van een keldertrap ter hoogte van de inkomhal;

-          afbreken van het bestaande bureau achter de trappenhal;

-          voorzien van een extra gelijkvloerse toegangsdeur tussen het pand nummer 26 en 28 ter hoogte van de berging;

-          de bovenliggende verdiepingen en de voorgevel blijven ongewijzigd en maken geen deel uit van de aanvraag.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

25 februari 2019

29 maart 2019

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

sociale dienstverlening/ ontmoeting/ levensbeschouwingen

25 februari 2019

6 maart 2019

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De Ranststraat wordt gekenmerkt door gesloten bebouwing met woningen. Het bestaande gebedshuis met twee bovenliggende woongelegenheden blijft ongewijzigd.

Deze inrichting, die in voorliggende aanvraag ongewijzigd blijft, is inpasbaar in de omgeving.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

In voorliggende aanvraag werd een kelder ingericht over het volledige perceel. Het betreft een niet-bewoonbare kelder aangezien het vloerniveau meer dan 1,50 m onder het maaiveld ligt. De kelder zal volgens de plannen ingericht worden als bergruimte.

Hij heeft een netto vloeroppervlakte van 180 m² en hoort bij een gebedshuis. Aangezien een open ruimte van 27 m² aanwezig is op het perceel en het gelegen is in een dicht bebouwd bouwblok is het ruimtelijk niet aangewezen ook deze open ruimte volledig te onder kelderen waardoor geen infiltratie van het regenwater meer mogelijk wordt.

Als voorwaarde bij deze vergunning zal worden opgenomen de kelder slechts te voorzien tot een bouwdiepte van 32 m. De ondergrond van de open ruimte moet terug vrij van constructie worden en de tuin moet groen worden aangelegd zodat maximale infiltratie mogelijk wordt.

 

Visueel-vormelijke elementen

Door de trap achter één vleugel van de dubbele deur aan de inkomhal te plaatsen, kan nog slechts één deur gebruikt worden. Dit wordt niet vertaald in de gevelopening. Omwille van het huidige gevelbeeld is het niet wenselijk de gevelopening aan te passen en zal het gebruik duidelijk moeten vertaald worden door middel van nieuw buitenschrijnwerk. Omwille van het gebrek aan levendige plint in de huidige gevel wordt opgelegd in voorwaarde één deurgeheel uit te werken in glas.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Naar aanleiding van voorliggende aanvraag werd advies ingewonnen bij de dienst levensbeschouwing. Hun advies luidt als volgt: “De aanvraag om aanpassingen uit te voeren om de kelderruimte publiek toegankelijker te maken als ontmoetingsruimte voor jongeren moet vooral vanuit veiligheidsoverwegingen bekeken worden. De creatie van een bijkomende toegang en treden, zal de evacuatie en de toegankelijkheid verhogen. Het is niet de doelstelling van de organisatie om bijkomende ruimte te creëren.  Deze ruimte wordt reeds sporadisch gebruikt voor éénmalige activiteiten. De aanvraag kan in feite daarom enkel geadviseerd worden door de brandweer. Er is geen verhoging of wijziging van het aantal bezoekers.”

Uit voorliggende plannen kan slechts worden afgeleid dat de kelder als bergruimte wordt ingericht waar maximaal 10 personen  worden toegelaten. Ook het advies van de brandweer werd opgemaakt vanuit de veronderstelling dat de kelder behoort tot het niet toegankelijk gedeelte.

Daarom zal het publiek toegankelijk maken van de kelderruimte uitgesloten worden uit de vergunning.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de kelder slechts te voorzien tot een bouwdiepte van 32m;

3.      de open ruimte groen aan te leggen;

4.      een nieuwe inkomdeur te voorzien waarbij één deurgeheel wordt uitgevoerd in glas;

 

Uitsluitingen

5.      het publiek toegankelijk maken van de kelder.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

6 februari 2019

Volledig- en ontvankelijk

25 februari 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

26 april 2019

Verslag GOA

9 april 2019

naam GOA

Helia Dezhpoor

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de kelder slechts te voorzien tot een bouwdiepte van 32m;

3.      de open ruimte groen aan te leggen;

4.      een nieuwe inkomdeur te voorzien waarbij één deurgeheel wordt uitgevoerd in glas;

 

Uitsluitingen

5.      het publiek toegankelijk maken van de kelder.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.