Terug
Gepubliceerd op 23/04/2019

2019_CBS_02891 - Omgevingsvergunning. Zaak van de wegen - OMV_2018129410. District Antwerpen. Bredastraat ZN - Kennisneming

college van burgemeester en schepenen
vr 19/04/2019 - 09:00 digitaal
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Johan Hegge, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_02891 - Omgevingsvergunning. Zaak van de wegen - OMV_2018129410. District Antwerpen. Bredastraat ZN - Kennisneming 2019_CBS_02891 - Omgevingsvergunning. Zaak van de wegen - OMV_2018129410. District Antwerpen. Bredastraat ZN - Kennisneming

Motivering

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek. 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

13 december 2018

11 januari 2019

0

0

0

0

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

Projectnummer:

OMV_2018129410

Gegevens van de aanvrager:

AQUAFIN NV met als adres Dijkstraat 8 te 2630 Aartselaar

Ligging van het project:

Bredastraat ZN te 2060 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 7, sectie G, nrs. 0, 32P, 53R en 274E4

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

heraanleggen van verharding met gewijzigde inrichting

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Bestaande toestand

  • hoofdstraat met 50km/u tussen Viaduct-Dam en de IJzerlaan met dubbele rijrichting;
  • woonstraat met 30km/u richting Hardenvoort met dubbele rijrichting;
  • voetpad aan beide zijden van de straat;
  • langsparkeren aan beide zijden van de straat, behalve tussen Viaduct-Dam en de IJzerlaan van maandag tot en met vrijdag van 16u tot 19u;
  • parking ter hoogte van de bestaande aansluiting Hardenvoort-Kempenstraat-Park Spoor Noord;
  • knip voor gemotoriseerd verkeer tussen Hardenvoort en de Kempenstraat;
  • wel verbinding onder het Hardenvoortviaduct voor tram, fietsers en voetgangers. 

Inhoud van de aanvraag

  • in het nieuw ontwerp van de Bredastraat zijn drie deelgebieden te onderscheiden:
    • het gedeelte tussen het kruispunt met Viaduct-Dam en de IJzerlaan:
      • rijbaan in asfaltverharding met een breedte van 6,30 meter tot 9,50 meter;
      • langs weerzijden een parkeerstrook van 2,00 meter breed in kasseien met open voeg en met bomen tussenin;
      • langs weerszijden een voetpad met een minimale breedte van 1,80 meter uitgevoerd in grijze betonstraatstenen;
      • enkelrichtingsfietspad met breedte 1,75 meter in bordeaux-bruin asfalt aan de oostelijke zijde gelegen tussen het voetpad en de parkeerstrook en bij de aansluiting op de IJzerlaan aanliggend aan de rijbaan;
      • verkeersplateau in betonstraatstenen, kleur antraciet, aan het kruispunt Viaduct-Dam en Driesnellenstraat;
    • het gedeelte tussen het kruispunt met Viaduct-Dam richting Hardenvoort:
      • rijbaan in asfaltverharding met een breedte van 4,80 meter;
      • langs weerzijden een parkeerstrook van 2,00 meter breed in kasseien met open voeg en een voetpad met een minimale breedte van 1,55 meter uitgevoerd in grijze betonstraatstenen;
      • tussen voetpad en parkeerstrook een zone met bomen in plantvakken en daartussen extra voetpadruimte met een minimumbreedte van 1,85 meter in lineaire grasbetontegels;
      • verkeersheuvels met betonstraatstenen, kleur antraciet, ter hoogte van de schooltoegangen;
      • twee accentbomen, zit- en speelelementen en fietsbeugels bij de schooltoegang tegenover het woonerf van de Joossensgang;
    • een plein met pocketparking:
      • parking voor 45 auto’s uitgevoerd in zwart beton met rechte zaagsneden en parkeervakken in grasbetontegels met noppen en enkele bomen er tussenin;
      • fietsloper aan de zuidzijde in grijs beton en met een breedte van 2,75 meter;
      • verharding plein in zwart beton, schuine zaagsneden, aan de zijde van de Kempenstraat;
      • verharding voetgangersdoorgang parking in zwart printbeton;
      • voetpad, in aansluiting met de gebouwen en de verkeersheuvel, in zwarte betonstraatstenen;
      • een velostation, fietsenstallingen, terrasruimte en diverse zit- en speelelementen op en rond de pleinruimte;
      • de pocketparking wordt 10cm verdiept aangelegd en afgebakend met een brede boordsteen en zitelementen;
      • de doorgang voor de hulpdiensten van de Bredastraat/Hardenvoort richting Park Spoor Noord en de toelevering van het velostation blijven gegarandeerd door de toepassing van wegneembare anti-parkeerpaaltjes;
      • op de pocketparking zijn dicht bij de toegang 3 mindervalideparkeerplaatsen voorzien;
  • in de Bredastraat worden in totaal 100 parkeerplaatsen voorzien en 50 fietsparkeerplaatsen;
  • er wordt een gemengd rioleringsstelsel voorzien waarbij de gemetste kokers zullen worden vervangen door grotere bufferleidingen;
  • er worden in totaal 41 nieuwe bomen geplant en er blijven 8 van de 12 bomen behouden.

Argumentatie

Adviezen 

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

7 december 2018

16 januari 2019

Voorwaardelijk gunstig

lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE)

7 december 2018

27 december 2019

Geen bezwaar

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsbeheer/ stadsreiniging - sorteerstraatjes

7 december 2018

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

stadsontwikkeling/ mobiliteit

7 december 2018

10 december 2018

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie

7 december 2018

12 december 2018

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

7 december 2018

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers

7 december 2018

10 december 2018

Toetsing voorschriften 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. 

Het eigendom is gedeeltelijk gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Dam-West, goedgekeurd op 6 januari 2011. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: zone voor publiek domein (artikel 7). 

Het eigendom is gedeeltelijk gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA Stedelijk Park Spoor Noord, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 29 juni 2005. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: zone voor openbare wegenis 1. 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) en bijzondere plannen van aanleg (BPA) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.) 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling. 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan en het bijzonder plan van aanleg.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
    De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
    De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
    De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
    De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
    Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
    De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
  • Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een bekrachtigde archeologienota worden toegevoegd.
    De archeologienota werd bekrachtigd door het agentschap Onroerend Erfgoed op 16 januari 2018.
    De nota toont gemotiveerd aan dat er geen verder archeologisch onderzoek moet plaatsvinden. 

Omgevingstoets 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De bestaande situatie betreft een woonstraat voor hoofdzakelijk plaatselijk verkeer. De omgeving wordt gekenmerkt door een mix van één- en meergezinswoningen van overwegend drie bouwlagen.
Verder zijn er ook twee scholen aanwezig, Stedelijk Lyceum Hardenvoort en het CDO.
De bestaande straat is breed met aan weerszijden van de straat langsparkeerplaatsen. Op de hoek met Hardenvoort bevindt zich een pocketparking. Er is in de bestaande straat weinig groen aanwezig.
Met de geplande heraanleg van de Bredastraat verbetert de beeldkwaliteit van de straat in belangrijke mate. Zo wordt er maximaal ingezet op vergroening van het straatbeeld en de maximalisatie van de verblijfs- en bewegingsruimte voor de zwakke weggebruiker.
De aanvraag voorziet in het creëren van een aangename woon- en leefomgeving.
Ter hoogte van de huidige parking bij de aansluiting op park Spoor Noord werd de toegang tot de Kempenstraat geknipt waardoor een plein ontstaat. Qua materialisatie wordt aangesloten bij de vormgeving van park Spoor Noord.
De aanvraag werd ter advies aan de dienst stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers. Zij merken op dat de sorteerstraat te dicht gelegen is bij het verkeersplateau. Zij geven gunstig advies op voorwaarde dat een kleine verschuiving wordt uitgevoerd van beide sorteerstraten om het ledigingsvoertuig een vlakke ondergrond te kunnen geven, aangezien de huidige inplanting te dicht tegen het plateau zit, waardoor het ledigingsvoertuig schuin staat. Tevens heeft deze kleine niet-essentiële aanpassing geen invloed op het aantal beschikbare autostaanplaatsen en blijft de toegang tot private garages mogelijk.

Volgende concrete voorwaarden dienen te worden opgelegd:
-          Sinus opschuiven met 1,20 m richting zebrapad;
-          Sorteerstraat aan de oneven huisnummerkant op 5,10 m afstand van de nieuwe sinus inplanten en op 2,45 m van de parkeerstrook;
-          Sorteerstraat aan de even huisnummerkant op 3,65 m afstand van de nieuwe sinus inplanten.
Aan het dossier wordt hiervoor een extra plan toegevoegd met referentie ‘20190415_WR_PL01_0.0’.

Bodemreliëf
Met uitzondering van rioleringswerken worden geen wijzigingen aan de bodem voorzien.
Gezien de lage ligging van de wijk zal er een gemengd stelsel voorzien worden. De bestaande gemetste kokers zullen worden vervangen door grotere bufferleidingen. De bestaande afwateringszin zal behouden blijven.

Aspecten m.b.t. archeologie
Het projectgebied bevindt zich buiten een archeologisch vastgestelde zone. Het projectgebied is gedeeltelijk gelegen binnen woon- en recreatiefgebied met een oppervlakte groter dan 3000 m² (niet vermeld) en ingreep in de bodem groter dan 1000 m² (niet vermeld). Volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.4.1 is hiervoor een archeologienota verplicht.
De archeologienota werd ingediend door ABO op 10 januari 2018 en door het Agentschap Onroerend Erfgoed bekrachtigd op 16 januari 2018. Het bijhorende programma van maatregelen adviseert een vrijgave van het plangebied (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/archeologienotas/6181). De bouwheer dient met andere woorden geen ander vervolgonderzoek uit te voeren.
De straat staat afgebeeld op kaartmateriaal uit de 18de eeuw en kent dus reeds een lange geschiedenis. Mogelijk worden hiervan nog wel archeologische restanten aangetroffen bij de werkzaamheden. Deze dienen onder de vondstmeldingsplicht te worden gemeld (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4).
De stedelijke dienst stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed / archeologie geeft een voorwaardelijk gunstig advies.

Mobiliteitsimpact (o.a. toetsing parkeerbehoefte)
Het voorliggende project heeft een positieve parkeerbalans. In het nieuwe ontwerp worden 11 extra parkeerplaatsen voorzien ten opzichte van de bestaande toestand.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De verkeersveiligheid en de verblijfskwaliteit van de straat worden verhoogd, mede door de aanplanting van groen.
De aanvraag werd ter advies eveneens voorgelegd aan de verkeerspolitie Antwerpen. Deze meldt geen opmerking te hebben op het voorstel tot heraanleggen van verharding met gewijzigde inrichting. Zij melden geen bezwaar te hebben tegen de aanvraag.

Juridische grond

Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

20 november 2018

Volledig- en ontvankelijk

7 december 2018

Start openbaar onderzoek

13 december 2018

Einde openbaar onderzoek

11 januari 2019

Gemeenteraad voor wegenwerken

29 april 2019

Uiterste beslissingsdatum

21 mei 2019

Verslag GOA

6 maart 2019

naam GOA

Brenda Dierckx

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'zaak van de wegen' en legt dit ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.

Artikel 2

Het college legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de uitrusting en de inrichting van de Bredastraat onder volgende voorwaarden:

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  2. sinus opschuiven met 1,20 m richting zebrapad;
  3. sorteerstraat aan de oneven huisnummerkant op 5,10 m afstand van de nieuwe sinus inplanten en op 2,45 m van de parkeerstrook;
  4. sorteerstraat aan de even huisnummerkant op 3,65 m afstand van de nieuwe sinus inplanten;
  5. de bouwheer laat werfcontroles toe door de archeologen van de dienst archeologie van de stad Antwerpen;
  6. de bouwheer is verplicht om eventuele vondsten en restanten waarvan hij redelijkerwijs vermoedt dat het archeologische waarde heeft, te melden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4).

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • BA_VERHARD RI3A253_L.pdf
  • BA_RI3A253_I_B.pdf
  • BA_RI3A253_I_N.pdf
  • BA_VERHARD RI3A253_P_B.pdf
  • BA_VERHARD RI3A253_P_N.pdf
  • BA_VERHARD RI3A253_PR_N_1.pdf
  • BA_VERHARD RI3A253_PR_N_2.pdf
  • BA_VERHARD RI3A253_PR_N_3.pdf
  • BA_VERHARD RI3A253_PR_N_4.pdf
  • BA_VERHARD RI3A253_PR_N_5.pdf
  • advies_brandweer.pdf
  • 20190415 WR PL01 0.0 - Inplanting sorteerstraat.pdf