De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
13 december 2018 |
11 januari 2019 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018129410 |
Gegevens van de aanvrager: |
AQUAFIN NV met als adres Dijkstraat 8 te 2630 Aartselaar |
Ligging van het project: |
Bredastraat ZN te 2060 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 7, sectie G, nrs. 0, 32P, 53R en 274E4 |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
heraanleggen van verharding met gewijzigde inrichting |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
7 december 2018 |
16 januari 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) |
7 december 2018 |
27 december 2019 |
Geen bezwaar |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsbeheer/ stadsreiniging - sorteerstraatjes |
7 december 2018 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
7 december 2018 |
10 december 2018 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie |
7 december 2018 |
12 december 2018 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
7 december 2018 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers |
7 december 2018 |
10 december 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gedeeltelijk gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Dam-West, goedgekeurd op 6 januari 2011. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: zone voor publiek domein (artikel 7).
Het eigendom is gedeeltelijk gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA Stedelijk Park Spoor Noord, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 29 juni 2005. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: zone voor openbare wegenis 1.
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) en bijzondere plannen van aanleg (BPA) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan en het bijzonder plan van aanleg.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale wetgeving
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De bestaande situatie betreft een woonstraat voor hoofdzakelijk plaatselijk verkeer. De omgeving wordt gekenmerkt door een mix van één- en meergezinswoningen van overwegend drie bouwlagen.
Verder zijn er ook twee scholen aanwezig, Stedelijk Lyceum Hardenvoort en het CDO.
De bestaande straat is breed met aan weerszijden van de straat langsparkeerplaatsen. Op de hoek met Hardenvoort bevindt zich een pocketparking. Er is in de bestaande straat weinig groen aanwezig.
Met de geplande heraanleg van de Bredastraat verbetert de beeldkwaliteit van de straat in belangrijke mate. Zo wordt er maximaal ingezet op vergroening van het straatbeeld en de maximalisatie van de verblijfs- en bewegingsruimte voor de zwakke weggebruiker.
De aanvraag voorziet in het creëren van een aangename woon- en leefomgeving.
Ter hoogte van de huidige parking bij de aansluiting op park Spoor Noord werd de toegang tot de Kempenstraat geknipt waardoor een plein ontstaat. Qua materialisatie wordt aangesloten bij de vormgeving van park Spoor Noord.
De aanvraag werd ter advies aan de dienst stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers. Zij merken op dat de sorteerstraat te dicht gelegen is bij het verkeersplateau. Zij geven gunstig advies op voorwaarde dat een kleine verschuiving wordt uitgevoerd van beide sorteerstraten om het ledigingsvoertuig een vlakke ondergrond te kunnen geven, aangezien de huidige inplanting te dicht tegen het plateau zit, waardoor het ledigingsvoertuig schuin staat. Tevens heeft deze kleine niet-essentiële aanpassing geen invloed op het aantal beschikbare autostaanplaatsen en blijft de toegang tot private garages mogelijk.
Volgende concrete voorwaarden dienen te worden opgelegd:
- Sinus opschuiven met 1,20 m richting zebrapad;
- Sorteerstraat aan de oneven huisnummerkant op 5,10 m afstand van de nieuwe sinus inplanten en op 2,45 m van de parkeerstrook;
- Sorteerstraat aan de even huisnummerkant op 3,65 m afstand van de nieuwe sinus inplanten.
Aan het dossier wordt hiervoor een extra plan toegevoegd met referentie ‘20190415_WR_PL01_0.0’.
Bodemreliëf
Met uitzondering van rioleringswerken worden geen wijzigingen aan de bodem voorzien.
Gezien de lage ligging van de wijk zal er een gemengd stelsel voorzien worden. De bestaande gemetste kokers zullen worden vervangen door grotere bufferleidingen. De bestaande afwateringszin zal behouden blijven.
Aspecten m.b.t. archeologie
Het projectgebied bevindt zich buiten een archeologisch vastgestelde zone. Het projectgebied is gedeeltelijk gelegen binnen woon- en recreatiefgebied met een oppervlakte groter dan 3000 m² (niet vermeld) en ingreep in de bodem groter dan 1000 m² (niet vermeld). Volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.4.1 is hiervoor een archeologienota verplicht.
De archeologienota werd ingediend door ABO op 10 januari 2018 en door het Agentschap Onroerend Erfgoed bekrachtigd op 16 januari 2018. Het bijhorende programma van maatregelen adviseert een vrijgave van het plangebied (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/archeologienotas/6181). De bouwheer dient met andere woorden geen ander vervolgonderzoek uit te voeren.
De straat staat afgebeeld op kaartmateriaal uit de 18de eeuw en kent dus reeds een lange geschiedenis. Mogelijk worden hiervan nog wel archeologische restanten aangetroffen bij de werkzaamheden. Deze dienen onder de vondstmeldingsplicht te worden gemeld (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4).
De stedelijke dienst stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed / archeologie geeft een voorwaardelijk gunstig advies.
Mobiliteitsimpact (o.a. toetsing parkeerbehoefte)
Het voorliggende project heeft een positieve parkeerbalans. In het nieuwe ontwerp worden 11 extra parkeerplaatsen voorzien ten opzichte van de bestaande toestand.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De verkeersveiligheid en de verblijfskwaliteit van de straat worden verhoogd, mede door de aanplanting van groen.
De aanvraag werd ter advies eveneens voorgelegd aan de verkeerspolitie Antwerpen. Deze meldt geen opmerking te hebben op het voorstel tot heraanleggen van verharding met gewijzigde inrichting. Zij melden geen bezwaar te hebben tegen de aanvraag.
Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
20 november 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
7 december 2018 |
Start openbaar onderzoek |
13 december 2018 |
Einde openbaar onderzoek |
11 januari 2019 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
29 april 2019 |
Uiterste beslissingsdatum |
21 mei 2019 |
Verslag GOA |
6 maart 2019 |
naam GOA |
Brenda Dierckx |
Het college neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'zaak van de wegen' en legt dit ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.
Het college legt het volgende voor aan de gemeenteraad:
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de uitrusting en de inrichting van de Bredastraat onder volgende voorwaarden: