Terug
Gepubliceerd op 23/04/2019

2019_CBS_03377 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Gunstig advies - OMV_2018095096. Lindendreef 1. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/04/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Johan Hegge, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_03377 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Gunstig advies - OMV_2018095096. Lindendreef 1. District Antwerpen - Goedkeuring 2019_CBS_03377 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Gunstig advies - OMV_2018095096. Lindendreef 1. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

1.      de aanvraag ingediend is door het betrokken college;

2.      de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Aanleiding en context

Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:

- een openbaar onderzoek te houden;

- advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2018095096

Gegevens van de aanvrager:

de heer Wouter De Ploey met als contactadres Leopoldstraat 26 te 2000 Antwerpen

Gegevens van de exploitant:

VZW Het Ziekenhuisnetwerk Antwerpen met als adres Leopoldstraat 26 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Lindendreef 1 te 2020 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 12 sectie M nrs. 321E, 321G, 321H, 321D, 321A2, 334A, afdeling 23sectie C nrs. 294Y7 en 295Y3

Inrichtingsnummer:

20180205-0084 (ZNA Middelheim)

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen. Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

Voorwerp van de aanvraag:

aanpassen van de bestaande stookplaats, het plaatsen van technische geluidsdempers in de gevel en het plaatsen van twee technische groepen op gebouw Mt

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          20/12/2013: vergunning (20135677) voor het aanleggen van een bijkomende noodtrap;

-          11/06/2014: vergunning (20136163) voor het bouwen van een universiteitsgebouw (inclusief laboratoria, kantoren en leslokalen);

-          26/07/2018: vergunning (20181002) voor het bouwen van 2 liften, 14 parkeerplaatsen en het veranderen van een ziekenhuis (vervangen koelgroep aan F-gebouw).

Bestaande toestand

-          bestaand ziekenhuis.

Inhoud van de aanvraag

-          aanpassen gevelopening en plaatsen baffels;

-          plaatsen van drycooler op gebouw Mt;

-          plaatsen van koelgroep op gebouw Mt.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

Op 8 juni 2017 verleende de deputatie een nieuwe milieuvergunning voor het verder exploiteren van het ziekenhuis (kenmerk MLAV1/2017_12). De vergunning werd verleend voor onbepaalde duur.

 

Argumentatie

Adviezen

 

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

6 maart 2019

4 april 2019

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Buurtpark Groenenborg, goedgekeurd op 12 februari 2015. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1: zone voor groen - (gr).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel 4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde kunnen worden toegelaten, ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd door de Raad van State beschouwd als een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening. (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel 4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde kunnen worden toegelaten, ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd door de Raad van State beschouwd als een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening. (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een parkgebied. De parkgebieden moeten in hun staat bewaard worden of zijn bestemd om zodanig ingericht te worden, dat ze, in de al dan niet verstedelijkte gebieden, hun sociale functie kunnen vervullen. (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • artikel 16 Technische uitsprongen: de ‘drycooler’ wordt niet inwendig in het gebouw ondergebracht en niet op het hoogst gelegen dak.

 

Sectorale wetgeving

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Het ontwerp wijkt af van de bouwcode op volgend artikel:

-          art. 16: De drycooler installatie wordt bovenop het dak van de stookplaats geplaatst, en niet inwendig in het gebouw zoals de bouwcode voorschrijft. De installatie bevindt zich ook niet op het hoogste dak en niet binnen een hoek van 45° ten opzichte van de gevelvlakken, vertrekkend vanaf de bovenkant van de kroonlijst.

Een afwijking van de bouwcode kan worden toegestaan op basis van volgende motivatie, mede onderbouwd door de informatie die de aanvrager heeft opgenomen in de beschrijvende nota:

  • Het betreft technische constructies, noodzakelijk voor de goede werking van het ziekenhuis.
  • De afwijkingen ten opzichte van de voorschriften van de bouwcode zijn beperkt. De inplanting van de installaties volgt uit een technische logica en opbouw van het koel- en verwarmingssysteem.
  • Het plaatsen van de toestellen op het hoogste dak van het ziekenhuis is omwille van technische en veiligheidsredenen niet mogelijk.
  • De technische infrastructuur wordt gekoppeld aan de bestaande stookplaats. Ten opzichte van wat origineel werd voorzien voor het ziekenhuis, zijn de vereisten voor dergelijke installaties enorm toegenomen. De omvang van het programma met grote koelvereisten en vermogens leidt tot grotere installaties. De aanvrager tracht deze installaties te bundelen en logisch in te planten op de site van het ziekenhuis.

Indien in de toekomst bijkomende installaties noodzakelijk zijn, wordt vanuit ruimtelijke oogpunt geadviseerd deze installaties te blijven clusteren op deze locatie, zodat de visuele impact op het hoofdgebouw en de omliggende gebouwen beperkt wordt.

 

Functionele inpasbaarheid

De aangevraagde technische voorzieningen zijn noodzakelijk voor de goede werking van het ziekenhuis en bijgevolg, voor wat de functie betreft, inpasbaar in de context.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Cultuurhistorische aspecten

Gezien het Middelheim ziekenhuis is opgenomen op de inventaris van het bouwkundig erfgoed, werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst monumentenzorg. De voorziene werken worden positief beoordeeld: “Geen bezwaar tegen de geplande werken. De erfgoedwaarden van de site blijven gerespecteerd.”

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

Alhoewel het project ingediend werd als een gemengd dossier, bevat het geen informatie over nieuwe of gewijzigde indelingsrubrieken. De vergunde situatie zou volgens de aanvrager ongewijzigd blijven. Uit het dossier blijkt wel dat het lokaal noodstroom wordt uitgebreid en er bijkomende ruimte wordt gemaakt voor de UPS. Op het dak van de stookplaats wordt een technische groep (drycooler) geïnstalleerd en naast de stookplaats wordt een nieuwe koelgroep geplaatst. Deze technische installaties werden reeds opgenomen in de hervergunning van de site in 2017.

 

Advies van het college

Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

12 februari 2019

Start openbaar onderzoek

11 maart 2019

Einde openbaar onderzoek

9 april 2019

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste adviesdatum

3 april 2019

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

11 maart 2019

9 april 2019

5

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

Naar aanleiding van het openbaar onderzoek werd door enkele omwonenden, naast de vrees voor extra geluidshinder, ook verwezen naar geluidsoverlast van bestaande technische installaties. De kans op geluidshinder bij oudere koelinstallaties is effectief groter dan bij nieuwe installaties. Om te kunnen duiden of de installaties van het Middelheimziekenhuis een significante bijdrage leveren aan de ervaren hinder is het aangewezen dat de exploitant door een erkend deskundige in de discipline geluid een akoestisch onderzoek van de site laat opmaken op basis waarvan eventuele mitigerende maatregelen kunnen worden genomen.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
SW/V Het advies college te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft.