Terug
Gepubliceerd op 23/04/2019

2019_CBS_03344 - Omgevingsvergunning - OMV_2019018185. Posthofbrug 10. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/04/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Johan Hegge, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_03344 - Omgevingsvergunning - OMV_2019018185. Posthofbrug 10. District Berchem - Goedkeuring 2019_CBS_03344 - Omgevingsvergunning - OMV_2019018185. Posthofbrug 10. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019018185

Gegevens van de aanvrager:

BVBA HARVEST MANAGEMENT met als adres Kardinaal Micaralaan 84 te 1160 Oudergem

Ligging van het project:

Posthofbrug 10 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 21sectie A nr. 160K2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

plaatsen van een tweedelige verlichte reclamezuil (totem)

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          21/09/2018: vergunning (20181898) voor het herinrichten van de toegang tot twee kantorencomplexen;

-          01/02/2013: vergunning (20127698) voor het aanbrengen van gevellichtreclame op de kopse gevel en het dak van een kantoorgebouw en het plaatsen van een rechtstaande constructie met een dubbelzijdige lichtkast op de begane grond;

-          22/10/2012: vergunning (20105148) voor het aanbrengen van verlichte gevelreclame;

-          08/06/2012: vergunning (20123182) voor het plaatsen van een uithangbord;

-          06/04/2012: vergunning (2012645) voor het plaatsen van een verlicht reclamebord;

-          30/12/2010: vergunning (20106670) voor het plaatsen van gevellichtreclame op de kopse gevel;

-          14/09/2007: vergunning (20072222) voor slopen van bestaande bebouwing en het oprichten van administratieve gebouwen.

Laatst vergunde toestand

-          kantoorgebouwencomplex van 7 bouwlagen onder een plat dak grenzend aan de Posthofbrug;

-          het herinrichten van de toegang tot de site werd in 2018 voorwaardelijk vergund, met uitsluiting van de totemconstructie.

Bestaande toestand

-          kantoorgebouwencomplex van 7 bouwlagen onder een plat dak grenzend aan de Posthofbrug;

-          het herinrichten van de toegang tot de site werd nog niet uitgevoerd;

-          de totem die werd uitgesloten is nog steeds aanwezig.

Inhoud van de aanvraag

-          het verplaatsen van de bestaande totemconstructie op het nog heraan te leggen rond punt (conform de vergunning 20181898);

-          de reclamezuil heeft een hoogte van 5,54 m en bestaat uit 2 panelen van elk 1,92 m breed;

-          de huidige reclamedoeken worden vernieuwd met aanduiding van bedrijven die in het kantorencomplex zijn gevestigd;

-          de doeken zijn volledig lichtgevend. 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ mobiliteit

26 februari 2019

5 maart 2019

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel 4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde kunnen worden toegelaten, ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd door de Raad van State beschouwd als een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening. (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA Posthofbrug, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 28 augustus 2003. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone voor kantoren en zone voor openbare wegenis.

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) en bijzondere plannen van aanleg (BPA) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is niet in overeenstemming met volgende artikels van de bouwcode:

  • artikel 33 Zaakgebonden publiciteit:
    Het is enkel toegelaten een totem te plaatsen langs het baanwinkelgebied, de Singel, de Ring en in industriegebieden. De totem aan de inrit voldoet niet aan deze voorwaarden. Verlichting is mogelijk via aanstraling of inwendige verlichting.

 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van artikel 33 Zaakgebonden publiciteit van de bouwcode. Het is enkel toegelaten een totem te plaatsen langs het baanwinkelgebied, de Singel, de Ring en in industriegebieden. De stedenbouwkundige geschiktheid van de vrijstaande publiciteit werd beoordeeld aan de hand van de geldende en verordenende voorschriften. Conform de bouwcode is het plaatsen van vrijstaande publiciteit enkel mogelijk indien geen ander middel mogelijk is om de activiteit bekend te maken en moet deze beperkt blijven tot 1 inrichting per gebouw of per weg waaraan de zaak gelegen is.

De voorliggende totem hoort bij een kantoorcomplex waarbij een groot deel van de gebouwen niet of nauwelijks zichtbaar zijn vanop het openbaar domein. De publiciteitsmogelijkheden van de hier gevestigde bedrijven zijn bijgevolg beperkt. De voorgestelde reclamedoeken geven een overzicht van bedrijven die in het kantorencomplex zijn gevestigd. De reclamezuil wordt centraal in de toegangszone tot de site geplaatst en biedt zo een totaaloplossing voor alle kantoren die hier gevestigd zijn. Mits toepassing van artikel 3 van de bouwcode kan bijgevolg een afwijking toegestaan worden op het installeren van een totem op deze plaats.

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging, de aanvraag betreft louter het (ver)plaatsen van een reclamezuil bij een bestaand kantorencomplex.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Gelet op de inhoud van de aanvraag werd het advies van de stedelijke dienst mobiliteit gevraagd:

Er kan akkoord worden gegaan met de reclameconstructie. De zichtlijnen tussen de verschillende deelnemers worden niet verstoord, alsook blijft het zicht op de verkeerslichten gewaarborgd.

Dit gunstige advies wordt bijgetreden.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Ondanks de betrekkelijk grote afmetingen van de reclameconstructie is deze passend in de omgeving. Het kantorencomplex betreft immers gebouwen van 7 bouwlagen en de totem wordt centraal op het rond punt in de toegangszone ingeplant.

 

Visueel-vormelijke elementen

De reclamedoeken van de bestaande totem voor zaak-gebonden publiciteit worden vervangen door nieuwe. De schaal van de zones voor logo’s is in harmonie met de schaal van de totem. De afzonderlijke logo’s kunnen verwijderd worden of worden toegevoegd. De doeken worden aangebracht op 2 lichtkasten zodat ze volledig lichtgevend worden. Het visuele aspect van de totem wordt positief beoordeeld, de totem is niet storend in het straatbeeld en er zijn geen woningen of andere functies in de buurt die hinder kunnen ondervinden van het oplichten van de totemconstructie.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Voorliggende aanvraag bouwt verder op de herinrichting van de toegangszone die voorwaardelijk werd vergund in de vergunning met dossiernummer 20181898 (OMV_2018070599). De totem werd destijds integraal uitgesloten. Voorliggende aanvraag voorziet de totem centraal op het nieuwe ronde punt conform de vergunning 20181898. Beide dossiers zijn dus onlosmakelijk met elkaar verbonden. Daarom wordt in de voorwaarden bij deze vergunning opgenomen dat de voorwaarden bij de vergunning 20181898 integraal van kracht blijven.

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

De voorwaarden bij de vergunning 20181898 (OMV_2018070599) blijven integraal van kracht.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

11 februari 2019

Volledig- en ontvankelijk

26 februari 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

27 april 2019

Verslag GOA

10 april 2019

naam GOA

Katlijn Van der Veken

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

De voorwaarden bij de vergunning 20181898 (OMV_2018070599) blijven integraal van kracht.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.