Conform artikel 15 en 107 van het omgevingsvergunningendecreet neemt het college akte van de meldingen op zijn ambtsgebied.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening bepaalt in artikel 4.2.2 en 4.2.4 respectievelijk de stedenbouwkundige handelingen waarin de vergunningsplicht wordt vervangen door een verplichte melding. Het decreet houdende algemeen bepalingen inzake milieubeleid bepaalt in artikel 5.2.1 de ingedeelde inrichtingen en activiteiten waarvoor een meldingsakte vereist is.
Omschrijving van de aanvraag
De aanvraag omvat de melding voor de exploitatie van een ontspanningsinrichting in het gebouw De Shop gekend als Club Lima gelegen aan de Rijnkaai 4 in Antwerpen.
Het college heeft deze melding onderzocht, rekening houdend met de ter zake geldende wettelijke bepalingen, in het bijzonder met de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid en de uitvoeringsbesluiten. Het college kan in de meldingsakte voorwaarden opleggen.
Motivatie bijzondere voorwaarden
Voorgeschiedenis
De inrichting beschikte over een milieuvergunning geldig tot 7 maart 2019. Op 22 maart 2019 werd de omgevingsvergunning klasse 2 door het college geweigerd.
Beoordeling
De Shop Evenementenhal bvba exploiteert in het voormalig aanwervingsgebouw voor scheepsherstellers (de Shop) verschillende clubs (Club Lima, Club Roxy en Club Vaag) en een centrale evenementenhal. Sinds het verlenen van de oorspronkelijke milieuvergunning in 2014 is de feitelijke invulling gewijzigd. Het restaurant en de brasserie in de rotonde worden niet langer al dusdanig geëxploiteerd, beide lokalen doen vandaag dienst als dansgelegenheid onder de namen Club Roxy en Club Lima. De dansgelegenheid op het gelijkvloers doet tevens dienst als foyer voor de grote evenementenhal. In de kelderverdieping werd van bij de start van de exploitatie een dansgelegenheid uitgebaat, momenteel onder de naam Club Vaag.
De exploitant heeft na de weigering van de vergunning voor een ontspanningsinrichting klasse 2 (geluidniveaus tot 100 dB(A)) nu voor de drie verschillende clubs een aparte melding klasse 3 ingediend (geluidniveaus tot 95 dB(A)). De activiteiten zijn ingedeeld in klasse 3 en ze zijn niet verboden.
In afwijking van de sectorale voorwaarde van Vlarem II met betrekking tot de openingsuren van ontspanningsinrichtingen met muziekactiviteiten (artikel 5.32.2.2.§2) wordt door de exploitant gevraagd het sluitingsuur vast te stellen op 05.00 uur in de ochtend voor de drie clubs.
Krachtens de definitie van een milieutechnische eenheid (DAMB, artikel 1.1.2,8°) moeten verschillende inrichtingen of activiteiten als één geheel worden beschouwd bij de beoordeling van het eventueel nadeel dat zij kunnen berokkenen voor mens en milieu. Vermits de aanvraag gaat om inrichtingen die zich in éénzelfde gebouw bevinden en de activiteiten gelijkaardig zijn is een gezamenlijke beoordeling aan de orde. Zowel door politie als door de buurtwerking van de stad Antwerpen werden en worden gevallen van overdreven overlast gesignaleerd als gevolg van nightlife-activiteiten in de directe woonomgeving van de Shop. Het gaat dan om foutparkeren, nachtlawaai, wildplassen, vandalisme en dergelijke meer. Fenomenen die helaas onlosmakelijk verbonden lijken te zijn aan het nachtleven. Door de wijzigende morfologie van het Eilandje en de Montevideowijk in het bijzonder wordt het moeilijker een evenwicht te vinden, of te behouden tussen een bruisende stad en de nachtrust van de omwonenden. Ondermeer door de realisatie van de woontorens aan Kattendijk-Westkaai maar ook andere woningbouwprojecten is het aantal huishoudens in de Montevideowijk van minder dan 10 huishoudens in 2008 gestegen tot meer dan 400 huishoudens in 2018. Het is overduidelijk dat hierdoor de klemtoon meer komt te liggen bij de woonfunctie dan bij de uitgaansfunctie. Vanuit deze benadering is het opvallend dat de oorspronkelijke invulling van het gebouw de Shop veel meer aansluit en inpasbaar is in de woonwijk Montevideo zoals die zich de laatste 10 jaar heeft ontwikkeld dan het huidig gebruik. Een restaurant, een brasserie, een nightlife kelderverdieping voor circa 320 personen, een centrale evenementenhal (hierbij moet worden opgemerkt dat de overgrote meerderheid van de evenementen in deze stad doorgaan tijdens de dag- en avonduren en niet tijdens de nacht, nachtelijke events zijn eerder sporadisch) zullen minder aanleiding geven tot overdreven afgeleide hinder dan een gebouw waarin de ingedeelde activiteiten zich uitsluitend of grotendeels richten op nightlife. Een dansgelegenheid voor 320 bezoekers lijkt het lokale draagvlak niet te overstijgen, verschillende dansgelegenheden met een gecumuleerd bezoekersaantal van circa 1.000 bezoekers (of nog ruim meer als ook de centrale evenementenhal een vergelijkbare functie zou krijgen) overschrijden dit draagvlak wellicht wel. Om deze redenen is het niet opportuun de gevraagde afwijking op de openingsuren voor elke club toe te staan, in tegendeel bestaat er aanleiding om de openingsuren voor de club Roxy en club Lima te beperken tot de uren zoals vermeld in de sectorale voorwaarden.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Het college neemt kennis van volgende melding die bij beveiligde zending werd ontvangen. De toetsing aan de bestaande regelgeving geeft aanleiding tot het opleggen van voorwaarden. De melder wordt hiervan op de hoogte gesteld:
Dossiernummer: OMV_2019045029
Melder: Diels, Tom namens DE SHOP EVENEMENTENHAL BVBA
Inrichtingsnummer: 20190404-0078 (Club Lima)
Omschrijving: exploiteren van een evenementenruimte/dansgelegenheid (Club Lima) en afwijking van het sluitingsuur
Locatie: Rijnkaai 14, 2000 Antwerpen
Datum ontvangst: 8 april 2019
Rubrieken: 16.3.1.1, 32.1.1
Conclusie:
Akte kan genomen worden van de gemelde activiteiten. Om de afgeleide hinder te beperken worden bijzondere voorwaarden geformuleerd.
Bijzondere voorwaarden: