Terug
Gepubliceerd op 16/09/2019

2019_CBS_07388 - Beleids- en beheerscyclus - Verlenging regeling interne kredietaanpassingen (inclusief IKA light) tot 31 december 2019 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 13/09/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_07388 - Beleids- en beheerscyclus - Verlenging regeling interne kredietaanpassingen (inclusief IKA light) tot 31 december 2019 - Goedkeuring 2019_CBS_07388 - Beleids- en beheerscyclus - Verlenging regeling interne kredietaanpassingen (inclusief IKA light) tot 31 december 2019 - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, §3, 3° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het financiële beheer, met behoud van de toepassing van de bevoegdheden van de gemeenteraad.

Argumentatie

Artikel 155 van het gemeentedecreet bepaalde ‘dat het college van burgemeester en schepenen beslist over interne kredietaanpassingen, zoals die gedefinieerd zijn door de Vlaamse regering. De Vlaamse regering bepaalt de nadere voorwaarden daarvoor.’

De nadere voorwaarden zijn door de Vlaamse regering bepaald in artikel 28 van het besluit van de Vlaamse regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn. Dit besluit is geldig tot 31 december 2019.

Het college nam in de zitting van 13 december 2013 (jaarnummer 12634) kennis van de principes en voorwaarden van interne kredietaanpassingen.

Volgens deze principes en voorwaarden is een interne kredietaanpassing (IKA) dus mogelijk voor:

  1. verhogen van zowel exploitatie-ontvangsten als exploitatie-uitgaven binnen een beleidsdomein en binnen hetzelfde financieel boekjaar, waarbij het saldo tussen uitgaven en ontvangsten positief moet zijn;
  2. verschuiven van investeringsbudget tussen 2 investeringsenveloppen binnen hetzelfde beleidsdomein met als voorwaarden: (a) het investeringsbudget van het beleidsdomein in 1 jaar moet hetzelfde blijven én (b) het totaalbedrag van elke rubriek binnen de investeringsenveloppe moet hetzelfde blijven over alle jaren heen (verbinteniskrediet mag niet wijzigen, schema B3 'De investeringsenveloppe' in de financiële nota bij het budget).

Een IKA wordt steeds ter goedkeuring aan het college en voor kennisneming aan de gemeenteraad voorgelegd.

Voor de beoordeling ‘binnen beleidsdomein’ wordt steeds gebruik gemaakt van het beleidsdomein dat strikter is, Vlaams of stedelijk. 

Daarnaast werd ook een interne procedure voorzien om aanpassingen aan het budget te doen die geen invloed hebben op de rubrieken van de financiële nota bij het budget. Deze aanpassingen vallen onder de noemer interne kredietaanpassingen light (IKA light). De goedkeurder is afhankelijk van het niveau waarop de IKA light gebeurt. Een IKA light moet niet voorgelegd worden aan de gemeenteraad.

Algemene voorwaarden voor een verschuiving via IKA light zijn:

- binnen beleidsdomein;

- binnen budgettaire entiteit (stad, IVA);

- binnen budgettype (exploitatie, investeringen, liquiditeiten);

- binnen hetzelfde financieel boekjaar;

- voor investeringen: binnen de investeringsenveloppe.

Aangezien via interne kredietaanpassingen, binnen de voorwaarden, snel wijzigingen aan het budget kunnen gebeuren, zorgt dit voor een toegenomen flexibiliteit met betrekking tot het budget, hetgeen de algemene werking van de stedelijke diensten ten goede komt. Voor elke interne kredietaanpassing moet dan ook een duidelijk motivatie gegeven worden.

Artikel 577, punt 42° (in combinatie met artikel 609) van het DLB heeft artikel 155 van het gemeentedecreet opgeheven met ingang vanaf 1 januari 2019. Dit betekent dat op het gemeentedecreet niet kan teruggevallen worden voor wat betreft de bevoegdheid van het college met betrekking tot interne kredietaanpassingen. Het DLB omvat ook geen specifieke bepalingen rond interne kredietaanpassingen. Dit betekent dat de stad een eigen regeling rond interne kredietaanpassingen moet uitwerken (of de bestaande regeling moet bestendigen).

In het voorliggende besluit wordt voorgesteld om de bestaande regeling over de bevoegdheid van het college en de eerdere principes en voorwaarden te bestendigen (tot 31 december 2019). 

Voor interne kredietaanpassingen vanaf 2020 zal een voorstel aan het college worden voorgelegd.

Juridische grond

Artikel 28 van het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn legt de nadere voorwaarden voor interne kredietaanpassingen vast.

Aanleiding en context

Via interne kredietaanpassingen kunnen, binnen de voorwaarden, snel wijzigingen aan het budget gebeuren. Dit zorgt voor een toegenomen flexibiliteit met betrekking tot het budget, hetgeen de algemene werking van de stedelijke diensten ten goede komt.

In het gemeentedecreet van 15 juli 2005 (verder in de tekst gemeentedecreet genoemd) was voorzien dat het college over interne kredietaanpassingen besliste binnen de voorwaarden opgelegd door de Vlaamse regering.

Het betreffende artikel in het gemeentedecreet is door het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (verder in de tekst DLB genoemd)  opgeheven vanaf 1 januari 2019. Het DLB bevat zelf geen specifieke bepalingen rond interne kredietaanpassingen. De stad dient dus een eigen regeling uit te werken of de bestaande te bestendigen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt goed om de huidige regeling (principes en voorwaarden) rond interne kredietaanpassingen (inclusief IKA Lights) te bestendigen tot 31 december 2019.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.