Terug
Gepubliceerd op 16/09/2019

2019_CBS_07385 - Sport. Sportevenementen 2019 - Race for the Cure (lopen). Organisatie en logistieke ondersteuning - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 13/09/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_07385 - Sport. Sportevenementen 2019 - Race for the Cure (lopen). Organisatie en logistieke ondersteuning - Goedkeuring 2019_CBS_07385 - Sport. Sportevenementen 2019 - Race for the Cure (lopen). Organisatie en logistieke ondersteuning - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Race for the Cure is een bovenlokaal sportevenement met een belangrijke sportieve, maatschappelijke en marketingwaarde. Het evenement garandeert een uitgebreide deelnemers- en publieksopkomst en een interessante communicatie- en mediawaarde.

De stad Antwerpen verkrijgt, naar aanleiding van deze ondersteuning, van de organisatoren een uitgebreid pakket voordelen (logovermelding, visibiliteit tijdens het evenement).

Het project kadert in het bestuursakkoord 2019-2024 en meer bepaald de doelstelling sport.

Dit evenement wordt volgens het evenementenkader zoals goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) ingedeeld in categorie 5 (overige ondersteund publiek evenement) en wordt dus vrijgesteld van:

  • retributie inname openbaar domein;
  • retributie logistiek materiaal;
  • retributie nutsverbruik;
  • retributie afvalcontainers;
  • retributie parkeerverbodsborden.

Volgende kostenposten zullen worden aangerekend:

  • opkuis;
  • verwijderen straatmeubilair.

Dit evenement komt tevens in aanmerking voor het ontlenen van promotioneel materiaal van stad Antwerpen en Sporting A (in kader van de returnafspraken met de organisator).

De volgende afspraken/voorwaarden zijn van toepassing:

  • afspraken en voorwaarden opgenomen in dit collegebesluit en in het afsprakenoverzicht gericht aan de organisator;
  • tijdens de opbouw, plaatsing en afbouw van alle constructies (podia, tenten,…) en tijdens heel de periode van het evenement, staat de organisator in voor de veiligheid van de reguliere gebruikers en bezoekers van de gebruikte openbare infrastructuren en locaties. De constructies moeten duidelijk afgeschermd worden zodat mensen zich niet kunnen kwetsen. De bewaking van deze constructies en materialen wordt gedragen door de organisatie. De organisatie maakt eveneens de nodige afspraken met de brandweer en laat de constructies allemaal keuren inzake veiligheid en verzekeren tegen gebruiksongevallen en beschadigingen;
  • er wordt geen schade toegebracht aan het terrein. Bij eventuele beschadigingen dienen de kosten vergoed te worden door de organisator.

Juridische grond

Hoofdstuk X en XI van het Evenementenkader zoals goedgekeurd door het college op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138).

Artikel 6 van het retributiereglement van 26 maart 2018 op inname van het openbaar en privaat domein van de stad Antwerpen voor evenementen, reclamestands, fondsen- en ledenwerving, en enquêteringen (jaarnummer 188).

Artikel 1 van het gebruiksreglement van 26 maart 2018 betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2018-2019 (jaarnummer 193).

Artikel 2 en 3 van het retributiereglement van 26 maart 2018 betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2018-2019 (jaarnummer 192).

Artikel 7 van het retributiereglement van 24 april 2017 voor het vrijhouden van parkeerplaatsen door tijdelijk parkeerverbod (jaarnummer 210).

Aanleiding en context

Op 22 februari 2019 (jaarnummer 01531) keurde het college de kalender van de bovenlokale sportevenementen 2019 goed, de juridische gronden inbegrepen. Race for the Cure Antwerpen is één van de sportevenementen vermeld in het collegebesluit.

De organisatie Think-Pink vzw vraagt toelating om op zondag 29 september 2019 de elfde editie van Race for the Cure te organiseren ter hoogte van het Frederik van Eedenplein, op Linkeroever.

De Race for the Cure is wereldwijd het grootste evenement in de strijd tegen borstkanker. Dit sportevenement werd voor het eerst in 1983 in Dallas georganiseerd. Vandaag nemen jaarlijks anderhalf miljoen mensen deel in meer dan 100 steden in tien landen. De Race for the Cure is vooral een wandeltocht van drie kilometer en een looptocht van zes kilometer. Daarnaast wordt er ook een gezondheidsdorp opgetrokken met sportieve animatie en wordt er een hapje en drankje voorzien. Diezelfde dag op exact hetzelfde tijdstip vindt Race for the Cure eveneens plaats in Namen en Brussel. De organisatie verwacht 12.000 deelnemers in Antwerpen.
Opbouw en afbraak zijn voorzien vanaf donderdag 26 september 2019 om 08.00 uur tot en met maandag 30 september 2019 om 16.00 uur. De organisatie zal na het evenement zo snel mogelijk de rijbanen, fietsstroken en voetpaden vrijgeven, zodat de reguliere mobiliteit opnieuw in voege kan treden.

Voor dit evenement vraagt de organisator, Think-Pink vzw, het volgende aan de stad Antwerpen:

  • gratis gebruik van het Frederik van Eedenplein, 2000 Antwerpen voor het houden van het evenement Race for the Cure van donderdag 26 september 2019, 08.00 uur tot en met maandag 30 september 2019, 16.00 uur;
  • politiebegeleiding tijdens de loopwedstrijd en voor het verkeersvrij en parkeervrij maken van het parcours;
  • gratis ter beschikking stellen en leveren van feestmateriaal;
  • inzet van de beschikbare stedelijke communicatiekanalen;
  • gratis leveren van vuilbakken;
  • afvaardiging van de schepen voor sport voor het geven van het startschot voor de looptocht en wandeltocht op zondag 29 september 2019.

Adviezen

Ondernemen en Stadsmarketing - Evenementen Gunstig advies

Mits naleving van het evenementenkader en de politiecodex.

Stadsbeheer - Logistiek - Bijzondere opdrachten en feestmateriaal Gunstig advies

Standaardvoorwaarden.
Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 26 maart 2018 (jaarnummers 192 en 193) wordt voldaan.
Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement.
Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad.
De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement.

De organisator dient de evenementensite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement.
Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement ligt bij de organisator.
De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement. De melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be.

Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd.
Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend.
Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.
Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf, enzovoort).

De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen.
Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat.
De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt wordt.

De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad bedraagt 7,00 euro per container van 240 liter en 27,00 euro per container van 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad een bijkomend bedrag van 7,00 euro of 27,00 euro aan per geledigde container.

Bestuurzaken - District Antwerpen Gunstig advies
Maatschappelijke Veiligheid Gunstig advies

Mits voldaan aan de voorwaarden van FOD Volksgezondheid.

Ondernemen en Stadsmarketing - Markten en Foren Gunstig advies

Op donderdag 26 september 2019 gaat de wekelijkse donderdagmarkt door op het Frederik van Eedenplein. Deze markt duurt tot 14.30 uur (inclusief opkuis marktterrein). De opbouw van dit evenement mag dus pas ten vroegste na opkuis van de markt beginnen. Dit is vorig jaar ook zo gebeurd.

Ondernemen en Stadsmarketing - Business en innovatie Gunstig advies
Stadsbeheer - Groendienst Antwerpen Linkeroever Gunstig advies

Rekeninghoudend met de voorwaarden Groenadvies bij evenementen.

Mobiliteit Parkeren Antwerpen - Mobiliteit & Parkeren - Buurtparkeren Gunstig advies
Ondernemen en Stadsmarketing - Ambulante Handel Gunstig advies

Er zijn geen actieve standplaatsen ambulante handel.

Stadsontwikkeling - Milieuvergunningen Gunstig advies

Het gemiddelde geluidsniveau (gemeten als LAeq,15min) mag niet hoger zijn dan 85 dB(A). Het maximaal geluidsniveau (gemeten als LAmax,slow) mag niet hoger zijn dan 92 dB(A).
Het aandeel van zware bastonen gemeten 2 meter voor de luidsprekers dient zodanig beperkt dat de waarde “LCeq – LAeq” steeds kleiner blijft dan 10 dB.

Stadsontwikkeling - Mobiliteitsadvies en ondersteuning Gunstig advies

Het mobiliteitsplan is in orde.
Er wordt voldoende en correcte bereikbaarheidsinformatie verstrekt.

Agev-overleg - Noodplanning Gunstig advies

De voorwaarden en richtlijnen zoals besproken in het AGEV overleg en de eventuele bijkomende voorwaarden van de hulp- en veiligheidsdiensten dienen gevolgd te worden.

Politiezone Antwerpen/Openbare Orde/Evenementen Gunstig advies

De organisator dient 21 seingevers in te zetten.

Brandweer - preventie Gunstig advies

De standaardvoorwaarden zijn van toepassing.

Beleidsdoelstellingen

5 - Bruisende stad
1SBR06 - Meer Antwerpenaren sporten of bewegen waardoor de mentale en fysieke gezondheid, de individuele ontplooiing en de samenhorigheid van de Antwerpenaren worden bevorderd
1SBR0603 - Iedereen is geprikkeld om te sporten en te bewegen door middel van doeltreffende en laagdrempelige campagnes en activiteiten, diverse sportevenementen en topsport
1SBR060303 - Er zijn jaarlijks voldoende, kwalitatieve en diverse sportevenementen die de uitstraling van de stad verhogen en aanzetten tot sportparticipatie

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de organisatie van en de logistieke ondersteuning goed voor Race for the Cure dat plaatsvindt op en rond het Frederik van Eedenplein op donderdag 26 september 2019 tot en met maandag 30 september 2019 (inclusief op- en afbouw).

Artikel 2

Het college verleent de organisator, Think-Pink vzw, Researchdreef 12, 1070 Brussel, de gevraagde toelatingen, indien men rekening houdt met:

  • de voorwaarden voor manifestaties op de openbare weg;
  • de veiligheidsvoorwaarden van de politie en brandweer;
  • de adviezen en voorwaarden van de stedelijke diensten, opgenomen in dit besluit en vermeld in de afsprakenmails van de vzw Antwerpen Sportstad.

Artikel 3

Het college keurt de afvaardiging goed van de schepen voor sport voor het startschot van evenement Race for the Cure volgens protocollaire afspraken.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 5

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
LP/Openbare Orde/Evenementen
  • afsluiten van de gevraagde straten en locaties noodzakelijk voor de organisatie van het evenement;
  • begeleiding van de deelnemers;
  • bemanning van de kruispunten;
  • toelating voor het plaatsen van wegwijzers en signalisatie;
  • maken van mobiliteitsafspraken met De Lijn;
  • geen toelating verlenen voor terrasuitbreiding aan horecazakenuitbaters rond het parcours;
  • briefing aan de seingevers in samenwerking met de organisatie;
SB/Bijzondere Opdrachten en Feestmateriaal
  • gratis ter beschikking stellen van het aangevraagde materiaal;
  • gratis transport van het aangevraagde materiaal;
  • gratis opbouw en afbouw van het gevraagde materiaal;
  • gratis ter beschikking stellen van vuilniscontainers en de lediging ervan;
Milieuvergunningen
  • Toelating geven voor het spelen van muziek op datum en uren tot maximaal 85db.