Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019079567 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Bernard Sabbe met als adres Fazantendreef 10 te 3140 Keerbergen |
Ligging van het project: |
Miraeusstraat 25 te 2018 Antwerpen (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 10sectie K nr. 1699R12 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
afbreken van een wintertuin, bouwen van een badkamer en bouwen van een daktoegang naar het hoofddak met dakterras |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 20/04/1909: vergunning (1909#563) voor het bouwen van een huis;
- 28/03/1916: vergunning (1916#6760) voor het herstellen van een afgebrand huis;
- 27/05/1941: vergunning (18#14088) voor het aanbouwen van een wintertuin;
- 31/05/2017: niet uitgevoerde vergunning (20171415) voor het herstellen van bestaande daken en plaatsen vangroendaken & bouwen van een tweede badkamer met een dakterras er op;
- 30/03/2018: niet uitgevoerde vergunning (20173149) voor het afbreken van een wintertuin, verhogen van de scheimuren, bouwen van een badkamer met dakterras en bouwen van een daktoegang naar het hoofddak met dakterras;
- 29/03/2019: vaststelling (ID: 304257) van burgerhuizen in neoclassicistische en eclectische stijl als bouwkundig erfgoed Vlaanderen.
Vergunde toestand
- de laatst vergunde toestand is gebaseerd op de vergunning afgeleverd in 1916 en 1941 vermits de vergunningen afgeleverd in 2017 en 2018 nooit werden uitgevoerd;
- eengezinswoning in gesloten bebouwing met drie bouwlagen onder een mansardedak;
- de achterbouw is voorzien van een veranda en keuken met wc op het gelijkvloers en een keukenkamer op de 1ste en 2de verdieping (rechterzijde);
- de bouwdiepte op het gelijkvloers bedraagt 18,30m (inclusief wintertuin) en de uitbouw op de 1ste verdieping bedraagt ongeveer 15m.
Huidige toestand
- conform laatst uitgevoerde vergunning met uitzondering van:
Gewenste toestand
- optimaliseren van een eengezinswoning.
Inhoud van de aanvraag
- ontpitten van de tuinzone door het slopen van de aanbouw (wintertuin);
- het voorzien van een aanbouw op de 2de verdieping tegen de rechter perceelgrens;
- het bouwen van een dakterras met toegangsruimte op het hoofddak.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
23 juli 2019 |
9 augustus 2019 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De BGO Wonen is van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De Miraeusstraat kenmerkt zich door residentiële panden in gesloten bebouwing.
De bestaande woonfunctie blijft ongewijzigd en is functioneel inpasbaar in de omgeving.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Door de sloop van de wintertuin wordt de gelijkvloerse bouwdiepte gereduceerd van 18m30 naar 16m50. Gezien de beperkte perceeldiepte verbetert deze ingreep de verhouding tussen bebouwde ruimte en open ruimte. Daarenboven wordt door deze ingreep een bruikbare buitenruimte gecreëerd van 28,70m². Het wooncomfort verhoogt eveneens door het voorzien van meer lichtinval in de gelijkvloerse verblijfsruimten. De aanpassingen op het gelijkvloers is stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Een tweede deel van de aanvraag betreft het voorzien van een volume boven het mansardedak dat toegang geeft tot een dakterras.Het nieuwe volume wordt achteraan afgeschuind waardoor dit binnen de contour van een klassiek mansardedak past en aansluit bij het profiel van de aanpalende gebouwen. Op een hoogte van ongeveer 2,30 meter worden er twee draagbalken voorzien om de plaatsing van een zonnewering mogelijk te maken. Deze dakpergola is eveneens gelegen binnen het bouwvolume van de aanpalende gebouwen. Het dakterras dat zich voldoende achter de voorgevellijn bevindt is niet waarneembaar vanaf de straat en stedenbouwkundig aanvaardbaar. Bijgevolg is het voorgestelde volume in haar totaliteit niet storend voor de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
Door het realiseren van meer open ruimte en door een dakterras achteraan het dak van het hoofdvolume te voorzien, wordt het ruimtegebruik op het perceel optimaal, zonder de draagkracht naar de omgeving te overschrijden.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Aan de stedelijke dienst monumentenzorg werd advies gevraagd.
“De aanvraag heeft betrekking op een burgerhuis in neoclassicistische stijl. Het werd in 1882 opgericht maar na oorlogsschade in 1916 naar ontwerp van architect Hendrik Delvaux hersteld, verhoogd met een tweede verdieping en pseudo-mansarde. De eengezinswoning werd toen omgevormd tot meergezinswoning. De veranda uit die periode maakte in 1941 plaats voor een nieuwe wintertuin. Het pand is representatief voor de laat 19de- vroeg 20ste-eeuwse bebouwing in de 19de-eeuwse gordel rond Antwerpen. De klassieke architectuur is herkenbaar en bepalend voor het straatbeeld. De woning is recent opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed.
De geplande werken hebben betrekking op het afbreken van de wintertuin en aanpassingswerken aan de achterbouw. Het hoofddak wordt vernieuwd en er wordt op het achterste deel een dakterras voorzien. Het volume en de buitenarchitectuur van het voorhuis blijft behouden.
Monumentenzorg adviseert deze aanvraag dan ook gunstig.”
Dit advies wordt bijgetreden.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het creëren van meer open ruimte achteraan de gelijkvloerse verdieping, alsook de aanleg van dakterrassen verhoogt het wooncomfort. De geplande ingrepen voldoen aan de hedendaagse eisen inzake gebruiksgenot.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
26 juni 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
23 juli 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
21 september 2019 |
Verslag GOA |
2 september 2019 |
naam GOA |
Katrijn Apostel |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.