Terug
Gepubliceerd op 16/09/2019

2019_CBS_07302 - Omgevingsvergunning - OMV_2019080643. Sint_Jansplein 61. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 13/09/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_07302 - Omgevingsvergunning - OMV_2019080643. Sint_Jansplein 61. District Antwerpen - Goedkeuring 2019_CBS_07302 - Omgevingsvergunning - OMV_2019080643. Sint_Jansplein 61. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019080643

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Tatjana Veselinovic met als adres Nachtegaaldreef 9 te 2990 Wuustwezel en BVBA XPACT met als adres Nachtegaaldreef 9 te 2990 Wuustwezel

Ligging van het project:

Sint-Jansplein 61 te 2060 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 7sectie G nr. 1296H

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

de renovatie van een handelsgelijkvloers en bovenliggende appartementen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          24/09/2010: toelating (3473#3485) plaatsen van een open gevelterras;

-          28/03/1958: vergunning (18#38014) gevelverandering;

-          20/05/2019: aanvraag G8V (201990) handelspand met 3 wooneenheden;

Vergunde/vergund geachte toestand

-          een handelspand met 3 wooneenheden;

Huidige toestand

-          een rijwoning bestaande uit 3 bouwlagen onder een schuin dak;

-          op het gelijkvloers een horecazaak/café;

-          op de bovenliggende verdiepingen telkens een appartement;

-          perceel volledig bebouwd;

Gewenste toestand

-          de renovatie van de huidige toestand;

Inhoud van de aanvraag

-          de inkom- en trappenhal worden teruggebracht naar de oorspronkelijke situatie;

-          de toegang naar de kelder wordt terug gemeenschappelijk;

-          het gelijkvloers en de bovenliggende appartementen worden gerenoveerd;

-          de vloerplaten van de achterbouw worden aangepast zodat de slaapkamers telkens vanuit het appartement bereikbaar zijn;

-          de voorgevel wordt gewijzigd op het gelijkvloers;

-          er wordt nieuw houten schrijnwerk geplaatst met als afwerking daarrond blauwe hardsteen;

-          verder wordt de bezette voorgevel wit geschilderd;

-          de achtergevel wordt afgewerkt met een witte sierpleister op isolatie;

-          het dak wordt gewijzigd naar een mansardedak.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

23 juli 2019

9 augustus 2019

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

23 juli 2019

9 augustus 2019

stadsontwikkeling/ vergunningen/ stedenbouwkundige vergunningen/ geacht vergund

23 juli 2019

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone recht van voorkoop - algemene voorschriften, artikel 2 zone voor detailhandel - (de) en artikel 7 zone voor publiek domein - (pu).

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • Artikel 26 Afvalverzameling

Functies anders dan wonen, dienen een afgescheiden ruimte voor afvalberging te hebben die voorzien wordt van verluchting en minimaal 4 vierkante meter groot is. Voor de horecazaak op het gelijkvloers is er geen afzonderlijke afvalberging voorzien.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De BGO Wonen is van toepassing op de aanvraag. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat interne wijzigingen aan het handelspand en de bovenliggende appartementen, afbraak van een aanbouw op de 1ste verdieping en het wijzigen van het dakprofiel naar een mansardedak. Voor het pand werd op basis van de woonkaarten een positief advies verleend door geacht vergund voor 3 woonentiteiten. Het aantal woongelegenheden wijzigt dus niet. Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van handelspand op het gelijkvloers en wonen op de bovenliggende verdieping zijn in harmonie met de omgeving van het pand. Dergelijke panden met dergelijke functies zijn kenmerkend voor het Sint-Jansplein.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De afbraak van de badkamer op de 1ste verdieping zorgt voor een logisch en vatbaar bouwvolume en wordt positief geadviseerd. De dakvorm wijzigen van zadeldak naar mansardedak is toelaatbaar, aangezien er aangesloten wordt op het dakprofiel van het linkerpand. Inzake schaal en ruimtegebruik wordt het gewenste bouwvolume niet als storend ervaren en is het gewenste bouwvolume bijgevolg aanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgevel wijzigt door de plint te voorzien in blauwe hardsteen met buitenschrijnwerk in hout. De 1ste en 2de verdieping worden voorzien in een bezetting die wit geschilderd wordt. Achteraan wordt de achtergevel uitgevoerd in een witte sierpleister. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt een licht kleurstelling positief geadviseerd omwille van de stedelijke opwarming, de beeldkwaliteit en de historische waarde. Bovenop de 2de verdieping wordt het mansardedak uitgevoerd in leien (antraciet).
De voorgevel is in harmonie met het straatbeeld en is visueel en vormelijk inpasbaar. De plint is herkenbaar als handelsfunctie en werkt uitnodigend door het voorzien in een schuifdeur aan de straatzijde.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het handelspand op het gelijkvloers wordt efficiënter ingedeeld waardoor het gebruiksgenot verhoogt. Echter ontbreekt er een afvalberging voor het handelspand. De berging achteraan het gelijkvloers is te klein om dienst te doen als afvalberging. In de kelder kan wel een afvalberging voor het handelspand voorzien worden. Deze afvalberging dient afsluitbaar te zijn, minstens 4m² groot te zijn en dient voorzien te worden van verluchting. Het plaatsen van een afvalberging conform artikel 26 wordt als voorwaarde in de voorwaardelijk gunstige vergunning opgelegd.

De appartementen worden logische ingedeeld en de slaapkamers worden aangesloten op de bijhorende appartementen, waar voordien toegang tot de slaapkamers via het gangpad moest gebeuren. Het gelijk brengen van de vloerpas tussen leefruimte en slaapkamer heeft een positieve invloed op het gebruiksgenot, aangezien er geen hoogteverschil meer is tussen de kamers in ieder appartement. De interne wijzigingen zorgen voor woonkwaliteit en zijn stedenbouwkundig wenselijk. Mits voldaan aan de voorwaarden betreft de voorliggende aanvraag een verbetering tegenover de bestaande toestand inzake hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      in de kelder een afgescheiden afvalberging voorzien voor de handelsruimte conform artikel 26 van de bouwcode;

3.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

25 juni 2019

Volledig- en ontvankelijk

23 juli 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

21 september 2019

Verslag GOA

2 september 2019

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      in de kelder een afgescheiden afvalberging voorzien voor de handelsruimte conform artikel 26 van de bouwcode;

3.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.