Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019083910 |
Gegevens van de aanvrager: |
BVBA POP-MEDIA met als adres Groene Corniche 19 te 1150 Sint-Pieters-Woluwe |
Ligging van het project: |
Meir 52 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 3sectie C nr. 1359G |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
aanbrengen van een steigerdoek |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 02/12/2011: vergunning (20115076) voor het verbouwen van een winkel;
- 15/03/2019: vergunning (20183895) voor het aanbrengen van een steigerdoek;
- 01/07/2019: PV met stakingsbevel (nr. 11002_2019_9735) voor het aanbrengen van een steigerdoek zonder geldende omgevingsvergunning.
Vergunde/vergund geachte toestand
- hoekgebouw met een gevelbreedte van zes bij acht traveeën, omvat drie bouwlagen en een attiekverdieping onder een afgetopt schilddak;
- poortgebouw met gevelbreedte van zes traveeën, omvat drie bouwlagen onder een afgesnuit zadeldak.
Huidige toestand
- Idem laatst vergunde toestand.
Gewenste toestand
- hoekgebouw met steigerdoek ter hoogte van de eerste verdieping tot de kroonlijst met een lengte van circa 15 meter zijde Meir en 21 meter zijde Wapper.
Inhoud van de aanvraag
- het verlengen van de termijn van het plaatsen van een steigerdoek, in functie van onderhoudswerken, ter hoogte van de eerste verdieping tot kroonlijsthoogte met een lengte van circa 15 meter zijde Meir en 21 meter zijde Wapper.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Onroerend Erfgoed |
25 juli 2019 |
9 augustus 2019 |
Ongunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
25 juli 2019 |
9 augustus 2019 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 6: zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6).
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 (goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014) en herzien op 1 maart 2018.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punt:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft het plaatsen van een (tijdelijk) publicitair steigerdoek tijdens gevelwerken. De functie van het pand wijzigt niet door de aanvraag, waardoor het pand functioneel inpasbaar blijft.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Gezien de ligging van de aanvraag in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde en de opname van het pand in de inventaris van het bouwkundig erfgoed en als monument bij het K.B. van maart 1983, kan een reclamedragend zeildoek slechts worden toegestaan, indien de publiciteit op dit steigerdoek maximaal 2/3 van de volledige oppervlakte van het doek beslaat. Minimaal 1/3 van de oppervlakte van de steigerdoek wordt voorzien van een fotosimulatie van de bestaande of nieuwe toestand, conform artikel 32 van de bouwcode.
Aangezien het pand is beschermd als monumentbij het K.B. van maart 1983 en er gevelwerken worden gepland aan de beschermde gevel werd er advies gevraagd aan het Agentschap Onroerend Erfgoed conform artikel 6.4.4§2 van het Onroerend Erfgoeddecreet. Het advies is ongunstig en luidt als volgt:
“Uit onze behandeling van het dossier blijkt dat de handelingen afbreuk doen een de bescherming en dat het dossier onvolledig is om een weloverwogen advies te geven. De aanvraag is tweeledig en omvat enerzijds werken aan de gevel, anderzijds het aanbrengen van publiciteit (werfdoek). Wat betreft de werken aan de gevel is de noodzaak voor deze werken niet aangetoond en worden de voorgestelde handelingen niet restauratietechnisch onderbouwd. De gevel is de visu in goede staat. Er is geen bouwkundig of technisch verslag waaruit blijkt dat werken nodig zijn in functie van instandhouding. Gelet op de artistieke waarde van de gevel, die één van de grondslagen is van de bescherming, is het aangewezen een materiaal-technisch onderzoek uit te voeren ten einde een oordeelkundige restauratie (terugbrengen tot een vroegere toestand). Op basis van dergelijke studie kunnen dan herwaarderingsmaatregelen beoordeeld worden. Wat betreft het publicitaire werfzeil, wordt niet voldaan een de voorwaarden van het afwegingskader publiciteit. In eerste orde dient aangetoond dat werken noodzakelijk zijn. Het spreekt voor zich dat voor deze werken, indien toelatingsplichtig vanuit de regelgeving onroerend erfgoed een toelating van het agentschap vereist is. Vervolgens kan slechts 30% van het volledige publicitaire werfzeil voorbehouden worden aan publiciteit.”
Conform de algemene bepalingen van artikel 4.3.3 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening dient een omgevingsvergunning te worden geweigerd of dienen aan de vergunning voorwaarden verbonden te worden met betrekking tot de naleving van de sectorale regelgeving indien uit de verplicht in te winnen adviezen blijkt dat het aangevraagde strijdig is met direct werkende normen binnen andere beleidsvelden dan de ruimtelijke ordening.
Bovendien werd in het PV met nr. 11002_2019_9735 vermeld dat er reeds sinds einde maart 2019 een steigerdoek aanwezig is voor het pand. In het PV is ook opgenomen dat op 01/07/2019 een nieuw steigerdoek werd aangebracht zonder geldende vergunning. Dit steigerdoek is op de dag van vandaag nog aanwezig. Bijgevolg is er reeds een steigerdoek aanwezig voor een termijn van 5 maanden. Er wordt geoordeeld dat de gevraagde verlenging van de termijn niet in verhouding staat tot de beschreven werken in de toegevoegde offerte.
Gelet op bovenstaande wordt dan ook voorgesteld om de aanvraag te weigeren.
Mobiliteitsimpact (o.a. toetsing parkeerbehoefte):
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat deze aanvraag betrekking heeft op niet-zaakgebonden publiciteit.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, hoofdzakelijk omwille van het ongunstig advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed voor de geplande gevelwerken en omwille van de termijn dat reeds een steigerdoek aanwezig is voor de gevel van het pand.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
26 juni 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
25 juli 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
23 september 2019 |
Verslag GOA |
4 september 2019 |
naam GOA |
Katrine Leemans |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.