Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019054223 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Kris Vervaet met als adres Brusselsesteenweg 347 te 1730 Asse |
Gegevens van de exploitant: |
NV DE PERSGROEP PUBLISHING met als adres Brusselsesteenweg 347 te 1730 Asse |
Ligging van het project: |
Mediaplein 1-3, Van Spangenstraat 5 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 8 sectie H nr. 1130L8 |
Inrichtingsnummer: |
20190425-0017 (De Persgroep Publishing) |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten. |
Voorwerp van de aanvraag: |
Wijzigingen aan de uitvoering en exploitatie van een kantoorgebouw met brasserie en een multifunctionele publieke ruimte. |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 28/07/2017: vergunning (20171218) voor het slopen van een bestaand bouwblok in functie van het bouwrijp maken van het terrein;
- 29/09/2017: vergunning (20171806) voor het bouwen van een kantoorgebouw met 32 appartementen.
Vergunde toestand
- een kantoorgebouw en appartementen;
- het gebouw telt 10 bovengrondse bouwlagen (+1 technische tussenverdieping) met kantoorruimte voor De Persgroep Publishing, 32 appartementen en op het gelijkvloers een brasserie, een shop en take-away, een radiostudio en een Medialaan podium met meeting- en loungeruimte;
- het ondergronds deel van het gebouw telt 2 bouwlagen:
- de bouwhoogte bedraagt 46 m;
- elke gevel wordt afgewerkt als voorgevel;
- de beeldbepalende materialisatie bestaat uit een geslepen en gepolijste betonnen hoofddraagconstructie met zichtbare granulaten en ontspiegeld glas voor de gelijkvloerse plint (niv0 en niv+1);
- de sokkel (niv+2 en niv+3) is vormgegeven als een glazen box met gezeefdrukt glas;
- aan de zijde van het station en Kievitplein is de gevel afgewerkt met een transparant LED-beeldscherm in opbouw;
- de bovenbouw is vervaardigd uit afgeronde ringen uit een wit naadloos granulair mengsel. De onderzijde van deze uitstekende banden worden afgewerkt met houten panelen;
- dit alles wordt versterkt met groene daktuinen.
Huidige en gewenste toestand
- vervangen van de 32 appartementen op de vijfde tot en met de achtste verdieping door kantoorruimten, conform de indeling van overige bouwlagen;
- verlengen van de liftschacht van de goederenlift tot en met de derde verdieping, waardoor er extra stopplaatsen zijn op de eerste en tweede verdieping;
- maken van een opening in de vloerplaat op de derde verdieping ten behoeve van de plaatsing van een studioruimte over 2 verdiepingen, op de tweede en derde verdieping;
- verminderen van de afmetingen van het LED-beeldscherm in de noordgevel tot de tweede en derde verdieping;
- verwijderen van het brandcompartiment op de tweede verdieping tegen de kern;
- toevoegen van de buitenterrassen op de negende en tiende verdieping in de gevelbanden;
- verwijderen van de buitentrap in de daktuin van de tiende verdieping naar de elfde verdieping.
Inhoud van de aanvraag
- het omvormen van de 32 appartementen op de vijfde tot en met de achtste verdieping tot kantoorruimten conform de indeling van overige bouwlagen;
- het verlengen van de liftschacht van de goederenlift tot en met de derde verdieping, waardoor er extra stopplaatsen zijn op de eerste en tweede verdieping;
- het maken van een opening in de vloerplaat op de derde verdieping ten behoeve van de plaatsing van een studioruimte over 2 verdiepingen, op de tweede en derde verdieping;
- wijziging afmeting LED-beeldscherm in de noordgevel over de tweede en derde verdieping;
- verwijderen van het brandcompartiment op de tweede verdieping tegen de kern;
- het toevoegen van de buitenterrassen op de negende en tiende verdieping in de gevelbanden;
- verwijderen van de buitentrap in de daktuin van de tiende verdieping naar de elfde verdieping.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorgeschiedenis
Op 15 juni 2018 verleende het college aan De Persgroep een milieuvergunning klasse 2 met ref. MV2017/251/IB voor de exploitatie van het kantoorgebouw aan de Mediaplein.
Aangevraagde rubrieken
Rubriek |
Omschrijving |
Gevraagd voor |
12.1.1.2°b) |
Inrichtingen die wisselspanning opwekken, met een geïnstalleerd totaal elektrisch vermogen van meer dan 200 kVA tot en met 10.000 kVA als de inrichting volledig of gedeeltelijk in een ander gebied dan een industriegebied ligt; |
+194 kVA |
12.2.1° |
transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA; |
-630 kVA, +1.000 kVA +250 kVA |
12.3.2° |
accumulatoren (gebruik van): vaste inrichtingen voor het laden van accumulatoren door middel van toestellen met een geïnstalleerd totaal vermogen van meer dan 10 kW; |
+100 kW |
16.3.1.2° |
inrichtingen voor het fysisch behandelen van gassen (samenpersen - ontspannen) - koelinstallaties voor het bewaren van producten, luchtcompressoren, warmtepompen en airconditioninginstallaties, met een totale geïnstalleerde drijfkracht van meer dan 200 kW; |
-51,04 kW |
17.3.2.1.1.1°b) |
opslag van gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige vloeistoffen met een vlampunt hoger dan of gelijk aan 55°C met een gezamenlijke opslagcapaciteit van 100 kg tot en met 20 ton als de inrichting niet hoort bij de woonfunctie van een onroerend goed dat hoofdzakelijk als woongelegenheid wordt gebruikt; |
+0,595 ton |
43.1.1°b) |
het stoken in installaties, met uitzondering van stationaire motoren en gasturbines, met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van 300 kW tot en met 2.000 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk gelegen is in een ander gebied dan industriegebied en gestookt wordt met aardgas. |
+94,20 kW |
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
13 juni 2019 |
4 juli 2019 |
Ongunstig |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
5 augustus 2019 |
12 augustus 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator |
13 juni 2019 |
14 augustus 2019 |
Laattijdig voorwaardelijk gunstig |
FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie |
13 juni 2019 |
18 juni 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
PROXIMUS |
|
22 augustus 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
PROXIMUS |
13 juni 2019 |
28 juni 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam |
13 juni 2019 |
13 juni 2019 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
13 juni 2019 |
20 juni 2019 |
ondernemen en stadsmarketing/ visit Antwerpen |
13 juni 2019 |
17 juni 2019 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
13 juni 2019 |
1 juli 2019 |
stadsontwikkeling/ ruimte (advies inzake grond- en pandendecreet) |
13 juni 2019 |
21 juni 2019 |
stadsontwikkeling/ ruimte (advies inzake SOK) |
14 juni 2019 |
26 juni 2019 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Kievit II wijziging, goedgekeurd op 26 november 2018. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1: zone voor centrumfuncties (ce).
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af van artikel 33 van de bouwcode met betrekking tot het plaatsen van ledverlichting. Het betreft echter een gewijzigde uitvoering van een reeds vergund scherm. Op basis van dezelfde originele redenen kan deze afwijking worden toegestaan met behulp van artikel 3 van de bouwcode. De aangevraagde gewijzigde uitvoering is een beduidend kleiner scherm dat zich centraal boven de toegang bevindt. Hierdoor is de grootte ervan in een goede verhouding met de totale gevel. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt is het eveneens van belang dat de publiciteitsinrichting volledig geïntegreerd is in de gevel en geen negatieve invloed heeft op het nuttige gebruik van de achterliggende ruimten. Omwille van deze redenen is er geen stedenbouwkundig bezwaar tegen deze uitvoering. Omwille van voortdurende technologische veranderingen inzake videoschermen wordt in voorwaarde opgelegd om het LED-beeldscherm tijdelijk te vergunnen voor 5 jaar, op basis van artikel 68, 8° van het omgevingsvergunningsdecreet.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften van het gemeentelijk RUP ‘Kievit II Wijziging’: Zone voor Centrumfuncties (Ce), bouwzone 1. Het project voldoet aan de bepaling van het RUP dat minimaal 30% van het bruto-vloeroppervlakte transformeerbaar moet zijn tot woningen met de mogelijkheid om een gedifferentieerd woningaanbod te creëren. Voor een mogelijke, toekomstige omvorming van kantoor naar wonen zijn geen stabiliteitswerken nodig, noch aanpassingen aan gevelopeningen.
Omwille van de gewenste functiewijziging naar kantoor werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst ondernemen en stadsmarketing – business en innovatie. Gezien de ligging van het pand in de strategische kantoorlocatie omgeving Centraal Station, krijgt deze aanvraag tot uitbreiding van de grootschalige kantoorontwikkeling een positief advies.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 34 parkeerplaatsen voor de uitbreiding van de kantoorfunctie.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging. De oorspronkelijke vergunning werd verleend voor een kantoorgebouw met 32 appartementen. De 32 appartementen worden omgevormd tot kantoorruimte.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de bijkomende kantoorruimte van 5.604m²: 5.604m² kantoren in stationsomgeving met parkeernorm 0.6/100m² = 33.6; afgerond 34
De werkelijke parkeerbehoefte van de uitbreiding van de kantoren is 34.
|
De plannen voorzien in 76 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen in de ondergrondse parking. Deze werden voorzien bij de eerste aanvraag. |
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 76.
De functiewijziging genereert een werkelijke parkeerbehoefte, deze is echter lager dan de vorige vergunde toestand. De vergunde en uitgevoerde parkeerkelder met 76 parkeerplaatsen voorziet reeds de maximale invulling op het perceel. |
Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.
De parkeerbehoefte van de 32 appartementen die niet gebouwd worden kan hier als compensatie gebruikt worden voor de uitbreiding van de kantoren. De parkeerbehoefte van de appartementen werd bepaald in bouwvergunning 20171806 op 35 plaatsen. |
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.
|
Ontsluiting/bereikbaarheid:
De parking wordt ontsloten langs de bestaande tunnel onder Van Immerseelstraat. De nieuwe parking zal een bijkomende aantakking maken op de tunnel. De toegang moet “rechts in – rechts uit” zijn, zodat verkeer in de tunnel de andere rijbaan niet kruist.
Fietsvoorzieningen:
Er moeten voldoende fietsenstallingen voorzien worden voor de uitbreiding van de kantoorfunctie:
5604m² x 1.25/100m² = 70.05; afgerond 70
Deze behoefte aan fietsstalplaatsen vervangt de behoefte aan fietsstalplaatsen van de voormalige appartementen. Het aantal fietsenstallingen voor de appartementen werd bepaald in vergunning 20171806 op 100
Aangezien het aantal nodige fietsenstallingen voor de kantoren lager is dan voor de appartementen die oorspronkelijk voorzien waren, volstaat de fietsenstalling
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Er worden buitenterrassen voorzien op de negende en tiende verdieping in de gevelbanden. Deze worden voorzien conform de buitenterrassen van de onderliggende verdiepingen. Dit is inpasbaar in het globale project.
Visueel-vormelijke elementen
De gevels blijven ongewijzigd met uitzondering van het LED-beeldscherm, dat kleiner uitgevoerd wordt. Zoals eerder besproken zal geadviseerd worden om het beeldscherm tijdelijk te vergunnen voor een periode van 5 jaar, gezien de snel evoluerende technologie inzake beeldschermen. Na het verstrijken van de vergunning moet het beeldscherm weggenomen worden en de gevel ingevuld worden conform de vormgeving van overige geveldelen van deze verdiepingen, tenzij er voor het verstrijken van de vergunning een nieuwe vergunning verkregen wordt voor het plaatsen van een beeldscherm.
Het LED-scherm kan zowel gebruikt worden voor zaakgebonden publiciteit, niet-zaakgebonden publiciteit, live-streaming van evenementen en crisiscommunicatie. Deze zijn elk gebonden aan bepaalde voorwaarden.
Zaakgebonden publiciteit is elke statische of dynamische vorm van commerciële boodschappen die onlosmakelijk zijn verbonden met de activiteiten van de Persgroep en meer in het bijzonder News City. Zij kunnen dus enkel als dusdanig geïdentificeerd kunnen worden. Dit omvat onder meer de aankondiging van activiteiten die News City binnen de stad Antwerpen organiseert, de commerciële boodschappen van de nieuwsredacties die gevestigd zijn in het gebouw op het Mediaplein en de nieuwsboodschappen van de VTM nieuwsredactie.
Niet-zaakgebonden publiciteit omvat elke statische of dynamische vorm van commerciële boodschappen die niet onder de definitie van zaakgebonden publiciteit vallen.
Live streaming van evenementen is het uitzenden van een live evenement, al dan niet met geluid. Als bijzondere milieuvoorwaarde zal opgenomen worden dat deze pas uitgezonden mogen worden als dit evenement aangevraagd en goedgekeurd is volgens het evenementenkader van de stad Antwerpen en dit niet in strijd is met de codex van politiereglementen.
Crisiscommunicatie omvat het verstrekken van informatie via het beeldscherm, al dan niet in statische en dynamische vorm, in geval van een ramp- of noodsituatie. In voorwaarde zal worden opgenomen dat het beeldscherm in zulke situaties te allen tijden, op vraag van de burgemeester van de stad Antwerpen of zijn afgevaardigde, ingezet kan worden om veiligheidsboodschappen, al dan niet met geluid, te verspreiden.
De aangevraagde plannen bevatten geen informatie over de inrichting van de groendaken. Het ontbreken van de intekening van de groenzones op de daken, heeft geen relevante invloed op de beoordeling van de aangevraagde wijzigingen. Omdat deze groeninrichting echter onlosmakelijk deel uitmaakt van de algemene kwaliteit van het vergunde project, wordt uitdrukkelijk geen vergunning verleend voor de gewijzigde uitvoering van de groendaken. De groeninrichting van de daken dient uitgevoerd te worden conform de vergunde plannen (20171806).
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
Huidige aanvraag betreft de regularisatie van stedenbouwkundige handelingen alsook de veranderingen van verscheidene ingedeelde inrichtingen of activiteiten verbonden aan de exploitatie van het kantoorgebouw. Het nieuwbouwvolume telt 10 bovengrondse bouwlagen met kantoorruimte voor De Persgroep Publishing en Medialaan en op het gelijkvloers een brasserie en multifunctionele publieke ruimte. Ondergronds telt het nieuwbouwvolume 2 bouwlagen met 76 parkeerplaatsen en 8 parkeerplaatsen voor motoren op niv-1.
Milieutechnisch zijn er aanpassingen voorzien hoofdzakelijk met betrekking tot het vermogen van de technische installaties op niveau -2. Zo worden de vergunde dieselgroep en de transformator van respectievelijk 500 en 630 kVA vervangen door toestellen van respectievelijk 694 en 1.000 kVA. Bijkomend wordt een scheidingstransformator van 250 kVA voorzien. De voorziene UPS-installaties van 5 * 60 kW worden vervangen door 3 UPS-installaties van resp. 200 kW en 2 * 100 kW.
Ook wordt het vermogen van de koelgroepen en koelcellen aangepast.
De dieselopslagtank van 2.500 liter wordt vervangen door een exemplaar van 3.200 liter.
Het totale vermogen van de stookinstallaties wordt opgetrokken met 94,2kW tot 984,2 kW. De stookinstallaties worden samengesteld uit 2 condensatieketels, een gasboiler en drie stoombevochtigers. Er dient opgemerkt te worden dat stoombevochtigers ook ingedeeld zijn onder de Vlarem-rubriek 39. Op de begane vloer wordt een multifunctionele ruimte met podium voorzien. In deze ruimte zullen o.a. optredens gehouden worden. De bijhorende rubriek om de polyvalente zaal te kunnen exploiteren werd ook niet aangevraagd.
Overwegend enerzijds dat meldingsplichtige activiteiten een geringe milieu-impact hebben en anderzijds bijdragen noch de zaal noch de stoombevochtigers tot een significante toename van het globale hinder, wordt voorgesteld de meldingsplichtige rubrieken voor respectievelijk de exploitatie van de zaal en de stoombevochtigers aan de vergunning toe te voegen. De exploitant wordt erop gewezen de sectorale voorwaarden na te leven.
Tenslotte omvat de regularisatieaanvraag ook een LED-beeldscherm over de lagen N+2 en N+3. Omwille van resolutie is gebleken dat de pixels op korte afstanden van elkaar geplaatst dienen te worden, waardoor het scherm niet langer transparant is. Hierdoor is ervoor gekozen om het scherm niet over de volledige noordgevel te voorzien, maar op 1/3 van de oppervlakte.
Na de voorbespreking van het project werd een lichtstudie aangeleverd. De lichtsimulatie toont aan dat er voldaan kan worden aan art. 4.6.0.2 en 4.6.0.4 van Vlarem II. Overdag wordt de lichtimmissie op 16 meter van de mediafaçade geschat op gemiddeld 8 lux. Dit is ruimschots onder de richtwaarde van 25 lux dat algemeen gehanteerd wordt als grenswaarde in stadscentra. Of lichthinder zal ervaren worden tijdens de nachtelijke uren, kan niet uitgesloten worden. Om deze reden zal tijdens de avonduren (19.00 - 22.00 uur) enkel een statisch beeld toegestaan zijn en tijden de nachturen (22.00 - 07.00 uur) het gebruik van het scherm uitgesloten worden. nacht (22-7 uur) het gebruik van het scherm uitgesloten worden.
De wet van 24 januari 1977 betreffende de bescherming van de gezondheid van de gebruikers op het stuk van de voedingsmiddelen en andere producten verbiedt in zijn artikel 7 elke mededeling of handeling die rechtstreeks of onrechtstreeks tot doel heeft de verkoop te bevorderen, ongeacht de plaats, de aangewende communicatiemiddelen of de gebruikte technieken. Om deze reden zal een voorwaarde opgelegd worden waarbij het verboden is reclame te maken voor verslavende producten (alcohol, tabak, goksites, ...).
Om interferentie te voorkomen van stralingen en zo onnodige veiligheidsrisico's te creëren, zullen de onderdelen van het LED-beeldscherm een CE-markering moeten dragen.
De omgevingsvergunning heeft geen betrekking op een activiteit dat voorkomt op de lijst van bijlage II of I van het mer-besluit van 2013. Uit de mer-screeningsnota blijkt dat er geen aanzienlijke effecten ten gevolg van het project te verwachten zijn.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. conform bijgevoegd advies van de ASTRID-veiligheidscomissie dient op niveaus 0 en -1 indoordekking aanwezig te zijn;
3. de toegang tot de parking via de tunnel onder de Van Immerseelstraat moet “rechts in - rechts uit” worden georganiseerd zodat verkeer in de tunnel het verkeer op de andere rijbaan niet kruist;
Uitsluitingen
4. er wordt geen vergunning verleend voor de gewijzigde uitvoering van de groendaken, ten opzichte van de laatste vergunning (20171806).
Geldigheidsduur
5. een tijdelijke vergunning wordt verleend voor het LED-beeldscherm en dit tot 1 oktober 2024. De afbraak- en herstelwerken zullen beëindigd zijn ten laatste 14 oktober 2024. De gevel wordt hierbij ingericht, conform de vormgeving van de overige gevel tenzij voor 14 oktober 2024 een vergunning is verleend voor een nieuwe termijn voor een beeldscherm;
Lasten
6. het beeldscherm moet bij noodsituaties of calamiteiten te allen tijden, op vraag van de burgemeester van de stad Antwerpen of zijn afgevaardigde, ingezet kunnen worden om veiligheidsboodschappen, al dan niet met geluid, te verspreiden.
Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten
De aanvraag wordt positief beoordeeld, op basis van het ingediende dossier, kunnen de algemene en sectorale vergunningsvoorwaarden worden gerespecteerd zodat de exploitatie kan plaatsvinden met een aanvaardbaar risico voor milieu en leefomgeving. Vanuit milieutechnisch oogpunt wordt gunstig advies gegeven de vergunning te verlenen.
Geadviseerde rubrieken
Rubriek |
Omschrijving |
Geadviseerd voor |
12.1.1.2°b) |
Inrichtingen die wisselspanning opwekken, met een geïnstalleerd totaal elektrisch vermogen van meer dan 200 kVA tot en met 10.000 kVA als de inrichting volledig of gedeeltelijk in een ander gebied dan een industriegebied ligt; |
+194 kVA |
12.2.1° |
transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA; |
-630 kVA, +1.000 kVA +250 kVA |
12.3.2° |
accumulatoren (gebruik van): vaste inrichtingen voor het laden van accumulatoren door middel van toestellen met een geïnstalleerd totaal vermogen van meer dan 10 kW; |
+100 kW |
16.3.1.2° |
inrichtingen voor het fysisch behandelen van gassen (samenpersen - ontspannen) - koelinstallaties voor het bewaren van producten, luchtcompressoren, warmtepompen en airconditioninginstallaties, met een totale geïnstalleerde drijfkracht van meer dan 200 kW; |
-51,04 kW |
17.3.2.1.1.1°b) |
opslag van gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige vloeistoffen met een vlampunt hoger dan of gelijk aan 55°C met een gezamenlijke opslagcapaciteit van 100 kg tot en met 20 ton als de inrichting niet hoort bij de woonfunctie van een onroerend goed dat hoofdzakelijk als woongelegenheid wordt gebruikt; |
+0,595 ton |
32.2.2° |
schouwburgen, variététheaters, andere zalen voor sportmanifestaties dan de zalen, vermeld in punt 3°, polyvalente zalen en feestzalen met een speelruimte; |
1 ruimte |
39.1.1° |
stoomgeneratoren, andere dan lagedruk stoomgeneratoren, met een individuele inhoud van 25 liter tot en met 500 liter; |
500 liter |
43.1.1°b) |
het stoken in installaties, met uitzondering van stationaire motoren en gasturbines, met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van 300 kW tot en met 2.000 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk gelegen is in een ander gebied dan industriegebied en gestookt wordt met aardgas. |
+94,20 kW |
Gecoördineerde rubrieken
Rubriek |
Omschrijving |
Gecoördineerd |
3.2.2°a) |
het lozen van meer dan 600 m³ per jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; |
33.000 m³/jaar |
12.1.1.2°b) |
Inrichtingen die wisselspanning opwekken, met een geïnstalleerd totaal elektrisch vermogen van meer dan 200 kVA tot en met 10.000 kVA als de inrichting volledig of gedeeltelijk in een ander gebied dan een industriegebied ligt; |
694 kVA |
12.2.1° |
transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA; |
2x 1.000 kVA en 1x 250 kVA |
12.2.2° |
transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van meer dan 1.000 kVA; |
1.600 kVA |
12.3.2° |
accumulatoren (gebruik van): vaste inrichtingen voor het laden van accumulatoren door middel van toestellen met een geïnstalleerd totaal vermogen van meer dan 10 kW; |
400 kW |
16.3.1.2° |
inrichtingen voor het fysisch behandelen van gassen (samenpersen - ontspannen) - koelinstallaties voor het bewaren van producten, luchtcompressoren, warmtepompen en airconditioninginstallaties, met een totale geïnstalleerde drijfkracht van meer dan 200 kW; |
491,23 kW |
17.3.2.1.1.1°b) |
opslag van gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige vloeistoffen met een vlampunt hoger dan of gelijk aan 55°C met een gezamenlijke opslagcapaciteit van 100 kg tot en met 20 ton als de inrichting niet hoort bij de woonfunctie van een onroerend goed dat hoofdzakelijk als woongelegenheid wordt gebruikt; |
2,72 ton |
32.2.2° |
schouwburgen, variététheaters, andere zalen voor sportmanifestaties dan de zalen, vermeld in punt 3°, polyvalente zalen en feestzalen met een speelruimte; |
1 ruimte |
39.1.1° |
stoomgeneratoren, andere dan lagedruk stoomgeneratoren, met een individuele inhoud van 25 liter tot en met 500 liter; |
500 liter |
43.1.1°b) |
het stoken in installaties, met uitzondering van stationaire motoren en gasturbines, met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van 300 kW tot en met 2.000 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk gelegen is in een ander gebied dan industriegebied en gestookt wordt met aardgas. |
984,20 kW |
Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden
1. |
het gebruik van het LED-beeldscherm gebeurt te allen tijde conform de bepalingen van de code van Politiereglementen van de stad Antwerpen zoals laatst goedgekeurd door de Gemeenteraad van de stad Antwerpen op 24 juni 2019 en eventuele latere wijzigingen en dit uiterlijk op het moment van de eerste ingebruikname van en tijdens het gebruik van het LED-beeldscherm; |
2. |
indien het gebruik van het LED-beeldscherm deel uitmaakt van een evenement, conform de code van Politiereglementen, dient aan de voorwaarden van de code en de specifieke evenementsvoorwaarden voldaan te zijn voor de inwerkingtreding van en tijdens het evenement; |
3. |
de inrichting voldoet op het moment van eerste ingebuikname/exploitatie strikt aan alle wetttelijke geluidsnormeringen (milieuwetgeving en politiecodex). Indien blijkt dat de exploitatie minstens onder een meldingsplicht valt, dienen ter beheersing van geluidshinder de richtwaarden opgenomen in bijlage 4.5.4 en 4.5.5 van Vlarem II voor geluid in open lucht, nageleefd worden; |
4. |
om overdreven lichthinder te vermijden wordt voor wat betreft de vertoning op het LED-beeldscherm volgende tijdsvenster gerespecteerd, waarbij de venstertijden overeenkomstig zijn met deze uit de richtwaarden opgenomen in bijlage 2.2.2 en 4.5.4 van Vlarem II: - dagvenstertijd (07.00 - 19.00 uur): zowel statische als dynamische activiteiten zijn toegestaan; - avondvenstertijd (19.00 - 22.00 uur): de vertoning dient beperkt te worden tot maximaall één statische activiteit; - nachtvenstertijd (22.00 - 07.00 uur): het gebruik van het LED-beeldscherm wordt uitgesloten van vergunning; |
5. |
op het LED-beeldscherm is reclame voor en sponsoring van tabak, producten op basis van tabak en soortgelijke producten is verboden eveneens alle reclame-uitingen van andere verslavende producten (alcohol, goksites ...) en reclameboodschappen die in strijd zijn met de "regels inzake de voorstelling van de persoon" en de "regels inzake humor in reclame", beide opgesteld door de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP); |
6. |
alle onderdelen van het LED-beeldscherm te voorzien van een CE-keurmerk. Installaties die radiosignalen verstoren zijn verboden. |
Stedenbouwkundige lasten
De stedenbouwkundige lasten voor het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'Kievit fase II - wijziging' werd vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd door het college op 1 september 2017 (jaarbummer 7640). In deze samenwerkingsovereenkomst werd vastgelegd dat het bouwproject van de Persgroep op bouwzone I volgens het GRUP Kievit Fase II vrijgesteld is van het opleggen van stedenbouwkundige ontwikkelingskosten.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
20 mei 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
13 juni 2019 |
Start openbaar onderzoek |
23 juni 2019 |
Einde openbaar onderzoek |
22 juli 2019 |
Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag |
5 augustus 2019 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
26 september 2019 |
Verslag GOA |
5 september 2019 |
naam GOA |
Katrijn Apostel en Bieke Geypens |
Wijzigingslus
De aanvrager heeft een verzoek ingediend om zijn oorspronkelijke aanvraag te wijzigen.
Dit verzoek werd aanvaard, waardoor de wijzigingen mee beoordeeld worden.
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
23 juni 2019 |
22 juli 2019 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. conform bijgevoegd advies van de ASTRID-veiligheidscomissie dient op niveaus 0 en -1 indoordekking aanwezig te zijn;
3. de toegang tot de parking via de tunnel onder de Van Immerseelstraat moet “rechts in - rechts uit” worden georganiseerd zodat verkeer in de tunnel het verkeer op de andere rijbaan niet kruist;
Uitsluitingen
4. er wordt geen vergunning verleend voor de gewijzigde uitvoering van de groendaken, ten opzichte van de laatste vergunning (20171806).
Geldigheidsduur
5. een tijdelijke vergunning wordt verleend voor het LED-beeldscherm en dit tot 1 oktober 2024. De afbraak- en herstelwerken zullen beëindigd zijn ten laatste 14 oktober 2024. De gevel wordt hierbij ingericht conform de vormgeving van de overige gevel tenzij voor 14 oktober 2024 een vergunning is verleend voor een nieuwe termijn voor een beeldscherm;
Lasten
6. het beeldscherm moet bij noodsituaties of calamiteiten te allen tijden, op vraag van de burgemeester van de stad Antwerpen of zijn afgevaardigde, ingezet kunnen worden om veiligheidsboodschappen, al dan niet met geluid, te verspreiden.
Bijzondere milieuvoorwaarden
1. |
het gebruik van het LED-beeldscherm gebeurt te allen tijde conform de bepalingen van de code van Politiereglementen van de stad Antwerpen zoals laatst goedgekeurd door de Gemeenteraad van de stad Antwerpen op 24 juni 2019 en eventuele latere wijzigingen en dit uiterlijk op het moment van de eerste ingebruikname van en tijdens het gebruik van het LED-beeldscherm; |
2. |
indien het gebruik van het LED-beeldscherm deel uitmaakt van een evenement, conform de code van Politiereglementen, dient aan de voorwaarden van de code en de specifieke evenementsvoorwaarden voldaan te zijn voor de inwerkingtreding van en tijdens het evenement; |
3. |
de inrichting voldoet op het moment van eerste ingebuikname/exploitatie strikt aan alle wettelijke geluidsnormeringen (milieuwetgeving en politiecodex). Indien blijkt dat de exploitatie minstens onder een meldingsplicht valt, dienen ter beheersing van geluidshinder de richtwaarden opgenomen in bijlage 4.5.4 en 4.5.5 van Vlarem II voor geluid in open lucht, nageleefd worden; |
4. |
om overdreven lichthinder te vermijden wordt voor wat betreft de vertoning op het LED-beeldscherm volgende tijdsvenster gerespecteerd, waarbij de venstertijden overeenkomstig zijn met deze uit de richtwaarden opgenomen in bijlage 2.2.2 en 4.5.4 van Vlarem II: - dagvenstertijd (07.00 - 19.00 uur): zowel statische als dynamische activiteiten zijn toegestaan; - avondvenstertijd (19.00 - 22.00 uur): de vertoning dient beperkt te worden tot maximaal één statische activiteit; - nachtvenstertijd (22.00 - 07.00 uur): het gebruik van het LED-beeldscherm wordt uitgesloten van vergunning; |
5. |
op het LED-beeldscherm is reclame voor en sponsoring van tabak, producten op basis van tabak en soortgelijke producten is verboden eveneens alle reclame-uitingen van andere verslavende producten (alcohol, goksites ...) en reclameboodschappen die in strijd zijn met de "regels inzake de voorstelling van de persoon" en de "regels inzake humor in reclame", beide opgesteld door de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP); |
6. |
alle onderdelen van het LED-beeldscherm te voorzien van een CE-keurmerk. Installaties die radiosignalen verstoren zijn verboden. |
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.
De vergunning omvat thans volgende rubrieken:
Rubriek |
Omschrijving |
Gecoördineerd |
3.2.2°a) |
het lozen van meer dan 600 m³ per jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; |
33.000 m³/jaar |
12.1.1.2°b) |
Inrichtingen die wisselspanning opwekken, met een geïnstalleerd totaal elektrisch vermogen van meer dan 200 kVA tot en met 10.000 kVA als de inrichting volledig of gedeeltelijk in een ander gebied dan een industriegebied ligt; |
694 kVA |
12.2.1° |
transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA; |
2x1.000 kVA en 1x 250 kVA |
12.2.2° |
transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van meer dan 1.000 kVA; |
1.600 kVA |
12.3.2° |
accumulatoren (gebruik van): vaste inrichtingen voor het laden van accumulatoren door middel van toestellen met een geïnstalleerd totaal vermogen van meer dan 10 kW; |
400 kW |
16.3.1.2° |
inrichtingen voor het fysisch behandelen van gassen (samenpersen - ontspannen) - koelinstallaties voor het bewaren van producten, luchtcompressoren, warmtepompen en airconditioninginstallaties, met een totale geïnstalleerde drijfkracht van meer dan 200 kW; |
491,23 kW |
17.3.2.1.1.1°b) |
opslag van gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige vloeistoffen met een vlampunt hoger dan of gelijk aan 55°C met een gezamenlijke opslagcapaciteit van 100 kg tot en met 20 ton als de inrichting niet hoort bij de woonfunctie van een onroerend goed dat hoofdzakelijk als woongelegenheid wordt gebruikt; |
2,72 ton |
32.2.2° |
schouwburgen, variététheaters, andere zalen voor sportmanifestaties dan de zalen, vermeld in punt 3°, polyvalente zalen en feestzalen met een speelruimte; |
1 ruimte |
39.1.1° |
stoomgeneratoren, andere dan lagedruk stoomgeneratoren, met een individuele inhoud van 25 liter tot en met 500 liter; |
500 liter |
43.1.1°b) |
het stoken in installaties, met uitzondering van stationaire motoren en gasturbines, met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van 300 kW tot en met 2.000 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk gelegen is in een ander gebied dan industriegebied en gestookt wordt met aardgas. |
984,20 kW |
Het college beslist dat de omgevingsvergunning ingaat op 13 september 2019 voor onbepaalde duur.