Terug
Gepubliceerd op 16/09/2019

2019_CBS_07092 - Omgevingsvergunning - OMV_2019089252. Winkelhaakstraat 10-14. District Merksem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 13/09/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_07092 - Omgevingsvergunning - OMV_2019089252. Winkelhaakstraat 10-14. District Merksem - Goedkeuring 2019_CBS_07092 - Omgevingsvergunning - OMV_2019089252. Winkelhaakstraat 10-14. District Merksem - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019089252

Gegevens van de aanvrager:

de heer Jean Hornikx met als adres Steynstraat 256 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Ligging van het project:

Winkelhaakstraat 10-14 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 40sectie C nrs. 303V8 en 303C6

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een magazijn en twee eengezinswoningen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

Winkelhaakstraat 10-12:

-          15/04/1957: toelating (103#5619) voor verbouwingswerken aan het eigendom;

Winkelhaakstraat 14:

-          06/08/1945: toelating (1974#6596) voor verbouwingswerken;

-          19/11/1968: vergunning (1974#6021) voor gevelveranderingswerken;

-          29/08/1983: weigering (1974#2147) voor een woning na afbraak.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

 

Winkelhaakstraat 10:

-          magazijn met bijbehorende kantoorruimten;

-          pand in gesloten bebouwing met één bouwlaag onder mansardedak;

-          kroonlijst- en nokhoogte van respectievelijk 7,6 en 9,3 m;

-          verweven bebouwing met Winkelhaakstraat 12;

-          gevelafwerking:

  • rode baksteen met geschilderd houten buitenschrijnwerk;
  • gecementeerde plint;
  • mansarde afgewerkt met leien;

Winkelhaakstraat 12:

-          eengezinswoning met een bruto vloeroppervlakte van ca. 110 m² en een buitenruimte van ca. 6,5 m²;

-          pand in gesloten bebouwing met twee bouwlagen onder hellend dak;

-          kroonlijst- en nokhoogte van respectievelijk 7,1 en 9,6 m;

-          verweven bebouwing met Winkelhaakstraat 10;

-          gevelafwerking:

  • rode baksteen met geschilderd houten buitenschrijnwerk;
  • gecementeerde plint;

Winkelhaakstraat 14:

-          eengezinswoning met een bruto vloeroppervlakte van ca. 71,5 m² en een buitenruimte van ca. 40 m²;

-          pand in gesloten bebouwing met twee bouwlagen onder hellend dak;

-          kroonlijst- en nokhoogte van respectievelijk 6,05 en 9 m;

-          gevel in witte steen.

 

Huidige toestand

 

-          alle drie de panden werden doormiddel van constructieve ingrepen intern met elkaar verbonden:

  • de benedenverdieping van nummer 10 (straatzijde) en nummer 12 werd ingericht als fietsenberging. De benedenverdieping van nummer 14 als garage;
  • de verschillende bovenverdiepingen vormen samen één zelfstandige woning;

Winkelhaakstraat 14:

-          kroonlijsthoogte 7,15 m, nokhoogte ongewijzigd;

-          gevelafwerking:

  • rode baksteen met geschilderd houten buitenschrijnwerk;
  • kantelpoort in geschilderd hout;
  • verdiepingshoge gecementeerde plint;
  • gewijzigde gevelindeling;

-          bouwvolume ongewijzigd.

 

Gewenste toestand

 

Winkelhaakstraat 10:

-          magazijn met bijbehorende kantoorruimten op de verdieping;

-          bouwvolume en gevelafwerking ongewijzigd;

Winkelhaakstraat 12:

-          eengezinswoning met een bruto vloeroppervlakte van ca. 110 m² en een buitenruimte van ca. 31,5 m²;

-          gewijzigde bouwdiepte;

-          gevelafwerking ongewijzigd;

Winkelhaakstraat 14:

-          functie conform vergunde/vergund geachte toestand;

-          bouwvolume en gevelafwerking ongewijzigd ten opzichte van huidige toestand.

 

Inhoud van de aanvraag

 

Winkhelhaakstraat 10:

-          omvormen van de kantoorruimte (verblijfsruimte) grenzend aan de straat naar een fietsenberging;

Winkelhaakstraat 12:

-          ontpitten van het perceel;

-          dichten van de raamopeningen in de scheidingsmuur met nummer 14;

Winkelhaakstraat 14:

-          regulariseren van de gewijzigde kroonlijsthoogte, gevelindeling en -afwerking;

-          omvormen van de benedenverdieping naar garage;

-          gewijzigde verticale circulatie.


Na contactname met de aanvrager is de inhoud van de aanvraag gewijzigd naar het samenvoegen van de twee panden nummer 12 en 14 tot een eengezinswoning.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

19 juli 2019

14 augustus 2019

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

19 juli 2019

30 juli 2019

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 51 Het Dokske, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 8 juni 1995. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: zone a bis voor woningen.

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) en bijzondere plannen van aanleg (BPA) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan en het bijzonder plan van aanleg.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)


De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)


De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 (goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014) en herzien op 1 maart 2018.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

 

  • artikel 12 Levendige plint:
    Er werd geen levendige functie voorzien bij nummer 10 en 14.
  • artikel 19 Tuinafsluiting:
    De afsluiting tussen nummer 12 en 14 heeft een hoogte van ca. 3,50 m in tegenstelling tot de maximaal toegelaten 2,60 m;
  • artikel 27 Open ruimte:
    De tuin behorende tot nummer 14 werd volledig verhard.

 

Sectorale wetgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)


De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning over drie gebouwen wordt terug gebracht naar de laatst vergunde toestand, 2 eengezinswoningen en 1 kantoor met magazijn. De aanvraag is daarmee in harmonie met de kenmerkende functies in de Winkelhaakstraat.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van eengezinswoningen waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de laatst vergunde toestand ongewijzigd blijven.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

Het bestaande volume van nummer 10 en nummer 14 blijven behouden.

Achter nummer 12 wordt het bestaande volume met het plat dak afgebroken. Hierdoor wordt open ruimte aangeboden.  Aangezien het bouwblok al zeer dicht bebouwd is, is de afbraak en het aanbieden van buitenruimte stedenbouwkundig aanvaardbaar. Door deze ingreep past het gebouw in de bestaande straatwand en het gabarit van de woningen uit zijn omgeving. De schaal van de aanvraag is overeenstemmend met deze van de omgeving.
 

Visueel-vormelijke elementen

De bestaande voorgevels van nummer 10 en 12 blijven behouden en worden niet gewijzigd.

In de voorgevel op de gelijkvloerse verdieping van nummer 14 wordt ten opzichte van de laatst vergunde toestand een poort voorzien naar een autobergplaats. De gevel van de woning is ca. 4,5 m. Autobergplaatsen zijn slechts toegelaten als de gevel een minimale breedte heeft van 8 m. Na samenvoegen van de panden nummer 12 en 14 is de gevel voldoende breed voor een garagepoort. Woning nummer 10 wijkt af van artikel 12 van de bouwcode. Op de gelijkvloerse verdieping van deze woning wordt vooraan het vergunde kantoor omgevormd tot fietsenberging. Op de gelijkvloerse verdieping van elk gebouw dient er minstens één levendige functie aan de straat te grenzen die met de straat en haar gebruikers een relatie aangaat, dit in het kader van een levendige straat te creëren. Een bergplaats wordt niet aanzien als een levendige functie waar enige relatie is tussen de gebruiker en de passant. Een kantoor wordt wel beschouwd als een levendige functie. Daarom wordt de functiewijziging van kantoor naar fietsenberging uit de vergunning uitgesloten.

Op de verdieping wordt de vergunde raamopening gewijzigd naar 2 raamopeningen. Hierdoor krijgen de achterliggende badkamer en slaapkamer voldoende licht en lucht en wordt de woonkwaliteit dus verbeterd. Deze wijziging is stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De stad telt heel wat eengezinswoningen, herenhuizen en tal van grondgebonden woningen. Echter worden deze woningen steeds vaker opgedeeld in kleinere woonentiteiten. Het opnieuw aanbieden van twee eengezinswoningen (conform de laatst vergunde toestand) waardoor gezinnen in de stad blijven, is daarom stedenbouwkundig aanvaardbaar.

De aanvraag wijkt af van artikel 19 van de bouwcode. De afsluiting tussen nummer 12 en 14 heeft een hoogte van ca. 3,5 m in tegenstelling tot de maximaal toegelaten 2,6 m. Een afsluiting van 3,5 m hoog zorgt voor een beperking van de bezonning van beide tuinen. Aangezien het volume achteraan nummer 12 wordt afgebroken en dit pand wordt samengevoegd met nummer 14, wordt de tuinmuur ertussenuit gehaald. Dit wordt mee opgenomen in de voorwaarden.

Overigens worden door de samenvoeging van de twee panden nummer 12 en 14 ook interne connecties op het gelijkvloers en de eerste verdieping voorzien, alsook een van de twee trappen geschrapt, zoals in rood aangeduid op de bouwplannen.

De aanvraag wijkt af van artikel 27 van de bouwcode. De tuin van nummer 14 werd volledig verhard. Aangezien het bouwblok al zeer dicht bebouwd is, dient de tuin, het onbebouwde deel van het perceel, haar groen karakter zo veel mogelijk te behouden.  De verharding van deze open ruimte wordt beperkt toegestaan tot 20 m². Dit wordt mee opgenomen in de voorwaarden.

Door het dichtmaken van de raamopeningen in de scheimuur voldoet de aanvraag aan de wetgeving op lichten en zichten en heeft niet meer impact op de aanpalende percelen dan dat normalerwijze kan worden verwacht.

Verder voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. De geplande verbouwingswerken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname strikt na te leven;

2.      de tuinmuur tussen nummer 12 en 14 wordt ertussenuit gehaald. Dit wordt in rood aangeduid op plan: BA_WHM18_P_N_00_niv 0_IN_ROOD_OP_PLAN;

3.   de interne connectie tussen nummer 12 en 14 en de schrapping van de trap worden in rood aangeduid op de plannen: BA_WHM18_P_N_00_niv 0_IN_ROOD_OP_PLAN en BA_WHM18_P_N_01_niv 1_IN_ROOD_OP_PLAN;

4.      de verharding in de achtertuin van nummer 14 beperken tot 20 m², conform artikel 27 van de bouwcode;

5.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Uitsluitingen

6.      de fietsenberging vooraan bij nummer 10 wordt uit de vergunning uitgesloten omwille van geen levendige functie. De functie blijft kantoor, zoals de laatst vergunde toestand. Dit wordt in rood aangeduid op plan: BA_WHM18_P_N_00_niv 0;

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

8 juli 2019

Volledig- en ontvankelijk

19 juli 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

17 september 2019

Verslag GOA

29 augustus 2019

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname strikt na te leven;

2.      de tuinmuur tussen nummer 12 en 14 wordt ertussenuit gehaald. Dit wordt in rood aangeduid op plan: BA_WHM18_P_N_00_niv 0_IN_ROOD_OP_PLAN;

3.  de interne connectie tussen nummer 12 en 14 en de schrapping van de trap worden in rood aangeduid op de plannen: BA_WHM18_P_N_00_niv 0_IN_ROOD_OP_PLAN en BA_WHM18_P_N_01_niv 1_IN_ROOD_OP_PLAN;

4.      de verharding in de achtertuin van nummer 14 beperken tot 20 m², conform artikel 27 van de bouwcode;

5.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Uitsluitingen

 

6.      de fietsenberging vooraan bij nummer 10 wordt uit de vergunning uitgesloten omwille van geen levendige functie. De functie blijft kantoor, zoals de laatst vergunde toestand. Dit wordt in rood aangeduid op plan: BA_WHM18_P_N_00_niv 0; 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.