Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019088320 |
Gegevens van de aanvrager: |
NV PR Bpost met als contactadres Muntcentrum 1 te 1000 Brussel |
Ligging van het project: |
Noorderlaan 395 2030 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 16 sectie C nr. 356M3 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
uitbreiding magazijnen, luifel en plaatsen rokerslokaal |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- Op 31 mei 2005 verleende de gewestelijk stedenbouwkundig ambtenaar een stedenbouwkundige vergunning (484.394) voor de nieuwbouw van een postsorteercentrum, gelegen Noorderlaan 395 te Antwerpen;
- Op 28 maart 2006 verleende de gewestelijk stedenbouwkundig ambtenaar een stedenbouwkundige vergunning (484.394(2)) voor wijzigingen aan een recent vergund postsorteercentrum, gelegen Noorderlaan zn te Antwerpen;
- Op 25 februari 2013 verleende de gewestelijk stedenbouwkundig ambtenaar een stedenbouwkundige vergunning (8.00/11002/484394.8) voor de uitbreiding van een postsorteercentrum, gelegen Noorderlaan 395 te Antwerpen;
- Op 21 maart 2017 verleende de gewestelijk stedenbouwkundig ambtenaar een stedenbouwkundige vergunning (8.00/11002/484394.9) voor de uitbreiding van een luifel, gelegen Noorderlaan 395 te Antwerpen.
Inhoud van de aanvraag
- Uitbreiden van een bestaand postsorteercentrum
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
1 augustus 2019 |
21 augustus 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Havenbedrijf Antwerpen |
1 augustus 2019 |
26 augustus 2019 |
Gunstig |
Infrabel |
1 augustus 2019 |
6 augustus 2019 |
Geen bezwaar |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie |
1 augustus 2019 |
26 augustus 2019 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.
De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.
Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.
Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.
Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.
Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.
Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:
- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;
- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.
Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.
In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.
In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten.
De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.
De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier gelden voornamelijk de bestemmingsvoorschriften Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven en – voor het Churchilldok – Gebied voor waterweginfrastructuur. De Noorderlaan heeft als bestemming Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur. Parallel hieraan en tevens ten zuiden van de aanvraag loopt een overdruk met als aanduiding Leidingstraat. Aan de noord- en aan de oostzijde van de Noorderlaan loopt parallel de bestemming Zone voor permanente ecologische infrastructuur.
Op circa 390 meter ten oosten bevindt zich een overdruk met als aanduiding Hoogspanningsleiding. Deze loopt deels buiten de afbakeningslijn maar is volgens het GRUP bestemd als Gebied voor gemeenschaps- en openbare nutsvoorzieningen. Verder buiten de afbakeningslijn is het gewestplan Antwerpen nog van toepassing met bestemmingen Groengebieden en Speelbossen of speelweiden.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
De aanvraag komt tegemoet aan de uitgangsprincipes van de gewestelijke hemelwaterverordening. De afwijkingen van de dimensionering ter plaatse van de uitbreiding van het gebouwencomplex waar deze wordt gepland in overlap met reeds bestaande verhardingen kunnen in rekening worden gebracht, aangezien de uitbreiding zich hoofdzakelijk situeert aansluitend op een uitbreiding van het postsorteercentrum uit 2013, waarbij werd voldaan aan de bepalingen uit deze verordening.
Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.
De gewestelijke verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Sectorale wetgeving
MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat er geen milieueffecten zijn.
Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project veroorzaakt slechts een relatief beperkte toename aan bebouwde oppervlakte op een reeds hoofdzakelijk verhard terrein, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
Archeologienota: Overeenkomstig artikel 5.4.1 wordt bij bepaalde aanvragen van een stedenbouwkundige vergunning met ingreep in de bodem een bekrachtigde archeologienota gevoegd.
In voorliggende aanvraag, die door een publiekrechtelijke instantie is ingediend, bedraagt de ingreep in de bodem meer dan 1.000 m², is het project gelegen in industriegebied, buiten beschermde archeologische sites en buiten geïnventariseerde archeologische zones, waardoor de aanvrager verplicht is een bekrachtigde archeologienota toe te voegen aan de aanvraag. Deze nota maakt deel uit van het aanvraagdossier. Het Agentschap Onroerend Erfgoed heeft akte genomen van deze nota.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Een bestaand postsorteercentrum wordt langs de zuidwestgevel uitgebreid met twee laad- en losgebouwen. Deze twee loodsen, met respectievelijk een oppervlakte van 718 m² en 721 m², worden met de kopse gevel tegen het bestaande gebouw geplaatst. Aan de langse gevels van deze loodsen worden telkens over de gehele lengte luifels met een breedte van 5 meter geplaatst waardoor de vrije tussenruimte tussen de twee nieuwe gebouwen circa 12,50 meter bedraagt. Om deze werken te kunnen uitvoeren dienen de bestaande parkeerplaatsen heringericht te worden en dient er een grasperk verhard te worden. De nieuwe parkeerplaatsen worden daarbij aangelegd in waterdoorlatend materiaal.
Meer naar het noorden wordt tegen de gevel een nieuwe luifel geplaatst met een oppervlakte van 186 m². Onder deze luifel wordt de onverharde zone verhard met asfalt en ingericht met zes parkeerplaatsen.
Aan de zuidgevel van het sorteercentrum wordt nabij een bestaande deuropening een rokerslokaal geplaatst. Dit lokaal heeft een oppervlakte van 6 m² en een hoogte van 2,5 meter. Rond het lokaal wordt een draadafsluiting geplaatst met een nooduitgang.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
De aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte. De parkeerplaatsen die verdwijnen, worden elders heraangelegd.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aangevraagde werken zijn aanvaardbaar binnen de gegeven context van een gebied met logistieke functie.
Visueel-vormelijke elementen
De gevels van de nieuwe laad- en losgebouwen worden uitgevoerd in glad beton. De aluminium dakrand en poorten hebben een antracietkleur. De luifels bestaan uit aluminium in een rode kleur. Het rokerslokaal wordt uitgevoerd in wit aluminium. De gekleurde delen kunnen worden gezien als een accentkleur en zijn aanvaardbaar binnen de ruimtelijke accent.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Advies werd gevraagd aan het Havenbedrijf Antwerpen als gebiedsbeheerder. Dit advies is gunstig.
Door de nabijheid van sporen werd advies gevraagd aan de spoorwegbeheerder, Infrabel. Zij hebben geen bezwaar tegen de aanvraag.
Gezien de aard van de aanvraag, werd advies gevraagd aan de brandweer/risicobeheer/preventie. Dit advies is voorwaardelijk gunstig. Deze voorwaarden worden gehecht aan de vergunning.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
- De bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen.
- De bouwheer is verplicht om eventuele vondsten en restanten waarvan hij redelijkerwijs vermoedt dat het archeologische waarde heeft, te melden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4). De dienst archeologie kan dit potentieel komen inschatten;
- Er dient te worden voldaan aan de voorwaarden uit het advies van de brandweer/risicobeheer/preventie.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
22 juli 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
1 augustus 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
30 september 2019 |
Verslag GOA |
6 september 2019 |
naam GOA |
Bieke Geypens |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
- De bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen.
- De bouwheer is verplicht om eventuele vondsten en restanten waarvan hij redelijkerwijs vermoedt dat het archeologische waarde heeft, te melden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4). De dienst archeologie kan dit potentieel komen inschatten;
- Er dient te worden voldaan aan de voorwaarden uit het advies van de brandweer/risicobeheer/preventie.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.