In toepassing van artikel 4.7.26 § 4 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening dient het college advies uit te brengen aan het Vlaamse gewest over een aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning.
Artikel 4.2.25. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening stelt dat indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, en het vergunningverlenende bestuursorgaan oordeelt dat de vergunning kan worden verleend, dan neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen, alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.
Adviezen
Extern
Adviesinstantie
|
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Conclusie |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
15 maart 2017 |
4 april 2017 |
voorwaardelijk gunstig |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) |
15 maart 2017 |
10 april 2017 |
voorwaardelijk gunstig |
Intern
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie |
15 maart 2017 |
28 maart 2017 |
stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers |
15 maart 2017 |
Het advies werd niet uitgebracht binnen een termijn van 30 kalenderdagen waardoor aan de adviesvereiste kan worden voorbijgegaan. |
Toetsing voorschriften
Stedenbouwkundige gegevens uit de plannen van aanleg, de ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een reservegebied voor woonwijk. Deze gebieden kunnen op initiatief van de gemeente worden bestemd voor de aanleg van woonwijken die als een stedenbouwkundig geheel zijn opgevat en waar alleen zijn toegelaten: eengezinswoningen, kleine landeigendommen, groene ruimten, socio-culturele inrichtingen alsmede gebouwen voor handel, dienstverlening, ambachtelijke en kleine bedrijven, die voor het normaal functioneren van de woonwijk noodzakelijk zijn. De bouwdichtheid mag de 25 woningen per ha niet overschrijden en alleen gebouwen met ten hoogste twee woonlagen zijn toegelaten. De globale oppervlakte van de openbare groene zone moet ten minste 5 m² per woning bedragen. De bestemming van woongebied kan maar worden verwezenlijkt nadat zij in een goedgekeurd bijzonder plan van aanleg is vastgesteld. Die goedkeuring kan maar worden gegeven nadat is gebleken dat de bestemming van woongebied aan een werkelijke noodzaak beantwoordt. Die noodzaak wordt door de bevoegde staatssecretaris vastgesteld aan de hand van de gegevens waarvan hij de lijst op advies van de Vlaamse regering en het Vlaamse gewest opmaakt; die gegevens worden hem door de betrokken gemeente verstrekt. Zolang het in het derde lid bedoelde bijzonder plan van aanleg door ons niet is goedgekeurd, mogen in het betrokken gebied slechts werken en handelingen worden uitgevoerd die overeenstemmen met de bestemming aangegeven door de grondkleur in het gewestplan.
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestplan.
Algemene bouwverordening
Voetgangersverkeer: Het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer.
De aanvraag werd getoetst aan de verordening inzake wegen voor voetgangersverkeer. Het ontwerp voldoet hieraan.
Omzendbrief
Voetgangersverkeer: De omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Bouwcode: De gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014, goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014 en van kracht sinds 25 oktober 2014.
De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van de bouwcode. Het ontwerp voldoet hieraan.
Omgevingstoets
Functionele inpasbaarheid
Het voorgestelde tracé is licht gewijzigd ten opzichte van de voorgaande vergunningsaanvraag. Om een houtkant te kunnen realiseren tussen het fietspad en een aantal bebouwde percelen aan Vloeiende (voorwaarde van voorgaande vergunning) dient het fietspad te worden opgeschoven, richting spoorweg. Daarnaast bevat het dossier ook de kap van één hoogstammige boom, waarvoor tot hiertoe geen vergunning werd verleend.
Mobiliteitsimpact (o.a. toetsing parkeerbehoefte)
Parkeerparagraaf niet van toepassing
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag de aanleg van een fietsostrade betreft.
De realisatie van de fietsostrade is een duidelijke meerwaarde in het kader van multimodale mobiliteit. De afmetingen en materialen van het fietspad zorgen voor een comfortabele fietsroute tussen Kapellen en Ekeren/Antwerpen.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het fietspad wordt gekoppeld aan de spoorweg, waardoor de ruimtelijke impact beperkt wordt.
Cultuurhistorische aspecten
Gezien de aanvraag de drempelwaarde voor de opmaak van een archeologienota overschrijdt, is een archeologienota opgemaakt, en werd advies gevraagd aan de dienst archeologie. Het advies is gunstig.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De verkeerspolitie formuleert volgende aanbeveling: de zichtbaarheid ter hoogte van de aantakking met de bestaande weg (Vloeiende) te optimaliseren (bv vermijden van straatmeubilair, bomen,…). Dit om de veiligheid te verhogen en het zicht op aankomende fietsers te verbeteren. Deze aansluiting is gelegen op het grondgebied van de gemeente Kapellen.
Procedurestap |
Datum |
Ontvangst adviesvraag |
27 juni 2019 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
25 september 2017 |
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) en zijn uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Het voeren van een openbaar onderzoek in het kader van de nieuwe adviesvraag is niet vereist.
Er werd een aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning ingediend bij het Departement Ruimte Vlaanderen, afdeling Antwerpen, in toepassing van de bijzondere procedure van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening. De gewestelijke stedenbouwkundige ambtenaar verzoekt het college om een advies uit te brengen over de aanvraag.
Aanvrager: Provincie Antwerpen provover, Koningin Elisabethlei 22 bus B, 2018 Antwerpen
Ligging van het perceel: Schriek ZN, 2180 Ekeren (Antwerpen)
Kadastrale gegevens: (afd. 33) sectie H 0, (afd. 33) sectie H 552 B en (afd. 33) sectie H 553 B
De aanvraag omvat: aanleggen van een fietsostrade tussen Vloeiende (Kapellen) en Schriek (Ekeren)
Datum ontvangst adviesvraag: 27 juni 2019
Dossiernummer: NEK/B/P/GR//2017610
Dossiernummer Ruimte Vlaanderen: 8.00/10000/144.7
Inhoud van de aanvraag
Relevante voorgeschiedenis
Laatst uitgevoerde vergunning
Bestaande toestand
Het college beslist een voorwaardelijk gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de vergunningsaanvraag: