Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip ‘dagelijks bestuur’.
Met betrekking tot de technische bekwaamheid en beroepsbekwaamheid van de inschrijvers, stelt de aanbestedende overheid het volgende kwalitatieve selectiecriterium vast:
De inschrijver toont aan de hand van minstens drie gerealiseerde en gelijkaardige werken (opdrachten, gebouwen), verricht in de afgelopen vijf jaar, aan dat hij bekwaam is in het afsluiten van panden middels het aanbrengen van stalen platen en deuren. De werken worden gestaafd door getuigschriften van goede uitvoering afgeleverd en ondertekend door de opdrachtgever.
Deze overheidsopdracht beoogt het sluiten van een raamovereenkomst met één deelnemer. De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria:
In toepassing van artikel 41, §1, 2° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht gegund worden bij vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking omdat het geraamde bedrag van de opdracht zonder belasting over de toegevoegde waarde lager ligt dan 750.000 euro.
Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.
In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.
In toepassing van de artikelen 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid.
Deze raamovereenkomst wordt gebruikt door de bedrijfseenheid Maatschappelijke Veiligheid en door de Lokale Politie Antwerpen om leegstaande panden (hoofdzakelijk privé, maar uitzonderlijk ook stadseigendommen) af te sluiten en zo inbraak, kraken, brandstichting, sluikstorten enz. in deze panden te voorkomen. Het afsluiten gebeurt met constructies bestaande uit metalen beplatingen en deurgehelen. Op die manier kan gevolgschade aan de gebouwen vermeden worden.
In het verleden werd voor de uitvoering van deze werken raamovereenkomst GAC/2015/2883 uitgeschreven, welke op 30 juni 2019 afliep. Aangezien er een blijvende operationele behoefte bestaat tot uitvoering van deze werken, vraagt Maatschappelijke Veiligheid om te kunnen beschikken over een nieuwe raamovereenkomst. De Gemeenschappelijke aankoopcentrale stelt voor om voor deze opdracht vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking GAC_2019_00907 uit te schrijven.
De kosten zullen teruggevorderd worden van de eigenaars van de leegstaande panden (privé-eigendommen) met uitzondering van de stadseigendommen.
Het college keurt bestek GAC_2019_00907 voor "Raamovereenkomst voor het afsluiten van leegstaande panden" goed en keurt eveneens goed dat:
Het college keurt goed dat de kosten verhaald worden op de respectievelijke eigenaars, met uitzondering van de stadseigendommen.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
Raamovereenkomst voor het afsluiten van leegstaande panden |
|
budgetplaats: meerdere |
met orderbons |