Art. 8 van het besluit van de gemeenteraad van 25 maart 2019 (jaarnummer 154): het college is bevoegd om namens de stad Antwerpen in te tekenen op projectoproepen die worden georganiseerd door een hogeren overheid en om met diezelfde overheid daarover overeenkomsten te sluiten.
Bussen rijden dagelijks verschillende kilometers in de stad waardoor de inzet van ‘schone bussen’ een belangrijke positieve impact heeft op het stedelijke leefmilieu. Dergelijke bussen hebben een minimaal negatief effect op het milieu en zijn stiller. Momenteel is echter de inzet van ‘schone bussen’ in Antwerpen beperkt . De Lijn zette op enkele lijnen binnen Antwerpen al wel een beperkt aantal hybride bussen in. Deze bussen kunnen over een beperkte afstand volledig elektrisch rijden waardoor ze niet volledig onder de term ‘schone bussen’ vallen. Verder heeft De Lijn plannen om voor Antwerpen haar rollend materieel uit te breiden met zes elektrische bussen. Deze bussen zijn wel volledig schoon maar hebben een laadinfrastructuur nodig die heel veel ruimte inneemt en hun actieradius is beperkt tot circa 40 kilometer. Hierdoor dienen de bussen op hun traject steeds vijf à tien minuten de batterijen op te laden. Vanwege deze bestaande beperkingen zijn de kilometerkosten van elektrisch bussen nog steeds hoger dan die van bussen met een andere aandrijving.
Alternatieve technologieën bieden mogelijk betere en efficiëntere oplossingen. Daarom stelt de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling, Mobiliteit voor dat de stad Antwerpen deelneemt aan het platform APOLLO-EU. Op basis van de ervarings- en kennisdeling en de aangeboden expertenondersteuning, kunnen dan meer en beter onderbouwde beleidsvoorstellen worden uitgewerkt rond de alternatieve inzet van schone bussen.
Art. 8 van het besluit van de gemeenteraad van 25 maart 2019 (jaarnummer 154): het college is bevoegd om namens de stad Antwerpen in te tekenen op projectoproepen die worden georganiseerd door een hogeren overheid en om met diezelfde overheid daarover overeenkomsten te sluiten.
Op 2 maart 2015 keurde de gemeenteraad het mobiliteitsplan Antwerpen goed (jaarnummer 113). Dit plan biedt een kader voor de organisatie van overleg en samenwerking met bevoegde overheden en andere partners zoals De Lijn.
Op 25 januari 2016 besliste de gemeenteraad (jaarnummer 9) tot de invoering op 1 februari 2017 van een lage-emissiezone (LEZ) in in het gebied tussen Ring en Schelde en op Linkeroever om de luchtkwaliteit in de binnenstad te verbeteren. Vanaf 1 januari 2020 en ook in de jaren erna zullen de toegangsvoorwaarden voor de lage-emissiezone verstrengen. Ook het openbaar vervoer moet aan de emissievoorwaarden voor de lage-emissiezone voldoen.
Op 14 Juli 2017 keurde het college de ondertekening van de ‘Clean Bus Declaration’ goed (jaarnr. 6446). In dit document bevestigt de stad Antwerpen haar steun aan de grootschalige inzet van schone-energiebussen in Europa. Deze verklaring werd getekend op vraag van de Europese Commissie in kader van het ‘European Clean Bus Deployment Initiative’ (vrij vertaald: het Europese initiatief rond de inzet van schone(-energie) bussen). De Europese Commissie stelt als doel dat tegen 2025, 50% en tegen 2030, 75% van het openbaar vervoer uit schone bussen bestaat. Om dit doel te bereiken werd binnen Europa een ‘Clean Bus Expert Group’ opgericht. Deze expertengroep bestudeert de technologische, financiële en organisatorische aspecten die gepaard gaan met de grootschalige inzet van alternatieve bussen.
Juni 2019 was de officiële start van het APOLLO-EU platform. Dit platform, onder leiding van UITP (zie verder) heeft als doel steden te ondersteunen bij de voorbereidingen om het openbaar vervoerssysteem aan te passen aan de inzet van schone-energie bussen. Het delen van ervaringen en kennis opgebouwd binnen andere Europese projecten en door steden die al een stap verder zijn in de uitrol van schone-energiebussen, vormt de kern van deze ondersteuning.
UITP (Union Internationale des Transports Publics) is een internationaal netwerk van openbaarvervoersautoriteiten en –exploitanten, beleidsmakers, wetenschappelijke instituten en de industrie. De hoofdzetel van UITP is gevestigd in Brussel. UITP is actief in 92 landen en heeft meer dan 1.300 aangesloten organisaties. UITP promoot actief de toepassing van duurzame technieken en nieuwe diensten (zoals Mobility as a Service). Meer info over deze organisatie en haar doelstellingen is terug te vinden op hun website https://www.uitp.org.
UITP heeft de De Lijn gevraagd om formeel te bevestigen dat zij aan het APPOLO-EU platform willen meewerken. De Lijn heeft op haar beurt gevraagd aan de stad Antwerpen of er interesse om als stad aan dit platform deel te nemen als ‘City Stakeholder’. Als ‘Stedelijke belanghebbende’ wordt er verwacht dat we bijdragen en deelnemen aan activiteiten en diensten die door het platform worden aangereikt zoals:
Reis- en verblijfkosten worden betaald door het APOLLO-EU project.
Bovenstaande is een vrije vertaling van de activiteiten en diensten die in de Engelstalige engagementsverklaring zijn opgenomen (zie bijlage). Door ondertekening van dit document wordt het engagement van de stad Antwerpen formeel bevestigd.
Het college keurt de deelname aan het netwerkplatform APOLLO-EU goed.