Terug
Gepubliceerd op 26/08/2019

2019_CBS_06856 - Bestek GAC_2018_00240. Raamovereenkomst voor het leveren van divers kantoormeubilair (inclusief wisselstukken) - Gunning - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 23/08/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_06856 - Bestek GAC_2018_00240. Raamovereenkomst voor het leveren van divers kantoormeubilair (inclusief wisselstukken) - Gunning - Goedkeuring 2019_CBS_06856 - Bestek GAC_2018_00240. Raamovereenkomst voor het leveren van divers kantoormeubilair (inclusief wisselstukken) - Gunning - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, §3, 4° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

Per perceel werd een gemotiveerd gunningsverslag opgemaakt, die als bijlagen bij dit besluit worden gevoegd.

Voorafgaand aan het onderzoek van de betrouwbaarheid en geschiktheid van de inschrijvers, en alvorens de offertes inhoudelijk te beoordelen, werden bij de volgende inschrijvers substantiële onregelmatigheden vastgesteld, zodat deze niet verder werden betrokken in het onderzoek van de aanbestedende overheid:

  • Buro International nv (percelen 1, 2, 3 en 5)
  • Development and business operations nv (percelen 1, 2, 3 en 4);
  • Drisag nv (perceel 1);
  • Kree Interieur bvba (percelen 1 en 5);
  • M.Poisson nv (perceel 3);
  • PAMI nv (percelen 1 en 4).

Inzake de kwalitatieve selectie werden alle overgebleven inschrijvers betrouwbaar en geschikt bevonden voor alle respectievelijke percelen.

De offertes van alle overgebleven inschrijvers werden regelmatig bevonden voor alle respectievelijke percelen.

De overgebleven offertes voor percelen 1, 2, 3 en 4 werden als volgt beoordeeld:

  1. prijs op een totaal van 30 punten;
  2. technische kwaliteit op een totaal van 25 punten (Techn kw);
  3. esthetische kwaliteit op een totaal van 20 punten (Esth kw);
  4. maatschappelijk verantwoord ondernemen op een totaal van 15 punten (MVO);
  5. kwaliteit van de dienstverlening op een totaal van 10 punten (Dienstverl).
perceel 1
nr Inschrijver Prijs op 30 punten Techn kw op 25 punten Esth kw op 20 Punten MVO op 15 punten Dienstverl op 10 punten Totaal op 100 punten
1 Creasfeer G. comm v 30,00 18,96 14,96 7,00 7,00 77,92
2 Ahrend nv 20,89  18,69  14,08 13,00 9,00 75,66 
3 BM kantoor & projectmeubelen bvba  16,52 18,62  15,12 6,00 9,00 65.26 
4 Forum Office bvba  16,89 18,69 14,00 4,00 4,00 57,58 

 

Perceel 2
nr Inschrijver Prijs op 30 punten Techn kw op 25 punten Esth kw op 20 Punten MVO op 15 punten Dienstverl op 10 punten Totaal op 100 punten
1 Ahrend nv  25,95  19,05  15,30  13,00  9,00 82,30 
2 PAMI nv 30,00 19,00 14,00 9,00 9,00 81,00
3 BM kantoor & projectmeubelen bvba 26,35  19,00  14,00  6,00 9,00  74,35 
4 Forum Office bvba 17,14  19,41  14,00  4,00 4,00 58,55 

 

Perceel 3
nr Inschrijver Prijs op 30 punten Techn kw op 25 punten Esth kw op 20 Punten MVO op 15 punten Dienstverl op 10 punten Totaal op 100 punten
1 Ahrend nv  24,12 19,00 14,00 13,00 9,00 79,12
2 BM kantoor & projectmeubelen bvba  30,00 19,00  14,00 6,00  9,00 78,00
3 PAMI nv 24,73 19,00  14,00 9,00 9,00 75,73
4 Forum Office bvba  15,46 18,64 14,00  4,00 4,00 56,10

 

Perceel 4
nr Inschrijver Prijs op 30 punten Techn kw op 25 punten Esth kw op 20 Punten MVO op 15 punten Dienstverl op 10 punten Totaal op 100 punten
1 Ahrend nv  28,83 18,83 14,17 13,00 9,00 83,83 
2 BM kantoor & projectmeubelen bvba   30,00 19,00 14,17 6,00 9,00 78,17
3 Forum Office bvba   12,19 18,50 14,17 4,00 4,00 52,86

De overgebleven offertes voor perceel 5 werden als volgt beoordeeld:

  1. kwaliteit van de dienstverlening op een totaal van 35 punten (Dienstverl);
  2. maatschappelijk verantwoord ondernemen op een totaal van 25 punten (MVO);
  3. uitgebreidheid van de catalogus op een totaal van 20 punten (Uitgebr);
  4. praktische uitwerking van een fictieve bestelling op een totaal van 10 punten (bestelling);
  5. prijs op een totaal van 10 punten (Prijs).
perceel 5
nr Inschrijver Dienstverl op 35 punten MVO op 25 punten Uitgebr op 20 Punten bestelling op 15 punten Prijs op 10 punten Totaal op 100 punten
1 Ahrend nv  35,00 22,00 20,00 9,00 8,20 94,20
2 PAMI nv  35,00 15,00 20,00 9,00 10,00 89,00
3 BM kantoor & projectmeubelen bvba   35,00 13,00 20,00 9,00 8,92 85,92
  Forum Office bvba*   25,00 3,00* 18,00 8,00 3,68* 57,86

* Voor perceel 5 haalde Forum office bvba niet voor alle gunningscriteria de helft van de score.  Hierdoor komen deze offerte niet in aanmerking voor gunning.

De overgebleven offertes worden als volgt definitief gerangschikt:

Perceel 1

  1. Creasfeer G. comm v.;
  2. Ahrend nv;
  3. BM kantoor & projectmeubelen bvba;
  4. Forum office bvba.

Perceel 2

  1. Ahrend nv;
  2. PAMI nv;
  3. BM kantoor & projectmeubelen bvba;
  4. Forum office bvba.

Perceel 3

  1. Ahrend nv;
  2. BM kantoor & projectmeubelen bvba;
  3. PAMI nv;
  4. Forum office bvba.

Perceel 4

  1. Ahrend nv;
  2. BM kantoor & projectmeubelen bvba;
  3. Forum office bvba.

Perceel 5

  1. Ahrend nv;
  2. PAMI nv;
  3. BM kantoor & projectmeubelen bvba.

Juridische grond

In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria.

In toepassing van artikel 66, §1, 2° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, ziet de aanbestedende overheid erop toe dat de offerte afkomstig is van een inschrijver waaraan de toegang tot de opdracht niet is ontzegd op grond van de uitsluitingsgronden en die voldoet aan de door de aanbestedende overheid vastgestelde selectiecriteria en, in voorkomend geval, de niet-discriminerende regels en criteria inzake de beperking van het aantal aan de selectiecriteria beantwoordende kandidaten.

In toepassing van artikel 83 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten samen gelezen met artikel 76 van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017, onderzoekt de aanbestedende overheid de regelmatigheid van de offertes.

In toepassing van artikel 34, §§1 en 2 van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017, verbetert de aanbestedende overheid de rekenfouten en de zuiver materiële fouten in de offertes, zonder aansprakelijk te zijn voor de niet ontdekte fouten.

In toepassing van artikel 35 van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017, onderwerpt de aanbestedende overheid de ingediende offertes aan een prijs- of kostenonderzoek.

In toepassing van artikel 86, §2 van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017, kan de aanbestedende overheid, wanneer een inschrijver voor een willekeurige post van de inventaris geen prijs heeft vermeld, hetzij de offerte als onregelmatig weren, hetzij ze behouden door de leemte aan te vullen volgens de in deze paragraaf voorgeschreven regels.

Aanleiding en context

Voor de opdracht "Raamovereenkomst voor het leveren van divers kantoormeubilair (inclusief wisselstukken)" werd openbare procedure met Europese bekendmaking GAC_2018_00240 uitgeschreven. Op 6 februari 2019 dienden de volgende firma’s een offerte in:

  • Ahrend nv, Romboutsstraat 9 te 1932 Zaventem, met ondernemingsnummer 0477.720.743 (percelen 1, 2, 3, 4 en 5);
  • BM Kantoor & Projectmeubelen bvba, Wijmeriestraat15 te 8790 Waregem, met ondernemingsnummer 0476.527.940 (percelen 1, 2, 3, 4 en 5);
  • Buro International nv, Galgenveldstraat 6 te 8700 Tielt, met ondernemingsnummer 0423.056.986 (percelen 1, 2, 3 en 5);
  • Creasfeer G.com.v, Slagmanstraat 52 te 9080 Lochristi, met ondernemingsnummer 0826.747.430 (perceel 1);
  • Development and business operations nv, Beekstraat 41 te 1861 Meise, met ondernemingsnummer 0435.479.718 (percelen 1, 2, 3 en 4);
  • Drisag nv, Diamantstraat 4 te 2200 Herentals, met ondernemingsnummer 0407.866.588 (perceel 1);
  • Forum Office bvba, Samelstraat 55-B te 9170 Sint-Gillis-Waas, met ondernemingsnummer 0475.848.148 (percelen 1, 2, 3, 4 en 5);
  • Kree Interieur bvba, Paul Smekensplein 12 te 2000 Antwerpen, met ondernemingsnummer 0450.646.261 (percelen 1 en 5);
  • M. Poisson nv, Avenue Landas 21 te 1480 Tubize, met ondernemingsnummer 0413.634.229 (perceel 3);
  • PAMI nv, Industrielaan 20 te 3900 Overpelt, met ondernemingsnummer 0434.820.019 (percelen 1, 2, 3, 4 en 5).

Op 5 juli 2019 (jaarnummer 05636) besliste het college om de opdracht GAC_2018_00240 "Raamovereenkomst voor het leveren van divers kantoormeubilair (inclusief wisselstukken)", als volgt te gunnen:

  • perceel 1 aan Creasfeer G.com.v, Slagmanstraat 52 te 9080 Lochristi, met ondernemingsnummer 0826.747.430;
  • perceel 2 aan Ahrend nv, Romboutsstraat 9 te 1932 Zaventem met ondernemingsnummer 0477.720.743;
  • perceel 3 aan Ahrend nv, Romboutsstraat 9 te 1932 Zaventem met ondernemingsnummer 0477.720.743;
  • perceel 4 aan Ahrend nv, Romboutsstraat 9 te 1932 Zaventem met ondernemingsnummer 0477.720.743;
  • perceel 5 aan onderstaande pool van leveranciers:
    1. Ahrend nv, Romboutsstraat 9 te 1932 Zaventem met ondernemingsnummer 0477.720.743;
    2. PAMI nv, Industrielaan 20 te 3900 Overpelt, met ondernemingsnummer 0434.820.019;
    3. BM Kantoor & Projectmeubelen bvba, Wijmeriestraat 15 te 8790 Waregem, met ondernemingsnummer 0476.527.940.
De firma Buro International nv diende op 9 en 11 juli 2019 klachten in bij de aanbestedende overheid omtrent de toewijzing van voormelde opdracht.

Op 19 juli 2019 (jaarnummer 06004) besliste het college om de gunning voor opdracht GAC_2018_00240 in te trekken voor alle percelen. 
 
De oorspronkelijke offertes werden intussen opnieuw beoordeeld. Met dit besluit wordt een nieuw gunningsverslag aan het college ter goedkeuring voorgelegd.

Algemene financiƫle opmerkingen

Bij deze raamovereenkomst treedt de stad op als aankoopcentrale voor de aankoopgroep Antwerpen. Indien andere entiteiten dan de stad afnemen op deze raamovereenkomst, zal dat gebeuren in eigen naam en voor eigen rekening. De vastleggingen voor die deelopdrachten zullen dan ook op de eigen budgetten gebeuren.

Deze overeenkomst voorziet in de aankoop van divers kantoormeubilair. Deze kosten worden afgerekend op investeringskredieten. Naast de aankoop van divers kantoormeubilair wordt ook in een wisselstukkencontract voorzien voor een periode van 10 jaar vanaf de betreffende aankoop (dit is de gemiddelde economische levensduur van dergelijke producten). Deze uitgaven worden verrekend op exploitatiekredieten.

Beleidsdoelstellingen

7 - Sterk bestuurde stad
1TSB12 - Het logistiek beheer bereikt het best mogelijk resultaat zowel intern als voor de burger
1TSB1203 - We werken samen met private partners op basis van solide afspraken met het oog op optimale prijs-kwaliteit, effectiviteit en efficiƫntie, kostenbewustzijn en duurzaamheid
1TSB120301 - De aankopen van de groep stad Antwerpen gebeuren aan een optimale prijs / kwaliteitsverhouding met extra aandacht voor kostenbewustzijn en duurzaamheid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de gunning goed voor perceel 1 van "Raamovereenkomst voor het leveren van divers kantoormeubilair (inclusief wisselstukken)", op basis van bestek GAC_2018_00240 aan Creasfeer G.com.v, Slagmanstraat 52 te 9080 Lochristi, met ondernemingsnummer 0826.747.430.

Artikel 2

Het college keurt de gunning goed voor perceel 2 van "Raamovereenkomst voor het leveren van divers kantoormeubilair (inclusief wisselstukken)"op basis van bestek GAC_2018_00240 aan Ahrend nv, Romboutsstraat 9 te 1932 Zaventem met ondernemingsnummer 0477.720.743.

Artikel 3

Het college keurt de gunning goed voor perceel 3 van "Raamovereenkomst voor het leveren van divers kantoormeubilair (inclusief wisselstukken)", op basis van bestek GAC_2018_00240 aan Ahrend nv, Romboutsstraat 9 te 1932 Zaventem met ondernemingsnummer 0477.720.743.

Artikel 4

Het college keurt de gunning goed voor perceel 4 van "Raamovereenkomst voor het leveren van divers kantoormeubilair (inclusief wisselstukken)", op basis van bestek GAC_2018_00240 aan Ahrend nv, Romboutsstraat 9 te 1932 Zaventem met ondernemingsnummer 0477.720.743.

Artikel 5

Het college keurt de gunning goed voor perceel 5 van "Raamovereenkomst voor het leveren van divers kantoormeubilair (inclusief wisselstukken)", op basis van bestek GAC_2018_00240 aan:

  1. Ahrend nv, Romboutsstraat 9 te 1932 Zaventem met ondernemingsnummer 0477.720.743;
  2. PAMI nv, Industrielaan 20 te 3900 Overpelt, met ondernemingsnummer 0434.820.019;
  3. BM Kantoor & Projectmeubelen bvba, Wijmeriestraat 15 te 8790 Waregem, met ondernemingsnummer 0476.527.940.

Artikel 6

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon
Raamovereenkomst voor het leveren van divers kantoormeubilair   budgetplaats: Diverse
budgetpositie: 240
functiegebied: Diverse
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: Diverse
budgetperiode: 1900
met orderbons
  budgetplaats: Diverse
budgetpositie: 240
functiegebied: Diverse
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: Diverse
budgetperiode: 2000, 2100, 2200, 2300 mits goedkeuring van de budgetten door college, gemeenteraad en hogere overheid
met orderbons
Raamovereenkomst voor het leveren van divers kantoormeubilair - voorwaardelijk deel wisselstukken   budgetplaats: Diverse
budgetpositie: 6141
functiegebied: Diverse
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: Diverse
budgetperiode: 1900
met orderbons
  budgetplaats: Diverse
budgetpositie: 6141
functiegebied: Diverse
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: Diverse
budgetperiode: 2000, 2100, 2200, 2300, 2400, 2500, 2600, 2700, 2800, 2900, 3000, 3100, 3200, 3300  mits goedkeuring van de budgetten door college, gemeenteraad en hogere overheid
met orderbons

Bijlagen

  • 00240_PERCEEL-1_Gunningsverslag_20190807.pdf
  • 00240_PERCEEL-2_gunningsverslag_20190807.pdf
  • 00240_PERCEEL-3_gunningsverslag_20190807.pdf
  • 00240_PERCEEL-4_gunningsverslag_20190807.pdf
  • 00240_PERCEEL-5_gunningsverslag_20190819.pdf