Terug
Gepubliceerd op 26/08/2019

2019_CBS_06820 - Herdenking Tweede Wereldoorlog. Protocollair luik. - Uitvoering - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 23/08/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_06820 - Herdenking Tweede Wereldoorlog. Protocollair luik. - Uitvoering - Goedkeuring 2019_CBS_06820 - Herdenking Tweede Wereldoorlog. Protocollair luik. - Uitvoering - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 4° van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

Het definitieve programma van het protocollair luik is als volgt:

vrijdag 6 september 

13.30 uur boekvoorstelling aan en rondleiding van de pers in de tijdelijke tentoonstelling in het FelixArchief
14.30 uur onthaal genodigden 
15.00 uur muzikale verwelkoming 
15.05 uur inleiding door presentator Tanguy Ottomer
15.10 uur toespraak door de burgemeester 
15.25 uur toespraak door de schepen bevoegd voor haven, stadsontwikkeling en ruimtelijke ordening en inhuldiging van het Bevrijdingsdok
15.35 uur muzikaal intermezzo
15.40 uur toespraak door de Duitse ambassadeur 
15.50 uur toespraak door de schepen bevoegd voor economie, werk, innovatie, industrie, digitalisering, marketing en communicatie, openbaar domein en rechtszaken 
16.00 uur muzikaal intermezzo 
16.05 uur slotmoment met inhuldiging van het participatief project en opening van de tijdelijke tentoonstelling in het FelixArchief
16.20 uur
  • aanvang receptie
  • hoogwaardigheidsbekleders worden door de directeur van het Vredescentrum van de Provincie en de stad Antwerpen vzw rondgeleid in de tijdelijke tentoonstelling
16.40 - 18.00 uur overige genodigden kunnen tijdelijke tentoonstelling bezoeken
18.00 uur einde receptie
 
zaterdag 7 september 2019
 

13.30 -
18.00 uur

buitenlandse veteranen en nazaten kunnen in het Ras de militaire parade, de nautische parade en de fly-over van historische vliegtuigen aanschouwen
 
zondag 8 september 2019
 
10.00 uur een aantal jongeren verdeeld over twee groepen krijgt een toelichting respectievelijk in kazerne Dossin en in het Fort van Breendonk
14.00 uur

jongeren fietsen van respectievelijk kazerne Dossin en het Fort Van Breendonk naar Antwerpen en dragen daarbij foto's mee van slachtoffers uit de vier slachtoffergroepen. De twee groepen fietsers verzamelen aan de Cromwell Tank waar ze opgewacht worden door de schepen bevoegd voor onderwijs, jeugd, en integratie en inburgering. Samen fietsen ze naar het stadspark.

14.20 uur muzikaal onthaal van de genodigden door het kathedraalkoor in het Stadspark 
14.30 uur
  • aanvang plechtigheid
  • Grenadier Guards marcheren het terrein op
  • presentator Bieke Ilegems licht het fietsproject toe en kondigt aankomst jongeren onder begeleiding van de schepen bevoegd voor onderwijs, jeugd, en integratie en inburgering aan. Jongeren fietsen over de site onder begeleiding van de Grenadier Guards.  Vier jongeren blijven op de site om het verhaal van een slachtoffer te vertellen.
14.45 uur aankomst vorstenpaar. Zij worden aan de wagen begroet door de burgemeester, de gouverneur en de provinciecommandant.  Burgemeester stelt enkele van de aanwezige veteranen voor.
14.50 uur toespraak door de burgemeester
15.05 uur toespraak door de heer Randolph Churchill namens de geallieerden en militaire slachtoffers, voorafgegaan door voorlezing van getuigenis door een jongere
15.15 uur

muzikaal intermezzo door kathedraalkoor

15.25 uur

een jongere leest een getuigenis voor, gevolgd door een toespraak door een vertegenwoordiger van de slachtoffergroep:

  • namens de slachtoffers van de Holocaust: Régine Sluszny (voorzitter van het Forum voor Joodse Organisaties en ondervoorzitter van vzw Het Ondergedoken Kind)
  • namens de slachtoffers van het nazi-geweld: Harry De Neve (voorzitter Nationale Confederatie van Politieke Gevangenen en Rechthebbenden gewest Antwerpen)
  • namens de burgerlijke slachtoffers van het militaire geweld: Prof. Dr. Walter Peeters (president International Space University)
15.40 uur

Exhortation - Ode of Remembrance (Engels en Frans)

Last Post

15.44 uur

één minuut stilte

15.45 uur kransneerleggingen. Koningspaar legt als eerste een krans neer en vertrekt.
16.05 uur nationale hymnes van de geallieerde landen (Canada, Verenigde Staten, Polen, Verenigd Koninkrijk, België)
16.15 uur einde plechtigheid (de genodigden krijgen een sleutelhanger met het logo van de bevrijdingsdagen en een gedicht van de stadsdichter)
16.30 uur start receptie in het Sint Felixpakhuis
17.15 uur een deel van de genodigden kan de verplaatsing naar het MAS maken om de aftocht van de colonne van het War Heritage Institute te aanschouwen
18.00 uur einde receptie
 

Juridische grond

In toepassing van artikel 42, §1, 1°, a) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking omdat de goed te keuren uitgave niet hoger is dan het bij het artikel 90, eerste lid, 1° van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017 vastgelegd bedrag van 144.000 EUR (zonder belasting over de toegevoegde waarde), met name de drempel vermeld in artikel 11, eerste lid, 2° van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017.

Aanleiding en context

Op 10 juli 2019 (jaarnummer 5824) keurde het college de effectieve organisatie goed van het protocollair luik van de bevrijdingsfeesten 2019 op vrijdag 6 en zondag 8 september 2019. 

Algemene financiƫle opmerkingen

Om het college een duidelijk overzicht te geven van de totale kostprijs van een evenement worden de uitgaven die reeds zijn goedgekeurd in het kader van het budgethouderschap ter kennis meegegeven aan het college. Het college dient deze uitgaven niet goed te keuren.

Omschrijving Bedrag Bestelbonnummer
presentatie vrijdag - Beroepsbelg 635,25 EUR 4005355596
presentatie zondag 1.815,00 EUR 4005355590
doedelzakspeler - Adelwijn Meirhaeghe 215,00 EUR 4005356280
pianist - Daniel Blumenthal 1.000,00 EUR 4005356541
receptie zaterdag - RAS 6.500,00 EUR 4005356540
kransen - 't Stadstuintje 149,99 EUR 4005357008
busvervoer jongeren - Busenco 525,08 EUR 4005356317
fietsverhuur - Adams Fietsverhuur 1.210,00 EUR 4005357938
busvervoer gasten vrijdag - Busenco 424,00 EUR 4005357006
busvervoer gasten zondag - De Polder 1.669,50 EUR 4005357005
lunch jongeren kazerne Dossin - Baron Domenicus 1.524,45 EUR 4005357946
lunch jongeren Fort Breendonk - vzw Vrienden van Breendonk 1.060,00 EUR 4005357943
lunch Grenadier Guards - Salons Schoeters 1.712,85 EUR 4005356434
boek 'Vechten voor Vrede' - Uitgeverij Pelckmans 5.565,00 EUR 4005355770
polsbandjes - Van Bavel 240,79 EUR 4005357879

koekendozen - Van Bavel

4.213,75 EUR 4005357940
fietshesjes - Van Bavel 1.788,62 EUR 4005355841

fotograaf - Walter Saenen

635,25 EUR 4005357947
penningen - De Greef Medals 7.685,32 EUR 4005349974
sleutelhangers - Van Bavel 914,76 EUR 4005355771 
hulppost - Falck Benelux 566,28 EUR 4005355773
geschenktasjes met logo - Van Bavel 592,90 EUR  4005354993

overnachting buitenlandse gasten - Hotel Franq

771,68 EUR 4005357936

Adviezen

District Antwerpen Gunstig advies
SB/Groendienst Antwerpen Centrum Gunstig onder voorwaarden

SB/GB geeft gunstig advies op voorwaarde dat onderstaande zaken worden gerespecteerd:

• De organisator voegt bij zijn aanvraag via AGEV steeds een inplantingsplan waarin duidelijk wordt aangegeven waar alle installaties/voorzieningen worden ingeplant, materialen gestockeerd en via welke toegangen en wegen de leveringen worden voorzien. Indien voor het park reeds een evenementenzonering is opgemaakt zal de organisator zich daar aan houden;

• Lossen en laden gebeurt enkel via de bestaande wegen met een maximale snelheid van 20km/uur. In principe geldt voor gemotoriseerd vervoer in parken een beperking tot 3,5 ton, tenzij anders afgesproken. Wanneer veel verkeer wordt verwacht in het park, is het aanstellen van een steward die de verkeersstroom in goede banen leidt noodzakelijk.

• Er mag nergens in het park worden geparkeerd. Enige uitzondering zijn foodtrucks die onderdeel uitmaken van het evenement; ( nooit op het gras steeds op een verharding)

• Het is niet toegestaan om met voertuigen op de gazons te rijden. Indien dit niet te vermijden is kan dit enkel mits het voorzien van rijplaten;

• Het plaatsen van zware infrastructuur of het opslaan van zwaar materiaal gebeurt steeds op rijplaten, tenzij dit gebeurt op asfaltverharding of elementverharding en enkel mits uitdrukkelijke toestemming; • De organisator mag zelf geen obstakels verwijderen (verkeerspaaltjes, vuilbakken (…);

• Wanneer tenten worden geplaatst mogen spanriemen de bomen niet raken en verankeringen mogen de boomwortels niet beschadigen;

• Wanneer tijdelijke houten vloeren worden geplaatst, worden deze voorzien van minstens 10 cm luchtruimte;

• Onder de kroonprojectie van de bomen kan niets worden geplaatst noch gestockeerd, met uitzondering van tijdelijke houten vloeren met minimum 10 cm luchtruimte. Er mag zeker geen vuur worden gemaakt onder de bomen; • Ingrepen in de bodem zijn niet toegestaan (greppels, putten, materialen inwerken…);

• Er kunnen geen markeringen worden aangebracht op of aan bomen of op de wegen; • Wanneer stroomgeneratoren worden gebruikt moeten deze met bijhorende tank op een lekbak worden geplaatst om verontreinigende substanties op te vangen. Zij mogen ook nooit onder de kroonprojectie van bomen worden geplaatst.

• Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende zones buiten het evenement) wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd. Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de opkuis aan de organisator doorgerekend; • Het is de organisator niet toegestaan om glas te gebruiken om drank aan te bieden in de publiekszones;

• De organisator vermeldt ook hoe hij de toevoer en afvoer van water organiseert. Het rechtstreeks lozen van water in parkvijvers, parkwegen of andere groenstructuren behorende aan het park is niet toegestaan;

• Indien er kabels door de publiekszones lopen, dienen deze afgedekt te zijn om de veiligheid van de parkbezoekers te garanderen; • Voor middelgrote of grote evenementen wordt er een slechtweerscenario verwacht. Bij schade

• Bij vaststelling van schade aan bomen na het evenement zal het schadebedrag via de geijkte VVOG-methode voor ‘uniforme waardebepaling van bomen’ worden bepaald en doorgerekend worden aan de organisator;

• Schade aan ander parkelementen zoals wegen, grasmatten, bloemperken en constructies wordt berekend op basis van offertes indien externen moeten worden ingezet of indien de herstellingen door eigen diensten worden uitgevoerd op basis van materiaalkosten en uurloon;

• Schade aan parkmeubilair wordt steeds vergoed op basis van de prijslijsten van lopende contracten.

Politiezone Antwerpen/openbare orde/evenementen Gunstig advies
SB/BOF Gunstig advies
OS/evenementen Gunstig advies

Mits naleving van het evenementenkader en de politiecodex.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het programma van het protocollair luik van de herdenking Tweede Wereldoorlog goed.

Artikel 2

Het college keurt de gunning goed om de catering tijdens de protocollaire aangelegenheden uit te voeren, goed voor een bedrag van 21.958,20 EUR.  De  catering kan uitgevoerd worden door de firma  Felix Events, Paardenmarkt 9-11, 2000 Antwerpen, ondernemingsnummer 0549.822.229.

Artikel 3

Het college keurt de gunning goed voor de overnachtingen van de buitenlandse gasten, voor een bedrag van 13.623,59 EUR. De hotelovernachtingen kunnen aangeboden worden de firma Antwerp Hilton International Co., Groenplaats 32,2000 Antwerpen, ondernemingsnummer 0402.867.427.

Artikel 4

Het college keurt de gunning goed om de logistieke ondersteuning voor de plechtigheid op 8 september 2019 uit te voeren, voor een bedrag van 36.298,34 EUR. De logistieke ondersteuning kan aangeboden worden de firma Sylvester Events bvba, Dijkstraat 44, 3150 Wespelaar, ondernemingsnummer 0538.968.424.

Artikel 5

Het college geeft opdracht aan: 

Dienst Taak
BZ/PROTOCOL om het dossier volledig verder uit te werken
SB/L/BOF

om de materialen te leveren en te plaatsen volgens ordernummer B904154

LP/OO/EV

om de nodige parkeerplaatsen in de Rubenslei en Van Eycklei te voorzien;
om een escorte te voorzien voor de genodigden en de ingelegde pendelbussen van het Stadspark naar het Felix Archief;
om de nodige parkeerverboden te voorzien.

SB/SR/BIT om de plechtigheidslocatie voorafgaand te reinigen.
SB/GB/AN/SHL om de perkjes rond het Monument der Gesneuvelden in het Stadspark in orde te brengen.

Artikel 6

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

Catering 6 en 8 september
Felix Events
Paardenmarkt 9-11
2000 Antwerpen

ondernemingsnummer 0549.822.229
bankrekeningnummer BE43068899371701

 

 

 21.958,20 EUR budgetplaats:5166500000
budgetpositie:6141
functiegebied:1TSB070305A00000
subsidie:SUB_NR
fonds:INTERN
begrotingsprogramma:1SA070190
budgetperiode:1900
 4005353701

Overnachtingen buitenlandse gasten
Antwerp Hilton International Co.
Groenplaats 32
2000 Antwerpen

Ondernemingsnummer 0402.867.427
Bankrekeningnummer BE49826000538971

 

 13.623,59 EUR budgetplaats: 5352000000      
budgetpositie: 6141
functiegebied: 1TSB070103PA3418
subsidie: WOII_75_HERDENKING
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 1SA070114 
budgetperiode: 1900
 4005357937

Logistieke ondersteuning zondag
Sylvester Events bvba
Dijkstraat 44
3150 Wespelaar

Ondernemingsnummer: 0538.968.424
Bankrekeningnummer: BE87734037828894


36.298,34 EUR budgetplaats: 5352000000
budgetpositie: 6141
functiegebied:1TSB070103PA3418
subsidie: WOII_75_HERDENKING
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 1SA070114
budgetperiode: 1900
 4005353513