Artikel 56 §3, 4° van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Het definitieve programma van het protocollair luik is als volgt:
vrijdag 6 september
13.30 uur | boekvoorstelling aan en rondleiding van de pers in de tijdelijke tentoonstelling in het FelixArchief |
14.30 uur | onthaal genodigden |
15.00 uur | muzikale verwelkoming |
15.05 uur | inleiding door presentator Tanguy Ottomer |
15.10 uur | toespraak door de burgemeester |
15.25 uur | toespraak door de schepen bevoegd voor haven, stadsontwikkeling en ruimtelijke ordening en inhuldiging van het Bevrijdingsdok |
15.35 uur | muzikaal intermezzo |
15.40 uur | toespraak door de Duitse ambassadeur |
15.50 uur | toespraak door de schepen bevoegd voor economie, werk, innovatie, industrie, digitalisering, marketing en communicatie, openbaar domein en rechtszaken |
16.00 uur | muzikaal intermezzo |
16.05 uur | slotmoment met inhuldiging van het participatief project en opening van de tijdelijke tentoonstelling in het FelixArchief |
16.20 uur |
|
16.40 - 18.00 uur | overige genodigden kunnen tijdelijke tentoonstelling bezoeken |
18.00 uur | einde receptie |
13.30 - |
buitenlandse veteranen en nazaten kunnen in het Ras de militaire parade, de nautische parade en de fly-over van historische vliegtuigen aanschouwen |
10.00 uur | een aantal jongeren verdeeld over twee groepen krijgt een toelichting respectievelijk in kazerne Dossin en in het Fort van Breendonk |
14.00 uur |
jongeren fietsen van respectievelijk kazerne Dossin en het Fort Van Breendonk naar Antwerpen en dragen daarbij foto's mee van slachtoffers uit de vier slachtoffergroepen. De twee groepen fietsers verzamelen aan de Cromwell Tank waar ze opgewacht worden door de schepen bevoegd voor onderwijs, jeugd, en integratie en inburgering. Samen fietsen ze naar het stadspark. |
14.20 uur | muzikaal onthaal van de genodigden door het kathedraalkoor in het Stadspark |
14.30 uur |
|
14.45 uur | aankomst vorstenpaar. Zij worden aan de wagen begroet door de burgemeester, de gouverneur en de provinciecommandant. Burgemeester stelt enkele van de aanwezige veteranen voor. |
14.50 uur | toespraak door de burgemeester |
15.05 uur | toespraak door de heer Randolph Churchill namens de geallieerden en militaire slachtoffers, voorafgegaan door voorlezing van getuigenis door een jongere |
15.15 uur |
muzikaal intermezzo door kathedraalkoor |
15.25 uur |
een jongere leest een getuigenis voor, gevolgd door een toespraak door een vertegenwoordiger van de slachtoffergroep:
|
15.40 uur |
Exhortation - Ode of Remembrance (Engels en Frans) Last Post |
15.44 uur |
één minuut stilte |
15.45 uur | kransneerleggingen. Koningspaar legt als eerste een krans neer en vertrekt. |
16.05 uur | nationale hymnes van de geallieerde landen (Canada, Verenigde Staten, Polen, Verenigd Koninkrijk, België) |
16.15 uur | einde plechtigheid (de genodigden krijgen een sleutelhanger met het logo van de bevrijdingsdagen en een gedicht van de stadsdichter) |
16.30 uur | start receptie in het Sint Felixpakhuis |
17.15 uur | een deel van de genodigden kan de verplaatsing naar het MAS maken om de aftocht van de colonne van het War Heritage Institute te aanschouwen |
18.00 uur | einde receptie |
In toepassing van artikel 42, §1, 1°, a) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking omdat de goed te keuren uitgave niet hoger is dan het bij het artikel 90, eerste lid, 1° van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017 vastgelegd bedrag van 144.000 EUR (zonder belasting over de toegevoegde waarde), met name de drempel vermeld in artikel 11, eerste lid, 2° van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017.
Op 10 juli 2019 (jaarnummer 5824) keurde het college de effectieve organisatie goed van het protocollair luik van de bevrijdingsfeesten 2019 op vrijdag 6 en zondag 8 september 2019.
Om het college een duidelijk overzicht te geven van de totale kostprijs van een evenement worden de uitgaven die reeds zijn goedgekeurd in het kader van het budgethouderschap ter kennis meegegeven aan het college. Het college dient deze uitgaven niet goed te keuren.
Omschrijving | Bedrag | Bestelbonnummer |
presentatie vrijdag - Beroepsbelg | 635,25 EUR | 4005355596 |
presentatie zondag | 1.815,00 EUR | 4005355590 |
doedelzakspeler - Adelwijn Meirhaeghe | 215,00 EUR | 4005356280 |
pianist - Daniel Blumenthal | 1.000,00 EUR | 4005356541 |
receptie zaterdag - RAS | 6.500,00 EUR | 4005356540 |
kransen - 't Stadstuintje | 149,99 EUR | 4005357008 |
busvervoer jongeren - Busenco | 525,08 EUR | 4005356317 |
fietsverhuur - Adams Fietsverhuur | 1.210,00 EUR | 4005357938 |
busvervoer gasten vrijdag - Busenco | 424,00 EUR | 4005357006 |
busvervoer gasten zondag - De Polder | 1.669,50 EUR | 4005357005 |
lunch jongeren kazerne Dossin - Baron Domenicus | 1.524,45 EUR | 4005357946 |
lunch jongeren Fort Breendonk - vzw Vrienden van Breendonk | 1.060,00 EUR | 4005357943 |
lunch Grenadier Guards - Salons Schoeters | 1.712,85 EUR | 4005356434 |
boek 'Vechten voor Vrede' - Uitgeverij Pelckmans | 5.565,00 EUR | 4005355770 |
polsbandjes - Van Bavel | 240,79 EUR | 4005357879 |
koekendozen - Van Bavel |
4.213,75 EUR | 4005357940 |
fietshesjes - Van Bavel | 1.788,62 EUR | 4005355841 |
fotograaf - Walter Saenen |
635,25 EUR | 4005357947 |
penningen - De Greef Medals | 7.685,32 EUR | 4005349974 |
sleutelhangers - Van Bavel | 914,76 EUR | 4005355771 |
hulppost - Falck Benelux | 566,28 EUR | 4005355773 |
geschenktasjes met logo - Van Bavel | 592,90 EUR | 4005354993 |
overnachting buitenlandse gasten - Hotel Franq |
771,68 EUR | 4005357936 |
SB/GB geeft gunstig advies op voorwaarde dat onderstaande zaken worden gerespecteerd:
• De organisator voegt bij zijn aanvraag via AGEV steeds een inplantingsplan waarin duidelijk wordt aangegeven waar alle installaties/voorzieningen worden ingeplant, materialen gestockeerd en via welke toegangen en wegen de leveringen worden voorzien. Indien voor het park reeds een evenementenzonering is opgemaakt zal de organisator zich daar aan houden;
• Lossen en laden gebeurt enkel via de bestaande wegen met een maximale snelheid van 20km/uur. In principe geldt voor gemotoriseerd vervoer in parken een beperking tot 3,5 ton, tenzij anders afgesproken. Wanneer veel verkeer wordt verwacht in het park, is het aanstellen van een steward die de verkeersstroom in goede banen leidt noodzakelijk.
• Er mag nergens in het park worden geparkeerd. Enige uitzondering zijn foodtrucks die onderdeel uitmaken van het evenement; ( nooit op het gras steeds op een verharding)
• Het is niet toegestaan om met voertuigen op de gazons te rijden. Indien dit niet te vermijden is kan dit enkel mits het voorzien van rijplaten;
• Het plaatsen van zware infrastructuur of het opslaan van zwaar materiaal gebeurt steeds op rijplaten, tenzij dit gebeurt op asfaltverharding of elementverharding en enkel mits uitdrukkelijke toestemming; • De organisator mag zelf geen obstakels verwijderen (verkeerspaaltjes, vuilbakken (…);
• Wanneer tenten worden geplaatst mogen spanriemen de bomen niet raken en verankeringen mogen de boomwortels niet beschadigen;
• Wanneer tijdelijke houten vloeren worden geplaatst, worden deze voorzien van minstens 10 cm luchtruimte;
• Onder de kroonprojectie van de bomen kan niets worden geplaatst noch gestockeerd, met uitzondering van tijdelijke houten vloeren met minimum 10 cm luchtruimte. Er mag zeker geen vuur worden gemaakt onder de bomen; • Ingrepen in de bodem zijn niet toegestaan (greppels, putten, materialen inwerken…);
• Er kunnen geen markeringen worden aangebracht op of aan bomen of op de wegen; • Wanneer stroomgeneratoren worden gebruikt moeten deze met bijhorende tank op een lekbak worden geplaatst om verontreinigende substanties op te vangen. Zij mogen ook nooit onder de kroonprojectie van bomen worden geplaatst.
• Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende zones buiten het evenement) wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd. Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de opkuis aan de organisator doorgerekend; • Het is de organisator niet toegestaan om glas te gebruiken om drank aan te bieden in de publiekszones;
• De organisator vermeldt ook hoe hij de toevoer en afvoer van water organiseert. Het rechtstreeks lozen van water in parkvijvers, parkwegen of andere groenstructuren behorende aan het park is niet toegestaan;
• Indien er kabels door de publiekszones lopen, dienen deze afgedekt te zijn om de veiligheid van de parkbezoekers te garanderen; • Voor middelgrote of grote evenementen wordt er een slechtweerscenario verwacht. Bij schade
• Bij vaststelling van schade aan bomen na het evenement zal het schadebedrag via de geijkte VVOG-methode voor ‘uniforme waardebepaling van bomen’ worden bepaald en doorgerekend worden aan de organisator;
• Schade aan ander parkelementen zoals wegen, grasmatten, bloemperken en constructies wordt berekend op basis van offertes indien externen moeten worden ingezet of indien de herstellingen door eigen diensten worden uitgevoerd op basis van materiaalkosten en uurloon;
• Schade aan parkmeubilair wordt steeds vergoed op basis van de prijslijsten van lopende contracten.
Mits naleving van het evenementenkader en de politiecodex.
Het college keurt het programma van het protocollair luik van de herdenking Tweede Wereldoorlog goed.
Het college keurt de gunning goed om de catering tijdens de protocollaire aangelegenheden uit te voeren, goed voor een bedrag van 21.958,20 EUR. De catering kan uitgevoerd worden door de firma Felix Events, Paardenmarkt 9-11, 2000 Antwerpen, ondernemingsnummer 0549.822.229.
Het college keurt de gunning goed voor de overnachtingen van de buitenlandse gasten, voor een bedrag van 13.623,59 EUR. De hotelovernachtingen kunnen aangeboden worden de firma Antwerp Hilton International Co., Groenplaats 32,2000 Antwerpen, ondernemingsnummer 0402.867.427.
Het college keurt de gunning goed om de logistieke ondersteuning voor de plechtigheid op 8 september 2019 uit te voeren, voor een bedrag van 36.298,34 EUR. De logistieke ondersteuning kan aangeboden worden de firma Sylvester Events bvba, Dijkstraat 44, 3150 Wespelaar, ondernemingsnummer 0538.968.424.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
BZ/PROTOCOL | om het dossier volledig verder uit te werken |
SB/L/BOF |
om de materialen te leveren en te plaatsen volgens ordernummer B904154 |
LP/OO/EV |
om de nodige parkeerplaatsen in de Rubenslei en Van Eycklei te voorzien; |
SB/SR/BIT | om de plechtigheidslocatie voorafgaand te reinigen. |
SB/GB/AN/SHL | om de perkjes rond het Monument der Gesneuvelden in het Stadspark in orde te brengen. |
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Catering 6 en 8 september ondernemingsnummer 0549.822.229
|
21.958,20 EUR | budgetplaats:5166500000 budgetpositie:6141 functiegebied:1TSB070305A00000 subsidie:SUB_NR fonds:INTERN begrotingsprogramma:1SA070190 budgetperiode:1900 |
4005353701 |
Overnachtingen buitenlandse gasten Ondernemingsnummer 0402.867.427
|
13.623,59 EUR | budgetplaats: 5352000000 budgetpositie: 6141 functiegebied: 1TSB070103PA3418 subsidie: WOII_75_HERDENKING fonds: INTERN begrotingsprogramma: 1SA070114 budgetperiode: 1900 |
4005357937 |
Logistieke ondersteuning zondag Ondernemingsnummer: 0538.968.424 |
36.298,34 EUR | budgetplaats: 5352000000 budgetpositie: 6141 functiegebied:1TSB070103PA3418 subsidie: WOII_75_HERDENKING fonds: INTERN begrotingsprogramma: 1SA070114 budgetperiode: 1900 |
4005353513 |