Terug
Gepubliceerd op 26/08/2019

2019_CBS_06900 - Grootschalige clubs ten behoeve van het nachtleven - Locatieonderzoek. Opdracht en plan van aanpak - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 23/08/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_06900 - Grootschalige clubs ten behoeve van het nachtleven - Locatieonderzoek. Opdracht en plan van aanpak - Goedkeuring 2019_CBS_06900 - Grootschalige clubs ten behoeve van het nachtleven - Locatieonderzoek. Opdracht en plan van aanpak - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Er is nood aan één of meerdere locaties waar grootschalige clubs, in eerste instantie evenementenhal De Shop inclusief Club Vaag, Club Roxy en Club Lima, zich op lange termijn kunnen vestigen zonder de potentiële conflicten en beperkingen, eigen aan een woonbuurt. Uiteraard moeten deze locaties commercieel leefbaar zijn en bereikbaar voor het doelpubliek.

Ook binnen het omgevingsvergunningenbeleid is er nood aan een afwegingskader voor (permanente) vestigingen voor nieuwe of verhuizende grootschalige clubs ten behoeve van het Antwerpse nachtleven. Dit locatieonderzoek creëert eveneens een opportuniteit voor nieuwe of bestaande ondernemers uit het nachtleven. Indien bestaande vestigingen interesse tonen naar de toekomstige locatie(s), kan dat in synergie met bovengenoemde clubs gebeuren.

Het is aangewezen om zowel op stedenbouwkundig als op milieutechnisch vlak een aantal locaties vooraf te screenen of principes te formuleren, die een verdere toetsing aan de goede ruimtelijke ordening en de sectorale regelgeving meenemen.

Dit gebeurt geïntegreerd in overleg met Stadsontwikkeling (afdelingen Omgeving en Mobiliteit), Ondernemen en Stadsmarketing, Maatschappelijke Veiligheid en AG Vespa en de PZA.

1. Voorgestelde onderzoeksmethodiek

Het afwegingskader (verder genoemd : locatieonderzoek) zal uitgevoerd worden in een aantal stappen.

  • Collegebeslissing: goedkeuring opdracht en plan van aanpak (augustus 2019);
  • Verzamelen van het programma van eisen in samenwerking met de stakeholders (september - oktober 2019);
  • Opmaken longlist van zoekzones die niet worden uitgesloten (november 2019);
  • Opmaken shortlist van de meest geschikte zoekzones (december 2019);
  • Ontwerpend onderzoek op shortlist van meest geschikte zoekzones met inbegrip van een participatiemoment met de belangrijkste belanghebbenden (voorjaar 2020);
  • Collegebeslissing omtrent de nieuwe zone(s) voor vestiging van nieuwe of verhuizende grootschalige clubs ten behoeve van het Antwerpse nachtleven (zomer 2020).

 2. Uitsluitingscriteria in functie van longlist van mogelijke zoekzone

  • Ligging: de zoekzone omvat het volledige grondgebied van de stad Antwerpen;
  • Type terrein : bij voorkeur op een locatie waar al verharding of bebouwing aanwezig is of was. De locatie komt in aanmerking voor bebouwing; 
  • Terreinen met volgende kenmerken komen niet in aanmerking als nieuwe locatie:
    • havengebied en veiligheidscontouren, indien de veiligheidsvereisten de specifieke schaal van nachtleven niet toelaten;
    • feitelijk park- en groengebied, tenzij de schaal van nachtleven te verenigen is met de bestaande visie op het park;
    • terreinen met als planologische bestemming ‘ruimtelijk kwetsbaar gebied’. Ruimtelijk kwetsbaar gebied wordt omschreven in de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening Art. 1.1.2. 10°.

Er wordt een longlist van zoekzones opgesteld. Dit op basis van bilaterale overleggen, terreinkennis van de betrokken actoren (zie verder), en een ruimtelijke analyse. Deze zoekzones zullen voldoen aan deze uitsluitingscriteria. Voor elk van deze zoekzones worden vervolgens onderstaande afwegingscriteria opgesomd.

3. Afwegingscriteria in functie van shortlist van meest geschikte zoekzones

  • Ligging – stedelijke context;
  • Overlast naar omgeving – geluidshinder vanuit een discotheek kan in woongebied geluidstechnisch beperkt worden, echter afgeleide hinder voor omgeving ontstaat vooral door toestroom bezoekers en overlast in de woonomgeving. Het kan hier gaan over straatlawaai, verkeersafwikkeling, parkeerhinder, wangedrag en vandalisme. In overleg met de sector wordt best bekeken hoe dit vermeden kan worden. Indien de levendigheid van de buurt deel uitmaakt van de (huidige of toekomstige) identiteit van de buurt, dan wordt er in samenspraak met het horecamanagemant, politie en Maatschappelijke Veiligheid, een samenwerking met de buurt en de club uitgewerkt;
  • Bereikbaar met openbaar vervoer : de zone is op wandelafstand ontsloten door openbaar vervoer (tram en/of bus);
  • Bereikbaar met wagen & voldoende parking mogelijk : in de nabijheid van de locatie moeten voldoende parkeergelegenheden aanwezig zijn of ingericht kunnen worden;
  • Bereikbaar met fiets;
  • Sociale veiligheid;
  • Aanwezigheid horeca: horeca op wandelafstand (500 m) is een pluspunt;
  • Juridische randvoorwaarden;
  • Toekomstvisie voor omgeving : is de grootschalige functie verenigbaar met de toekomstvisie voor deze omgeving;
  • Timing beschikbaarheid locaties in deze zone : zijn er in deze zoekzone locaties beschikbaar, bij voorkeur onmiddellijk en permanent? Dit gebeurt in samenspraak met AG Vespa en Ondernemen en Stadsmarketing.

Op basis van de afwegingscriteria worden in samenspraak met de actoren (zie punt 4) de meest geschikte locaties geselecteerd. Op elk van deze locaties kan vervolgens ontwerpend onderzoek uitgevoerd worden over mogelijke bouwblokinpassingen, op basis waarvan uiteindelijk de nieuwe zone(s) voor vestiging van nieuwe of verhuizende grootschalige clubs ten behoeve van het Antwerpse nachtleven gekozen zullen worden.

4. Planning en overlegmodel

Een ambtelijke werkgroep zal worden opgericht om het programma van eisen en de longlist op te maken. Hierin zijn vertegenwoordigd  Stadsontwikkeling (afdelingen Omgeving en Mobiliteit), Ondernemen en Stadsmarketing, Maatschappelijke Veiligheid, AG Vespa en de PZA. Het programma van eisen wordt afgetoetst met een aantal private stakeholders uit de sector.

Terugkoppeling gebeurt op regelmatige basis met de respectievelijke beleidsverantwoordelijken. Gestreefd wordt om de beslissing omtrent de nieuwe zone(s) voor vestiging clubs ten behoeve van het Antwerpse nachtleven te agenderen in het college uiterlijk in één jaar na dit besluit.

Aanleiding en context

Het bestuursakkoord stad Antwerpen 2019 – 2024 brengt het belang van de horecasector, en meer specifiek het nachtleven, voor de stad Antwerpen naar voren. Bewoners, studenten en bezoekers (ook professionele bezoekers, bv. bij congressen) moeten op dit vlak hun gading kunnen vinden in het brede aanbod van de stad.

Waar nodig is er aandacht voor bijvoorbeeld afgeleide hinder, veiligheid en bewonersoverleg, en dat in overleg met Lokale Politie en Maatschappelijke Veiligheid. Dit neemt niet weg dat er een structurele oplossing nodig is om de soms tegenstrijdige doelstellingen van een aantrekkelijke woonstad voor gezinnen en een bruisend uitgangsleven te verzoenen, met name in wijken waar het uitgangsleven zich historisch heeft verankerd maar tegelijk een residentieel karakter ontstaat.

Beleidsdoelstellingen

1 - Woonstad
1SWN02 - Wonen, economische functies en publieke voorzieningen zijn gevarieerd, nabij en bereikbaar in elk buurt- en districtscentrum
1SWN0204 - De ruimtelijke planningsprocessen zijn goed onderbouwd en hebben maatschappelijk draagvlak
1SWN020402 - De mogelijkheden van elke plek zijn onderzocht in functie van ruimtelijke kwaliteit, duurzaamheid en draagkracht

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het plan van aanpak voor de opmaak van een locatieonderzoek goed voor grootschalige clubs ten behoeve van het nachtleven.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
SW/Omgeving/Ruimte 

het locatieonderzoek uitvoeren en opnieuw voorleggen aan het schepencollege, en dit in samenwerking met:

  • SW/Omgeving/Vergunningen
  • SW/Mobiliteit
  • MV
  • OS
  • AG Vespa
  • PZA.