Terug
Gepubliceerd op 29/08/2019

2019_CBS_06594 - Omgevingsvergunning - OMV_2019067983. Stenenbrug 126-136 . District Borgerhout - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 23/08/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_06594 - Omgevingsvergunning - OMV_2019067983. Stenenbrug 126-136 . District Borgerhout - Goedkeuring 2019_CBS_06594 - Omgevingsvergunning - OMV_2019067983. Stenenbrug 126-136 . District Borgerhout - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019067983

Gegevens van de aanvrager:

BVBA MOY met als adres Boomsesteenweg_AN 277 te 2020 Antwerpen (Antwerpen)

Ligging van het project:

Stenenbrug 126-136 te 2140 Borgerhout (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 24sectie A nr. 224L3

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van de voorgevel en het plaatsen van gevelreclame

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          21/08/2018: proces-verbaal (20155103) voor het uitvoeren van werken (voorgevel) zonder vergunning;

-          01/04/1963: vergunning (180#472 ) voor het oprichten van een supermarkt.

Vergunde toestand

-          besloten gebouw opgevat als supermarkt, teruggetrokken van de rooilijn geplaatst, van gedeeltelijk 2, maar overwegend 1 bouwlaag.

Huidige toestand

-          de voorgevel werd gewijzigd ten opzichte van de laatst vergunde toestand:

  • de voorgevel werd zwart geschilderd en voorzien van houten gevelbekleding;
  • het schrijnwerk werd vervangen door zwart aluminium schrijnwerk.

Gewenste toestand

-          het regulariseren van de uitgevoerde werken zonder vergunning, waarvoor een proces-verbaal werd opgesteld op 21/08/2018.

Inhoud van de aanvraag

-          het regulariseren van wijzigingen aan de voor- en wachtgevels;

-          de wachtgevels en een deel van de voorgevel werden bekleed met houten latwerk;

-          de gevelsteen werd zwart geschilderd;

-          het schrijnwerk in de voorgevel werd vervangen door zwart aluminium;

-          de betonnen paal met reclame in de voortuinstrook werd verwijderd;

-          de functie wijzigt niet en er zijn geen structurele wijzigingen.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer

 

23 juli 2019

Voorwaardelijk gunstig

Agentschap Wegen en Verkeer

26 juni 2019

23 juli 2019

Voorwaardelijk gunstig

brandweer/ risicobeheer/ preventie

26 juni 2019

24 juli 2019

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ mobiliteit

26 juni 2019

27 juni 2019

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 11 Afwerken van gevels en materiaalgebruik: omwille van de stedelijke opwarming en duurzaamheidseisen raadt de stad het gebruik van zwarte materialen af en raadt ze het gebruik van lichte kleuren aan;
  • artikel 33 Zaak-gebonden publiciteit: indien ze geplakt of gespoten wordt op een gevelopening mag ze maximaal 50 % van de opening bedekken en geen raamkaders bedekken. Het is onduidelijk of de reclame de volledige raamopening zal bekleden.

 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende functies in de Stenenbrug.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Visueel-vormelijke elementen

De plint wordt afgewerkt in zwarte aluminium beplating. Voor deze gevel kan worden gesteld dat de pui zich onderscheidt van de bovenliggende verdiepingen en daardoor kan afgewerkt worden in een donkere kleur. Het is niet vreemd, eerder kenmerkend dat een gelijkvloers pui voor een commerciële functie een andere kleur heeft.

Door de volledige voorgevel uit te voeren in een uniform materiaal tot een bouwhoogte van bijna 13 m wordt geen rekening gehouden met de bestaande geleding in het straatbeeld. Als voorwaarde bij deze vergunning wordt opgenomen de bestaande openingen boven het gelijkvloers volume te behouden zodat de bestaande openheid en kleinschaligheid behouden blijft, zoals ook gesteld in het advies van de Welstandscommissie op 5 juli. De publiciteit die zich gedeeltelijk voor deze opening bevindt zal worden uitgesloten uit de vergunning. Enerzijds omdat ze qua grootte moet worden aangepast aan de nieuwe verhoudingen van de voorgevel. Anderzijds, zoals ook werd vermeld in het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer, omdat te weinig informatie betreffende de publiciteit werd toegevoegd aan het dossier.

Een nieuwe aanvraag voor reclame kan worden ingediend, rekening houdend met artikel 33 van de bouwcode betreffende zaak-gebonden publiciteit.


Het advies van de Welstandscommissie luidt alsvolgt: ‘Het project betreft een regularisatieaanvraag voor het plaatsen van een houten gevelbekleding boven een winkelpand gelegen aan de Stenenbrug.

De welstandscommissie vraagt om in het geval van een tijdelijke gevelbekleding te kiezen voor duurzaam vergrijzende houtsoort en de bestaande openingen boven het gelijkvloers volume te behouden.


 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de gevelopeningen maximum voor 50% te beplakken met folie conform artikel 33 van de bouwcode betreffende zaak-gebonden publiciteit;

3.      de voorgevel boven de plint af te werken in een duurzaam vergrijzende houtsoort;

4.      de bestaande openingen in de voorgevel boven het gelijkvloers te behouden;

5.      wanneer er zich in de bestaande toestand openbare verlichtingsarmaturen (of andere elementen van nutsvoorzieningen) bevinden aan de gevel moeten deze na het uitvoeren van de werken opnieuw gemonteerd worden aan de gevel op een duurzame manier (eventueel met een achterliggende constructie). Deze elementen moeten ten allen tijde kunnen hersteld worden of weggenomen worden. Indien nodig wordt hiervoor contact opgenomen met de dienst openbaar domein.


Uitsluitingen

De publiciteit “MERAM supermarkt” wordt uitgesloten uit deze vergunning.

 

Standpunt college
Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Wat betreft de geveluitwerking, stelt het verslag enerzijds:

Vergunde toestand
- besloten gebouw opgevat als supermarkt, teruggetrokken van de rooilijn geplaatst, van gedeeltelijk 2, maar overwegend 1 bouwlaag.

Huidige toestand
- de voorgevel werd gewijzigd ten opzichte van de laatst vergunde toestand: de voorgevel werd zwart geschilderd en voorzien van houten gevelbekleding; het schrijnwerk werd vervangen door zwart aluminium schrijnwerk.

Anderzijds:

Door de volledige voorgevel uit te voeren in een uniform materiaal tot een bouwhoogte van bijna 13 m wordt geen rekening gehouden met de bestaande geleding in het straatbeeld. Als voorwaarde bij deze vergunning wordt opgenomen de bestaande openingen boven het gelijkvloers volume te behouden zodat de bestaande openheid en kleinschaligheid behouden blijft, zoals ook gesteld in het advies van de Welstandscommissie op 5 juli.

Het dossier bevat geen plannen over de al dan niet vergunde of vergund geachte voorgevel voor de aanvang van de aangevraagde werken. Het verslag is niet eenduidig hierover.
Op omgevingsfoto’s is te zien dat in de bestaande situatie eveneens een ‘bovenbouw’ aanwezig is boven het gelijkvloerse volume, en wel quasi zo hoog als de aanpalenden. Het advies WSC legt eigenlijk een afbraak op tov de huidige gevel. Met in acht name de massieve penanten links en rechts, een verdiepingshoge gesloten wand op het 1ste verdiep en daarboven de opvulling tussen de penanten met een kolommen en balkenstructuur tot quasi een gelijke hoogte als de kroonlijsthoogte van de aanpalenden gaat de WSC foutievelijk uit van een bestaande (al dan niet vergunde?) kleinschaligheid en openheid. Enkel de ritmiek van de kolommen en de relatieve openheid ertussen gaat verloren t.o.v. de bestaande situatie.

Met de dossierstukken en de opgelegde voorwaarden is niet duidelijk welk geveldbeeld ontstaat.
Gelet op bovenstaande, en op het feit dat;

- de voorgevel teruggetrokken staat t.o.v. de rooilijn;
- de zichtbare scheimuren ook afgewerkt worden met het voorgestelde gevelmateriaal, en er dus een uniform en rustig beeld ontstaat in deze ‘hap’ uit de straatwand;
- de beplanking met open voegen een toegevoegde waarde geeft aan de anders vlakke en buitenproportionele gevel;

kan de voorgevel zoals aangevraagd aanvaard worden.
de gevelreclame wordt daardoor vergunbaar. In het advies AWV wordt dit vermeld:
“…gunstig onder volgende voorwaarden:

Het uithangbord "MERAM supermarkt" kan enkel toegelaten worden zoals dit werd ingetekend in de aanvraagplannen en niet verlicht. Bij een andere invulling van het uithangbord moet een
nieuwe omgevingsvergunning aangevraagd worden.”

Het college wijkt hiervan af, en laat wel toe de gevelreclame te verlichten op een neutrale manier: van binnenin de losse letters met een witbeige kleur. Geen andere kleuren toegelaten.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

29 mei 2019

Volledig- en ontvankelijk

26 juni 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

25 augustus 2019

Verslag GOA

9 augustus 2019

naam GOA

Christel Bogaerts

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.


Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de gevelopeningen maximum voor 50% te beplakken met folie conform artikel 33 van de bouwcode betreffende zaak-gebonden publiciteit;

3.      de voorgevel boven de plint af te werken in een duurzaam vergrijzende houtsoort;

4.      wanneer er zich in de bestaande toestand openbare verlichtingsarmaturen (of andere elementen van nutsvoorzieningen) bevinden aan de gevel moeten deze na het uitvoeren van de werken opnieuw gemonteerd worden aan de gevel op een duurzame manier (eventueel met een achterliggende constructie). Deze elementen moeten ten allen tijde kunnen hersteld worden of weggenomen worden. Indien nodig wordt hiervoor contact opgenomen met de dienst openbaar domein;

5.   De reclame “MERAM Supermarkt” kan enkel volgens de maatvoering op plan aangebracht worden en enkel van binnenuit verlicht worden in wit/beige kleur.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.