Terug
Gepubliceerd op 26/08/2019

2019_CBS_06619 - Omgevingsvergunning - OMV_2019030499. Waterhoenlaan 7-9, Blancefloerlaan 22-24. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 23/08/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_06619 - Omgevingsvergunning - OMV_2019030499. Waterhoenlaan 7-9, Blancefloerlaan 22-24. District Antwerpen - Weigering 2019_CBS_06619 - Omgevingsvergunning - OMV_2019030499. Waterhoenlaan 7-9, Blancefloerlaan 22-24. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019030499

Gegevens van de aanvrager:

de heer Tim Hens met als contactadres Heerbaan 32 te

2970 Schilde

Gegevens van de exploitant:

BVBA Lieve Hemel Uitvaartzorg met als adres Volkstraat 54 bus 101 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Waterhoenlaan 7-9, Blancefloerlaan 22-24 te 2050 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

Antwerpen afdeling 13 sectie N nrs. 915T17, 915S17, 915W17, 915X17 en 915A19

Inrichtingsnummer:

20190318-0118 (LH bvba)

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen. Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van een appartement met handelsfunctie naar en exploiteren van een funerarium ( = dienstverlening)

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-         21/10/1966: vergunning (18#49344) voor gevelbekleding;

-         22/6/1962: vergunning (18#43669) voor een flatgebouw;

-         31/12/1959: vergunning (18#40480) voor veranderingswerken, maken van een winkel in een bestaand appartementsgebouw.

Vergunde/vergund geachte toestand

-         hoekgebouw met appartementen;

-         gebouw van 4 bouwlagen met op de hoek een 5de bouwlaag;

-         een gelijkvloers hoekappartement met handelsfunctie;

Huidige toestand

-         hoekgebouw met appartementen;

-         gebouw van 4 bouwlagen met op de hoek een 5de bouwlaag;

-         een gelijkvloers hoekappartement met handelsfunctie;

-         plint van het gebouw bestaat uit grijs/blauwe tegels en pleisterwerk, een gedeelte van de tegels is overschilderd in witte dan wel donkergrijze kleur.

Gewenste toestand

-         hoekgebouw met appartementen;

-         gebouw van 4 bouwlagen met op de hoek een 5de bouwlaag;

-         funerarium (= dienstverlening) op de hoek van het gelijkvloers;

-         voorgevel funerarium met ramen tot op vloerniveau;

-         helling inkomdeur funerarium;

-         plint van het gehele appartementsgebouw voorzien van nieuwe grijze keramische tegels;

-         toegangsweg binnengebied via Blancefloerlaan in waterdoorlatende betonklinkers.

Inhoud van de aanvraag

-         het wijzigen van de functie van een gelijkvloers hoekappartement met handelsfunctie naar funerarium ( = dienstverlening);

-         het aanleggen van een toegangsweg in het binnengebied via de Blancefloerlaan;

-         het vergroten van de ramen in de voorgevel tot op vloerniveau;

-         het voorzien van een helling aan de inkomdeur van het funerarium;

-         het renoveren van de plint van het hele hoekgebouw met grijze keramische tegels.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Inhoud van de aanvraag

Onderhavige aanvraag heeft betrekking op de exploitatie van een uitvaartcentrum met mogelijkheid voor de bewaring van 5 lichamen.

 

Aangevraagde rubrieken

 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

35.

rouwkamers.

5 lichamen

 

Argumentatie

 

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

15 mei 2019

17 juni 2019

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

15 mei 2019

21 mei 2019

stadsontwikkeling/ mobiliteit

15 mei 2019

7 juni 2019

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-        Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-        Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-        Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-        Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-        Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

-        artikel 26: Afvalverzameling: er is geen afzonderlijke afvalberging voor het funerarium voorzien;

-        artikel 35: afvoerkanalen en uitlaten van gassen:

op de plannen is het niet duidelijk hoe de toxische gassen worden afgevoerd.

 

Sectorale wetgeving

-        MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-        Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-        Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
 

-        Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Er is geen aanleiding om het college te adviseren af te wijken van de geldende voorschriften.

 

Functionele inpasbaarheid

De omgeving wordt gekenmerkt door voornamelijk meergezinsgebouwen in gesloten bebouwing. Het gelijkvloers, met in het bijzonder op de hoeken, is vaak ingevuld door handel en reca voorkomend. De gewenste dienstverlenende functie (funerarium) is functioneel inpasbaar in deze woonomgeving. Er werd hiervoor ook gunstig advies verleend vanuit de stedelijke dienst business en innovatie:

Het project voorziet in de realisatie van een rouwcentrum door de functiewijziging van een handelspand en de inrichting van een rouwkamer in een bestaand gebouwencomplex.

Er wordt specifieke aandacht besteed aan een discrete bezorgingszone in het binnengebied.

De milieutechnische componenten vormen geen hinder voor de omgeving.

Voor het dossier kan gunstig advies gegeven worden.”

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

Er werd hiervoor gunstig advies verleend van de stedelijke dienst mobiliteit

De parkeerbehoefte wordt bepaald op basis van de functiewijziging van appartement met handelsruimte naar funerarium. Het funerarium is er in eerste instantie op gericht naar de bewaring van overledenen tot de dag van de crematie. Lichamen worden met een wagen gebracht die enkel komt afleveren en ophalen. Dit gebeurt langs een private toegangsweg aan de achterkant van het gebouw. Daarnaast kunnen eventueel kleinschalige afscheidsvormen plaatsvinden met een klein aantal bezoekers per groetmoment. Gezien de beperkte oppervlakte en de lokale werking, moeten geen parkeerplaatsen voorzien worden. De werkelijke parkeerbehoefte is 0

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De werken en functiewijziging beperken zich binnen het bestaande en vergunde volume. Er kan geoordeeld worden dat de draagkracht van het perceel noch van de omgeving door deze wijziging wordt overschreden.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgestelde materialisatie van de plint in grijze keramische tegels, in combinatie met wit aluminium buitenschrijnwerk, is aanvaardbaar binnen de stedelijke context van het gebouw.
Bij de uitwerking van de gevels is voldoende aandacht besteed aan de geveldetaillering en geleding zodat de plint zich integreert in de bestaande omgeving. Bijgevolg is de geveluitwerking verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Er is geen afzonderlijk, afgescheiden afvalberging voor het funerarium voorzien zoals opgelegd in artikel 26 van de bouwcode. Als voorwaarde voor het verkrijgen van een vergunning zal daarom opgelegd worden dat er een afvalberging moet voorzien worden, conform artikel 26.

 

De plannen geven niet duidelijk weer op welke manier toxische gassen worden afgevoerd. Het afvoeren van gassen moet gebeuren, conform artikel 35 van de bouwcode. Dit zal als voorwaarde worden opgenomen voor het verlenen van de verguning.


De zone achteraan de appartementsgebouwen omvat volgens de plannen deels een groenzone die in werkelijkheid als parkeerplaatsen wordt gebruikt. De aanvrager wordt erop gewezen dat de plannen dienen overeen te komen met de werkelijke situatie.

 

De voorwaarden uit het voorwaardelijk gunstig advies van brandweer worden integraal mee overgenomen als voorwaarden voor vergunning.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de dienstverlenende functie aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

Onderhavige aanvraag heeft betrekking op de exploitatie van een uitvaartcentrum met mogelijkheid voor de bewaring van 5 lichamen. De bewaring, in afwachting van de begraving of crematie, gebeurt in een koelcel. Het rouwcentrum zal om aan de sectorale voorwaarden te voldoen, volgens de aanvrager, beschikken over:

 

-        Een plaats bestemd voor het in- en uitladen van de lijken. Deze plaats bevindt zich aan de achterzijde van het gebouw en is zodoende volledig onttrokken van enig zicht van derden. Er is een luifel zodat het in- en uitladen op een discrete en comfortabele manier kan gebeuren;

 

-        Een lokaal bestemd voor de lijkverzorging (er worden geen balsemingen toegepast); raam en deur aan de achterzijde zullen geblindeerd worden zodat geen inkijk mogelijk is. Er zijn geen ramen naar de straatkant. De noodzakelijke ventilatie is voorzien (via geluiddempende kanalen en roosters voorzien van de nodige vliegengaas). De vloer en muren worden afgewerkt met een effen, afwasbare afwerking;

 

-        Een bewaarruimte voor 5 lichamen (koelcel). Deze bevindt zich binnen het lokaal voor lijkverzorging en wordt door een gespecialiseerd bedrijf geplaatst;

 

-        Een lokaal bestemd voor het opbaren van de lichamen; de ramen aan de straatzijde zullen van binnenuit geblindeerd worden zodat geen inkijk mogelijk is. Bezoekers komen de begroetingsruimte binnen via de wachtruimte;

 

-        Een wachtruimte voorzien van een vestiaire en toilet. Bezoekers komen de wachtruimte binnen via de deur aan de straatzijde (hoek Waterhoenlaan en Blancefloerlaan).

 

De relevantste milieueffecten werden in het aanvraagdossier als volgt beoordeeld:

Het pand gelegen op de hoek van de Waterhoenlaan en de Blancefloerlaan is uitermate geschikt om er een rouwcentrum uit te baten. Het is voor bezoekers zeer goed bereikbaar met het openbaar vervoer (bus en tram aan het Frederik Van Eedenplein), met de fiets (Velo station), te voet door de voetgangerstunnel of met de overzetboot vanuit het centrum van Antwerpen. En voor wie echt met de wagen moet komen is er voldoende parkeergelegenheid op de Blancefloerlaan.

We voorzien geen mobiliteitsproblemen of hinder voor omwonenden.

Bepaalde verplaatsingen waaronder verplaatsingen voor het bijwonen van afscheidsplechtigheden gebeuren bijna exclusief per voertuig.

 

Langs de achterzijde van het gebouw kan de lijkwagen rustig achterwaarts aanrijden tot aan de overdekte koer voor het lossen en/of laden van de lichamen. De toegang tot de verzorgingsruimte bevindt zich aan deze los- en laadzone. Vermits we maximum 5 lichamen kunnen bewaren, zal dit gemiddeld 1 à 2 maal per dag plaatsvinden, hoofdzakelijk tijdens de daguren.


Uit de ingediende plannen blijkt dat de luifel waarover hierboven wordt gesproken, niet ingetekend/voorzien werd waardoor alle hogergelegen appartementen vrij zicht hebben op de laad- en loszone van lijken. Verder ziet het aanpalende appartement aan de Waterhoenlaan 9 (zelfs in aanwezigheid van een luifel) uit op de laad- en loszone van het funerarium. Dit is niet in regel met de sectorale voorwaarden uit Vlarem II 5.35.1.2§2 waarin staat dat de plaats bestemd voor het in- en uitladen van lijken zodanig geschikt is dat het laden en lossen van de lijken aan het zicht van derden is onttrokken.

 

Alle ruimtes zijn voorzien van de nodige ventilatie.

Het watergebruik beperkt zich tot het wassen van overledenen door gebruik van de daarvoor voorziene lavabo en het normale onderhoud (poetsen) van het pand.

 

Tenslotte worden er in de verzorgingsruimte ontsmettingsproducten in kleine hoeveelheden gebruikt. De opslagvoorraad wordt beperkt tot 15 kg. Deze antibacteriële producten zullen opgeslagen worden in de verzorgingsruimte (niet publieke gedeelte).

 

Risicohoudend medisch afval wordt opgeslagen in een aangepaste vuilbak en opgehaald door een erkende verwerker of weggebracht naar een ziekenhuis.

 

Om te voldoen aan de algemene voorwaarden wat de beheersing van geluidshinder betreft zullen, zowel de koelcel in de bewaarruimte als de airco in het publieke gedeelte, zodanig uitgerust zijn dat ze geen overlast kunnen veroorzaken. Het groeten van een overledene moet immers in alle rust en stilte kunnen plaatsvinden. De buitenunit van de airco wordt bovendien inpandig geplaatst. De ventilatie hiervan naar buiten toe gebeurt aan de achterzijde van het gebouw, via een geluiddempende ventilatierooster.

 

De aanvraag heeft geen betrekking op een project als vermeld in bijlage I, II of III van het mer-besluit van 2004. Een m.e.r.-ontheffing of project m.e.r.-screening is bijgevolg niet vereist.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.    de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.    de aanvraag dient een afgescheiden ruimte voor afvalberging te voorzien voor het funerarium, conform artikel 26 van de bouwcode;

3.    de afvoerkanalen en uitlaten van gassen dienen conform artikel 35 van de bouwcode voorzien te worden.

 

Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Mits niet voldaan wordt aan de sectorale voorwaarde Vlarem II 5.35.1.2§2 kan de exploitatie van de rouwkamer niet vergund worden.  

 

Geadviseerde rubrieken

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

35.

rouwkamers.

0 lichamen

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

17 april 2019

Volledig- en ontvankelijk

15 mei 2019

Start openbaar onderzoek

25 mei 2019

Einde openbaar onderzoek

23 juni 2019

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

28 augustus 2019

Verslag GOA

21 augustus 2019

naam GOA

Bieke Geypens en Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

25 mei 2019

23 juni 2019

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.