Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
- een openbaar onderzoek te houden;
- advies uit te brengen.
Projectnummer: |
OMV_2019051491 |
Gegevens van de aanvrager: |
NV PR INFRABEL met als contactadres Marcel Broodthaersplein 2 te 1060 Brussel |
Gegevens van de exploitant: |
NV PR INFRABEL met als contactadres Marcel Broodthaersplein 2 te 1060 Brussel |
Ligging van het project: |
Generaal Van Merlenstraat 1 te 2600 Berchem (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
Antwerpen afdeling 6 sectie F en afdeling 22 sectie D (openbaar domein) |
Inrichtingsnummer: |
20190226-0066 (LCI en Onderhoudswerkplaats) |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten. |
Voorwerp van de aanvraag: |
bouwen en exploiteren van een garage voor 2 tractietoestellen |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 24/02/2004: vergunning voor een hoogspanningspost naast het tractieonderstation van Berchem (961#532)
- 19/11/2010: vergunning voor een nieuw logistiek centrum infrastructuur (AN3/B/#20102964)
Vergunde/vergund geachte toestand
- Kantoorgebouw met werkplaats en ondergrondse parking
Huidige toestand
- Kantoorgebouw met werkplaats en ondergrondse parking
Gewenste toestand
- er wordt een garage met 2 werkputten van 455m² gebouwd voor het onderhoud van tractietoestellen;
- in verbinding met de garage wordt een lasplaats gecreëerd met ruimte voor opslag van materialen;
- de gevels van de nieuwbouw worden opgetrokken in grijskleurige betonpanelen;
- er worden 3 nieuwe treinsporen aangelegd;
- er wordt een ondergrondse parking gerealiseerd met 18 parkeerplaatsen voor het stallen van bedrijfsbestelwagen;
- de bestaande verharding uit waterdoorlatend gravel wordt uitgebreid om de toegang tot de nieuwe gebouwen te verzekeren.
Inhoud van de aanvraag
- bouwen van een garage met werkplaats voor 2 tractie toestellen.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorgeschiedenis
De inrichting beschikt over een milieumelding klasse 3 uit 2012 (referentie: AN2012/503/PV) voor de exploitatie van een logistiek centrum voor spoorweginfrastructuur.
Inhoud van de aanvraag
De aanvraag omvat het uitbreiden van een bestaand logistiek centrum voor spoorweginfrastructuur met een onderhouds- en herstelwerkplaats voor tractietoestellen.
Aangevraagde rubrieken
Rubriek |
Omschrijving |
Gevraagd voor |
15.2. |
werkplaatsen voor het nazicht, het herstellen en het onderhouden van motorvoertuigen (inclusief carrosseriewerkzaamheden), andere dan bedoeld in rubriek 15.3 en 15.5; |
2 schouwputten |
15.4.2°a) |
niet-huishoudelijke inrichtingen voor het wassen van minder dan 10 voertuigen en hun aanhangwagens per dag, wanneer volledig of gedeeltelijk gelegen in een gebied ander dan industriegebied; |
2 voertuigen en hun aanhangwagens/dag |
16.3.1.1° |
inrichtingen voor het fysisch behandelen van gassen (samenpersen – ontspannen) - koelinstallaties voor het bewaren van producten, luchtcompressoren, warmtepompen en airconditioninginstallaties, met een totale geïnstalleerde drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW. |
11 kW |
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
22 juli 2019 |
25 juli 2019 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel 4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde kunnen worden toegelaten, ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd door de Raad van State beschouwd als een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening. (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel 4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde kunnen worden toegelaten, ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd door de Raad van State beschouwd als een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening. (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode;
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aangevraagde uitbreiding, een treinherstelplaats, sluit aan bij de bestaande invulling van deze terreinen in functie van het beheer van de spoorwerkinfrastructuur.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 8 parkeerplaatsen.
Uit het advies van de stedelijke dienst Mobiliteit: “De parkeerbehoefte wordt bepaald op de nieuwbouw. De werkplaats is 455m² groot. Volgens CROW heeft deze functie gelegen in centrumgebied een parkeerbehoefte van 1,3 plaatsen/100m² BVO (arbeidsintensief/ bezoekersextensief). De andere ruimtes, bestaande uit een opslagruimte (155m²) en een bobijnen afrolruimte (180m²) volgen een parkeernorm van 0,6 parkeerplaatsen/100m² BVO. Dit zorgt voor een totale parkeerbehoefte van 8 parkeerplaatsen (6+2).”
|
De plannen voorzien in 18 bijkomende nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. “Er wordt een ondergrondse parkeergarage voorzien voor het stallen van bedrijfscamionetten met plaats voor 18 voertuigen. De afmetingen hiervan zijn ok.”
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt minstens 8. Dit aantal is toereikend.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.
|
Het advies mobiliteit bevat ook het volgende:
“Ontsluiting/bereikbaarheid:
De ontsluiting van de garage gebeurt via een aantakking op de reeds bestaande route via de Generaal Van Merlenstraat. Laden en lossen gebeurt op eigen terrein.
Fietsvoorzieningen:
Er worden geen (extra) fietsvoorzieningen geplaatst. Indien er extra werknemers bijkomen is het wenselijk extra fietsplaatsen te voorzien.”
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het nieuwe gebouw heeft door de ligging in het oog van de treinsporen een beperkte ruimtelijke impact op de omgeving. Op de site blijft voldoende groene en onverharde ruimte over om een minimale klimaatrobuustheid te behouden. De daken zijn voorzien als groendak.
Het voorstel is ruimtelijk aanvaardbaar.
Er wordt wel opgemerkt dat de inrichting van deze ruimere site vergund werd in 2014 met aanplanting van bomen op de groenperken op het terrein. Zulke volwaardige groeninrichting is belangrijk voor een kwalitatieve werkomgeving en zal in voorwaarden bij dit advies worden opgenomen.
Visueel-vormelijke elementen
De voorgestelde materialisatie in betonpanelen sluit aan bij de afwerking van het bestaande vergunde hoofdgebouw op de site. Bij de uitwerking van de gevels is voldoende aandacht besteed aan de geveldetaillering en geleding zodat het nieuwe gebouw visueel wordt geïntegreerd met het aanliggende gebouw.
Het doortrekken van de sokkel in een uniform materiaal garandeert een samenhangend geheel dat prominent wordt waargenomen door treinreizigers bij het binnenrijden van Antwerpen.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De geplande werken zijn stedenbouwkundig aanvaardbaar en verenigbaar met de goede ruimtelijke aanleg van de plaats.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
De ingedeelde inrichtingen of activiteiten zijn in de derde klasse ingedeeld. Er wordt voldaan aan artikel 5.4.3, § 3 van het DABM betreffende verbods- en afstandregels. De gemelde exploitatie is meldingsplichtig en niet verboden. Het project omvat de bouw en exploitatie van een werkplaats voor het onderhouden van tractietoestellen, een laswerkplaats met opslag en een ondergrondse parking. De bouw zal plaatsvinden in de Generaal van Merlenstraat 1 te Berchem, in een gebied omsloten door spoorwegen.
De garage heeft een oppervlakte van 455 m² en is uitgerust met twee werkputten zodat de mogelijkheid wordt geboden om twee tractietoestellen te onderhouden. In de werkplaats wordt bijkomend een compressor van 11 kW geplaatst.
Aanpalend en verbonden met de onderhoudswerkplaats wordt een lasplaats gebouwd met ruimte voor het opslaan van materialen. De opslagzone wordt deels ommuurd, overdekt en voorzien van een groendak. Een derde niet overdekte zone wordt voorbehouden voor het afrollen van koperbobijnen. Deze plaats zal ommuurd worden zodat de activiteiten aan het zicht onttrokken worden.
In functie van het nieuwe gebouw worden drie nieuwe treinsporen aangelegd. Eén spoor zal leiden naar de zone voor het afrollen van de bobijnen, twee naar de werkplaats. Onder de garage wordt een parking aangelegd voor het stallen van bestelwagens en camionetten die instaan voor het onderhoud van het sporennet. De parking zal plaats bieden aan 18 voertuigen.
Het project wordt ingepland op een site met een bestaand kantoorgebouw en werkplaats. De fysieke afscheiding door de aanwezige sporen maakt dat geen directe hinder afkomstig van de exploitatie verwacht wordt. De herstelwerkzaamheden zullen inpandig plaatsvinden. Er wordt geen bijkomende opslag van gevaarlijke producten of gassen gevraagd. Door de bouw zal onverhard terrein ingenomen worden met een vermindering van hemelwaterinfiltratie tot gevolg. Een deel van het dak wordt uitgevoerd als groendak. Overtollig hemelwater wordt opgevangen in een hemelwaterput van 10 m³; het water wordt gebruikt voor het vullen van de tractietoestellen. De overloop is voorzien naar infiltratievoorziening met een inhoud van 40 m³ en een oppervlakte van 70 m². Het hemelwater van de asfaltverharding (toegang naar OG garage) wordt opgevangen in een afzonderlijk bekken, met overloop naar een groenzone.
Advies van het college
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. minstens 8 bomen aan te planten, verspreid over de groenperken op de site;
Geadviseerde rubrieken
Rubriek |
Omschrijving |
Geadviseerd voor |
15.2. |
werkplaatsen voor het nazicht, het herstellen en het onderhouden van motorvoertuigen (inclusief carrosseriewerkzaamheden), andere dan bedoeld in rubriek 15.3 en 15.5; |
2 schouwputten |
15.4.2°a) |
niet-huishoudelijke inrichtingen voor het wassen van minder dan 10 voertuigen en hun aanhangwagens per dag, wanneer volledig of gedeeltelijk gelegen in een gebied ander dan industriegebied; |
2 voertuigen en hun aanhangwagens/dag |
16.3.1.1° |
inrichtingen voor het fysisch behandelen van gassen (samenpersen – ontspannen) - koelinstallaties voor het bewaren van producten, luchtcompressoren, warmtepompen en airconditioninginstallaties, met een totale geïnstalleerde drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW. |
11 kW |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Ontvangst adviesvraag |
2 juli 2019 |
Start openbaar onderzoek |
13 juli 2019 |
Einde openbaar onderzoek |
11 augustus 2019 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste adviesdatum |
21 augustus 2019 |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
13 juli 2019 |
11 augustus 2019 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Informatievergadering
Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.
Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag onder volgende voorwaarden:
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/V | Het advies college te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft. |