Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019074219 |
Gegevens van de aanvrager: |
BVBA OG met als adres Stoofstraat 47 te 1000 Brussel, de heer Olivier Vandersanden met als adres Processiestraat 32 te 1750 Lennik en BVBA ONRG met als adres Stoofstraat 53 te 1000 Brussel |
Ligging van het project: |
Handschoenmarkt 4 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 3sectie C nr. 2039_ |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen van een winkelhuis |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 20 december 1946: vergunning (18#21897) voor gevel- en binnenveranderingen;
- 2 september 1976: bescherming (ID: 4103) als beschermd monument Mariabeeld;
- 29 maart 2019: vaststelling (ID: 4103) als bouwkundig erfgoed pseudo-traditioneel winkelhuis met Mariabeeld.
Vergunde/vergund geachte toestand
- winkelhuis in pseudo-traditionele stijl uit 1947 van 1 brede travee en 3 bouwlagen onder plat dak, afgewerkt met een siertrapgevel, in gesloten bebouwing;
- de voorgevel werd voorzien van een winkelpui met zijportaal en een bovenbouw, gemarkeerd door een oplopende rechthoekige erkerpartij. In de middenas van de eerste verdieping een nis met een laat-barokke “Madonna met Kind”, afkomstig van het originele (vernielde) pand;
- functie bovenliggende verdiepingen ongekend.
Huidige toestand
- de woning op de bovenliggende verdiepingen werd ingericht als stockage- en personeelruimtes;
- het voorgevelschrijnwerk op de verdiepingen werd vervangen door wit PVC.
Gewenste toestand
- een aangepaste winkelpui met zwart geschilderd buitenschrijnwerk, gevelplint in blauwe hardsteen en een zwarte zonnetent;
- een heringerichte handelsruimte.
Inhoud van de aanvraag
- aanpassen van de winkelpui;
- herinrichten van de handelsruimte;
- regulariseren van schrijnwerk in wit PVC op de verdiepingen;
- eventuele functiewijziging van bovenliggende verdiepingen maakt geen deel uit van de aanvraag.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Onroerend Erfgoed |
3 juli 2019 |
25 juli 2019 |
Gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
3 juli 2019 |
16 juli 2019 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
3 juli 2019 |
17 juli 2019 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1: zone voor wonen - (wo1).
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 (goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014) en herzien op 1 maart 2018.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
- artikel 26 Afvalverzameling:
er wordt geen afgescheiden afvalberging voorzien, waar dit vereist is voor functies anders dan wonen.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Het project komt niet voor op bijlage III van het project-MER-besluit. Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft geen bijkomende verharde oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat het herinrichten van een commercieel gelijkvloers gelegen aan de Handschoenmarkt, onderdeel van de afgebakende strategische horecakern Historisch Centrum. Behoud van de functie is in deze kernen positief te beoordelen, waardoor de aangevraagde werken gunstig geadviseerd worden door de stedelijke dienst ondernemen en stadsmarketing.
De aanvraag bevat geen informatie over de vergunde / vergund geachte toestand van de bovenliggende verdiepingen. Er wordt op de plannen van de verdiepingen niet vermeld welke werken, handelingen of wijzigingen eventueel werden uitgevoerd, verricht of voortgezet zonder vergunning en voor welke van die werken, handelingen of wijzigingen een Omgevingsvergunning wordt aangevraagd. Eventuele vergunningsplichtige wijzigingen met betrekking tot de inrichting van de verdiepingen worden dan ook expliciet uitgesloten van vergunning.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Visueel-vormelijke elementen - Cultuurhistorische aspecten
De aanvraag heeft betrekking op een winkelhuis in pseudo-traditionele stijl gebouwd naar een ontwerp van de architect Charles De Ridder uit 1946. Het Onze-Lieve-Vrouwebeeld van het voormalige pand kreeg een nieuwe opstelling ter hoogte ven de eerste verdieping.
Gezien de ligging van de aanvraag in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde en palend aan beschermde monumenten, de status van in de aanvraag betrokken constructies als beschermd monument (Madonna) en de opname van in de aanvraag betrokken constructies in de Inventaris van het cultuurbezit in België, moet de impact van de aanvraag op de erfgoedwaarde van de in de aanvraag betrokken constructies en de omgeving beoordeeld worden en staat de wenselijkheid van behoud voorop. Dit geldt zowel voor het exterieur als het interieur.
In dit kader werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg. Het advies is gunstig en laat zich als volgt samenvatten:
Het ontwerp in pseudo-traditionele stijl werd tijdens het ontwerpproces in 1946 verschillende malen gewijzigd. Voorliggende aanvraag omvat onder meer het verplaatsen van de toegangsdeur naar links, waar ze ook op één van de vroegere ontwerpen was voorzien. Het winkelraam wordt vervangen door een guillotineraam. De plint wordt afgewerkt in blauwe hardsteen. De voorgestelde veranderingen doen geen afbreuk aan de erfgoedwaarden van het pand. Ze schrijven zich bescheiden in binnen het pseudotraditionele geheel.
Een mogelijk aandachtspunt voor de toekomst is de afwerking/vervollediging van de top van de trapgevel.
De geplande wijzigingen raken niet aan het beschermde Mariabeeld. Daar de aangevraagde handelingen geen afbreuk doen aan de bescherming, worden deze ook gunstig geadviseerd door het agentschap Onroerend Erfgoed.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Om de aanvraag in overeenstemming te brengen met de voorschriften van de bouwcode, wordt als voorwaarde opgelegd om in de kelderverdieping een afgescheiden afvalberging van minstens 4 m2 te voorzien, conform artikel 26.
Mits voldaan aan de gestelde voorwaarden, voldoet de aanvraag aan de actuele eisen inzake veiligheid en gebruiksgenot.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. in de kelder dient een afgescheiden afvalberging voorzien te worden van minstens 4m2, conform artikel 26 van de bouwcode.
Uitsluitingen
2. geen vergunning wordt verleend voor eventuele vergunningsplichtige wijzigingen met betrekking tot de inrichting van de verdiepingen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
5 juni 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
3 juli 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
1 september 2019 |
Verslag GOA |
9 augustus 2019 |
naam GOA |
Katrine Leemans |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. in de kelder dient een afgescheiden afvalberging voorzien te worden van minstens 4m2, conform artikel 26 van de bouwcode.
Uitsluitingen
2. geen vergunning wordt verleend voor eventuele vergunningsplichtige wijzigingen met betrekking tot de inrichting van de verdiepingen.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.