Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018133570 |
Gegevens van de aanvrager: |
Nicky en David De Proost - Staessens met als contactadres Sint-Sebastiaanstraat 76 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Sint-Sebastiaanstraat 76 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 42sectie B nr. 31S5 |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
regulariseren van het renoveren en uitbreiden van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Vergund geachte toestand
- eengezinswoning van twee bouwlagen onder een hellend dak;
- kroonlijsthoogte van 6,45 meter;
- gelijkvloerse bouwdiepte van 12,84 meter;
- bouwdiepte eerste verdieping is 8,00 meter;
- voorgevelbreedte van 5,10 meter en afgewerkt met rode gevelmetselwerk en aluminium schrijnwerk;
- de achtergevel is afgewerkt met gevelsteen en het dak met rode dakpannen.
Bestaande toestand
- eengezinswoning van twee bouwlagen onder een hellend dak;
- gelijkvloerse bouwdiepte van 12,97 meter;
- bouwdiepte eerste verdieping is 9,98 meter;
- dakerker op het achterste dakvlak;
- achtergevel in houten bekleding.
Inhoud van de aanvraag
- regulariseren van een renovatie en een uitbreiding aan een eengezinswoning;
- uitbreiden van het gelijkvloers tot een bouwdiepte van 12,97 meter;
- uitbreiden van de woning op de eerste verdieping tot een bouwdiepte van 9,98 m;
- voorzien van een dakerker op het achterste dakvlak;
- afwerken van de achtergevel in houten bekleding.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 1-2 Sint-Bavostraat-Dr Donnyplein en omgeving, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 23 februari 1993. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: zone c voor woningen.
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) en bijzondere plannen van aanleg (BPA) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen het bijzonder plan van aanleg op volgende punten:
- artikel 3 Zone C voor woningen, hoofdstuk 2, deel 1 hoofdgebouwen:
er wordt een dakkapel voorzien om licht te krijgen in de slaapkamer achteraan de eerste verdieping. Deze dakkapel is niet voorzien op een afstand van minimum 1,00 meter van het midden van de scheidingsmuur;
- artikel 3 Zone C voor woningen, hoofdstuk 2, deel 1, 4b Bouwdiepte:
de maximaal toegelaten bouwdiepte van 9,00 meter op de eerste verdieping wordt overschreden, in de aanvraag wordt een bouwdiepte van 9,98 meter voorzien.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
de uitbreiding van de eetkamer op het gelijkvloers heeft een plafondhoogte van 2,29 meter in plaats van 2,60 meter. De plafondhoogte wordt verlaagd ten opzicht van de bestaande toestand;
het bureau op de verdieping heeft geen plafondhoogte van 2,52 meter in plaats van 2,60 meter;
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Oorspronkelijk is er een verbouwing van een eengezinswoning aangevraagd. Zowel de plannen ‘bestaande toestand’ als de foto’s in het dossier komen niet overeen met de werkelijke toestand. Na contact met de architect zijn er een gewijzigde beschrijvende nota en aangepaste plannen aan het dossier toegevoegd die handelen over een regularisatie.
Er zijn geen aangepaste foto’s toegevoegd van de werkelijke toestand van het pand.
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de straat.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Door de ligging van het perceel in de oksel van een bouwblok heeft de bouwdiepte van de eerste verdieping een negatief effect op de daglichttoetreding bij de aanpalende. Bovendien voldoen de voorziene uitbreidingen niet aan de bebouwingsvoorschriften van het van kracht zijnde Bijzonder Plan van Aanleg.
De voorgestelde uitbreiding is bijgevolg niet ruimtelijk aanvaardbaar.
Visueel-vormelijke elementen
De voorgevel blijft, behoudens het vervangen van het buitenschrijnwerk, ongewijzigd. De achtergevel wordt voorzien van een afwerking in hout en antraciet buitenwerk.
Deze materialen zijn aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag wijkt af op verschillende artikels van de bouwcode. Deze afwijkingen hebben een grote invloed op de woonkwaliteit in de woning.
Er wordt een nieuwe aanbouw voorzien voor het inrichten van een eetplaats. Deze voldoet met een vrije hoogte van 2,29 meter niet aan de minimale norm van 2,60 meter.
Op de eerste verdieping wordt achteraan een bureauruimte voorzien over de volledige breedte van de woning. Deze ruimte heeft een vrije hoogte van 2,52 meter en verhindert de slaapkamer achteraan de eerste verdieping van een raam op ooghoogte.
De afwijkingen zijn niet aanvaardbaar.
De open ruimte op het perceel is beperkt waardoor er 20,00m² verharding voorzien kan worden om te gebruiken als terras. De volledige open ruimte is echter verhard waardoor er geen groen voorzien kan worden. Elke tuin, hoe klein ook, is een natuurlijk oase binnen een bouwblok en zorgt ervoor dat de opwarming van de stedelijke omgeving licht verminderd wordt.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, hoofdzakelijk omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
28 februari 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
25 maart 2019 |
Start 1e openbaar onderzoek |
2 april 2019 |
Einde 1e openbaar onderzoek |
1 mei 2019 |
Beslissing toepassing administratieve lus |
8 mei 2019 |
Start 2e openbaar onderzoek |
16 mei 2019 |
Einde 2e openbaar onderzoek |
14 juni 2019 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
6 september 2019 |
Verslag GOA |
19 augustus 2019 |
naam GOA |
Wim Van Roosendael |
Administratieve lus
Op de aanvraag wordt een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
De affiche van het openbaar onderzoek werd niet aangeplakt conform de bepalingen van artikel 20 van het ‘Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning’.
De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn, werden opnieuw uitgevoerd, om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).
De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
2 april 2019 |
1 mei 2019 |
1 |
0 |
0 |
0 |
16 mei 2019 |
14 juni 2019 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bespreking van de bezwaren
Bezwaren uit vorige openbare onderzoeken over de aanvraag, die nog relevant zijn, worden hier ook besproken.
Tijdens de procedure werden twee openbare onderzoeken georganiseerd en werden de aanpalende via aangetekende zending aangeschreven. Er werd 1 bezwaarschrift ingediend, dat zich als volgt laat samenvatten:
1. Privacy hinder: De bezwaarindiener heeft een vermoeden dat er, door het voorzien van grote ramen op de eerste verdieping, een dakterras zal ingericht worden op het platte dak van de aanbouw. Hierdoor komt de privacy op de omliggende percelen in gedrang.
Beoordeling: Het klopt dat indien het dak op de eerste verdieping in gebruik wordt genomen als terras de privacy van de omliggende percelen in het gedrang komt. Het dak op de eerste verdieping wordt echter aangevraagd als groen dak en niet als terras. Het bezwaar is daarenboven gebaseerd op vermoedens.
Het bewaar is ongegrond.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.