Het evenement heeft een open karakter en richt zich tot alle Antwerpenaren en bezoekers van de stad Antwerpen.
De dienst Ondernemen en Stadsmarketing/Publiek Domein en Vergunningen/Evenemententeam geeft gunstig advies voor de organisatie van het evenement.
Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed.
Op 26 maart 2018 (jaarnummer 188) keurde gemeenteraad de wijziging van het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.
Op 26 maart 2018 (jaarnummer 193) keurde de gemeenteraad het nieuw gebruiksreglement goed voor logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2018-2019 goed
Op 26 maart 2018 (jaarnummer 192) keurde de gemeenteraad het retributiereglement voor logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2018-2019 goed
Op 24 april 2017 (jaarnummer 210) keurde de gemeenteraad het retributiereglement voor het vrijhouden van parkeerplaatsen door tijdelijk parkeerverbod goed.
Op 25 september 2017 (jaarnummer 532) keurde de gemeenteraad het retributiereglement voor het tijdelijk verwijderen en herplaatsen van straatmeubilair voor evenementen goed.
Op 30 november 2018 (jaarnummer 10142) keurde het college de wijziging van de retributiezones in verband met het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.
Op 8 mei 2019 diende wijkcomité Willibrordus vzw, vertegenwoordigd door de heer Johan Robyns, Kerkstraat 66-68 te 2060 Antwerpen, een aanvraag in voor de organisatie van Kerkstraat Plage in de Kerkstraat, Pastorijstraat en Lovelingstraat en op het Willibrordusplein van 26 tot en met 28 juli 2019. De opbouw start op 25 juli om 09.00 uur en de afbraak is voltooid op 29 juli 2019 om 16.00 uur.
Kerkstraat Plage wil de samenhorigheid van de bewoners van de wijk bevorderen, Antwerpen-Noord in een positief daglicht stellen en de wijk aantrekkelijker maken voor (toekomstige) bewoners. Het evenement biedt een buurtrestaurant, een cocktailbar, kinderanimaties, filmprojectie, optredens, een rommelmarkt en een midzomerparty. Door een intense samenwerking met de lokale middenstand ligt het zwaartepunt van de organisatie van het evenement bij de handelaars uit de buurt.
Wijkcomité Willibrordus vraagt om muziekactiviteiten in te richten op volgende tijdstippen:
De organisatie verwacht 5.000 bezoekers over drie dagen.
Gunstig, zonder risicoanalyse van FOD Volksgezondheid.
CB - toelating muziekactiviteit - Vlarem hoofdstuk 6.7
Voorwaarden om de kans op gehoorschade bij bezoekers te vermijden:
- het gemiddelde geproduceerde geluidsniveau mag 95 dB(A) LAeq,15min niet overschrijden. Als het maximale geluidsniveau, gemeten als 102 dB(A) LAmax,slow niet overschreden wordt, wordt geacht hieraan te zijn voldaan;
- het geluidsniveau geldt ter hoogte van de meetplaats. De meetplaats bevindt zich tussen 1,5 en 3 meter boven de vloer. De meetplaats bevindt zich ter hoogte van de mengtafel voor zover de mengtafel zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers bevindt. Indien de mengtafel zich op een andere plaats bevindt, situeert de meetplaats zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers;
- op initiatief en op kosten van de exploitant wordt ofwel LAeq, 15min, ofwel LAmax,slow continu gemeten door middel van meetapparatuur die voldoet aan de vereisten, vermeld in artikel 2 van bijlage 5.32.2.2bis van Vlarem titel II. Dit houdt in dat:
1. de meet- en registratieapparatuur voldoet aan de eisen gesteld voor klasse 2-meetinstrumenten in de NBN-normen (NBN EN 60651 1996 of recenter);
2. de meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat die niet kan worden gemanipuleerd door derden. Dit geldt ook voor de meetmicrofoon;
3. de meetmicrofoon van de meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat hij niet afgeschermd wordt voor het geluid waaraan bezoekers worden blootgesteld;
4. de meet- en registratieapparatuur moet zo uitgerust zijn dat gedurende de volledige activiteit kan gemeten worden.
- het geluidsniveau is tijdens de muziekactiviteit continu zichtbaar en wordt continu bewaakt door de exploitant of door een door hem aangestelde persoon.
- de meetplaats is toegankelijk voor de toezichthoudende overheid. De meet- en registratieapparatuur kan steeds gecontroleerd worden door de toezichthoudende overheid.
Let wel: de verplichting tot het meten van het geluidsniveau geldt niet als door de exploitant een geluidsbegrenzer gebruikt wordt die zo is afgesteld dat de toegestane norm gerespecteerd wordt. De geluidsbegrenzer moet voldoen aan de vereisten inzake meet- en registratieapparatuur zoals hiervoor vermeld.
Voorwaarden om geluidshinder bij omwonenden te beperken:
- het maximaal geluidsniveau dat wordt waargenomen aan de rand van de evenementenzone mag niet hoger zijn dan 75 dB(A) en 85 dB(C);
- het aandeel van zware bastonen (gemeten FOH) dient zodanig beperkt dat de waarde “LCeq – LAeq” steeds kleiner blijft dan 10 dB;
- de organisator/initiatiefnemer zorgt ervoor dat tijdens de muziekactiviteit een verantwoordelijke, die in staat is het geproduceerde geluid te wijzigen op aanduiding van de toezichthouders of politie, steeds telefonisch bereikbaar is. De gegevens betreffende deze verantwoordelijke, zoals naam en gsm-nummer, worden vooraf bezorgd aan de toezichthouders (MI@antwerpen.be) en aan de lokale politie leefmilieu (leefmilieu@politie.antwerpen.be);
- de organisator/initiatiefnemer dient zich strikt te houden aan de onderrichtingen van de toezichthouders zoals bepaald in artikel 16.3.1 van het decreet algemene bepalingen milieubeleid. In geval van overlast kunnen deze steeds strengere normen opleggen.
Brandweer geeft voor het evenement een standaard advies.
De aanvrager is verantwoordelijk voor de correctheid en de volledigheid van de aangeleverde informatie. Dit advies geldt daarom uitsluitend voor de opstellingen en activiteiten die door de organisator bij de toelatingsaanvraag voor dit evenement werd gevoegd.
De organisator dient de standaardvoorwaarden die bij de toelatingsaanvraag werd gevoegd, strikt na te leven.
(standaardvoorwaarden te raadplegen op https://www.antwerpen.be/nl/info/52d5051a39d8a6ec798b45ac/brandpreventieevenementen)
Einduur evenementen – Elektronisch versterkte muziek
In afwijking van de standaard geldende einduren voor een evenement in openlucht in dicht bevolkte gebieden zoals de binnenstad, wordt op vrijdag 26 juli en zaterdag 27 juli 2019 als einduur 01.30 uur toegestaan. Voor zondag 28 juli 2019 geldt het gewone einduur, namelijk 22.00 uur.
1. vrijdag 26 juli 2019 en zaterdag 27 juli 2019: einduur 01.30 uur;
2. zondag 28 juli 2019: einduur 22.00 uur.
Standaardvoorwaarden
Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 26 maart 2018 (jaarnummers 192 en 193) wordt voldaan.
Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname.
Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad Antwerpen.
De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement.
De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname.
Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator.
De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname
(de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be).
Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd.
Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend.
Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.
Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf,...)
De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen.
Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad Antwerpen, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat.
De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt wordt.
De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad Antwerpen bedraagt 7,00 euro per container van 240 liter en 27,00 euro per container van 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad Antwerpen een bijkomend bedrag van 7,00 euro of 27,00 euro aan per geledigde container.
Het college keurt de effectieve organisatie van Kerkstraat Plage door Wijkcomité Willibrordus vzw, zoals hierboven beschreven, van 26 tot en met 28 juli 2019 in de Kerkstraat, Lovelingstraat, Pastorijstraat en op het Willibrordusplein in Antwerpen goed. Wijkcomité Willibrordus vzw dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
LP/OO/E |
om parkeer- en stilstandverbod te voorzien op volgende locaties:
om volgende locaties verkeersvrij te maken:
Toezicht tijdens de drukke periodes van het festival in functie van hangjongeren en zakkenrollers (zie voorgaande edities).
Het verkeers- en parkeervrij maken van de Pastorijstraat, de Lovelingstraat en de Sint-Willibrordusstraat loopt in verschillende fases. De Lovelingstraat en de Sint-Willibrordusstraat is alleen op zaterdag. De Pastorijstraat tussen 55 en 65 is permanent. De Pastorijstraat (deel naast en achter de kerk is op zaterdag en op zondag.. Het parkeervak naast Kerkstraat 91(naast Pastorijstraat 65) hoort ook nog bij het in te stellen parkeerverbod. Het parkeerverbod is telkens langs beide zijden van de straat.
|
SB/L/BOF | om logistieke ondersteuning te verlenen volgens order B903855 |
SW/O&U/UIT |
om de straatverlichting te doven op vrijdag 26 juli 2019, ten laatste om 22.30 uur:
De lichtpunten in de Kerkstraat, Pastorijstraat en Lovelingstraat mogen opnieuw geactiveerd worden op 27 juli 2019 vanaf 01.00 uur. De lichtpunten op het Willibrordusplein mogen opnieuw geactiveerd worden op 28 juli 2019 vanaf 01.30 uur. |