Op 13 mei 2019 ontving het college een aangetekend schrijven van Fluvius met de vraag of de stad Antwerpen zal afnemen van het bestek voor elektrische laadinfrastructuur dat zij zullen uitschrijven. Indien de stad Antwerpen niet wil deelnemen aan het luik 'Basisinfrastructuur' of aan het luik 'Infrastructuur - Paal volgt Wagen', dient zij het ontvangen formulier ingevuld terug te sturen.
GAPA, thans MPA, schreef in 2015 zelf een aanbesteding uit voor het voorzien van elektrische laadinfrastructuur. Het plaatsingsonderdeel van de concessieovereenkomst ging van start in oktober 2016 met een duurtijd van één jaar, met de mogelijkheid om maximaal twee maal met één jaar te verlengen. In oktober 2019 loopt het plaatsingsonderdeel van de concessieovereenkomst dus finaal af.
De stad Antwerpen wenst daarom in te stappen in de aanbesteding van Fluvius voor het onderdeel 'Infrastructuur - Paal volgt Wagen'. Voor de uitrol van de basisinfrastructuur blijft de stad Antwerpen zelf verantwoordelijk. Volgens het situeringsplan houdt dit de plaatsing in van 81 publieke laadpalen voor de periode 2020 op het grondgebied van Antwerpen.
Door zelf een aanbesteding uit te schrijven voor het onderdeel 'Basisinfrastructuur', neemt de stad Antwerpen de rechten en plichten wat betreft de ODV van de netbeheerder over. De stad Antwerpen staat in voor:
De distributienetbeheerder blijft verantwoordelijk voor:
Momenteel heeft de stad Antwerpen 83 publiek toegankelijke laadpunten op openbaar domein en 132 oplaadpunten in publieke parkings.
Er werd een collegiale brief opgemaakt waarin de stad Antwerpen haar keuze om niet in te stappen in het onderdeel 'Basisinfrastructuur' bekend maakt aan Fluvius.
De Europese richtlijn ‘Clean Power For Transport’ van 22 oktober 2014 legt de lidstaten op om nationale beleidskaders te maken voor de marktontwikkeling van milieuvriendelijke energie/brandstoffen voor voertuigen en de bijhorende infrastructuur. Bijkomend wordt ook opgelegd om tegen eind 2020 te voorzien in een passend aantal publiek toegankelijke laadpunten (voertuigen op elektriciteit) en tankpunten (voertuigen op CNG) in stedelijke/randstedelijke en andere dicht bevolkte gebieden.
De Vlaamse regering maakte naar aanleiding van deze richtlijn op 18 december 2015 een Vlaams actieplan op om haar ambities met betrekking tot milieuvriendelijke voertuigen op korte termijn te realiseren. Dit actieplan bevat, naast fiscale stimuli, onder meer de doelstelling om tegen 2020 5.000 publiek toegankelijke laadpunten voor elektrische wagens te installeren in Vlaanderen.
Op 13 april 2016 nam de Vlaamse regering in dit kader het besluit om de uitrol van elektrische laadinfrastructuur als een nieuwe openbare dienstverplichting (ODV) op te leggen aan de Vlaamse distributienetbeheerders.
Deze openbare dienstverplichting bestaat uit:
De laadpunten worden geplaatst in het kader van de uitrol van een 'basisinfrastructuur' (5.000 laadpunten) en de uitrol van een systeem van 'paal volgt wagen' (burgers die geen privé oplaadpunt kunnen plaatsen, kunnen een laadpaal aanvragen).
Steden en gemeenten hebben de keuze om beroep te doen op de aanbesteding en diensten van de netbeheerders of om zelf te voorzien in de aankoop en invulling te geven aan de ODV (artikel 6.4.2. van het besluit van 13 april 2016 tot wijziging van het Energiebesluit van 19 november 2010).
De keuze voor het zelf voorzien van basisinfrastructuur dient vanaf 2018 jaarlijks opnieuw te gebeuren en aan de distributienetbeheerders bevestigd te worden.
Het college keurde op 20 november 2015 (jaarnummer 9603) de visienota met betrekking tot elektrische laadinfrastructuur in de stad Antwerpen goed.
Het Gemeenteliijk Autonoom Parkeer- en mobiliteitsbedrijf Antwerpen (GAPA) - thans Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) - publiceerde op 18 maart 2016 een bestek voor het 'leveren, plaatsen en exploiteren van elektrische laadinfrastructuur in de stad Antwerpen'.
Op 12 juli 2016 (2016_RVBGAPA_00013) werd het gunningsverslag en de gemotiveerde beslissing tot gunning goedgekeurd door de Raad van Bestuur van GAPA.
Het college keurt de collegiale brief aan Fluvius met betrekking tot de opt-out voor de openbare dienstverplichting van de distributienetbeheerders voor de uitrol van elektrische laadinfrastructuur goed.