Terug
Gepubliceerd op 22/07/2019

2019_CBS_05993 - Sport. Sportevenementen 2019 - Wielrennen. Na-Tour Derny. Organisatie en logistieke ondersteuning - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/07/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_05993 - Sport. Sportevenementen 2019 - Wielrennen. Na-Tour Derny. Organisatie en logistieke ondersteuning - Goedkeuring 2019_CBS_05993 - Sport. Sportevenementen 2019 - Wielrennen. Na-Tour Derny. Organisatie en logistieke ondersteuning - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

De wielerwedstrijd Na Tour Derny is een bovenlokaal sportevenement met een belangrijke sportieve, maatschappelijke en marketingwaarde. Het evenement garandeert een uitgebreide deelnemers- en publieksopkomst en een interessante communicatie- en mediawaarde.

De stad Antwerpen verkrijgt, naar aanleiding van deze ondersteuning, van de organisatoren een uitgebreid pakket voordelen (logovermelding, hospitality, visibiliteit tijdens het evenement).

Het project kadert in het bestuursakkoord 2019-2024 en meer bepaald de doelstelling sport.

Dit evenement wordt volgens het evenementenkader zoals goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) ingedeeld in categorie 5 (overige ondersteund publiek evenement) en wordt dus vrijgesteld van:

  • retributie inname openbaar domein;
  • retributie logistiek materiaal;
  • retributie nutsverbruik;
  • retributie afvalcontainers;
  • retributie parkeerverbodsborden.

Volgende kostenposten zullen worden aangerekend:

  • opkuis;
  • verwijderen straatmeubilair.

Dit evenement komt tevens in aanmerking voor het ontlenen van promotioneel materiaal van stad Antwerpen en Sporting A (in kader van de returnafspraken met de organisator).

De volgende aanvraagstukken worden ingediend, voor uiterlijk 23 augustus 2019, bij de vzw Antwerpen Sportstad, Francis Wellesplein 1, 2018 Antwerpen:

  • kopie van de geldende statuten, met een verwijzing naar het Belgisch Staatsblad; actuele ledenlijst, met aanduiding van de bestuursleden;
  • identiteit en telefoonnummer van de aanvrager, met andere woorden het bestuurslid dat verantwoordelijk is voor de aanvraag;
  • het door het bestuursorgaan laatst goedgekeurde jaarverslag, inclusief balansen, rekening en activiteitenverslag;
  • opgave van de huidige financiële toestand en btw-statuut;
  • een duidelijke omschrijving van het doel waarvoor de toelage zal aangewend worden;financiële planning van de inkomsten/uitgaven van het evenement waarvoor de toelage wordt toegekend;
  • schriftelijke bevestiging van de financiële rekening waarop de stad dient over te schrijven;
  • andere aangevraagde toelagen voor hetzelfde doel;
  • maximum één maand na het evenement, de financiële afrekening met een omschrijving waarvoor de toelage werd aangewend en verantwoordingsstukken onder de vorm van betaalde facturen ter waarde van het toelagebedrag.

Juridische grond

Hoofdstuk X en XI van het Evenementenkader zoals goedgekeurd door het college op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138).

Artikel 6 van het retributiereglement van 26 maart 2018 op inname van het openbaar en privaat domein van de stad Antwerpen voor evenementen, reclamestands, fondsen- en ledenwerving, en enquêteringen (jaarnummer 188).

Artikel 1 van het gebruiksreglement van 26 maart 2018 betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2018-2019 (jaarnummer 193).

Artikel 2 en 3 van het retributiereglement van 26 maart 2018 betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2018-2019 (jaarnummer 192).

Op 24 april 2017 (jaarnummer 210) keurde de gemeenteraad het retributiereglement voor het vrijhouden van parkeerplaatsen door tijdelijk parkeerverbod goed.

Aanleiding en context

Op 22 februari 2019 (jaarnummer 01531) keurde het college de kalender van de bovenlokale sportevenementen 2019 goed, de juridische gronden inbegrepen. Het Na-Tour Derny Criterium is één van de sportevenementen vermeld in dit collegebesluit.

Derny Events bvba, De Schans 4 bus 1, 2140 Borgerhout vraagt aan het college de toelating om op woensdag 31 juli 2019 het sportevenement Na-Tour Derny Criterium te organiseren in de Antwerpse binnenstad.

Het parcours van deze wielerwedstrijd ziet er als volgt uit: Grote Markt – Wisselstraat – Hofstraat – Zirkstraat – Vleeshouwersstraat - Kuipersstraat - Willem Ogierplaats - Kaasstraat – Suikerrui – Grote Markt.

Het programma van die dag ziet er als volgt uit:

  • 14.00 uur – 16.30 uur – Initiatie achter derny's (district Antwerpen);
  • 16.30 uur – 16.45 uur – Publikaravaan;
  • 16.45 uur – 17.55 uur – Voorstelling renners en gangmakers (podium Grote Markt);
  • 17.55 uur – 18.25 uur – Afvallingswedstrijd;
  • 18.30 uur – 18.55 uur – Finale district Antwerpen;
  • 18.55 uur – 19.10 uur – Publikaravaan;
  • 19.15 uur – 19.45 uur – Finale vrouwen;
  • 19.50 uur – 20.30 uur – Finale mannen;
  • 20.35 uur – 21.00 uur – Podiumceremonie (mannen & vrouwen + district Antwerpen).

De opbouw start op dinsdag 30 juli 2019 en de afbraak start meteen na afloop van het evenement. Naast de goedkeuring van bovenstaand programma en het gebruik van de vermelde straten vraagt Derny Events bvba concreet aan de stad Antwerpen om logistiek en promotioneel te ondersteunen. Onderstaande zaken worden gevraagd:

  • gratis ter beschikking stellen en leveren van feestmateriaal;
  • de toelating om een podium te plaatsen op de Grote Markt;
  • de toelating voor het plaatsen van promostanden en publibogen langs het parcours;
  • het inrichten van een vip-zone naast en voorbij de aankomst;
  • het aanbrengen van luidsprekers aan lantaarnpalen;
  • de buurtbewoners en horeca rond het parcours te informeren aan de hand van een bewonersbrief;
  • leegmaken van het Velostation in de Wisselstraat; 
  • terrasinperking van enkele horecazaken en handelspanden om de veiligheid op het parcours te kunnen garanderen;
  • bekendmaking van het evenement door inzet van de stedelijke communicatiekanalen;
  • inzet van de lokale politie/openbare orde/evenementen voor het afsluiten van de gevraagde straten en locaties noodzakelijk voor de organisatie van het evenement, visuele aanwezigheid op de site, bemanning van de kruispunten (politiepersoneel als seingever) in samenwerking met de organisatie;
  • toelating voor het plaatsen van nadarbarelen op het parcours;
  • toelating voor het plaatsen van een groot scherm;
  • medewerking verlenen bij de uitwerking van een veiligheidsplan in samenwerking met de organisatie en de betrokken overheidsdiensten;
  • reinigen van het parcours en de organisatiesites;
  • gratis voorzien van feestcontainers;
  • gebruik van de parking Cruiseterminal en het Steenplein;
  • toelating voor het gebruik van promotiemateriaal van Sporting A en stad Antwerpen;
  • een trofee voor de winnaars aangeboden door de stad Antwerpen;
  • afvaardiging van de schepen voor sport voor het geven van de start, de prijsuitreiking op het podium en het vip-arrangement op de Grote Markt op 31 juli 2019.

Algemene financiƫle opmerkingen

De vzw Antwerpen Sportstad voorziet een toelage van 50.000,00 EUR. Dit bedrag wordt betaald vanuit de werkingstoelage die de vzw Antwerpen Sportstad ontvangt van de stad Antwerpen.

Adviezen

Burgerzaken/Protocol Gunstig advies
Ondernemen en Stadsmarketing/Business en Innovatie Gunstig onder voorwaarden

Mits de omliggende handel/horecazaken op de hoogte worden gebracht en dat de het zicht en de toegang tot de handel/horecazaken niet belemmerd wordt.

Ondernemen en Stadsmarketing/advies taxi's Gunstig advies
AG Vespa - vastgoedverhuringen & ruimtebeheer Gunstig onder voorwaarden

Op deze locaties zijn de gebruikelijke veiligheidsvoorwaarden (politie/brandweer) van toepassing en moet de gebruiker rekening houden met volgende bijkomende voorwaarden die specifiek van toepassing zijn op de kaaien:

Algemene voorwaarden voor hangar 21 en Steenplein:
1. Het Steenplein en de hangar 21 worden respectievelijk ter beschikking gesteld op 31/07/2019, in de staat zoals ze zich bevinden;
2. De terreinen worden ter beschikking gesteld voor de organisatie van een evenement, zoals beschreven in het e-formulier 105196, zonder dat een stilzwijgende verlenging wordt toegestaan;
3. Beschadigingen aan de openbare weg en/of private eigendommen, alsmede vervuilingen zijn ontoelaatbaar; de gebruiker laat het terrein netjes en in zijn oorspronkelijke staat achter; hij moet alle eventuele schade vergoeden;
4. Het gebruik van de terreinen geschiedt op eigen risico en verantwoordelijkheid;
De gebruiker wordt verantwoordelijk gesteld voor alle mogelijke ongevallen en hij dient de nodige maatregelen te treffen om deze te voorkomen; de stad wijst alle verantwoordelijkheid af;
5. De gebruiker houdt rekening met het feit dat de manifestatie wordt georganiseerd in een zone waar overstromingsgevaar bestaat; hij kan geen enkele schadevergoeding eisen bij een eventuele overstroming;
6. De stad Antwerpen neemt geen bewakingsplicht op zich. De gebruiker staat zelf in voor een degelijke en onafgebroken bewaking; hij is alleen aansprakelijk, ter algehele ontlasting van de stad Antwerpen, voor alle schade en ongevallen, die rechtstreeks of onrechtstreeks en aan gelijk wie of wat veroorzaakt zouden worden als gevolg van het gebruik van het terrein.
7. De gebruiker sluit een polis burgerlijke aansprakelijkheid af die de risico’s dekt die een dergelijk evenement met zich meebrengt;
8. De poorten van de waterkeringsmuur moeten steeds bereikbaar zijn om het eventueel openen en/of sluiten toe te laten;

Specifieke voorwaarden voor locatie van het Steenplein:
9. De gebruiker dient rekening te houden met de door het stadsbestuur toegewezen concessie voor de verkoop van consumptie-ijs aan de toegang van de helling van het Zuiderterras;
10. De gebruiker laat de toegang tot het maritiem verkeer (ponton) ongehinderd toegankelijk voor bezoekers;
11. Op het Steenplein heeft de stad een concessie toegewezen voor openbare toiletten. Indien de gebruiker toiletten wenst te voorzien voor zijn evenement, moet! hij contact opnemen met de concessionaris, de Cvba Antwerp By Bike op het gsmnr. 0497/18 53 45 of op het emailadres info@antwerpbybike.be.

Specifieke voorwaarde in verband met de aansprakelijkheid voor het gebruik van de hangar aan kaai 21:
12. De concessiehouder zal zich voor de volledige duur van het gebruik en de ingenomen oppervlakte verzekeren voor zijn huurdersaansprakelijkheid krachtens art. 1732, 1733 en 1735 en art. 1382 tot en met 1386 bis van het burgerlijk wetboek in geval van brand, waterschade, ontploffing, enz. Hij zal zich ook verzekeren tegen verhaal van buren (art. 544 burgerlijk wetboek).
Waardebepaling van de hangar voor het afsluiten van de verzekering: Ernest van Dijckkaai: Open hangar: gekend als beschermd monument: 1.178,00 euro/m² (incl. btw, incl. erelonen) >>

Ondernemen en Stadsmarketing/Evenementen Gunstig onder voorwaarden

Mits naleving van het evenementenkader en de politiecodex.

Ondernemen en Stadsmarketing/Toerisme Gunstig advies
Maatschappelijke Veiligheid/Bevolkingszorg Gunstig onder voorwaarden

U dient te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van FOD Volksgezondheid. Dit advies geldt voor de bezoekers en zegt niets over de wettelijke verplichting rond medische hulpverlening in functie van de competitie. Daar kunnen bijkomende verplichtingen gelden.

Stadsontwikkeling/Milieuvergunningen Gunstig onder voorwaarden

Het maximum geluidsniveau afkomstig van de muziek (gemeten als LAmax,slow) mag niet hoger zijn dan 92dB(A). Het gemiddelde geluidsniveau (gemeten als LAeq,15min) mag niet hoger zijn dan 85dB(A). Het aandeel van zware bastonen gemeten 2 meter voor de luidsprekers dient zodanig beperkt dat de waarde “LCeq – LAeq” steeds kleiner blijft dan 10dB.

Brandweer/Preventie Gunstig onder voorwaarden

F Voorwaarden ter bescherming tegen brand- en paniekrisico’s

De organisator dient de standaardvoorwaarden die bij de toelatingsaanvraag voor dit evenement werd ge-voegd, alsook de hieronder bijgevoegde extra voorwaarden van de brandweer, strikt na te leven.

Aandacht en bijkomende voorwaarden 1901: plaatsen van materialen of tijdelijke opstellingen op (of over) de openbare weg, openbaar domein of een publiek toegankelijk terrein.

Grote Markt:

? Tussen de gevel van het stadhuis en de eerste opstelling dient een vrije zone van 12m breed voorzien wor-den. In deze zone mag geen enkele opstelling geplaatst worden met uitzondering van enkele statafels.
? Het meubilair van de terrassen (tafeltjes en stoelen) van den Engel en den Bengel dient binnen 1 minuut verwijderd te kunnen worden. Er mogen geen vaste opstellingen (bijv. ingeboorde parasolsteunen,…) ge-plaatst worden die de doorgang van de hulpdiensten belemmeren en/of vertragen.
? De brandweerpalen op de scheiding tussen de Grote Markt en de Braderijstraat dienen verwijderd te worden vanaf 29/07/’19 t.e.m. 1/08/’19.
? De statafels in de 12m zone voor het Stadhuis dienen binnen 1 minuut verwijderd te kunnen worden. De organisatie neemt hiervoor de nodige maatregelen.

? De herassen en/of nadars in de VIP zone nabij de toegang brandwegen mogen niet slotvast verbonden worden. De organisatie neemt de nodige maatregelen zodat deze herassen binnen 1 minuut geopend kun-nen worden om de doorgang van de hulpdiensten mogelijk te maken.

Parcours:

? De vrije doorgang dient te allen tijde 4m x 4m (breedte x hoogte) te bedragen. Er dient aanvullend rekening gehouden te worden met de draaistralen van de voertuigen van Brandweer Zone Antwerpen. Deze draaistra-len bedragen 11m binnen en 15m buiten.
? De doorgang in functie van publiekstromen tussen de nadarlijn en gevellijn bedraagt minimaal 1m20. Indien deze doorgang kleiner is worden deze paden afgesloten voor het publiek (wel voor bewoners toegankelijk). De nodige stewards t.b.v. toezicht dienen hiervoor voorzien te worden.
? De vrije doorgang onder de startbogen en publibogen dient overal minstens 4m x 4m (breedte x hoogte) te bedragen.
? De organisatie voorziet stewards op elke straat die toegang geeft tot het gebied binnen het parcours

Aandacht en bijkomende voorwaarden bij standaardvoorwaarden nr. 1924: grote tijdelijke inrichting (kraam, tent, container, wagen, kermisexploitatie, tribune, podium of gelijkaardig) met meer dan een gelijkvloers niveau of een totale oppervlakte groter dan 60 m² (meer dan 100 personen) of - voor een tribune - met meer dan 100 zit- of staanplaatsen

De organisator dient gunstige keuringsattesten (opgesteld door een erkend keuringsorganisme) van de stabili-teit voor te kunnen leggen van de (VIP) tent(en). Deze attesten dienen de maximale windsnelheid te vermelden waaraan de tenten en constructies blootgesteld mogen worden.

De organisator dient de vereiste attesten met betrekking tot reactie bij brand van de gebruikte materialen voor de opstellingen voor te kunnen leggen. De reactie bij brand dient minimaal te voldoen aan de voorwaarden op-genomen in de standaardvoorwaarden van Brandweer Zone Antwerpen.

Bij alle tenten dient het aantal maximum toegelaten personen duidelijk opgehangen worden bij elke ingang.
Het inplantingsplan van de site bevat geen vermelding van het aantal en de breedte van de uitgangen. De orga-nisator dient er zorg voor te dragen dat het aantal uitgangen en de breedte voldoet aan onderstaande voor-waarden.
Voorwaarden aantal uitgangen;
• tot 50 personen (tot 30 m²): 1 uitgang;
• van 51 tot 250 personen (meer dan 30 m² en tot 150 m²): 2 uitgangen;
• van 251 tot 500 personen (meer dan 150 m² en tot 300 m²): 3 uitgangen;
• meer dan 500 personen (meer dan 300 m²): 1 bijkomende uitgang per begonnen schijf van 500 per-sonen.
Voorwaarden uitgangen:
• moeten zo ver mogelijk van elkaar liggen;
• zijn minimum 80 cm breed (a rato1,25 cm per persoon die er gebruik van maakt);
• vrije hoogte = minimum 200 cm;
• moeten volledig vrij zijn;
• leiden steeds rechtstreeks naar de openbare weg of een gelijkaardige, veilige plaats en mogen geen andere ruimten, gebouwen of inrichtingen doorlopen;
• deuren draaien open in de vluchtzin en moeten in geopende stand kunnen worden geblokkeerd. Trom-mel- en draaikruisdeuren zijn verboden.
Aanvullend aan bovenstaande vereisten dient het aantal toegelaten personen in de tenten beperkt te worden tot 1 persoon/m².

Alle tenten dienen voorzien te worden van veiligheidsverlichting.

Aandacht en bijkomende voorwaarde op standaardvoorwaarde nr. 1983: potentieel risico-evenement;

? Brandweer Zone Antwerpen adviseert de organisatie de nodige maatregelen te treffen opdat de publieks-dichtheid op de betrokken locaties niet meer bedraagt dan 2 personen per m².
? Nooduitgangen dienen op hoogte aangeduid te worden.
? Brandweer Zone Antwerpen adviseert om de nodige maatregelen te nemen om tegengestelde publieks-stromen te vermijden.
? Er dienen maatregelen genomen te worden tegen de inklimming in constructies.
? De brandwegen op de betrokken locaties dienen ook tijdens de opbouw en afbouw van het evenement vrijgehouden te worden voor de voertuigen van Brandweer Zone Antwerpen.
? De tenten, podia en (truss)constructies dienen gekeurd te worden door een erkend keuringsorganisme.

Bestuurszaken/District Antwerpen Gunstig advies
Politiezone Antwerpen/Openbare Orde/Evenementen Gunstig advies
Stadsbeheer/Logistiek/Bijzondere Opdrachten en Feestmateriaal Gunstig onder voorwaarden

Standaardvoorwaarden
Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 26 maart 2018 (jaarnummers 192 en 193) wordt voldaan.
Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname.
Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad.
De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement.

De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname.
Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator.
De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname
(de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be).

Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd.
Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend.
Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.
Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf, enz.)

De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen.
Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat.
De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt wordt.

De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad bedraagt 7,00 euro per container van 240 liter en 27,00 euro per container van 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad een bijkomend bedrag van 7,00 euro of 27,00 euro aan per geledigde container.

Beleidsdoelstellingen

5 - Bruisende stad
1SBR06 - Meer Antwerpenaren sporten of bewegen waardoor de mentale en fysieke gezondheid, de individuele ontplooiing en de samenhorigheid van de Antwerpenaren worden bevorderd
1SBR0603 - Iedereen is geprikkeld om te sporten en te bewegen door middel van doeltreffende en laagdrempelige campagnes en activiteiten, diverse sportevenementen en topsport
1SBR060303 - Er zijn jaarlijks voldoende, kwalitatieve en diverse sportevenementen die de uitstraling van de stad verhogen en aanzetten tot sportparticipatie

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de organisatie van en de logistieke ondersteuning voor de Na Tour Derny op 31 juli 2019 op de Grote Markt en omgeving goed.

Artikel 2

Het college verleent de organisator, Derny Events bvba, Schans 4 bus 1, 2140 Borgerhout, de gevraagde toelatingen, indien men rekening houdt met:

  • de voorwaarden voor manifestaties op de openbare weg;
  • de veiligheidsvoorwaarden van de politie en de brandweer;
  • de adviezen en voorwaarden van de stedelijke diensten, opgenomen in dit besluit.

Artikel 3

Het college keurt de afvaardiging goed van de schepen voor sport voor:

  • de persconferentie op vrijdag 26 juli 2019;
  • het vip-arrangement op woensdag 31 juli 2019;
  • het geven van de start op woensdag 31 juli 2019; 
  • de prijsuitreiking op woensdag 31 juli 2019.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 5

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
Stadsbeheer/Bijzondere Opdrachten en Feestmateriaal
  • gratis ter beschikking stellen van het gevraagde materiaal;
  • gratis transport van het aangevraagde materiaal;
  • gratis ter beschikking stellen van vuilniscontainers;
SW/B&O/MW1
  • verwijderen van hinderlijk straatmeubilair op de verschillende sites die worden gebruikt;
  • kosten voor het verwijderen van straatmeubilair factureren aan de organisator;
Lokale Politie Antwerpen/Openbare Orde/Evenementen
  • maatregelen nemen voor het parkeervrij maken van de straten langs het parcours; 
  • toelating voor het plaatsen van wegwijzers;