De stad Antwerpen heeft de ambitie om de 75ste verjaardag van de bevrijding van de stad Antwerpen aan te grijpen als kantelpunt en katalysator voor het inrichten van een duurzame herdenkingstraditie rond WOII die verbindend kan werken tussen verschillende generaties en gemeenschappen in Antwerpen.
Op 7 en 8 september 2019 herdenkt en viert Antwerpen de 75ste verjaardag van de bevrijding van de stad Antwerpen met tal van activiteiten en evenementen in de binnenstad en nodigt de stad Antwerpen inwoners en bezoekers uit om de bevrijdingsdagen te herbeleven.
In het overkoepelende project van de hernieuwde herdenkingstraditie zijn deze Bevrijdingsdagen een belangrijk middel om een brede doelgroep te bereiken en bewustzijn te creëren bij zoveel mogelijk Antwerpenaars en bezoekers zodat de sensibiliserende en verbindende boodschap van het herdenken de komende jaren vlotter ingang kan vinden.
Dit evenement heeft de ambitie om een ruim publiek aan te trekken. De stad Antwerpen zorgt daarom voor een activerende communicatiecampagne die mensen moet aantrekken tot het evenement. De stad Antwerpen wil 140.000 Antwerpenaars en bezoekers ontvangen op de Bevrijdingsdagen. Ze verwacht dat 80% van de bezoekers uit provincie Antwerpen zal komen, de overige 20% uit de rest van Vlaanderen en eventueel Zuid-Nederland.
De campagne moet dus toegankelijk zijn en aantrekkelijk voor een brede doelgroep en toch de noodzakelijke verdieping brengen in de juiste mediakanalen. Daarbij wordt de nadruk gelegd op de grote publiekstrekkers.
De link met de eerste, sensibiliserende campagne van de herdenking van WOII in mei en juni 2019 wordt gelegd door het gebruik van het label en de slogan ‘Altijd vrij, nooit vanzelfsprekend.’
Het campagnebeeld moet de sfeer van de bevrijding van 75 jaar geleden uitstralen, en toont hoe dit vandaag herbeleefd kan worden. Het campagnebeeld combineert een beeld uit het verleden en het heden, en zoekt naar de interactie tussen beide.
Er wordt intensief campagne gevoerd voor het evenement vanaf 15 augustus tot en met het weekend van de Bevrijdingsdagen op 7 en 8 september 2019. En dit via onderstaande kanalen en acties:
In september 2019 is het 75 jaar geleden dat de stad Antwerpen bevrijd werd van de naziterreur tijdens de Tweede Wereldoorlog. De stad Antwerpen wil de herinnering aan deze oorlog levendig houden, versterken en doorgeven aan de toekomstige generaties.
Op 6 juli 2018 keurde het college het masterplan (de ambitie, plan van aanpak en timing) voor de herdenking van de Tweede Wereldoorlog goed (jaarnummer 6411).
De Bevrijdingsdagen op 7 en 8 september 2019 zijn in dit eerste herdenkingsjaar een belangrijke mijlpaal om een ruim publiek in contact te brengen met het verhaal van de Tweede Wereldoorlog in de stad Antwerpen. D stad Antwerpen voert daarom een activerende campagne die Antwerpenaars en bezoekers moet toeleiden naar het evenement.
De campagne over de Bevrijdingsdagen in 2019 valt onder het project rond de herdenking van de Tweede Wereldoorlog en is opgenomen in de marketing- en communicatieplanning 2019, goedgekeurd door het college in de zitting van 14 december 2018 (jaarnummer 11138).
De aankoop van het mediaplan gebeurt via het raamcontract met Mediabrands Belgium NV, goedgekeurd in collegezitting van 26 januari 2018 (jaarnummer 696).
De campagne over de Bevrijdingsdagen 2019 behoort tot het project Herdenking Tweede Wereldoorlog 2019. Deze campagne is een releaseproject voor de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing. Het totale campagnebudget voor de Bevrijdingsdagen (creatie, productie en opvolging) wordt begroot op 160.000 EUR inclusief btw. Dit bedrag komt van het releasebudget (functiegebied 1TSB070103PA3418, budgetpositie 6141 en budgetplaats 5317600000) van de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing.
De aankoop van het mediaplan gebeurt via het raamcontract met Mediabrands Belgium nv, goedgekeurd in collegezitting van 26 januari 2018 (jaarnummer 696).
Er worden offertes opgevraagd die voor de uitwerking van dit deelproject wenselijk zijn.
Het college keurt de principes voor de communicatiecampagne rond de Bevrijdingsdagen 2019 goed.