Terug
Gepubliceerd op 22/07/2019

2019_CBS_05942 - Omgevingsvergunning - OMV_2018127541. Steenhouwersvest 59 C. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 19/07/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_05942 - Omgevingsvergunning - OMV_2018127541. Steenhouwersvest 59 C. District Antwerpen - Weigering 2019_CBS_05942 - Omgevingsvergunning - OMV_2018127541. Steenhouwersvest 59 C. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse Regering of de deputatie bevoegd is

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

24 januari 2019

Volledig- en ontvankelijk

21 februari 2019

Start 1e openbaar onderzoek

28 februari 2019

Einde 1e openbaar onderzoek

29 maart 2019

Beslissing toepassing administratieve lus

16 april 2019

Start 2e openbaar onderzoek

24 april 2019

Einde 2e openbaar onderzoek

23 mei 2019

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

5 augustus 2019

Verslag GOA

8 juli 2019

naam GOA

Helia Dezhpoor

 

Administratieve lus

Op de aanvraag wordt een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
nieuw openbaar onderzoek
De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn, werden opnieuw uitgevoerd, om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

Adviezen

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

21 februari 2019

27 maart 2019

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

21 februari 2019

13 maart 2019

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

21 februari 2019

8 april 2019

 

Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, overdruk - detailhandel (dh) en artikel  1:   zone voor wonen - (wo1).
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:

-        2.1.8 Vaste uitsprongen boven de openbare weg:
de zonneluifel is uitgevoerd als een vaste uitsprong boven de openbare weg. Deze is 6,04 meter breed in plaats van de maximale 4,00 meter. De zonnetent beslaat de volledige gevelbreedte, waar deze onder 45° vanuit de perceelsgrens moet geplaatst worden. De diepte van de uitkraging bedraagt 1,35 m, waar deze beperkt moet blijven tot 1,10 m (voetpadbreedte – 75 cm).

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-        Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)

-        Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:

  • artikel 18 Niveauverschillen tot en met 18 cm:
    het niveauverschil tussen binnen en buiten bedraagt 7 cm en werd niet met een helling overbrugd.

Algemene bouwverordeningen

-        Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-        Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

-        Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 13 Ondergrondse en bovengrondse uitsprongen:
    de zonnetent beslaat de volledige gevelbreedte, waar deze onder 45° vanuit de perceelsgrens moet geplaatst worden. De diepte van de uitkraging bedraagt 1,35 m, waar deze beperkt moet blijven tot de voetpadbreedte – 75 cm (ca.1,10m).

Sectorale wetgeving

-        MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-        Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-        Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De zonnetent betreft een vast uitsprong boven de openbare weg. De gevelbrede uitvoering van deze uitsprong is in strijd met de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan en de bouwcode. De zonnetent wordt voorzien binnen de dagkanten van de gevelopening, wat maakt dat de leesbaarheid van het historisch pand met winkelpui behouden blijft en er vanuit visueel en erfgoed oogpunt geen bezwaar is. De uitkraging heeft verder ook geen storende impact op de bezonning van de aanpalenden of de vrije doorgang op het openbaar domein. Rekening houdende met het bovenstaande, wordt op basis van artikel 3 van de bouwcode, een afwijking toegestaan op de breedte van de uitsprong.

Functionele inpasbaarheid

Het pand is gelegen in afgebakend kernwinkelgebied Centrum Antwerpen (Steenhouwersvest). Het is gunstig te beoordelen dat aanpassingswerken kunnen gemaakt worden aan gevel en interieur bij het vestigen van een nieuwe handelszaak in deze kern. Door deze werken komt het handelspand optimaal tot zijn recht. Vanuit oogpunt ondernemen en stadsmarketing wordt dan ook een gunstig advies verleend.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

Visueel-vormelijke elementen - Cultuurhistorische aspecten

De aanvraag heeft betrekking op een winkelhuis in neoclassicistische stijl gebouwd in opdracht van de heer Mariën, naar een ontwerp door de architect Frans Van Dijk uit 1888. Het winkelhuis Mariën behoort tot het vroege oeuvre van Frans Van Dijk, die aan het begin van zijn loopbaan naam maakte als medeontwerper van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten aan de Leopold De Waelplaats.
Met een gevelbreedte van drie traveeën omvat de rijwoning vier bouwlagen onder een mansardedak. De bepleisterde en beschilderde lijstgevel rustte oorspronkelijk op een café- of winkelpui met privé-inkom.
Gezien de ligging van de aanvraag in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde en de opname van in de aanvraag betrokken constructies in de Inventaris van het cultuurbezit in België, moet de impact van de aanvraag op de erfgoedwaarde van de in de aanvraag betrokken constructies en de omgeving beoordeeld worden en staat de wenselijkheid van behoud voorop.
Men wenst een regularisatie voor de reeds verbouwde winkelpui en winkelruimte aan te vragen, voor het schilderen van het buitenschrijnwerk in donkergrijze kleur, het plaatsen van publiciteit, een zonnetent en het schilderen van de voorgevel in een witte kleur.
De voorgestelde werken doen geen afbreuk aan de erfgoedwaarde van het pand en zijn aanvaardbaar vanuit oogpunt monumentenzorg.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Om de zonnetent in overeenstemming te brengen met de voorschriften van de bouwcode en het ruimtelijk uitvoeringsplan, dient de uitsprong beperkt te worden tot de diepte van het voetpad – 75 cm.
Er werd echter vastgesteld dat gele affiche van het openbaar onderzoek (tot twee maal toe) niet werd uitgehangen, waardoor de wettelijke rechten van de omwonenden om op de hoogte gesteld te worden van de aanvraag, ze in te kijken en eventueel bezwaar te maken, geschonden zijn. Daarom moet deze aanvraag toch geweigerd worden.

 

Advies aan het college

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren gezien de gele affiche van het openbaar onderzoek (tot twee maal toe) niet werd uitgehangen, waardoor de wettelijke rechten van de omwonenden om op de hoogte gesteld te worden van de aanvraag, ze in te kijken en eventueel bezwaar te maken, geschonden zijn.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het intergraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.
Het laatste openbaar onderzoek werd ook niet correct uitgevoerd. De bekendmaking werd tijdig per beveiligde zending bezorgd aan de aanvrager. Artikel 20 van het Omgevingsvergunningenbesluit bepaalt dat de bekendmaking ten laatste de dag voor de begindatum van het openbaar onderzoek moet worden uitgehangen. Op 29 april 2019 werd vastgesteld dat de bekendmaking niet conform de wettelijke bepalingen was aangebracht. Bijgevolg zijn de voorgeschreven formaliteiten van het Omgevingsvergunningenbesluit niet vervuld.
Het openbaar onderzoek is bedoeld om de derde-belanghebbenden de gelegenheid te geven hun bezwaren en opmerkingen te doen gelden en om de bevoegde overheid de nodige gegevens te bezorgen zodat zij met kennis van zaken kan beslissen.
De regels met betrekking tot de bekendmaking zijn substantieel. Een schending ervan zou de goedkeuring van de aanvraag automatisch onwettig maken. De vaststelling dat de procedure geschonden is door de aanvrager heeft procedureel tot gevolg dat de aanvraag dient geweigerd te worden.

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

28 februari 2019

29 maart 2019

0

0

0

0

24 april 2019

23 mei 2019

0

0

0

0

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

Projectnummer:

OMV_2018127541

Gegevens van de aanvrager:

NV Biscuiterie Dandoy met als adres Boterstraat 31 te 1000 Brussel

Ligging van het project:

Steenhouwersvest 59C te 2000 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 4 sectie D nr. 529E

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van aanpassingen aan de voorgevel en de winkelruimte

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

-        21 december 1928: vergunning (1928#31887) voor binnenveranderingen;

-        22 juni 1932: vergunning (1932#41944) voor gevel- en binnenveranderingen.

Laatst vergunde toestand

-        het pand bestaat uit vier bouwlagen onder een zadeldak;

-        het gebouw is ingericht als meergezinswoning met op het gelijkvloers een handelsruimte;

-        de voorgevel op het gelijkvloers bevat aan de rechterzijde een toegangsdeur tot de verdiepingen en een winkelpui met centraal de toegangsdeur tot de handelsruimte.

Bestaande toestand

-        de toegangsdeur tot de handelsruimte is verplaatst naar links;

-        de aanpassingen aan de winkelruimte en aan de voorgevel vormen het onderwerp van voorliggende regularisatie-aanvraag.

Inhoud van de aanvraag

-        regularistaie van verbouwing winkelruimte en gevelpui:

-        renovatie en interne verbouwing commerciële ruimte;

-        vervanging houten winkelpui door een gevelbekleding in travertijn;

-        schilderen van het overige buitenschrijnwerk (donkergrijs);

-        plaatsing gevelreclame in losse letters;

-        plaatsing van een zwarte zonnewering met logo (gevelbreed);

-        schilderen van de voorgevel ter hoogte van de verdiepingen (wit).

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist om de omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.