De Vlaamse Waterweg nv start in 2020 met de stabilisatie werken van de 2de fase van Sint-Andries en Zuid tussen de Goedehoopstraat en de Vlaanderenstraat. Om deze werken mogelijk te maken moet er een werfzone en werkzone voorzien worden op de huidige parking van de Sint-Michielskaai.
De Vlaamse Waterweg nv maakte een werfplan op waarbij 491 van de huidige 1.024 parkeerplaatsen ingenomen worden door de werf. Op basis van dit plan werd er door AG VESPA een aangepaste inrichting van de auto- en busparking uitgewerkt om dit maximaal te compenseren.
Het aangepaste inrichtingsplan van de parking kwam tot stand met de volgende uitgangspunten:
Het nieuwe inrichtingsplan voorziet 259 nieuwe parkeerplaatsen (ten opzichte van 491 parkeerplaatsen die verdwijnen). 209 van deze plaatsen worden voorzien als buurtparking (ten opzichte van 210 plaatsen vandaag). Er worden dan nog 50 parkeerplaatsen toegevoegd aan de publieke parking.
De herinrichting van de parking moet uitgevoerd zijn alvorens De Vlaamse Waterweg nv kan starten met de stabilisatiewerken.
Op 9 juli 2010 (jaarnummer 8556) keurde het college het definitief ontwerp Masterplan Scheldekaaien goed.
De principeovereenkomst voor de herinrichting van de Scheldekaaien werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 20 september 2010 (jaarnummer 1134) en door haar Vlaamse partner De Vlaamse Waterweg nv op 8 september 2010.
Op 4 december 2015 (jaarnummer 10051) keurde het college het definitieve ontwerp van Sint-Andries en Zuid goed.
Op 31 mei 2016 diende AG VESPA de bouwaanvraag in voor de eerste fase.
Op 17 juni 2016 gaf de raad van bestuur van AG VESPA de opdracht en het mandaat aan het directiecomité om het bestek voor de aanleg van het openbaar domein van Sint-Andries en Zuid te publiceren en te gunnen binnen de krijtlijnen van de bouwvergunning en het geraamde projectbudget.
In augustus 2017 startte de werken aan de eerste fase van de aanleg, namelijk de verhoogde waterkering en de nieuwe publieke ruimte van de kaaivlakte tussen Namenstraat en Goedehoopstraat.
Op 7 juli 2019 werden deze werken afgerond en de Scheldekaaien opnieuw opengesteld voor het publiek.
In het meerjarenbudget van de stad Antwerpen is voor het project Sint-Andries en Zuid de komende jaren volgende budgetten voorzien:
2019 |
2020 |
|
P07229 SAZ |
9.879.555,22 EUR |
4.980.774,00 EUR |
De werken worden geraamd op 150.000,00 EUR en worden afgerekend op het budget van Sint-Andries en Zuid. Dit budget is ingeschreven op 1SWN060102P07229/5150500000/224 met bestelbon 4005335433.
Het college keurt de herinrichting van de busparking naar een autoparking ter hoogte van het Zuiderterras goed met behoud van vijf drop-off-plaatsen voor de touringcars.
Het college keurt de verplaatsing van de busparking voor langparkeren naar de d'Herbouvillekaai goed.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
MPA | toegangscontrole onderzoeken van bewonersparking, busparking en rotatieparking |
MPA | systeem onderzoeken om de bussen te kunnen registreren in functie van drop-off |
MPA | afsluiten bewonersparking onderzoeken: met camera of slagboom |
Visit Antwerpen | communicatie met de toeristische sector |
MPA - AG VESPA | Tijdige communicatie aan de gebruikers van buurtparking ‘Hangar 18’ over de geplande wijzigingen |