Terug
Gepubliceerd op 22/07/2019

2019_CBS_05949 - Omgevingsvergunning - OMV_2019038713. Kammenstraat 52. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/07/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_05949 - Omgevingsvergunning - OMV_2019038713. Kammenstraat 52. District Antwerpen - Goedkeuring 2019_CBS_05949 - Omgevingsvergunning - OMV_2019038713. Kammenstraat 52. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Adviezen

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

16 april 2019

3 mei 2019

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

16 april 2019

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

stadsontwikkeling/ mobiliteit

16 april 2019

29 april 2019

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie

5 juni 2019

12 juni 2019

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

16 april 2019

21 mei 2019

 

Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, overdruk - detailhandel (dh) en artikel  1:   zone voor wonen - (wo1).
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:

-       2.2.5 Onbebouwde ruimte en tuinen:

de onbebouwde ruimte op het gelijkvloers verkleint tot 12 % van de totale perceelsoppervlakte, waar de voorschriften opleggen dat het aandeel open ruimte op het perceel bewaard moet worden.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-       Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

-       Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen

-       Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-       Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

-       Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

-       Artikel 26 Afvalverzameling:

§3 de winkelruimte beschikt niet over een afgescheiden ruimte voor afvalberging;

-       Artikel 27 Open ruimte:        

  • §1 het aandeel open ruimte bedraagt slechts 12% van de totale perceelsoppervlakte, waar na uitbreiding minstens 20% onbebouwd moet blijven;
  • §2 het is onduidelijk of de open ruimte op het gelijkvloers aangelegd wordt als een onverharde en groene ruimte.

Sectorale wetgeving

-       MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-       Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-       Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-       Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag omvat de uitbreiding van een bestaande handelsruimte en het verkleinen van de open ruimte op het perceel tot 12% van de totale perceelsoppervlakte. Dit is in strijd met de voorschriften van de bouwcode en het ruimtelijk uitvoeringsplan Binnenstad. Het pand is gelegen in een afgebakend kernwinkelgebied, waar de gelijkvloerse oppervlakte integraal wordt ingenomen door handelspanden en commerciële ruimtes. Door de ligging van het pand in de oksel van een bouwblok en de aanwezigheid van hoge opgaande scheidsmuren, is de ruimtelijke kwaliteit en zonlichttoetreding van de bestaande open ruimte zeer beperkt. Het gedeeltelijk dichtbouwen van de bestaande koer heeft geen storende impact op de leefbaarheid van de woningen op de verdiepingen van de aanpalende panden. Om bovenstaande redenen wordt een afwijking op de voorschriften inzake open ruimte toegestaan.

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag heeft betrekking op een handelspand, gelegen in een afgebakend kernwinkelgebied. De uitbreiding en optimalisatie van de bestaande commerciële ruimte / stockageruimte wordt positief geëvalueerd. Vanuit oogpunt ondernemen en stadsmarketing worden de aangevraagde werken dan ook gunstig geadviseerd.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

 

Cfr. advies stedelijke dienst mobiliteit:

De aanvraag betreft het uitbreiden van de winkel met een stockruimte

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van de handelsoppervlakte.

De commerciële ruimte op het gelijkvloers en eerste verdieping wordt uitgebreid met een stockruimte (+/- 40m2).

Het gaat om een zeer beperkte uitbreiding, er moeten dus geen parkeerplaatsen voorzien worden.

De werkelijke parkeerbehoefte is 0.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen .

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Dit aantal is toereikend.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

 

Cultuurhistorische aspecten

Gezien de ligging van de aanvraag in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde en palend aan een beschermd monument, moet de impact van de aanvraag op de erfgoedwaarde van de in de aanvraag betrokken constructies en de omgeving beoordeeld worden. 
Vanuit oogpunt monumentenzorg is er geen bezwaar tegen de geplande werken. Het pand heeft een neutrale erfgoedwaarde. De aanpassingen doen geen afbreuk aan de omliggende, waardevolle che-bebouwing.

Archeologie

Het projectgebied bevindt zich binnen een archeologisch vastgestelde zone. Het projectgebied is gelegen binnen woon- en recreatiefgebied met een oppervlakte onder 300 m² (175 m²) en ingreep in de bodem kleiner dan 100 m² (ca. 40 m²). Volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.4.1 is hiervoor geen archeologienota verplicht.
De site is gelegen in historisch Antwerpen maar de beperkte diepte van uitgraving (ca. 40 cm) en de locatie van het projectgebied doen hier geen noemenswaardige archeologische restanten vermoeden. 
De bouwheer is echter steeds verplicht om bij graafwerken vondsten of restanten van muren te melden onder de vondstmeldingsplicht (cfr. Onroerenderfgoeddecreet, 2 juli 2013, artikel 5.1.4).

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvrager plant een uitbreiding van een handelspand. De nieuwe gelijkvloerse ruimte wordt ingericht als stockageruimte, palend aan een tuin aan de achterzijde van het perceel. Het behoud van open ruimte in dit kernwinkelgebied wordt zeer positief geëvalueerd, omdat dit een grote meerwaarde kan zijn voor de handelsruimte, personeelsruimte of kantoren bij de winkel. Zoals de plannen nu opgemaakt zijn, sluit de tuin aan de stockageruimte, waardoor de belevingswaarde van de onbebouwde ruimte volledig teniet wordt gedaan. De kans dat de tuinzone verwaarloosd geraakt, verhoogt daarbij aanzienlijk. Om bovenstaande redenen wordt sterk aangeraden de inrichting van het gelijkvloers af te stemmen op de aanwezigheid van een kwalitatieve buitenruimte. Conform artikel 27 van de bouwcode, wordt daarbij als voorwaarde opgelegd om de buitenruimte aan te leggen als een onverharde ‘groene’ tuinzone.
Mits voldaan aan de gestelde voorwaarden, voldoet de aanvraag aan de actuele eisen inzake veiligheid en hinderaspecten.

Advies aan het college

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  2. een afvalberging bij de commerciële ruimte dient voorzien te worden, conform artikle 26 van de bouwcode;
  3. de gelijkvloerse open buitenruimte dient ingericht te worden als een onverharde en groene tuinzone, conform artikel 27 van de bouwcode;
  4. de bouwheer is verplicht om eventuele vondsten en restanten waarvan hij redelijkerwijs vermoedt dat het archeologische waarde heeft, te melden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4).

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

25 maart 2019

Volledig- en ontvankelijk

16 april 2019

Start openbaar onderzoek

24 april 2019

Einde openbaar onderzoek

23 mei 2019

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

30 juli 2019

Verslag GOA

8 juli 2019

naam GOA

Helia Dezhpoor


Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het intergraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

24 april 2019

23 mei 2019

0

0

0

0

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

Projectnummer:

OMV_2019038713

Gegevens van de aanvrager:

NV MAATSCHAPPIJ VOOR PATRIMONIUMBEHEER met als adres Floraliënlaan 28 te 2600 Antwerpen

Ligging van het project:

Kammenstraat 52 te 2000 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 4 sectie D nr. 836E

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van de winkel met een stockruimte

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          5 mei 2006: vergunning (3151#237) voor het verbouwen van een wooncomplex met praktijkruimte naar wooncomplex met commerciële ruimte;

-          12 oktober 2007: vergunning (3152#596) voor het wijzigen van de achtergevel en het aanleggen van een dakterras;

-          18 september 2009: vergunning (20093670) voor het uitbreiden van een appartementsgebouw.

Vergunde/vergund geachte toestand

-       handelspand over 2 bouwlagen met woongelegenheden op de derde en vierde bouwlaag;

-       dubbelhoge vitrine en winkelruimte (vide op de eerste verdieping);

-       rechts toegang tot traphal naar appartementen;

-       tegen achtergevel staat wenteltrap die leidt naar bureauruimte en toilet achteraan op de eerste verdieping;

-       open ruimte achteraan (61 m2) met berging tegen de achterste perceelsgrens.

Huidige toestand

-       achtergevel op een lijn op de bovenste bouwlagen.

Gewenste toestand

-       grotere stockruimte voor de winkel;

-       sanitair en keuken voor de winkel op de gelijkvloerse verdieping.

Inhoud van de aanvraag

-       uitbreiding gelijkvloerse winkel en stockageruimte;

-       verkleinen open ruimte op het gelijkvloers van 61 m2 tot 22 m2;

-       afbreken berging tegen achterste perceelgrens;

-       verplaatsing wenteltrap naar het intern bouwvolume.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2


Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  2. een afvalberging bij de commerciële ruimte dient voorzien te worden, conform artikle 26 van de bouwcode;
  3. de gelijkvloerse open buitenruimte dient ingericht te worden als een onverharde en groene tuinzone, conform artikel 27 van de bouwcode;
  4. de bouwheer is verplicht om eventuele vondsten en restanten waarvan hij redelijkerwijs vermoedt dat het archeologische waarde heeft, te melden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4).
 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.