Terug
Gepubliceerd op 22/07/2019

2019_CBS_05931 - Omgevingsvergunning. - OMV_2019009427. Turnhoutsebaan 271. District Borgerhout - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 19/07/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_05931 - Omgevingsvergunning. - OMV_2019009427. Turnhoutsebaan 271. District Borgerhout - Weigering 2019_CBS_05931 - Omgevingsvergunning. - OMV_2019009427. Turnhoutsebaan 271. District Borgerhout - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse Regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

Externe adviezen 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer

13 februari 2019

6 maart 2019

Voorwaardelijk gunstig

brandweer/ risicobeheer/ preventie

13 februari 2019

6 maart 2019

Ongunstig

 

Interne adviezen 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

maatschappelijke veiligheid/ bestuurlijke handhaving

13 februari 2019

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

13 februari 2019

25 februari 2019

sociale dienstverlening/ ontmoeting/ levensbeschouwingen

13 februari 2019

26 februari 2019

stadsontwikkeling/ mobiliteit

13 februari 2019

27 februari 2019

stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen

13 februari 2019

7 maart 2019

 Toetsing voorschriften

 Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
 (Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
 De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-        Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-        Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:

  • Artikels 29/2 en 30: zowel op het gelijkvloers als op de 1ste verdieping moet er een aangepast toilet voorzien worden conform artikels 29/2 en 30 van de verordening toegankelijkheid.

 Algemene bouwverordeningen

-        Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-        Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

-        Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is onverenigbaar met de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • Artikel 29: er worden geen fietsstalplaatsen voorzien.
  • Artikel 30: er worden geen autostalplaatsen voorzien.

Sectorale wetgeving

-        MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-        Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-        Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

Omgevingstoets

 Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 Functionele inpasbaarheid

Openbare nutsvoorzieningen, zoals gebouwen voor erediensten, zijn gericht op de bevordering van het algemeen belang en horen thuis in woongebieden.
In de omgeving van de aanvraag zijn reeds meerdere moskeeën gesitueerd. Het advies van de stedelijke dienst voor levensbeschouwingen hieromtrent luidt alsvolgt:
“De vereniging stelt zicht tot doel om humanitaire hulp te bieden aan kinderen via ontwikkelingsprojecten in binnen en buitenland. Daarnaast organiseert de vereniging de islamitische gebedsdiensten en wil ze vorming en naschoolse begeleiding aanbieden.
De vereniging organiseert sinds 2017 in het pand Turnhoutsebaan 271 te Borgerhout een gebedshuis voor mannen.
Het gebedshuis wordt door de centrale ligging op de Turnhoutsebaan, bezocht door bezoekers van de vele handelszaken uit de buurt en dit tijdens de 5 gebedstijden. Op vrijdag en tijdens de maand ramadan is er nog een groter toevloed van bezoekers. Zowel wandelaars als bezoekers van de verschillende cafés uit de winkelstraat vinden hun weg naar dit gebedshuis. In dezelfde straat vinden we om de 70 meter nog 3 soortgelijke gebedshuizen voor dezelfde geloofsgemeenschap.
Het bestuur is Nederlandstalig en enkele daarvan hebben de functie van islamleerkracht in het regulier onderwijs. Het bestuur staat volledig onafhankelijk van de andere buurtmoskeeën. De bezoekers voor de gebedsdiensten zijn vooral Antwerpenaren met een Marokkaanse achtergrond. Dagelijks zijn er 40 à 80 bezoekers. Op vrijdag zijn er een 150tal bezoekers. In het pand worden er op dit ogenblik geen andere activiteiten georganiseerd.
Het gebouw is een voormalig winkelpand dat omgevormd werd tot een feestzaal. Deze ruimte op het gelijkvloers doet nu dienst voor de gebedsdiensten en naastliggend een wasruimte. De eerste verdieping staat leeg en heeft een aparte toegang. De gebedsruimte heeft één grote beperking doordat er slechts 1 toegang is.  De gebedszaal van 200 m² vormt zich achter de naastliggende panden, maar heeft geen extra uitgang.  Het maximum aantal toegelaten personen van 49 (of 94 wanneer de buitendeur permanent open blijft) wordt nu reeds overschreden tijdens de vrijdagsgebeden en de ramadanmaand. Een oplossing hiervoor dient zich aan, door eventueel een uitbreiding naar het naastliggende pand. 
Het bestuur is in overleg om het naastliggend pand aan te schaffen om een bijkomende uitgang te creëren. Op termijn zal ook de eerste verdieping in gebruik genomen. Het is nu nog niet duidelijk waarvoor deze zal dienen.
Sinds de opstart (februari 2017) zijn er geen klachten gekend over enige overlast door dit gebedshuis. Door de start van deze vereniging is er geen bijkomend verhoogde parkeerdruk gekend. Parkeeroverlast is een gekend en algemeen probleem in die omgeving.
Een inpandige fietsstalling is niet noodzakelijk. De huidige bezoekers zijn reeds aanwezig in de buurt en komen niet specifiek naar deze moskee.
De aanwezigheid van de moskeeën in de Turnhoutsebaan hebben een grote invloed op de eigenheid van de winkelstraat. De vereniging Alkafaalah dient uit te klaren wat de verschillen zijn tussen de verschillende buurtmoskeeën, om de noodzaak voor de nieuwe inrichting voor te leggen. Daarnaast is het onduidelijk wat de invulling zal zijn voor de bovenliggende ruimte en of dit bijkomende bezoekers gaat aantrekken.”

 Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen. 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 28 parkeerplaatsen.

 De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging. Voor gebedshuizen geldt de parkeernorm van 0,15 plaatsen/m² bvo. De ruimte is 187m² groot.

De werkelijke parkeerbehoefte is 28 (187m² * 0,15) 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt  19. 

Het plan voorziet niet in het aantal te realiseren plaatsen. Er dient gezocht naar een oplossing op eigen terrein. 

Het aantal ontbrekende plaatsen bedraagt 19 en hiervan kan niet worden afgeweken.

Fietsvoorzieningen: Er dienen voor dit project 49 fietsenstallingen voorzien te worden. Deze werden niet ingetekend op de plannen.
Het plan voorziet niet in het aantal te realiseren parkeerplaatsen. Vanuit oogpunt goede ruimtelijke ordening is dit onaanvaardbaar. In het advies van het Agentschap Wegen en verkeer wordt dezelfde opmerking geformuleerd.

 Advies aan het college

 Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van het niet correct uitvoeren van het openbaar onderzoek, het ongunstig advies van brandweer en de onverenigbaarheden met de stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

24 januari 2019

Volledig- en ontvankelijk

13 februari 2019

Start 1e openbaar onderzoek

20 februari 2019

Einde 1e openbaar onderzoek

21 maart 2019

Beslissing toepassing administratieve lus

11 april 2019

Start 2e openbaar onderzoek

24 april 2019

Einde 2e openbaar onderzoek

23 mei 2019

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

28 juli 2019

Verslag GOA

8 juli 2019

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Administratieve lus

Op de aanvraag wordt een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
De vergunningsaanvraag werd niet bekendgemaakt door de aanplakking van een affiche op de plaats waar het voorwerp van de vergunningsaanvraag uitgevoerd zal worden, conform artikel 20 van ‘Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning’.
De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn, werden opnieuw uitgevoerd, om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het intergraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.
Het laatste openbaar onderzoek werd ook niet correct uitgevoerd. De bekendmaking werd tijdig per beveiligde zending bezorgd aan de aanvrager. Artikel 20 van het Omgevingsvergunningenbesluit bepaalt dat de bekendmaking ten laatste de dag voor de begindatum van het openbaar onderzoek moet worden uitgehangen. Op 29 april 2019 werd vastgesteld dat de bekendmaking niet conform de wettelijke bepalingen was aangebracht. Bijgevolg zijn de voorgeschreven formaliteiten van het Omgevingsvergunningenbesluit niet vervuld.
Het openbaar onderzoek is bedoeld om de derde-belanghebbenden de gelegenheid te geven hun bezwaren en opmerkingen te doen gelden en om de bevoegde overheid de nodige gegevens te bezorgen zodat zij met kennis van zaken kan beslissen.
De regels met betrekking tot de bekendmaking zijn substantieel. Een schending ervan zou de goedkeuring van de aanvraag automatisch onwettig maken. De vaststelling dat de procedure geschonden is door de aanvrager heeft procedureel tot gevolg dat de aanvraag dient geweigerd te worden.

 Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

20 februari 2019

21 maart 2019

2

0

0

0

24 april 2019

23 mei 2019

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

Bezwaren uit vorige openbare onderzoeken over de aanvraag, die nog relevant zijn, worden hier ook besproken.

Aantallen: het bezwaar dat er reeds meer dan voldoende moskeeën en gebedsruimten aanwezig zijn in de omgeving;

Beoordeling: Openbare nutsvoorzieningen, zoals gebouwen voor erediensten, zijn gericht op de bevordering van het algemeen belang en horen thuis in woongebieden. Het is onduidelijk, op basis van argumenten, waarom er reeds meer dan voldoende gebedsruimten zijn.
Het bezwaar is ongegrond.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

Projectnummer:

OMV_2019009427

Gegevens van de aanvrager:

de heer Abdelmoula Belrhazi met als contactadres Turnhoutsebaan 271 te 2140 Borgerhout (Antwerpen)

Ligging van het project:

Turnhoutsebaan 271 te 2140 Borgerhout (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 25 sectie A nr. 659D

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

functiewijziging van feestzaal naar gemeenschapsvoorziening met gebedsruimte

 Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 Relevante voorgeschiedenis

-        2 december 2011: vergunning (20114798) voor het inrichten van een bestaande winkel tot feestzaal;

-        25 augustus 1969: vergunning (180#2446) verbouwingswerken voor het vergroten van een winkel.

Laatst vergunde toestand

-        achterliggende feestzaal van 2 bouwlagen onder plat dak met een gelijkvloerse inkomhal aan de straatkant via nr. 271 en eveneens verbonden met de straat via een doorgang naast het winkelpand nr. 277.

Bestaande toestand

-        achterliggende, gelijkvloerse gebedsruimte plus een feestzaal op de 1ste verdieping met een gelijkvloerse inkomhal aan de straatkant in nr. 271 en eveneens verbonden met de straat via een doorgang naast het winkelpand nr. 277.

 Inhoud van de aanvraag

-        regulariseren van een gelijkvloerse gebedsruimte voor 98 personen;

-        in de inkomhal van nr. 271 wordt een ophanging-systeem voorzien voor 5 fietsen;

-        de recht van doorgang/nooduitgang langs het pand nr. 277 blijft behouden;

-        de verdieping boven de gebedsruimte achteraan wordt heringericht in een vormings- en administratielokaal, een vergaderzaal, een bergruimte en een sanitaire ruimte;

-        wijzigingen aan de trap om de verdieping boven de gebedsruimte toegankelijk te maken vanuit de gebedsruimte.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

  • de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
  • het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist om de omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.