Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) |
20 mei 2019 |
29 mei 2019 |
Geen bezwaar |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen |
20 mei 2019 |
20 mei 2019 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
20 mei 2019 |
23 mei 2019 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
20 mei 2019 |
3 juni 2019 |
stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers |
20 mei 2019 |
5 juni 2019 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De omgeving van de Leien wordt gekenmerkt door gesloten bebouwing met één- en meergezinsgebouwen, handelsruimten en kantoorgebouwen van verschillende grootteorde. De aanvraag betreft het vervangen van een centrale oprit door een ontdubbelde in- en uitrit naar het voormalig justitiepaleis. Dit historische gebouw beslaat een volledig bouwblok. De bestaande functie en toestand blijft ongewijzigd, waardoor het gebouw functioneel inpasbaar blijft in de omgeving.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag wenst de buitenaanleg van het Justitiepaleis af te stemmen met het openbaar domein. De aanvraag bevat geen ingrepen die het vergunde volume doet wijzigen.
Aan de stedelijke dienst Ontwerp & Uitvoering werd advies gevraagd:
“De zone van de aanvraag betreft het openbaar domein (Anselmostraat), waar 2 bomen zouden gerooid moeten worden. De Anselmostraat zal op termijn heraangelegd worden. Echter is er nog geen duidelijkheid over de definitieve inrichting, waardoor uitgegaan dient te worden van de bestaande situatie zoals aangegeven in de aanvraag.
Het in- en uitrijden op eigen terrein gaat uit van de symmetrische opbouw van het gebouw en van ruime draaicirkels. Het rooien van de 2 bomen heeft tot gevolg dat het bestaande ritme van de bomen doorbroken wordt. Het is niet duidelijk of onderzocht werd of met een aangepaste draaicirkel het behoud van de bomen toch mogelijk is. Zeker de boom aan de kant Britselei lijkt zonder noemenswaardige aanpassing behouden te kunnen blijven.
Voor de aanwerking kan uitgegaan worden van het gebruik van de bestaande materialen (hergebruik of nieuwe gelijkaardige materialen).
Er is op de plannen aangeduid dat een gedeelte van de parkeerstrook voorzien wordt voor politievoertuigen. Dit is verder af te stemmen met de dienst SW/MOB.
Hoewel dit buiten de aanvraag valt, wordt ook in vraag gesteld waarom de grote esdoorn en linde gerooid dienen te worden op het eigen terrein, naast het justitiepaleis (zie ook advies van de stedelijke groendienst). De bestaande bomen zorgen mee voor het groene straatbeeld. De aanplant van nieuwe bomen zal lange tijd vergen alvorens er terug een volwaardig groenmassief is.”
Om de symmetrische opbouw van de in- en oprit te behouden is het niet wenselijk, zoals het advies van O&U suggereert, om het tracé van de uitrit enigszins te verleggen zodat de te rooien boom alsnog behouden kan blijven. Voor het overige wordt het advies met betrekking tot de aanvraag bijgetreden en als voorwaarden opgenomen in deze vergunning.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De huidige bijkomende aanvraag betreft enkel het openbaar domein en heeft geen impact op de erfgoedwaarden van het gebouw zelf. Er worden enkele bomen gerooid waarna er nieuwe bomen worden aangeplant. In een voorgaande aanvraag (20173526) werd reeds een uitspraak gedaan over het rooien van de bomen op het terrein. De voorwaarden met betrekking tot het rooien van bomen in de voorgaande vergunning blijven dan ook gelden. Enkel het rooien van de twee Platanen op het openbaar domein zijn onderwerp van de aanvraag. Gelet op deze situatie bracht de stedelijke groendienst onderstaand advies uit.
“De bestaande linde ter hoogte van het kruispunt Anselmostraat-Britselei moet behouden blijven. Dit is een gezonde boom zonder structurele problemen. De laaghangende takken kunnen nog verwijderd worden zonder te moeten zondigen tegen de algemeen geldende snoeiregels. Het is zeer belangrijk dat hij tijdens de werken voldoende beschermd wordt. De nodige beschermingsmaatregelen moeten opgenomen worden in het bestek.
De gewone esdoorn rechts van de ingang in de Anselmostraat valt buiten de zone waar de afgesloten halteplaats voor de auto ingepland is. Het betreft een gezonde boom zonder structurele problemen. Er moet naar gestreefd worden om deze te behouden. Om te weten te komen in hoeverre deze boom niet of niet teveel in conflict zal komen met de afgesloten halte plaats, moet het nodige onderzoek uitgevoerd worden:
• Er moet nagegaan worden op welke afstand van het gebouw de boom zal komen.
• Er moet nagekeken worden of , indien nodig , de kroon kan opgesnoeid worden tot boven het dak van de afgesloten halte, zonder te moeten zondigen tegen de algemeen geldende snoeiregels.
• Er moet op de rand van de fundering een proefsleuf gegraven worden om te kunnen vaststellen hoeveel wortels, en van welke dikte, zullen moeten verwijderd worden om de fundering van het gebouw te kunnen maken.
De nieuwe bomen
In het gedeelte langs de Anselmostraat verkiest de groendienst zes bomen met een gewone kroonvorm in plaats van vier bomen met een ‘gewone’ kroon met daartussen 6 zuilvormige bomen. Indien niet alleen de linde, maar ook de esdoorn kan behouden blijven moeten er nog vier bomen van eerste grootte bij geplant worden, bijv. 2 Gleditsia triacanthos, 1 Tilia cordata, 1 Acer pseudoplatanus.
De voorbereiding van de bodem waarin de bomen gaan groeien
Uiteindelijk moet de gehele ondergrondse ruimte tussen het gebouw en de Anselmostraat in beslag genomen kunnen worden door de boomwortels; en zij moeten daar overal voldoende voedingsstoffen kunnen vinden. Anders zullen zij nooit hun normale grootte bereiken.
Om te weten te komen welke grondbewerking er nodig zal zijn, welke voedingsstoffen er eventueel moeten worden toegevoegd, moet er onderzoek gebeuren. Dit onderzoek moet gebeuren vooraleer het bestek opgesteld wordt, zodat de maatregelen die geadviseerd worden op basis van het onderzoek daarin kunnen mee opgenomen worden.
Alle onderzoeken , incl. het opstellen van het bijhorend advies, alsook het opstellen en opvolgen van de beschermingsmaatregelen voor de te behouden bomen, moeten uitgevoerd worden door een Certified European Tree Technician.
Dit advies wordt bijgetreden en als voorwaarden opgenomen in deze vergunning.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de lokale verkeerspolitie. Deze heeft geen opmerkingen vanuit veiligheidsoogpunt op het voorstel tot het wijzigen van de in- en uitrit naar de toegangsas aan de Anselmostraat.
Dit advies wordt bijgetreden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
- het bestaande maaiveld af te graven of op te hogen in de wortelzone van de te behouden bomen;
- graafwerken uit te voeren waarbij wortels dikker dan 5 cm moeten doorgestoken worden en/of waarbij 20 % van het totale wortelpakket moet verwijderd worden;
- de boom drastisch te snoeien. ( d.w.z. hoger opkronen dan het huidig eindbeeld of toppen of kandelaren of verwijderen van takken dikker dan 8cm);
2. de wortelzone van de te behouden bomen moeten beschermd worden om verdichting van de bodem en/of beschadiging van de wortels te voorkomen;
3. om uitdroging van de wortelzone te voorkomen tijdens een droogzuiging van de werf, moet water worden gegeven aan de boom, tenzij bodemonderzoek zou uitwijzen dat dit niet nodig is;
4. naast de wortelzone moeten ook de stam en de kroon beschermd worden. Als de wortelzone volledig kan afgeschermd worden, zijn de stam en het onderste deel van de kroon uiteraard ook ineens afgeschermd. Kan de wortelzone niet volledig afgeschermd worden, dan moeten voor het beschermen van de stam en onderste deel van de kroon ook beschermingsmaatregelen op maat opgesteld worden;
5. om schade aan het bovenste deel van de kroon te voorkomen moet de aannemer, als hij een kraan gaat gebruiken, een voldoende hoge kraan voorzien. Als de kraan rond draait met een last eraan, mag niets de top van de boom raken. De aannemer mag ook geen snoeiwerken uitvoeren om ruimte te krijgen voor een kraan of voor om het even welke machine of stelling;
6. voor de aanwerking dienen dezelfde materialen als in de bestaande toestand gebruikt te worden. De aanleg dient te gebeuren volgens de procedure van de stad Antwerpen voor ‘schade aan het openbaar domein na werken’;
7. de mogelijkheid tot inrichting (en desgevallend aangepaste reglementering) van de parkeerplaats voor politie dient met de stedelijke mobiliteitsdienst te worden afgestemd.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
29 april 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
20 mei 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
19 juli 2019 |
Verslag GOA |
8 juli 2019 |
naam GOA |
Katrijn Apostel |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het intergraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019052373 |
Gegevens van de aanvrager: |
FEDEDIEN Regie der Gebouwen met als adres Gulden-Vlieslaan 87 bus 2 te 1060 Sint-Gillis (bij-Brussel) |
Ligging van het project: |
Britselei 55-57 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 10 sectie K nr. 2758A |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
wijzigen van de in- en uitrit naar de toegangsas aan de Anselmostraat |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 25 juli 2018: vergunning (20173526) voor het slopen van niet originele elementen, renoveren en toevoegen van een inkomsas aan een monumentaal gerechtsgebouw.
Vergunde/vergund geachte toestand
- monumentaal, vrijstaand gerechtsgebouw met 4 bouwlagen en een zolder verdieping onder zadeldak.
Huidige toestand
- monumentaal, vrijstaand gerechtsgebouw met 4 bouwlagen en een zolder verdieping onder zadeldak.
Gewenste toestand
- monumentaal, vrijstaand gerechtsgebouw met 4 bouwlagen en een zolder verdieping onder zadeldak.
- voorzien van een inkomsas zijde Anselmostraat.
Inhoud van de aanvraag
- verwijderen van de centrale oprit;
- voorzien van een aparte in- en uitrit voor een vlotte doorstroming aan het toegangsas;
- vellen van twee bomen en wijzigen van het voetpad op het openbaar domein.
Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
De algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
- het bestaande maaiveld af te graven of op te hogen in de wortelzone van de te behouden bomen;
- graafwerken uit te voeren waarbij wortels dikker dan 5 cm moeten doorgestoken worden en/of waarbij 20 % van het totale wortelpakket moet verwijderd worden;
- de boom drastisch te snoeien. ( dit wil zeggen hoger opkronen dan het huidig eindbeeld of toppen of kandelaren of verwijderen van takken dikker dan 8cm);
2. de wortelzone van de te behouden bomen moeten beschermd worden om verdichting van de bodem en/of beschadiging van de wortels te voorkomen;
3. om uitdroging van de wortelzone te voorkomen tijdens een droogzuiging van de werf, moet water worden gegeven aan de boom, tenzij bodemonderzoek zou uitwijzen dat dit niet nodig is;
4. naast de wortelzone moeten ook de stam en de kroon beschermd worden. Als de wortelzone volledig kan afgeschermd worden, zijn de stam en het onderste deel van de kroon uiteraard ook ineens afgeschermd. Kan de wortelzone niet volledig afgeschermd worden, dan moeten voor het beschermen van de stam en onderste deel van de kroon ook beschermingsmaatregelen op maat opgesteld worden;
5. om schade aan het bovenste deel van de kroon te voorkomen moet de aannemer, als hij een kraan gaat gebruiken, een voldoende hoge kraan voorzien. Als de kraan rond draait met een last eraan, mag niets de top van de boom raken. De aannemer mag ook geen snoeiwerken uitvoeren om ruimte te krijgen voor een kraan of voor om het even welke machine of stelling;
6. voor de aanwerking dienen dezelfde materialen als in de bestaande toestand gebruikt te worden. De aanleg dient te gebeuren volgens de procedure van de stad Antwerpen voor ‘schade aan het openbaar domein na werken’;
8.De linde waarvan sprake moet ten allen tijde behouden en beschermd worden, de esdoorn die dichtbij de nieuwe doorgang staat mag enkel verdwijnen als het technisch echt niet anders kan (er zijn tegenwoordig heel veel manieren om een oprit op een boomvriendelijke manier aan te leggen, weliswaar tegen een meerkost maar deze weegt niet op tegen de milieuvoordelen van het behoud van een boom). Verder moeten er voldoende grootkruinige compensatiebomen aangeplant worden om het verlies van het bestaande groenvolume zo beperkt mogelijk te houden.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.