Terug
Gepubliceerd op 22/07/2019

2019_CBS_05767 - Omgevingsvergunning. - OMV_2019061491. Bredestraat 54-56. District Ekeren - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 19/07/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_05767 - Omgevingsvergunning. - OMV_2019061491. Bredestraat 54-56. District Ekeren - Weigering 2019_CBS_05767 - Omgevingsvergunning. - OMV_2019061491. Bredestraat 54-56. District Ekeren - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse Regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

29 mei 2019

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn


Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

29 mei 2019

31 mei 2019

stadsontwikkeling/ mobiliteit

29 mei 2019

12 juni 2019


Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

(Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-        Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-        Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

Algemene bouwverordeningen

-        Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-        Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

-        Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 26 – Afvalverzameling:

er is geen afgescheiden ruimte voor afvalberging  voorzien. Deze berging moet kunnen worden verlucht  en minimaal 4 m2 groot zijn;

  • artikel 28 – Minimale oppervlakte buitenruimte:

de nieuwe woonunits worden niet voorzien van een buitenruimte van minimaal 4 m2;

  • artikel 29 – Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:

er dient op eigen terrein een overdekte en afsluitbare fietsstalplaats te worden voorzien met een minimale oppervlakte van 6 m². Deze werd niet voorzien;

  • artikel 30 – Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen:

er dienen op eigen terrein parkeerplaatsen te worden voor 3 wagens, hetgeen hier niet het geval is.

Sectorale wetgeving

-        MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-        Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-        Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-        Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af op volgende voorschriften van de bouwcode:

- artikel 26 – Afvalverzameling: Er is geen afgescheiden ruimte voor afvalberging  voorzien. Deze berging moet kunnen worden verlucht  en minimaal 4 m2 groot zijn;

- artikel 28 – Minimale oppervlakte buitenruimte: de nieuwe woonunits worden niet voorzien van een buitenruimte van minimaal 4 m2;

- artikel 29 – Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen: er dient op eigen terrein een overdekte en afsluitbare fietsstalplaats te worden voorzien met een minimale oppervlakte van 6 m². Deze werd niet voorzien.

De vastgestelde afwijkingen kunnen niet opgelost worden door voorwaarden te koppelen aan de vergunning. In de voorliggende aanvraag ontbreken essentiële gemeenschappelijke voorzieningen zoals een afvalberging en afsluitbare fietsenstalling. De huidige intekening van de gelijkvloerse verdieping laat deze voorzieningen ook niet bijkomend toe. Bijgevolg is er geen reden om op gemotiveerde wijze afwijkingen te adviseren.

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag beoogt het verhogen van het aantal wooneenheden in een meergezinswoning en gelet op de ligging hiervan in een voldoende ontwikkeld woongebied is er sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 3 parkeerplaatsen.

De aanvraag betreft een regularisatie van een woning die oorspronkelijk 4 wooneenheden had, naar een woning met 6 wooneenheden

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding met 2 wooneenheden.

2 appartementen < 60m² met parkeernorm 1,25 à 2 x 1,25 = 2,5 à 3.

De werkelijke parkeerbehoefte voor deze regularisatie bedraagt 3

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

Er bevindt zich een parking van 14 parkeerplaatsen achter het gebouw. Er werd echter niet meegegeven hoeveel parkeerplaatsen er voor het betrokken gebouw (nummers 54 - 56) gereserveerd zijn.

Ten slotte dient vermeld te worden dat deze 14 parkeerplaatsen reeds vergund zijn in het verleden en destijds dienden te voldoen aan een toen bestaande parkeerbehoefte waardoor geen van deze plaatsen kunnen worden opgegeven voor een extra en bij-gecreëerde behoefte.

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Het plan voorziet niet in (minstens) het aantal te realiseren plaatsen. Dit is onaanvaardbaar op vlak van ruimtelijke draagkracht. Er dient gezocht naar een oplossing op eigen terrein.

Het aantal ontbrekende plaatsen bedraagt 3 en hiervan kan niet worden afgeweken.


Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De volumetrie van het gebouw wijzigt nauwelijks, uitgezonderd de vier nieuwe dakkapellen. Deze zijn alle vier in omvang en plaatsing aanvaardbaar: de verhouding tot het gehele gebouw en het dakgeheel is aanvaardbaar. Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is gunstig.

Visueel-vormelijke elementen

De nieuwe materialen, donkergrijs plaatmateriaal en schrijnwerk, is aanvaardbaar voor dit type van gebouwdeel en past zich visueel in in het straatbeeld. Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is gunstig.

Advies aan het college

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, hoofdzakelijk omwille van strijdigheden met de stedenbouwkundige voorschriften van de bouwcode.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

10 mei 2019

Volledig- en ontvankelijk

29 mei 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

28 juli 2019

Verslag GOA

3 juli 2019

naam GOA

Brenda Dierckx

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het intergraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

Projectnummer:

OMV_2019061491

Gegevens van de aanvrager:

Irena en Alois Adriaenssens - Van Wallendael met als adres Sneppenhoevelaan 9 te 2940 Stabroek

Ligging van het project:

Bredestraat 54-56 te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 33 sectie H nrs. 290W2 en 290X2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 4 naar 6


Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

-        Bredestraat 54-56:

  • 20/10/1994: vergunning (872#644) voor het bouwen van 4 appartementen en garages;
  • 09/07/2018: proces-verbaal (20154952) voor het wijzigen van het aantal wooneenheden van 4 naar 6;

-        Bredestraat 58:

  • 26/02/1998: vergunning (872#1150) voor het bouwen van  2 appartementen en één studio.

Vergunde/vergund geachte toestand

-        meergezinswoning van 2 bouwlagen en een hellend dak;

-        op iedere bouwlaag bevinden zich 2 appartementen met 2 slaapkamers;

-        het volume onder het hellende dak is vergund als zolder;

-        de voorgevel is opgetrokken uit geel-bruine steen;

-        achteraan het perceel bevinden zich 14 garageboxen.

Huidige toestand

-        onder de nok van het dak bevinden zich 2 appartementen met een oppervlakte van circa 40 m2 (proces-verbaal).

Gewenste toestand

-        meergezinswoning met 6 appartementen en hellend dak met 4 dakkapellen;

-        met betrekking tot de oppervlakte van de aangevraagde 2 extra appartementen zijn volgende gegevens beschikbaar:

  • 2 studio-appartementen met een netto-vloeroppervlakte van circa 42,8 m² (de oppervlakte die beschikt over een vrije plafondhoogte van minder dan 1,80 m wordt niet meegerekend).

Inhoud van de aanvraag

-        het aantal woongelegenheden wijzigen van 4 naar 6;

-        het hellende dak voorzien van 4 dakkapellen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

  • het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist om de omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.