Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019049826 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Bart Janssens met als adres Warandeberg 3 te 1000 Brussel en de heer Stefan Op 't Eynde met als adres Vital Decosterstraat 42 te 3000 Leuven |
Gegevens van de exploitant: |
NV BNP Paribas Fortis met als adres Warandeberg 3 te 1000 Brussel en de heer Stefan Op 't Eynde met als adres Vital Decosterstraat 42 te 3000 Leuven |
Ligging van het project: |
Frederik van Eedenplein 16-17 te 2050 Antwerpen en Frederik van Eedenplein 16 te 2050 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 13sectie N nrs. 915Z15 en 915S15 |
Inrichtingsnummer: |
20190415-0001 (BNP Paribas Fortis) |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen en exploiteren van een bankkantoor |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 19/12/2008: vergunning (20085332) voor het verbouwen en uitbreiden van een Fortis agentschap;
- 14/03/2008: vergunning (2008707) voor het herinrichten van een appartement tot een dokterspraktijk;
- 07/05/2010: vergunning (20101325) voor gevelreclame.
Vergunde en huidige toestand
- 2 appartementsgebouwen (respectievelijk nr. 16 en nr. 17);
- kantoorfunctie op beide gelijkvloerse niveaus, intern verbonden tot één bankkantoor;
- de gelijkvloerse voorgevel bestaat uit een glaswand met aluminium schrijnwerk en een geveldeel in blauwe hardsteen.
Gewenste toestand
- 2 appartementsgebouwen;
- het gelijkvloers wordt weer opgedeeld in twee units, gescheiden volgens de perceelsgrens;
- gelijkvloerse handelsfunctie op nr. 17 en kantoorfunctie op nr. 16;
- gelijkvloerse gevelpui van de kantoorruimte bestaat uit een grote glaswand;
- tijdelijke bankunit op het voetpad tijdens de verbouwingswerken.
Inhoud van de aanvraag
- opsplitsen van het gelijkvloers in respectievelijk een handelsfunctie en bankkantoor;
- aanpassen van de gelijkvloerse gevelpui van het bankkantoor;
- voorzien van een tijdelijke bankunit op het openbaar domein.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorgeschiedenis
Op 30 januari 2009 werd door het College van burgemeester en schepenen akte genomen van een melding (AN2008/702).
Aangevraagde rubrieken
Rubriek |
Omschrijving |
Gevraagd voor |
16.3.1.1° |
inrichtingen voor het fysisch behandelen van gassen (samenpersen – ontspannen) - koelinstallaties voor het bewaren van producten, luchtcompressoren, warmtepompen en airconditioninginstallaties, met een totale geïnstalleerde drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; |
uitbreiding met 1,14 kW |
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
29 mei 2019 |
28 juni 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) |
29 mei 2019 |
14 juni 2019 |
Gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
29 mei 2019 |
4 juni 2019 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
29 mei 2019 |
13 juni 2019 |
stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers |
29 mei 2019 |
5 juni 2019 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
volgens de plannen wordt geen aparte afvalberging voorzien, noch voor de kantoren, noch voor de handelszaak.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
In de aangevraagde inrichting is het merendeel van de kantoorboxen gelegen langs een lange smalle gang die amper licht ontvangt. Behalve een glazen wand naar deze interne gang hebben de ruimtes geen raamopeningen. Dit is strijdig met artikel 24 van de bouwcode waarin opgelegd wordt dat verblijfsruimtes minimale lichten en zichten bevatten. De ruimtes die niet voorzien zijn van ramen die rechtstreeks grenzen aan open lucht kunnen daarom niet gebruikt worden als kantoorruimte. Deze ruimtes mogen enkel gebruikt worden voor korte tijd, bijvoorbeeld als vergaderruimte. Dit zal in voorwaarde worden opgelegd bij het verlenen van een vergunning.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat het opdelen van het bestaande bankkantoor, waarbij de rechterhelft (onder gebouw nr. 16) behouden blijft als kantoorruimte en de linkerhelft (gebouw nr. 17) tot winkelruimte wordt omgevormd. De functiewijziging naar handel in nr. 17 is in harmonie met de kenmerkende gelijkvloerse kantoor- en winkelruimtes op het Frederik Van Eedenplein en is op zich stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het bestaande bouwvolume blijft ongewijzigd. Er is geen principieel stedenbouwkundig bezwaar tegen het opnieuw opdelen van het gelijkvloers volgens de logica van de originele gebouwen. Integendeel, dit draagt bij aan een duidelijk leesbare ruimtelijke omgeving.
Wegens de gebrekkige lichtinval in de ingerichte kantoren, kan op basis van deze aanvraag niet beoordeeld worden of het gewenste kantoorprogramma op een kwalitatieve manier kan ingericht worden in de gehalveerde oppervlakte.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het bestaande bankkantoor wordt verkleind tot ongeveer de helft van de oorspronkelijke oppervlakte. In de bestaande indeling zijn bijna alle vergader- en kantoorlokalen gelegen langs de buitengevels en hebben zij raamopeningen die op de buitenlucht uitgeven, de centraal gelegen ruimtes zijn opgevat als een grote open (lichte) ruimte die zich vanaf de voorgevel uitstrekt.
De aanvraag voorziet het merendeel van de kantoorboxen langs een lange, smalle gang. Deze ruimten hebben geen ramen die rechtstreeks uitgeven in open lucht. Daarom zal in voorwaarde worden opgelegd dat zij enkel voor korte periodes gebruikt kunnen worden, zoals voor vergaderingen, klantengesprekken, … maar niet als vaste kantoorruimte/werkplek.
Volgens artikel 26 van de bouwcode moet zowel het kantoor op nr. 16 als de handelszaak op nr. 17 een eigen ruimte hebben voor afvalverzameling conform de eisen in het artikel. Er is geen reden om af te wijken van dit artikel. Het voorzien van de noodzakelijke afvalbergingen kan evenwel opgelegd worden in voorwaarden bij een vergunning.
Het plaatsen van een tijdelijke bankkantoor tijdens de verbouwingswerken is vrijgesteld van de vergunningsplicht volgens de bepalingen van artikel 7.1 van het ‘Besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van de stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is’. Voor de plaatsing op openbaar domein dient een toelating aangevraagd worden voor de inname van het openbaar domein. Door de bevoegde stadsdienst voor de inrichting van het openbaar domein wordt geadviseerd om een begaanbare zone van minstens 1,50 meter afstand te vrijwaren tussen het gebouw en de tijdelijke unit.
Visueel-vormelijke elementen
Er zijn geen stedenbouwkundige bezwaren tegen de aangevraagde gevelwijzigingen. Het verwijderen van de natuurstenen geveldelen om de raampartij te vergroten gebeurt in harmonie met de architectuur van het gebouw en vergroot het contact tussen de kantoren en de gebruikers van de straat.
De vergunde zaakgebonden reclame op de gevel van nr. 16 blijft behouden. Er is geen bezwaar tegen het wegnemen van de reclame op de aanliggende geven van nr. 17.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.
Uit het advies van de stedelijke dienst Mobiliteit: “De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. Het bestaand bankkantoor wordt opgedeeld in een bankkantoor en een handelsruimte. De bovenliggende appartementen blijven ongewijzigd.
De oppervlakte van het bankkantoor wordt kleiner. De parkeerbehoefte is 0. Voor de handelsruimte en de tijdelijke bankunit moeten geen parkeerplaatsen op eigen terrein voorzien worden.
De werkelijke parkeerbehoefte is 0.”
|
De plannen voorzien in 0 bijkomende nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Dit aantal is toereikend.
|
In het advies van de dienst Mobiliteit wordt ook gesteld dat laden en lossen moet gebeuren op bestaande laad- en loszones in de omgeving. Dit wordt als voorwaarde opgelegd bij de vergunning.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
De aanvraag betreft de verbouwing van een bestaand bankfiliaal gelegen aan het Frederik Van Eedenplein 16-17 te 2050 Antwerpen. Naar aanleiding van de verbouwing worden er 3 nieuwe koelinstallaties geplaatst met een totaal elektrisch vermogen van 8,5 kW (beperkte uitbreiding met 1,14 kW).
De aanwezige stookinstallatie heeft slechts een vermogen van 30 kW en is bijgevolg niet ingedeeld.
Het totale geloosde debiet van huishoudelijke afvalwater bedraagt niet meer dan 600 m³/jaar en is niet indelingsplichtig.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de werkruimtes die geen rechtstreekse toegang hebben tot open lucht, in te richten als ruimtes die gebruikt worden voor beperkte tijd, zoals vergaderzalen;
3. twee afvalbergingen te voorzien, conform artikel 26 van de bouwcode;
4. bij laden en lossen, de bestaande laad- en loszone in de omgeving te gebruiken;
5. voor het plaatsen van een tijdelijk bankkantoor een toelating te vragen voor inname van openbaar domein. Er dient een begaanbare zone voorzien te worden tussen het gebouw en de tijdelijk unit van minstens 1,50 meter breedte.
Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Mits voldaan wordt aan de voorgestelde vergunningsvoorwaarden, is deze aanvraag in overeenstemming met de VLAREM wetgeving. Vanuit milieutechnisch oogpunt kan akte genomen worden van deze melding.
Rubriek |
Omschrijving |
Geadviseerd voor |
16.3.1.1° |
inrichtingen voor het fysisch behandelen van gassen (samenpersen – ontspannen) - koelinstallaties voor het bewaren van producten, luchtcompressoren, warmtepompen en airconditioninginstallaties, met een totale geïnstalleerde drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; |
uitbreiding met 1,14 kW |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
3 mei 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
29 mei 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
28 juli 2019 |
Verslag GOA |
9 juli 2019 |
naam GOA |
Katrijn Apostel en Bieke Geypens |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de werkruimtes die geen rechtstreekse toegang hebben tot open lucht, in te richten als ruimtes die gebruikt worden voor beperkte tijd, zoals vergaderzalen;
3. twee afvalbergingen te voorzien, conform artikel 26 van de bouwcode;
4. bij laden en lossen, de bestaande laad- en loszone in de omgeving te gebruiken;
5. voor het plaatsen van een tijdelijk bankkantoor een toelating te vragen voor inname van openbaar domein. Er dient een begaanbare zone voorzien te worden tussen het gebouw en de tijdelijk unit van minstens 1,50 meter breedte.
het college beslist dat de vergunning ingaat op 19 juli 2019 voor onbeperkte termijn.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.
de vergunning omvat thans volgende rubrieken:
Rubriek |
Omschrijving |
Gecoördineerd |
16.3.1.1° |
inrichtingen voor het fysisch behandelen van gassen (samenpersen – ontspannen) - koelinstallaties voor het bewaren van producten, luchtcompressoren, warmtepompen en airconditioninginstallaties, met een totale geïnstalleerde drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; |
8.5 kW |