Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019059351 |
Gegevens van de aanvrager: |
NV Govaerts elektro 2000 met als adres Hessenplein 2 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Mexicostraat 1b te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 7sectie G nr. 1457/5 F |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen van een magazijn met showroom en kantoren |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 14 januari 2011: vergunning (20106811) verbouwen van een loods Kaai 42B tot magazijnen, burelen en showroom.
Vergunde/vergund geachte toestand
- rechthoekig gebouw onder 5 schuine daken gelegen tussen het Kattendijkdok en de Mexicostraat, ingericht met 2 magazijnen, een showroom en kantoren over 2 verdiepingen.
Huidige toestand
- rechthoekig gebouw onder 5 schuine daken gelegen tussen het Kattendijkdok en de Mexicostraat, ingericht met 2 magazijnen, een showroom en kantoren over 2 verdiepingen.
Gewenste toestand
- rechthoekig gebouw onder 5 schuine daken gelegen tussen het Kattendijkdok en de Mexicostraat, met 2 intern verbouwde magazijnen, een showroom en kantoren over 2 verdiepingen,
- heraanleg van de buitenruimte.
Inhoud van de aanvraag
- de bestaande magazijnen, de showroom en de kantoorruimtes worden heringericht en er wordt een klaarzetzone en magazijnierslokaal voorzien;
- in de voorgevel wordt een poort vervangen door een grote raampartij;
- de achtergevel wordt voorzien van een aantal nieuwe ramen;
- buiten worden de bestaande treinsporen verwijderd en worden 15 parkeerplaatsen voor het personeel ingericht;
- intern worden 17 fietsstaanplaatsen voorzien.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
29 mei 2019 |
28 juni 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Havenbedrijf Antwerpen |
29 mei 2019 |
28 juni 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Onroerend Erfgoed |
29 mei 2019 |
6 juni 2019 |
Geen advies |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam |
29 mei 2019 |
29 mei 2019 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
29 mei 2019 |
3 juni 2019 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
29 mei 2019 |
13 juni 2019 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
29 mei 2019 |
17 juni 2019 |
stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers |
29 mei 2019 |
6 juni 2019 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor ambachtelijke bedrijven of gebieden voor kleine en middelgrote ondernemingen. Deze gebieden zijn mede bestemd voor kleine opslagplaatsen van goederen, gebruikte voertuigen en schroot, met uitzondering van afvalproducten van schadelijke aard. (Artikel 8 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen).Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in het gebied waterwegBinnen het havengebied werden sommige infrastructuurwerken aangeduid op het gewestplan en andere niet. Het is vrijwel onmogelijk al deze voorzieningen binnen een dergelijk dynamisch gebied op voorhand te plannen. De aanduidingen als industriegebied voor het havengebied moet dan ook toelaten dat steeds alle waterbouwkundige, infrastructuur- en uitrustingswerken mogelijk zijn. Het was echter juridisch onmogelijk dat voor het havengebied een bijzonder planologisch voorschrift werd ingevoerd, qua bodembestemming.
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Gezien de functiewijziging werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst business en innovatie. Deze dienst adviseert gunstig met volgende afweging:
“De aanvraag voorziet in een verbouwing van een bestaande loods naar een afhaalmagazijn, kantoren en een beperkte showroom. Op de locatie zullen producten voor aannemers klaargezet worden waar ze kunnen opgepikt worden. De professionele showroom is specifiek voorzien voor het presenteren van diverse producten. Het is geen winkel. (telefonische info verkregen van de architecte). De kantoren zijn gelegen binnen de strategische kantorenzone Eilandje en omgeving. Voor het dossier kan een gunstig advies gegeven worden.”
Dit advies wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De werken situeren zich binnen het bestaande volume, in functie van een beter intern ruimtegebruik. Bijgevolg wordt geoordeeld dat de draagkracht van het perceel, noch dat van de omgeving wordt overschreden.
Visueel-vormelijke elementen
De wijzigingen aan de gevels beperken zich tot het plaatsen van een nieuw raam in een bestaande poortopening in de voorgevel en het voorzien van nieuwe raam- en deuropening in de achtergevel. Dit gebeurt in functie van de interne herindeling van het pand. Het beoogde materiaalgebruik sluit aan bij de bestaande materialen en is bijgevolg stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Door de locatie van het perceel werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst stadsontwikkeling / ontwerp en uitvoering. Zij stellen dat 'klinkers' als te gebruiken materiaal niet voor komt in het beeldkwaliteitplan buitenruimte Eilandje. Conform dit BKP dienen er kasseien of gezaagde kasseien gebruikt te worden. Dit zal als voorwaarde worden opgenomen bij het verlenen van een vergunning.
Cultuurhistorische aspecten
Gelet op de historische structuur van de loodsen werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst monumentenzorg:
“De loodsen aan de Mexicostraat 1b / Kattendijkdok 42 liggen niet in gebied met culturele, historische en/of esthetische waarde en zijn niet opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed. Het betreft een reeks stalen loodsen van 5 traveeën, gebouwd met polonceauspanten. In opeenvolgende verbouwingen zijn de oorspronkelijke open loodsen dichtgebouwd en de dak- en gevelbekleding is vernieuwd. Binnenin zijn de loodsen ingedeeld in 2 magazijnen, een showroom en kantoren over 2 verdiepingen. De deuropeningen aan de straatzijde van de twee noordelijke traveeën zijn aangepast. De stalen loodsen met polonceauspanten zijn beeldbepalend voor de kaaien van de oude dokken in de stadshaven. Deze typerende oorspronkelijke bebouwing op de kaaivlakte staat meer en meer onder druk. Deze aanvraag houdt geen veranderingen in aan de historische structuur van de oorspronkelijk open loodsen. Bij de plaatsing van een raam in de straatgevel van de middentravee blijft de bestaande muuropening intact.
Gelet op bovenstaande argumenten is er voor de stedelijke dienst monumentenzorg geen bezwaar.”
Dit advies wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. Het volume en de functies van het bestaande gebouw blijven behouden.
De werkelijke parkeerbehoefte is 0
|
De plannen voorzien in 18 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. In de laatst vergunde toestand zijn er geen parkeerplaatsen voorzien. Er werd een berekening gemaakt op basis van het geschatte aantal werknemers. Men verwacht dat er maximaal 4 mensen tewerkgesteld worden per magazijn en maximaal 15 werknemers in de kantoren. Er wordt rekening gehouden met een maximum van 23 werknemers. Er worden 15 parkeerplaatsen voor het personeel voorzien. Er wordt verwacht dat er maximaal een 3-tal bezoekers gelijktijdig aanwezig zal zijn in de showroom. Deze personen komen voornamelijk met bestelwagens. Hiervoor worden grotere parkeerplaatsen voorzien aan de voorzijde van het gebouw.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.
|
Fietsvoorziening
De plannen voorzien in 17 nuttige fietsstalplaatsen.
Om het fietsvervoer te stimuleren worden in de magazijnen zones vrijgehouden voor het stallen van de fietsen en wordt hier ook de mogelijkheid voorzien voor het laden van elektrische fietsen.
Er worden 17 staanplaatsen voorzien in totaal. Dit is voldoende conform de bepalingen uit de bouwcode.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. voor een correcte huisnummer contact op te nemen met de medewerkers van Port of Antwerp;
3. de voorwaarden uit het advies van het Havenbedrijf Antwerpen strikt na te leven;
4. de nieuwe klinkerverharding aan de voorgevel te voorzien in kasseien of gezaagde kasseien.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
6 mei 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
29 mei 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
28 juli 2019 |
Verslag GOA |
9 juli 2019 |
naam GOA |
Katrijn Apostel |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. voor een correcte huisnummer contact op te nemen met de medewerkers van Port of Antwerp;
3. de voorwaarden uit het advies van het Havenbedrijf Antwerpen strikt na te leven;
4. de nieuwe klinkerverharding aan de voorgevel te voorzien in kasseien of gezaagde kasseien.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.