Terug
Gepubliceerd op 16/12/2019

2019_CBS_10435 - Sportevenementen 2020 - Belgisch Kampioenschap veldrijden 2020 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 13/12/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_10435 - Sportevenementen 2020 - Belgisch Kampioenschap veldrijden 2020 - Goedkeuring 2019_CBS_10435 - Sportevenementen 2020 - Belgisch Kampioenschap veldrijden 2020 - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Het evenement heeft een open karakter en richt zich tot alle Antwerpenaren en bezoekers van Antwerpen. Het evenement heeft een behoorlijke uitstraling die past in het algemeen city marketing beleid van de stad Antwerpen. 

Het BK veldrijden is een bovenlokaal sportevenement met een belangrijke sportieve, maatschappelijke en marketingwaarde. Het evenement garandeert een uitgebreide deelnemers- en publieksopkomst en een interessante communicatie- en mediawaarde.

Bovendien krijgt de stad Antwerpen, in ruil voor de ondersteuning, een uitgebreide return:

  • opname van het logo van de stad Antwerpen in alle publicaties en communicatie;
  • opname van het logo en link op de officiële website;
  • gratis vip- en publiektickets;
  • visibiliteit in VIP;
  • de nodige zichtbaarheid op het terrein (publiboog, spandoeken, vlaggen, beachflags, enzovoort).

Het evenement kadert in het bestuursakkoord 2019-2024 en het sportbeleidsplan van de bedrijfseenheid Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving.

De volgende afspraken/voorwaarden zijn van toepassing:

  • afspraken en voorwaarden opgenomen in dit collegebesluit en in het afsprakenoverzicht gericht aan de organisator;
  • tijdens de opbouw, plaatsing en afbouw van alle constructies (podia, tenten,…) tijdens gans de periode van het evenement, staat de organisator in voor de veiligheid van de reguliere gebruikers en bezoekers van de gebruikte openbare infrastructuren en locaties. De constructies moeten duidelijk afgeschermd worden zodat mensen zich niet kunnen kwetsen. De bewaking van deze constructies en materialen wordt gedragen door de organisatie. De organisatie maakt eveneens de nodige afspraken met de brandweer en laat de constructies allemaal keuren inzake veiligheid en verzekeren tegen gebruiksongevallen en beschadigingen;
  • er wordt geen schade toegebracht aan het terrein of de evenementenlocatie. Bij eventuele beschadigingen dienen de kosten vergoed te worden.
Dit evenement wordt volgens het Evenementenkader zoals goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) ingedeeld in categorie 2 (publiek evenement in co-organisatie met de groep stad Antwerpen ) en wordt vrijgesteld van alle kosten en retributies (inname openbaar domein, inname ligplaats in de stadshaven, logistiek materiaal, nutsverbruik, opkuis, afvalcontainers, parkeerverbodsborden en verwijderen straatmeubilair).

Juridische grond

Hoofdstuk X en XI van het Evenementenkader zoals goedgekeurd door het college op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138).

Artikel 6 van het retributiereglement van 26 maart 2018 op inname van het openbaar en privaat domein van de stad Antwerpen voor evenementen, reclamestands, fondsen- en ledenwerving, en enquêteringen (jaarnummer 188).

Artikel 1 van het gebruiksreglement van 26 maart 2018 betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2018-2019 (jaarnummer 193).

Artikel 2 en 3 van het retributiereglement van 26 maart 2018 betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2018-2019 (jaarnummer 192).

Artikel 7 van het retributiereglement van 24 april 2017 voor het vrijhouden van parkeerplaatsen door tijdelijk parkeerverbod (jaarnummer 210).

Aanleiding en context

Op 30 oktober 2015 (jaarnummer 8998) keurde het college de kandidatuur voor het Belgisch Kampioenschap (BK) veldrijden (voor elites met en zonder contract, beloften (U23), nieuwelingen, juniors en dames elite en dames jeugd) 2020 goed. De stad Antwerpen betaalde hiervoor een organisatiebedrag van 250.000,00 EUR aan de Koninklijke Belgische Wielrijdersbond (KBWB).

De stad Antwerpen vond vervolgens in TV Antwerp ID, Kruibeeksesteenweg 162, 2070 Burcht een partner om deze veldrit te organiseren op en rond de ligweide aan de Kastanjedreef op Linkeroever.   

Het BK veldrijden vindt plaats op zaterdag 11 en zondag 12 januari 2020. Het parcours van ongeveer drie kilometer start op de Gloriantlaan en de renners rijden naar de Wandeldijk, het Sint-Annastrand en de ligweide aan de Kastanjedreef om tenslotte opnieuw aan de Gloriantlaan te arriveren. Er wordt een stellingbrug gebouwd die over de Gloriantlaan loopt en op de Schelde komt een tijdelijk ponton te liggen. De renners zullen van het strand naar het ponton rijden en terug. Door deze ingrepen willen de organisatoren van het BK veldrijden het parcours nog attractiever maken.

Het programma van het BK veldrijden ziet er als volgt uit:

Zaterdag 11 januari 2020

  • 11.00 uur: Nieuwelingen (eerstejaars);
  • 13.45 uur: Junioren (live op Sporza);
  • 15.15 uur: Elite dames + U23 dames (live op Sporza).
Zondag 12 januari 2020
  • 10.00 uur: Nieuwelingen (tweedejaars);
  • 11.00 uur: Dames jeugd;
  • 13.45 uur: Heren U23 (live op Sporza);
  • 15.15 uur: Heren elite met contract en zonder contract (live op Sporza).

De opbouw van de site start vanaf 14 december 2019. Na afloop van het evenement is er nog een afbraakperiode voorzien die enkele dagen zal duren en eindigt op 21 januari 2020.

Op 21 december 2019 vindt op dezelfde site de Warmathon plaats en op 5 januari 2020 is er de Nieuwjaarsrun. De organisatoren van het BK veldrijden zaten met beide partijen rond de tafel en maakten de nodige afspraken zodat er geen conflicten zijn met beide evenementen.
 
Er worden een aantal (VIP-)parkeerzones gecreëerd in de onmiddellijke omgeving van het parcours zodat de verkeersdruk op de buurt tot een minimum beperkt blijft. De organisatie voorziet tevens voldoende signalisatie op de belangrijkste invalswegen, niet alleen voor de toeschouwers maar ook voor de renners, officials en de pers.

De organisatie vraagt concreet aan de stad Antwerpen:

  • goedkeuring van het parcours;
  • gratis gebruik van de ligweide (deel van het parcours) van zwembad De Molen en gratis gebruik van de parking;
  • logistieke ondersteuning van de dienst Stadsbeheer/Bijzondere Opdrachten en Feestmateriaal:
  • inzet van Politiezone Antwerpen voor de noodzakelijke straatafsluitingen, politiebewaking en politiebegeleiding, het ter beschikking stellen van de gevraagde parkings zoals opgenomen in het advies van de politie;
  • inzet van de dienst Stadsbeheer/Stadsreiniging voor het reinigen van de organisatiesite voor het evenement (Wandeldijk, start- en aankomstzone Gloriantlaan) en tussen de twee wedstrijdagen, het gratis ter beschikking stellen van de nodige vuilniscontainers; en de mogelijke inzet van een strooidienst;
  • verwijderen van straatmeubilair;
  • afvaardiging van de burgemeester en/of de schepen van sport van de stad Antwerpen voor de prijsuitreikingen op zaterdag 11 en zondag 12 januari 2020.

De plaatselijke horeca wordt door de organisator ingelicht over het evenement. 

Adviezen

Stadsontwikkeling/B&O/Interventies Gunstig advies

Er mag geen schade toegebracht worden aan de openbare weg of stadsmeubilair.

SW/Mobiliteitsadvies en ondersteuning Gunstig advies

In aanloop naar het evenement voldoende/veel oproepen om duurzaam naar Linkeroever te komen.

SB/Groendienst Antwerpen Linkeroever Gunstig advies

Gunstig advies onder voorwaarde van naleving van de richtlijnen die aan de organisator worden overgemaakt.

OS/Business en Innovatie Gunstig advies

Mits de omliggende handel en horeca op de hoogte wordt gebracht en dat er wordt samengewerkt.

MV/Bevolkingszorg Gunstig advies

U dient te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van FOD Volksgezondheid.
Er wordt een medisch dispositief geadviseerd dat bestaat uit: 2 ambulances, 3 BLS-ploegen, 6 hulpverleners in de hulppost, 1 verpleegkundige en 1 arts. Dit advies geldt voor de bezoekers en zegt niets over de wettelijke verplichting rond medische hulpverlening in functie van de competitie. Daar gelden bijkomende verplichtingen.

AG VESPA/vastgoedverhuringen & ruimtebeheer Gunstig advies

Op deze locaties zijn de gebruikelijke veiligheidsvoorwaarden (politie/brandweer) van toepassing en moet de gebruiker rekening houden met volgende bijkomende voorwaarden die specifiek van toepassing zijn op deze locatie.

1. De Wandeldijk wordt tijdelijk ter beschikking gesteld in de staat waarin hij zich bevindt op 14/12 2019.
2. Het terrein wordt ter beschikking gesteld voor de organisatie van een markt zoals beschreven in het e-formulier 109668, zonder dat een stilzwijgende verlenging mogelijk is.
3. Beschadigingen aan de openbare weg en/of private eigendommen, alsmede vervuilingen zijn ontoelaatbaar. Na afloop van het evenement dient het terrein netjes en in zijn oorspronkelijke staat te worden achtergelaten.
4. De gebruiker waarborgt een vrije doorgang van ten minste 4 meter breed en hoog voor de voertuigen van de hulp- en veiligheidsdiensten.
5. De stad Antwerpen neemt geen bewakingsplicht op zich. De gebruiker staat zelf in voor een degelijke en onafgebroken bewaking; hij is alleen aansprakelijk, ter algehele ontlasting van de stad Antwerpen, voor alle schade en ongevallen, die rechtstreeks of onrechtstreeks en aan gelijk wie of wat veroorzaakt zouden worden als gevolg van het gebruik van het terrein;

Specifieke voorwaarden in verband met de algemene aansprakelijkheid:

6. De gebruiker is verantwoordelijk voor eventuele ongevallen en moet de nodige maatregelen treffen om deze te voorkomen; hij gebruikt de bedoelde terreinen op eigen kosten en risico en moet alle eventuele schade vergoeden.
7. De gebruiker sluit een polis burgerlijke aansprakelijkheid af die de risico’s dekt die een dergelijk evenement met zich meebrengen. De stad wijst alle verantwoordelijkheid af.

SW/Milieuvergunningen Gunstig advies
Brandweer/preventie Gunstig advies

standaardvoorwaarden

BZ/District Antwerpen Gunstig advies
Politiezone Antwerpen/Openbare orde/Evenementen Gunstig advies
SB/Logistiek/bijzondere opdrachten en feestmateriaal Gunstig advies

Standaardvoorwaarden
Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 26 maart 2018 (jaarnummers 192 en 193) wordt voldaan.
Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname.
Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad.
De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement.

De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname.
Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator.
De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname
(de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be).

Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd.
Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend.
Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.
Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf, enz.)

De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen.
Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat.
De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt wordt.

De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad bedraagt 7,00 euro per container van 240 liter en 27,00 euro per container van 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad een bijkomend bedrag van 7,00 euro of 27,00 euro aan per geledigde container.

SB/Evenementen Gunstig advies

Mits naleving van het evenementenkader en de politiecodex. Er dient een gunstig advies verkregen te worden van de andere betrokken diensten. Indien er een ongunstig advies gegeven wordt, zal dit door SB/Evenementen gevolgd worden.

Beleidsdoelstellingen

5 - Bruisende stad
1SBR07 - Evenementen versterken de verschillende troeven van de stad op lokaal, nationaal en internationaal niveau
1SBR0701 - Het organiseren van evenementen over het ganse grondgebied onderstreept de verschillende troeven van de stad
1SBR070102 - Evenementen versterken de uitstraling van de stad als sportstad

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de organisatie en de gevraagde ondersteuning goed voor het BK veldrijden dat plaatsvindt op zaterdag 11 en zondag 12 januari 2020.

Artikel 2

Het college verleent de organisator de gevraagde toelatingen, indien men rekening houdt met:

  • de voorwaarden voor manifestaties op de openbare weg;
  • de veiligheidsvoorwaarden van de politie en de brandweer;
  • de adviezen en voorwaarden van de stedelijke diensten, opgenomen in dit besluit.

Artikel 3

Het college beslist om de burgemeester en/of de schepen van sport af te vaardigen voor de verschillende prijsuitreikingen. 

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 5

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
TV/SR
  • gratis ter beschikking stellen van de ligweide van zwembad De Molen.
SW/B&O
  • gratis verwijderen van straatmeubilair.
LP/OO/EV
  • voorzien van de noodzakelijke straatafsluitingen, politiebewaking en politiebegeleiding;
  • nemen van de nodige verkeersmaatregelen (parkeer- en verkeersvrij maken van bepaalde straten).
SB/L/BOF
  • leveren van de gevraagde materialen;
  • leveren van de gevraagde vuilniscontainers;
  • reinigen van de organisatiesite voor aanvang van het evenement;
  • controle van het terrein (en mogelijke opkuis) na het evenement.