Terug
Gepubliceerd op 16/12/2019

2019_CBS_10457 - District Deurne. Herentalsebaan (deel stad) - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 13/12/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_10457 - District Deurne. Herentalsebaan (deel stad) - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2019_CBS_10457 - District Deurne. Herentalsebaan (deel stad) - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • de straat werd gedeeltelijk gelijkgronds aangelegd, tussen de Boterlaarbaan en de Dascottelei. 

Bij het definitieve uitvoeringsplan werd gestreefd naar een neutrale parkeerbalans. Gezien dit project in fases wordt uitgevoerd, is er momenteel een vermindering van parkeerplaatsen met 2,5%. De parkeerbalans zal terug neutraal zijn wanneer de volgende fase wordt uitgevoerd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd;
  • Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
  • Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.

Aanleiding en context

De Herentalsebaan in het district Deurne:

  • behoort deels tot het beheer van de stad Antwerpen, namelijk het gedeelte tussen de Boterlaarbaan en de grens Wommelgem;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 25 juli 2014 (jaarnummer 7698);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Omgeving Muggenberglei";
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

De Herentalsebaan werd deels heraangelegd. Het aanvullend reglement wordt aangepast aan de huidige situatie.

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Advies verkeerspolitie, advies van 9 oktober 2019 Gunstig advies
Districtsraad Deurne, advies van 21 november 2019 (jaarnummer 129) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB02 - Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SMB0203 - Op het niveau van de straat zijn de principes van verkeersmanagement toegepast
1SMB020301 - Verkeers- en parkeerreglementen zijn opgesteld met oog op het realiseren van bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Herentalsebaan (deel stad) in het district Deurne goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 25 juli 2014 (jaarnummer 7698).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • 20190903_Herentalsebaan_De_AVR.pdf
  • Herentalsebaan_1.pdf
  • Herentalsebaan_2.pdf
  • Herentalsebaan_3.pdf
  • Herentalsebaan_4.pdf
  • Herentalsebaan_5.pdf
  • Herentalsebaan_6.pdf
  • Herentalsebaan_7.pdf
  • Herentalsebaan_8.pdf
  • Herentalsebaan_9.pdf
  • Herentalsebaan_10.pdf
  • Herentalsebaan_11.pdf
  • Herentalsebaan_12.pdf
  • Herentalsebaan_13.pdf
  • Herentalsebaan_14.pdf
  • Herentalsebaan_15.pdf
  • Herentalsebaan_16.pdf