Terug
Gepubliceerd op 16/12/2019

2019_CBS_10244 - Omgevingsvergunning - OMV_2019116624. Lodewijk Van Berckenlaan 91-93 . District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 13/12/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_10244 - Omgevingsvergunning - OMV_2019116624. Lodewijk Van Berckenlaan 91-93 . District Berchem - Goedkeuring 2019_CBS_10244 - Omgevingsvergunning - OMV_2019116624. Lodewijk Van Berckenlaan 91-93 . District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019116624

Gegevens van de aanvrager:

de heer Adem Dogan met als contactadres Diksmuidelaan 161 bus 2 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Ligging van het project:

Lodewijk Van Berckenlaan 91-93 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 22sectie A nr. 83M13

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een meergezinswoning met twee naar drie woonentiteiten

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          09/10/1968: vergunning (961#4046) voor het oprichten van een appartementsgebouw;

-          6/11/1968: vergunning (961#4055) voor veranderingswerken;

-          14/06/2019: weigering (2019919) verbouwen van een meergezinswoning van twee naar drie woonentiteiten;

-          23/08/2019: niet uitgevoerde vergunning (20191838) voor het verbouwen van een meergezinswoning van twee naar drie woonentiteiten.

Vergunde toestand

-          meergezinswoning bestaande uit  bouwlagen onder een plat dak;

-          het pand bestaat uit een gelijkvloerse magazijn en 2 ruime appartementen op de verdiepingen;

-          de voorgevel heeft een breedte van 11 meter;

-          de voorgevel bestaat ui witte gevelstenen met in het midden en aan weerszijden een verticale strook die lichtblauw geschilderd is;

-          rechts van de voorgevel zit een garagepoort en een inkomdeur en aan de linkerzijde is er een grote raampartij;

-          onmiddellijk achter de garagepoort is een ruimte om een wagen te stallen en via een lange doorrit worden 2 parkeerplaatsen achteraan bereikt.

Huidige toestand

-          idem laatst vergunde toestand behalve:

  • tussen magazijn en garage werd een muur geplaatst; 
  • gewijzigd gelijkvloers gevelschrijnwerk, waarbij de garagepoort vervangen werd door een aluminium vouwpoort en de dubbele inkomdeur van het magazijn vervangen werd door een enkele deur;
  • de balustrades aan de ramen en terrassen op de verdiepingen werden gewijzigd. 

Gewenste toestand

-          meergezinswoning bestaande uit drie woonentiteiten;

-          met betrekking tot de oppervlakte van de aangevraagde zelfstandige woningen op de tweede verdieping zijn volgende gegevens beschikbaar:

  • studio met een netto-oppervlakte van circa 53 m² en terras van 4 m²;
  • 1-slaapkamerappartement met een netto-oppervlakte van circa 67 m² en twee terrassen (circa 6m² en 2,5 m²)

-          herindeling van het 2-slaapkamerappartement van 122 m² op de eerste verdieping, waarbij de slaapkamer en de keuken wisselen van plaats én de hobbyruimte omgevormd wordt naar een 3de slaapkamer;

-          wijzigen van de raamindeling in de voorgevel.

Inhoud van de aanvraag

-          vermeerdering van het aantal wooneenheden van 2 naar 3;

-          1ste verdieping: herindeling van het 2-slaapkamerappartement van 121,68m², waarbij de slaapkamer en de keuken wisselen van plaats én de hobbykamer omgevormd wordt naar een 3de slaapkamer;

-          2de verdieping: opsplitsing van het appartement:

  • ruime studio met een netto-vloeroppervlakte van 53,41m²;
  • appartement met één slaapkamer en één bureauruimte met een netto-vloeroppervlakte van 67,52m²;

-          wijziging van de gevelopeningen raamindeling in de voorgevel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

25 oktober 2019

19 november 2019

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

25 oktober 2019

18 november 2019

stadsontwikkeling/ mobiliteit

25 oktober 2019

7 november 2019

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)

Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de BGO Wonen.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Het pand is gelegen in woongebied. Het wassalon op de gelijkvloerse verdieping blijft behouden. Het aantal wooneenheden wordt verhoogt van twee naar drie. De draagkracht wordt niet overschreden.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag betreft geen uitbreiding van het bouwvolume.

 

Op de aangeleverde luchtfoto’s is echter wel te zien dat er rechts achteraan een gelijkvloerse aanbouw werd gerealiseerd. Deze werd niet weergegeven op de plannen, sneden of aanzichten van de bestaande toestand en maakt bijgevolge geen onderdeel uit van de aanvraag.

 

Visueel-vormelijke elementen

De raamopeningen in de voorgevel werden kleiner uitgevoerd. De indeling van het aluminium schrijnwerk en garagepoort werd gewijzigd en de horizontale borstweringen werden vervangen door borstweringen met verticale spijlen. Deze wijzigingen doen geen inbreuk op de architecturale kenmerken van de voorgevel. Het regulariseren van de voorgevel is aanvaardbaar.

 

De achtergevel blijft ongewijzigd, met uitzondering van het opsplitsen van het terras op de tweede verdieping. Omwille van privacy is het wenselijk tussen beide terrasdelen (tussen de studio en het een-slaapkamerappartement) de ondoorzichtige wand te voorzien tot een hoogte van 1,90 meter. De materialisatie van de scheidingswand is niet af te leiden van de aangeleverde plannen, dit dient voorzien te worden in zelfde materiaal als de borstwering (zwart aluminium).

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 4 parkeerplaatsen.

 

In het pand is een magazijn/wasserette aanwezig van 122m². Er werd 1 nuttige parkeerplaats voorzien voor de wasserette.

Het aantal wooneenheden stijgt van 2 naar 3. Bij minder dan 5 wooneenheden wordt de theoretische parkeerbehoefte vastgesteld op 1 parkeerplaats per wooneenheid. 

De theoretische parkeerbehoefte van dit project bedraagt 4 ( = 1 + 3 ).

 

De plannen voorzien in 2 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2.

 

Dit aantal is toereikend, aangezien de vorm en de specifieke context van het perceel niet toelaten om meer nuttige autostelplaatsen te voorzien.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 2 plaatsen.

 

 

Fietsvoorzieningen: Er dienen voor dit project 2 fietsenstallingen voorzien te worden. Deze werden ingetekend naast de inrit.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de ondoorzichtige wand tussen beide terrasdelen van de tweede verdieping te voorzien tot een hoogte van 1,90 meter en in zwart aluminium, conform de borstwering;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

2 oktober 2019

Volledig- en ontvankelijk

25 oktober 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

24 december 2019

Verslag GOA

5 december 2019

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de ondoorzichtige wand tussen beide terrasdelen van de tweede verdieping te voorzien tot een hoogte van 1,90 meter en in zwart aluminium, conform de borstwering;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.