Terug
Gepubliceerd op 16/12/2019

2019_CBS_10210 - Omgevingsvergunning - OMV_2019120324. Krugerstraat 32 . District Hoboken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 13/12/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_10210 - Omgevingsvergunning - OMV_2019120324. Krugerstraat 32 . District Hoboken - Goedkeuring 2019_CBS_10210 - Omgevingsvergunning - OMV_2019120324. Krugerstraat 32 . District Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019120324

Gegevens van de aanvrager:

de heer Mohamed Tabla met als adres Krugerstraat_HO 32 te 2660 Antwerpen

Ligging van het project:

Krugerstraat 32 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 36sectie B nr. 38G3

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van een uitbreiding van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          24/04/1963: vergunning (1055#301) afbraak bestaande en bouwen nieuwe woning;

-          13/02/1963: vergunning (1055#260) verandering achterbouw;

-          03/09/2018: PV (20155140) werken uitgevoerd zonder voorafgaandelijke schriftelijke omgevingsvergunning van het college van burgemeester en schepenen.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          eengezinswoning met 2 slaapkamers;

-          3 bouwlagen onder een plat dak;

-          garage op het gelijkvloers;

-          het gelijkvloers en 1ste verdieping hebben een bouwdiepte van 13,00 meter;

-          de 2de verdieping heeft een bouwdiepte van 11,74 meter;

-          achteraan op het perceel zijn er 2 werkplaatsen en een magazijn voorzien met een diepte van ca. 27,00 meter.

Huidige toestand

-          eengezinswoning met 2 slaapkamers;

-          3 bouwlagen onder een plat dak;

-          garage op het gelijkvloers;

-          het gelijkvloers heeft een bouwdiepte van 16,35 meter;

-          de 1ste verdieping heeft een bouwdiepte van 15,21 meter met aansluitend een terras;

-          de 2de verdieping heeft een bouwdiepte van 11,74 meter;

-          achteraan op het perceel zijn er een berging en een hobbyruimte voorzien met een diepte van ca. 17,78 meter.

Gewenste toestand

-          eengezinswoning met 2 slaapkamers;

-          3 bouwlagen onder een plat dak;

-          garage op het gelijkvloers;

-          het gelijkvloers heeft een bouwdiepte van 16,35 meter;

-          de 1ste verdieping heeft een bouwdiepte van 15,21 meter met aansluitend een terras;

-          de 2de verdieping heeft een bouwdiepte van 11,74 meter;

-          achteraan op het perceel zijn er een berging en een hobbyruimte voorzien met een diepte van ca. 17,78 meter.

Inhoud van de aanvraag

-          het regulariseren van een uitbreiding van eengezinswoning;

-          het regulariseren van een dakterras op de 1ste verdieping;

-          het regulariseren van nieuw buitenschrijnwerk in PVC;

-          het regulariseren van raamopeningen in de achtergevel;

-          het regulariseren van de afbraak van een deel van de werkplaats en het wijzigen van de bestemming naar hobbyruimte.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

21 oktober 2019

22 oktober 2019

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:

de uitbreiding op het gelijkvloers heeft een vrije hoogte van 2,35 meter i.p.v. de minimale vrije hoogte van 2,60 meter. De hobbyruimte in de voormalige werkplaats heeft een vrije hoogte van 2,33 meter i.p.v. de minimale vrije hoogte van 2,60 meter.

  • artikel 27 Open ruimte:

de tuin is zo goed als volledig verhard terwijl slechts 1/3 van de tuinoppervlakte kan verhard worden in tuinen groter dan 60m²;

  • artikel 43 Septische putten:

de inhoud van de septische put is onbekend, deze moet een minimale inhoud hebben van 2000 liter.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

-          artikel 21 Minimale hoogte van ruimten: de uitbreiding op het gelijkvloers heeft een vrije hoogte van 2,35 meter i.p.v. de minimale vrije hoogte van 2,60 meter. De hobbyruimte in de voormalige werkplaats heeft een vrije hoogte van 2,33 meter i.p.v. de minimale vrije hoogte van 2,60 meter. De speelruimte op het gelijkvloers betreft een uitbreiding van een bestaande vergunde situatie en heeft een groot schuifraam waardoor voldoende lichtinval gegarandeerd is. De functiewijziging van werkplaats naar hobbyruimte is eveneens van toepassing op een bestaande vergunde constructie. Met toepassing van artikel 3 kan een afwijking van de interne bouwhoogte worden toegestaan;

-          artikel 27 Open ruimte: de tuin is zo goed als volledig verhard terwijl slechts 1/3 van de tuinoppervlakte kan verhard worden in tuinen groter dan 60m²;

-          artikel 43 Septische putten: de inhoud van de septische put is onbekend, deze moet een minimale inhoud hebben van 2.000 liter.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden is de aanvraag verenigbaar met de geldende voorschriften.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag heeft betrekking op een eengezinswoning in gesloten bebouwing. De omgeving van de Krugerstraat wordt gekenmerkt door een mix van zowel een- als meergezinswoningen. De functie van eengezinswoning wijzigt niet. Bijgevolg blijft de functie inpasbaar in de omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag betreft een regularisatie van een uitbreiding van een eengezinswoning met een bouwdiepte van 13 meter naar een bouwdiepte van 16,35 meter op het gelijkvloers en 15,21 meter op de eerste verdieping, aangevuld met een terras op het dak van het gelijkvloers. De 2de verdieping werd niet gewijzigd. De omgeving van de woning uit de aanvraag betreft een allegaartje van woningen met achterliggende magazijnen die vaak het volledige perceel innemen. De linker aanpalende woning is op het gelijkvloers volledig dichtbebouwd en heeft op de verdiepingen een bouwdiepte van ca. 15 meter.  De bouwdiepte op het gelijkvloers van de rechter aanpalende woning is gelijk aan de te regulariseren bouwdiepte van de woning uit de aanvraag. Op de verdiepingen is de rechter aanpalende woning minder diep, maar de beperkte uitbouw op de eerste verdieping en het terras hebben geen negatieve gevolgen voor de privacy en bezonning van de rechter aanpalende woning. De voorgestelde bouwdieptes van de eengezinswoning zijn verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

 

De hobbyruimte achteraan op het perceel is met 5 meter ingekort ten opzichte van de laatst vergunde toestand waardoor een ruime tuin is ontstaan. De tuin is echter zo goed als volledig verhard. Een groene onverharde tuin is echter belangrijk voor een natuurlijke infiltratie van het regenwater waardoor het rioleringssysteem minder wordt belast en het risico op problemen met de waterhuishouding vermindert, voor de biodiversiteit en voor het tegengaan van de opwarming van de stedelijke omgeving. De tuin dient onthard te worden.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgevel blijft ongewijzigd met uitzondering van het metaalkleurige schrijnwerk dat wordt vervangen door grijze PVC. Aan de achterzijde worden de bestaande raamopeningen en poort vervangen door grote schuiframen in grijze PVC. Het voorgestelde materiaal past binnen de aanwezige context waarin tal van soorten schrijnwerk voorkomen.

De achtergevel is een mix van witte en grijze bepleistering en rode baksteen. De achtergevel zou een rustiger en samenhangend geheel vormen indien deze volledig van een witte bepleistering zou worden voorzien.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      maximaal 1/3 van de tuinoppervlakte kan verhard worden, de overige verharding dient verwijderd te worden;

2.      de septische put moet een minimale inhoud van 2.000 liter hebben;

3.      er moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

27 september 2019

Volledig- en ontvankelijk

21 oktober 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

20 december 2019

Verslag GOA

5 december 2019

naam GOA

Christel Bogaerts

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      maximaal 1/3 van de tuinoppervlakte kan verhard worden, de overige verharding dient verwijderd te worden;

2.      de septische put moet een minimale inhoud van 2.000 liter hebben;

3.      er moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.