Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019120888 |
Gegevens van de aanvrager: |
BVBA AQUILA met als adres Basdongenstraat 25B te 3120 Tremelo en de heer John De Decker met als adres Basdongenstraat 25B te 3120 Tremelo |
Ligging van het project: |
Violetstraat 36-38 te 2060 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 5sectie E nr. 728N28 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
uitbreiden van een meergezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 29/4/2011: vergunning (2011543) voor verbouwing woning naar vier appartementen;
- 25/7/2014: vervallen vergunning (20141208) voor het bijbouwen van een tweede verdieping op een bestaand pand;
- 26/07/2019: weigering (20191449) voor het uitbreiden van een meergezinswoning.
Vergunde/vergund geachte toestand
- meergezinswoning in gesloten bebouwing van 2 bouwlagen onder plat dak;
- 2 appartementen op het gelijkvloers en 2 op de verdieping;
- open koer achteraan het perceel;
- kroonlijsthoogte van 6,55 meter;
- de voorgevel werd afgewerkt in rood/bruine baksteen met schrijnwerk in wit PVC.
Huidige toestand
- op de 1ste verdieping werd het terras van het linkse appartement dieper en tot tegen de linker perceelgrens uitgevoerd.
Gewenste toestand
- op de 1ste verdieping wordt het terras van het linkse appartement conform de voorgaande vergunning verkleind (20141208);
- 2 extra bouwlagen waardoor de kroonlijsthoogte 12,45 meter wordt;
- per nieuwe bouwlaag 1 extra woongelegenheid met 2 slaapkamers en een netto-vloeroppervlakte van circa 80,5 m²;
- bij de bijkomende woongelegenheden worden terrassen in het midden van de achtergevel met een oppervlakte van circa 6,5 m2 voorzien;
- voorgevel in lichtgrijs geschilderde gevelsteen met wit pvc schrijnwerk;
- het nieuwe plat dak wordt aangelegd als groendak.
Inhoud van de aanvraag
- uitbreiden van een meergezinswoning met 2 bouwlagen;
- vermeerderen aantal woongelegenheden van 4 naar 6;
- met betrekking tot de oppervlakte van de aangevraagde zelfstandige woningen zijn volgende gegevens beschikbaar:
- de gemiddelde netto-vloeroppervlakte van alle zelfstandige woningen bedraagt 57 m².
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
AQUAFIN NV |
30 oktober 2019 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
30 oktober 2019 |
19 november 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
FOD Mobiliteit en Vervoer - Dienst Luchtvaart |
30 oktober 2019 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam |
30 oktober 2019 |
19 november 2019 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
30 oktober 2019 |
4 november 2019 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1 zone voor wonen - (wo).
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
voor de bijkomende woongelegenheden ontbreken er 2 inpandige plaatsen
voor de bijkomende woongelegenheden ontbreken er 2 inpandige autostalplaatsen
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van meergezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Violetstraat.
Bij het ontwerpen van woningen zijn een evenwichtige ruimteverdeling en optimale afmetingen een must gezien deze een grote impact hebben op het wooncomfort. Om het ruimtecomfort van een woning te bewaken is het dus belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Dit is niet het geval in het voorliggend project, waardoor de woongelegenheden onvoldoende wooncomfort bieden.
De netto-vloeroppervlakte van de vergunde appartementen aan de rechterzijde op zowel het gelijkvloers als de eerste verdieping neemt af. Op de plannen bij de aanvraag wordt aangegeven dat deze appartementen tot studio worden omgevormd. De indeling van deze woongelegenheden maakt echter duidelijk dat het niet om een studio gaat maar om appartementen. Op een oppervlakte kleiner dan 60 m² wordt onvoldoende woonkwaliteit gerealiseerd voor een een-slaapkamerappartement.
De som van de netto oppervlakte van de verblijfsruimte van deze appartementen bedraagt circa 34m². Dit is onvoldoende. Dit dient minstens 35m² te zijn.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
In de Violetstraat komen panden voor met twee, drie en vier bouwlagen. De breedte van het pand sluit aan bij de gebouwen met vier bouwlagen. Op het bestaande hoofdvolume met twee bouwlagen worden twee nieuwe bouwlagen toegevoegd tot een kroonlijsthoogte van 12,45 meter en diepte van 12,00 meter. Deze bouwhoogte sluit beter aan bij de panden te Violetstraat 18 tot 30 en de panden aan de overzijde van de straat. Het voorgestelde bouwvolume is inpasbaar in de omgeving.
Visueel-vormelijke elementen
De voorgevel van de bijkomende bouwlagen wordt voorzien in baksteen met brede ramen met witte natuurstenen omlijsting en wit pvc buitenschrijnwerk. Dit is conform het ontwerp van de eerste verdieping. De roodbruine gevelsteen wordt licht grijs geschilderd. De kroonlijst wordt voorzien in zwarte vezelcementplaat. De gewijzigde voorgevel is inpasbaar in het straatbeeld.
De bestaande achtergevel blijft ongewijzigd, met uitzondering van de kroonlijst die verdwijnt. De achtergevel van de nieuwe bouwlagen wordt voorzien in witte sierpleister met wit pvc buitenschrijnwerk. De terrasbalustrades worden voorzien in zwart staal en de dakrand wordt afgewerkt in zwart aluminium. Dit is in overeenstemming met de stedelijke context.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De luifel die voorzien wordt boven de raamopening van appartement 0.2 verhindert dat het licht op een voldoende afstand in het appartement komt. Hierdoor ontvangt de keuken van dit appartement onvoldoende licht. Dit is onaanvaardbaar.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van het aantal wooneenheden. Het bestaand gebouw met 4 appartementen wordt uitgebreid met 2 bijkomende appartementen. De twee bijkomende appartementen hebben een parkeernorm van 1.2 x 2 = 2.4
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens art. 12, §3, 1° (Levendige plint) is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 2plaatsen.
|
Fietsvoorzieningen
Voor de 2 bijkomende appartementen met 2 slaapkamers moeten 6 (2 x 3 = 6) fietsenstallingen voorzien worden. Op het gelijkvloers worden 4 fietsenstallingen voorzien en in de kelder worden 2 fietshaken voorzien. De fietsenstalling op het gelijkvloers is echter te klein voor 4 fietsen en de fietsenstalling in de kelder is niet vlot bereikbaar.
De voorgestelde fietsstalplaatsen in de kelder zijn enkel toegankelijk via een smalle trap zonder fietsgoot. Bovendien moeten er te veel draaibewegingen gemaakt worden. De fietsenberging is onvoldoende bereikbaar.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
27 september 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
30 oktober 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
25 december 2019 |
Verslag GOA |
6 december 2019 |
naam GOA |
Wim Van Roosendael |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.