Terug
Gepubliceerd op 19/12/2019

2019_CBS_10444 - Replicatie overeenkomst ten behoeve van de implementatie van het project Traffic Manamagent as a Service - TMaaS - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 13/12/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_10444 - Replicatie overeenkomst ten behoeve van de implementatie van het project Traffic Manamagent as a Service - TMaaS - Goedkeuring 2019_CBS_10444 - Replicatie overeenkomst ten behoeve van de implementatie van het project Traffic Manamagent as a Service - TMaaS - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het TMaas-project kadert in het bredere verhaal van Slim naar Antwerpen en het Routeplan 2030. Beide zetten in op een modal, mental en time shift, essentieel om de stad bereikbaar te houden. Dankzij het aanpasbaar datakader van TMaas bestaat de mogelijkheid om revelante verkeersinformatie van de stad Antwerpen aan te bieden aan de reiziger.

Aanleiding en context

De stad Antwerpen is geselecteerd voor het Replicator City-programma van het Europese project Traffic Management as a Service (TMaas). Binnen het project wordt er gewerkt aan een TMaas-dashboard. Het dashboard wordt gevoed door verschillende mobiliteitsdatabronnen en kan een melding doorsturen naar de eindgebruiker of een medewerker in geval van een ongeluk, fileopbouw, en dergelijke. Door mee in het project te stappen, kunnen steden en gemeenten het dashboard aanpassen aan de eigen noden.  

Gedurende het project kan de stad Antwerpen gebruik maken van de mobiliteitsdata van de partners (onder andere TomTom, Be-Mobile en Waze). In de loop van het project worden ook nog andere (mobiliteits)data geïntegreerd zoals de reistijden van het openbaar vervoer, weerdata en informatie van wegenwerken. De mobiliteitsdata worden gevisualiseerd op een dynamische kaart.

Tijdens de eerste maanden van het Replicator City-programma zal TMaaS samenwerken met drie Replicator Cities om de beschikbare mobiliteitsgegevens in hun stad te screenen en de use cases te definiëren. Deze voorbereidende periode wordt gevolgd door een fase van softwareontwikkeling, testen en feedback, met als eindresultaat een dashboard op maat van elke stad. 

De deelname aan het TMaas-programma loopt tot 31 januari 2021.  

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB05 - Bij grote werven op het publiek domein met invloed op de verkeersstromen, zorgt een doelgerichte aanpak van minder hinder voor een beperking van de economische en/of sociale schade
1SMB0502 - De bereikbaarheid is gegarandeerd door alternatieve vervoersmodi en -routes en door een waaier van begeleidende maatregelen tijdig te voorzien
3 - Mobiele stad
1SMB05 - Bij grote werven op het publiek domein met invloed op de verkeersstromen, zorgt een doelgerichte aanpak van minder hinder voor een beperking van de economische en/of sociale schade
1SMB0504 - Een kwaliteitsvolle infrastructuurcommunicatie is intern ontwikkeld en deze is in samenspraak met externe partners uitgevoerd
3 - Mobiele stad
1SMB02 - Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SMB0201 - Een vlotte multimodale verkeersstructuur is ontwikkeld op het niveau van de stad en de randgemeenten

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen keurt de TMaas Replicator Agreement goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.